majic schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:31:
Ik heb ook een report gedaan. Echter reacties op reports in de avonduren duren vaak erg lang (uren op z'n minst). In die tijd zijn er alweer zo een hand vol mensen gedupeerd met pech...dus hoop dat er hier een mod er wat sneller bij is om erger te voorkomen.
Er wordt gewoon gelezen hoor, en we kijken ook echt wel naar wat er achter de schermen gebeurt. Stellingen als "iemand laat me niet eens achteraf betalen" zijn natuurlijk bizar als we daar een oordeel op moeten gaan vellen.
Het wordt zeker gewaardeerd dat mensen oplettend zijn, en het helpt ons zeker. Ik word het wel ronduit zat dat er altijd tegelijk geschopt moet worden dat er niets zou gebeuren. Diegenen nodig ik van harte uit een site te zoeken met een redelijk aanbod wat meer doet tegen oplichting dan dat wij doen - als je hem vind hoor ik het graag.
Er zijn op dit moment GEEN bewijzen binnengekomen noch zeer overtuigende omstandigheden. Zo simpel is het...Wil je heel concreet zijn? Dan ritsel je het rekeningnummer, vergelijkt dat op
http://www.mijnpolitie.nl en als daar een melding uitkomt gaat het bij ons direct op slot.
Ik zie in geen enkele communicatie tot zover een rekeningnummer, ook niet in het meldpunt.
Wie online naar particuliere aanbiedingen kijkt, begeeft zich op een kofferbakverkoop. Daar gaat de organisatie zich ook niet bezig houden met meldingen dat iemand tattoos heeft, lang haar, neger of chinees is en dat daarom waarschijnlijk de spullen in z'n kofferbak niet echt zijn. Waar concreet aanwijzingen zijn voor crimineel gedrag: ja.
Als jij iemand niet vertrouwt en er vanwege een aantrekkelijke prijs toch zaken mee wil doen, dan vraag je of de kofferbak open mag, bekijk je de spullen, of check je zelfs of je het ter plekke mag openschroeven. Allemaal dingen die ieder individu kan doen om zichzelf te beschermen.
Het voordeel van een random kofferbakverkoop is dat je spullen makkelijk kan vinden, kan zien wat anderen ervaren hebben, en ga maar door. Maar dat mag nooit een reden zijn dat je waar je de verificatiemogelijkheden mist ineens niet voorzichtig bent, of andersom, dat je iedereen die je niet kent oplichter in het gezicht begint te schreeuwen.
Ik ga het dus nogmaals herhalen: Het is en blijft voor mensen de EIGEN verantwoordelijkheid. Al zouden we na een week nog niet gereageerd hebben op meldingen zonder bewijzen. Er is hier, op straat, op vakantie, en waar dan ook maar één ding wat écht helpt: bescherm jezelf. Wie denkt dat iedere slechterik de volgende dag achter tralies zit en de zaken terugbetaalt heeft wel een heel vreemd wereldbeeld.
Hoe hard het ook klinkt: wij doen nog steeds een hoop om oplichting minder aantrekkelijk te maken. We willen zelfs kijken of het mogelijk is dat een advertentie een extra label krijgt als er veel meldingen zijn. Maar zonder bewijs of zeer sterke *concrete* aanwijzingen kunnen we niets - en al helemaal niet mensen in één ruk oppakken en zonder proces veroordelen of een mooie gele ster opnaaien.
TS zelf heeft nav een eerder topic eens van iemand de vraag gekregen eens naar een advertentie te kijken. Gaf aan er niets vreemds in te zien, en het bleek vervolgens wél een oplichter. Intussen was er wel iemand onterecht een gevoel van veiligheid gegeven - want iemand die zegt zo veel van oplichters te herkennen vond het veilig. Gaat TS die persoon dan vervolgens ook schadeloos stellen vanwege zijn oordeel? Om maar even aan te geven dat dingen soms erg simpel lijken als je niet verder kijkt dan één kant van het verhaal. En zo simpel is het allemaal niet.
[
Voor 58% gewijzigd door
Verwijderd op 16-07-2013 23:36
]