Killer schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:14:
[...]
Dat mag

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Ik vind dat als ik mijn speaker moet aanvullen met een sub, dat ik een verkeerde speaker gekozen heb. En ik zou het al nooit door 1 sub laten opknappen, maar dan een sub per speaker toepassen
2 subs is beter, meer zelfs nog idealer. En nee, niet voor SPL

Maar goed, $$$. Wat doe jij nou als je een boekenplank hoort die verreweg het fijnst is voor jouw smaak en je besluit de staander uit die serie te gaan luisteren voor diepere bas omdat de boekenplank niet zo diep komt. Maar die klinkt toch stukken minder. Dan kies jij die liever ondanks dat die een stukje meer van jouw smaak verwijderd ligt, in plaats van de boekenplanken met subwoofer?
[...]
Voor iets meer geld niet nee. Voor veel meer geld misschien wel. Jouw voorbeeld met de Parasound geeft al aan dat je ongeveer de helft meer hebt moeten uitgeven. Dat noem ik niet iets meer. Ik sprak ook over versterkers\receivers in dezelfde prijsklassen.
Dat ik het met een Parasound heb gedaan betekent niet automatisch dat het verschil minimaal 500 euro moet zijn.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat jij tussen je Parasound en je oude versterker puur op geluidskwaliteit (en beide spelend op identiek volume) er een harde dobber aan gehad zou hebben om ze uit elkaar te halen. De Parasound kan veel meer leveren, dat geloof ik direct. Maar beter klinken op identiek volume, waarbij beide versterkers niet buiten hun grenzen hoeven treden..Dat weet ik zo net nog niet. Maar daarin verschillen we van mening en daar zijn andere draadjes voor op GOT.
Jij zal het weten

Onderlinge verschillen tussen ongeveer gelijk geprijzde versterkers\receivers, zijn klein waar het geluidskwaliteit betreft.
Vind ik op zich ook wel, het grootste verschil vind ik nog hoe sterk een receiver in het hoog aanwezig is.
[...]
Ik ben mij bewust dat ze niet in de prijsklasse vallen (alhoewel ze er ook niet ver naast zitten. En al helemaal niet als je 2
de hands gaat). Ik haalde het slechts aan als voorbeeld om aan te geven dat een sub een aanvulling KAN zijn, maar dat niet HOEFT te zijn (en vaak ook niet is in mijn oren). Ik ben er wel van overtuigd dat een set fullranges van €600 beter klinkt dan een
setje prutspeakers van €200, aangevuld met een sub van €400. Even laag komen ze misschien niet (alhoewel een sub van €400 ook niet echt laag komt, alleen maar hard sub-laag), maar over de gehele range genomen zullen de full-ranges beter klinken. De fullrange zal een veel evenwichtiger geluidsbeeld hebben, waarbij het laag misschien niet zo heel diep komt, maar wel goed is. Dat heb ik vele malen liever dan alleen goed laag (aangenomen dat een sub van €400 dat kan) en matig midden en hoog. Vooral slecht hoog gaat zo zeer doien aan je oren.

Sorry maar ik snap niet waar je vandaan haalt dat bijv een setje Kef iQ1 helemaal prut klinkt, ook in mid en hoog, en de vloerstaanders ervan helemaal geweldig zijn. Voro 600 kan je hebben:
• Kef iQ1 + subwoofer van 400 (of 500, als je goed zoekt in de uitverkoop)
• Kef iQ4
Ik zie niet hoe e iQ1 helemaal prut zou klinken in mid en hoog en de iQ4 wél goed

Mid en hoog zijn dezelfde drivers met ws zelfde configuratie ook nog. Imho bijzonder dat je roept dat de boekenplanken prut zullen klinken omdat het goedkope dingen zouden zijn en de vloerstaanders wel goed. Of hou je niet van boekenplanken? Dat is dan meer een smaakkwestie.
[...]
Gewoon, omdat ik je post niet helemaal goed begreep op dat punt.
Ik dacht, daar heb je weer iemand met een vooroordeel

Als het trouwens echt de Tannoy Profile 633 waren (je wist het niet zeker) die je vervangen hebt, dan snap ik denk ik ook jou sound-voorkeur. De Tannoy geeft naar mijn mening een veel gebalanceerder geluidsbeeld dan Jamo. De Concert 11 klinkt erg goed, de 8 is naar mijn gevoel 'uit balans'. Teveel hoog t.o.v. het midden en te weinig diep-laag. Als je dat dan aanvult met een sub, dan krijg je een geluidsbeeld waarbij hoog en laag t.o.v. het midden harder weer gegeven worden. Helemaal niets mis mee, maar gewoon niet mijn voorkeur. Ik hou veel meer van een evenwichtige lineaire weergave. Maar dat is puur smaak. De Jamo is geen betere of slechtere speaker dan de Tannoy.
Ha grappig, juist de Concert 8 gebruik ik liever
zonder sub

De Concertjes zijn van achteren gepoort, een en ander zal ook met plaatsing te maken hebben. Verder vind ik het karakter juist behoorlijk neutraal. Iets wat ik al vond voordat ik de reviews leesde waar dat ook in staat
[
Voor 3% gewijzigd door
JT op 26-07-2013 09:09
]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning