[aankoopadvies] gamepc / workstation / mogelijk vm-lab

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 11:33
oude systeem
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe desktop omgeving. Ik heb op dit moment een oud systeem gebaseerd op een E6600 Core2Duo CPU & 6GB ram. Deze is ondertussen wel aan vervanging toe, zeker als je nagaat hoeveel ik erachter zit.

Ik gebruik de desktop nu vooral als werkstation voor email/browsen en thuiswerk, en voor gaming (LoL, Fifa/PES, Path Of Exile, Civ5). Ik game vrij veel, maar zoals je aan de huidige specs kan zien, geen die-hard.

In dit huidige systeem zit echter een samenraapsel aan storage. Op de ICH9r-chip zit 6x500GB, verder een 300GB disk en 60GB SSD op de andere mb-aansluiting, en verder op een losse 2poorts controller zitten een 1,5 en een 2TB disk.

nieuw systeem
Voor de keuze naar een nieuw systeem laat ik me voornamelijk leiden door de BBG voor mainstream & highend gamesysteem.

Ik wil echter ook wat meer met virtualisatie gaan doen. Ik heb een MacBookPro met daarop ook Parallels Desktop, en doe daar ook af en toe wat met VMs. Dit is echter niet vooruit te roken. Hiervoor zoek ik een alternatief.

In mijn huidige setup gebruik ik een dualboot scenario met gaming/workstation, dit fysiek op aparte disks, gaming staat op de SSD. Ik wil nu een reguliere Win-7 install als gaming desktop gebruiken, en een workstation-build dualboot gebruiken voor alle andere taken. Nu zat ik te denken om in dit nieuwe systeem de workstation-desktop ook virtueel uit te voeren in ESXi.

Ik ben dus nu de mogelijkheid aan het bekijken om hiervoor ESXi-omgeving voor op te tuigen. Vraag is, gaat dit goed werken:
- VM met Windows 7 desktop met passthrough van monitor/graphic card, toetsenboard en muis.
- meerdere VM's via de gewone manier laten draaien
- VM voor SAN/NAS... waarschijnlijk een setup testen met ZFS.

De voordelen die ik zie van een dergelijke setup:
- af van trager/onstabiel host OS (windows XP/7 werd in verleden na tijdje traag. Software testen gaat vrij lastig). Met behulp van snapshotting en kopie oorspronkelijke vm ben je daarvan af.

De hamvraag van dit topic is dus: Is het inmiddels mogelijk om een desktop-omgeving goed te combineren met een virtuele lab-omgeving op basis van ESXi? :?
Het gaat in dit topic dus niet om het samenstellen van het gamepc-gedeelte, daar zijn genoeg topics voor om tot een goede keuze te komen. 8)
Het gaat mij om de combinatie van een gamepc en esxi, dualboot op dezelfde bak.

Waarom geen aparte server voor virtualisatie & storage:
Ik gebruik de vm's alleen als het systeem aanstaat. Het is dus zonde om een apart systeem altijd aan te hebben (stroom), en het neemt ruimte. Daarnaast moet ik dan nu 2x kosten voor hardware maken, gezien het feit dat de huidige hardware echt wel aan vervanging toe is (geen vt-x support, te weinig ram).

Voor storage welke ik vaker gebruik (series/documenten/enz) heb ik al een Synology NAS. De storage-omgeving hoeft dus ook niet 24x7 te draaien. Ook heb ik al een aparte router. (wel wil ik gaan experimenteren met een firewall-vm en/of IDS-vm, maar dat issue lossen we later wel op.. :+ )

requirements:
  • Overklokken is geen must. Ik heb dit met de oude dualcore en toen de Radeon 9500 wel aan het begin gedaan. Vond dat leuk en leerzaam, maar zodra het impact heeft op dagelijks gebruik (bsods/hangs), ben je er al snel klaar mee... O-)
  • Processor: Haswell i5 of i7. In ieder geval niet een K-variant, maar een gewone ivm de VT-D support. Als ik het goed heb begrepen, maakt ESXi wel goed gebruik van hyperthreading. Maar zijn de extra centen voor een i7 dan ook de moeite waard ja of nee.
  • Memory: start met 2x8GB (later 2x8GB toevoegen als prijzen dalen ;) )
  • Mainboard: Z87-chipset, liefst met 2 sata controllers, waarvan 1 door ESXi wordt ondersteund
  • GPU: in de oude pc zat een Radeon9500. Deze is vorig jaar gesneuveld, en ik heb toen een midrange kaart ervoor teruggekocht, namelijk een HD7770. Ik wil hiermee starten, en eventueel als ik veel blijf gamen een GTX770 of HD7950 achteraf kopen
Als we dus kijken naar de reguliere "game"-builds uit de BBG of andere topics hier, zal het dus gaan om een Haswell-based systeem. Afwijkingen zijn de dure videokaart die afvalt, en de extra 8GB geheugen.

Tevens moet de hardware dus kunnen draaien onder ESXi. ESXi zal mogelijk de onboard NIC en Sata-controller niet herkennen. Ik heb nergens duidelijk kunnen vinden welke Z87-moederborden wel goed worden ondersteund. Heeft iemand hier ervaring mee?

Op basis van het topic 'zuinige esxi server / ZFS-ervaringen' wil ik een M1015-kaart aanschaffen om een aantal 2TB disken door te geven aan een VM voor het draaien van ZFS. Ik heb echter 6x500GB nu aan een bestaande ICH9r chipset hangen. Deze wil ik het liefst in een nieuwe situatie ook in een RAID5 houden, om onafhankelijk van de ESXi-config een 'betrouwbare' storageset te houden. (OK, betrouwbaarheid is relatief, disken zijn nu 5+ jaar oud. Liefst zet ik deze zelfs in toekomst naar Raid6 toe). Deze moeten dus eigenlijk weer in een nieuwe raid-set bij voorkeur aan een onboard controller worden gehangen.

ps. Ik weet niet of ik in het goede subforum zit. Mogelijk hangt dit meer samen met
Zuinige ESXi Server

Graag advies en feedback dus over dit idee. Volgens mij moet dit nu met de huidige ESXi en VT-D support werkbaar kunnen.

[update] op onderstaande reactie:
Dat er bijzonder weinig is te vinden op ESXi compatibility met met name onboard nic/raid op de nieuwe chipsets. :|
En dat er ook nog erg weinig ervaringen te vinden zijn van GPU-passthrough via VT-d, met name of je hier real-life vergelijkbare performance mee kan krijgen. De ervaringen die gepost worden zijn vooral van +1jaar geleden, toen dit nog in de kinderschoenen stond.

[ Voor 3% gewijzigd door Savages op 16-07-2013 19:42 ]

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
en wat had jezelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Onboard Realtek NIC's werken veelal wel (maar ook niet allemaal), Onboard Intel NIC's werken veelal niet (i200 series iig niet out-of-the-box voor zover ik weet). Onboard RAID werkt nooit, Onboard AHCI altijd (AHCI is een generieke driver).

Ik zou persoonlijk mijn dagelijkse werkstation niet in ESXi willen doen, voornamelijk met de reden dat je een eeuw zit te wachten tot het ding geboot is... ESXi start traag (> 1min) en dan moet de VM nog eens gaan ratelen.

Je kan misschien beter gewoon naar een goede desktop kijken en VMWare Workstation gebruiken, dat is bijna even snel als ESXi.

Enige nadeel is dat je geen VT-d kan gebruiken, dus moet je ZFS even laten voor wat het is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
FireDrunk schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:18:
Onboard Realtek NIC's werken veelal wel (maar ook niet allemaal), Onboard Intel NIC's werken veelal niet (i200 series iig niet out-of-the-box voor zover ik weet). Onboard RAID werkt nooit, Onboard AHCI altijd (AHCI is een generieke driver).
Ahh ok, dat geeft inzicht. Ik had al zoiets gelezen ja over (gebrekkige) support van esxi op de Realtek RTL8111G. Deze zit op een aantal Z87 moederborden. Ben van plan er een supported Intel NIC naast te zetten, maar support voor onboard-nic is eigenlijk wel een must.

