HCS geeft geen geluid via pc

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Vage titel, en wellicht ook het verkeerde subforum, maar here goes..

Nieuwe pc gekregen vandaag, zelf in elkaar gezet en alles werkte direct probleemloos... behalve dus het geluid.

Heb een Onkyo DRS-501 HCS die al jaren lang feilloos heeft gewerkt. Vanuit deze HCS heb ik een toslink kabel lopen met aan het andere uiteinde een 3,5 jack verloopstukje. Deze kant zit in de 3,5 jack van m'n moederbord (Asrock FM2A75M-DGS).

Zodra ik deze 3,5mm stekker inplug, zegt de pc dat er een audiokabel is aangesloten. Als ik muziek afspeel via WMP of YT dan zie je ook een groen balkje op en neer gaan in het audiocentrum maar je hoort dus niets.

Wat ik al heb geprobeerd:

- Alle audiodrivers verwijderd, nieuwste weer geinstalleerd
- Alle audiodrivers verwijderd, standaard driver van de mobo dvd geinstalleerd
- Stekkers op het moederbord gecheckt - deze zitten 100% goed
- Headset getest, deze werkt wel probleemloos
- Alle andere kabels uit m'n HCS gehaald en enkel de toslink aangesloten
- Tv en PS3 werken wel via HCS
- Toslink/3,5mm kabel werkte voorheen probleemloos op de iMac met dezelfde HCS hierop aangesloten.

Ik ben inmiddels dus radeloos over hoe en wat. Ik heb geprobeerd alles uit te sluiten, maar dat betekent dus dat ik inmiddels niet meer weet wat het probleem kan zijn.

Wellicht dat enkele tweakers nog een gokje kunnen wagen.

Bvd!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Misschien op je Onkyo instellen dat het geluid niet voa HdMi komt maar via SP/DIF?

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
Las Vegas schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 00:01:
*knip
Vanuit deze HCS heb ik een toslink kabel lopen met aan het andere uiteinde een 3,5 jack verloopstukje. Deze kant zit in de 3,5 jack van m'n moederbord (Asrock FM2A75M-DGS).
*knip

Bvd!
Probeer je nu een digitale signaal analoog door te sturen? Dat werkt niet.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
newbreed schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:56:
[...]

Probeer je nu een digitale signaal analoog door te sturen? Dat werkt niet.
Waarom zouden ze dan koppelstukjes toslink > 3,5mm verkopen? ;)

Anyway, zojuist een 3,5mm naar 2x RCA kabel gekocht en het werkt probleemloos nu.

Storm in een glas water, toch bedankt voor de reacties!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Las Vegas schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:09:
[...]

Anyway, zojuist een 3,5mm naar 2x RCA kabel gekocht en het werkt probleemloos nu.

Die verloopjes verkopen ze omdat een hoop laptops de 3,5 mm jack combineren met toslink. De detectie van de plug is mechanisch, dus daarom ging dat groene balkje op en neer, omdat er iets ingeplugd was. Ding kan verder niet zien wat voor plug, dus als dat een verloopstukje is naar optisch, komt er geen geluid uit :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Misschien op je pc instellen dat hij de digitale output moet gebruiken ipv de analoge?

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
Las Vegas schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 10:09:
[...]

Omdat er digitale 3.5 mm in/out -puts bestaan.
Jij had een analoge output (headphone out waarschijnlijk?) aangesloten op een digitale input. Daar kan je receiver geen chocola van maken, wanneer het een digitaal signaal verwacht.

3.5 naar 2x RCA is beide analoog en dat kan inderdaad gewoon. Ik heb je moederboard even opgezocht en je hebt überhaupt geen digitale outputs, dus de oplossing die je hebt gekozen is de enige mogelijke.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
heb je toevallig zo'n soort kabel?

Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaza.nl/images/1/91/OPTISCHE-3-5-mm-naar-TOSLINK-KABEL-1-5-2-5-of-5-meter-18201991.jpg

De ene kant lijkt inderdaad op een 3,5 plug, maar als je goed kijkt heft hij een vezel in het midden en een plastic plugomhulsel.

Voor zover ik kan zien heft jou mobo niet de mogelijkheid om optisch het geluid naar buiten te sturen. Als je in de Macbook aansluiting kijkt zie je waarschijnlijk een rood lampje, iets wat je bij je mobo niet ziet. Daardoor werkt de kabel niet.

Carpe Diem

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:05:
heb je toevallig zo'n soort kabel?

[afbeelding]

De ene kant lijkt inderdaad op een 3,5 plug, maar als je goed kijkt heft hij een vezel in het midden en een plastic plugomhulsel.

Voor zover ik kan zien heft jou mobo niet de mogelijkheid om optisch het geluid naar buiten te sturen. Als je in de Macbook aansluiting kijkt zie je waarschijnlijk een rood lampje, iets wat je bij je mobo niet ziet. Daardoor werkt de kabel niet.
Dat zou goed kunnen inderdaad.

Gelukkig werkt het nu, nogmaals bedankt iedereen.
Pagina: 1