Onboard RAID zou leuk zijn, maar geen absolute must. Alleen wil ik de dual-boot optie met Win7 houden, en daar is een beetje storage ook wel handig. :)
Ik zou persoonlijk mijn dagelijkse werkstation niet in ESXi willen doen, voornamelijk met de reden dat je een eeuw zit te wachten tot het ding geboot is... ESXi start traag (> 1min) en dan moet de VM nog eens gaan ratelen.
Ik heb nu een Win7 op SSD draaien, dat gaat rap. De WinXP partitie is echter baggertraag. Ook met oude bios, en 2x een insteekkaartje, duurt het booten nu ook dik 4minuten plus. Ik ben dus op zich wel wat gewend. :/
Je kan misschien beter gewoon naar een goede desktop kijken en VMWare Workstation gebruiken, dat is bijna even snel als ESXi.

Enige nadeel is dat je geen VT-d kan gebruiken, dus moet je ZFS even laten voor wat het is...
Tja, dat was dus inderdaad de afweging. Probleem is alleen dat ik tot nu toe een VMware Workstation build had op mn oude Linux laptop, en dat was versie 7. Daarna ging ik over op Parallels op mn MBP, maar dat wil niet echt vooruit... :|

Ik moet zowieso een nieuwe game-pc hebben, deze is echt einde latijn. Ik ga het denk ik dus maar gewoon proberen, en optionele componenten zoals M1015 en extra 2TB disken voor ZFS eventueel later aanschaffen als alles blijkt te werken. Werkt het naar behoren, koop ik het alsnog. Zo niet, komt er een Workstation licence of een volledig standalone server. 8)

Enige extra kosten zijn nu de i7 en de 8GB extra RAM. Ik twijfel nog of die i7 de extra centen waard is, mocht ESXi goed blijken te werken op deze manier. :?

Enige issue waar ik eigenlijk mee zit: wat is het beste moederbord, vooral met compatiblity op het oog. Eisen zijn uiteraard een 87-chipset, 4 memsloten, en bij voorkeur extra sata-poorten en een gesupporte NIC. 8)7

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik heb zowel in mijn server als in mijn workstation een i5 en die zijn echt snel zat hoor... Die hebben het zelfs tijdens het gamen niet druk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zou het niet makkelijker zijn om storage los te houden in een NAS oid en gewoon een leuke desktop neer te zetten en dan met vmware workstaiton te werken met de VMs op de nas, mits die een beetje vlot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
FireDrunk schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:14:
Ik heb zowel in mijn server als in mijn workstation een i5 en die zijn echt snel zat hoor... Die hebben het zelfs tijdens het gamen niet druk...
Tja... ik vond het prijsverschil tussen de i5 en i7 niet bijzonder groot. Heb dus maar gewoon op safe gespeeld en de i7 gekozen... :+
Q schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:06:
Zou het niet makkelijker zijn om storage los te houden in een NAS oid en gewoon een leuke desktop neer te zetten en dan met vmware workstaiton te werken met de VMs op de nas, mits die een beetje vlot is?
gemakkelijker wel, leuker niet... :P

Maar tja, ik twijfelde inderdaad over een nieuwe losse ESXi/Storage server, maar dan wil ik die Synology de deur uitdoen. Vind het zonde om namelijk 2 systemen continue te laten draaien. De huidige Synology NAS (211j dacht ik), zit vol en bied onvoldoende snelheid voor meerdere VMs. :|

Ik heb de extra storage in het nieuwe systeem niet continue online nodig, net als de virtuele servertjes. Dus workstation zou een oplossing zijn. Ik heb echter geen licentie meer (alleen oude vmware workstation 7 voor linux). :O

Aangezien de desktop echter ook aan vervanging toe is, wil ik eens proberen alles te combineren in 1 systeem. Voordelen die ik daarin zie:

- alles aan wanneer ik dat wil, minder stroomgebruik dus.
- maar 1x de hardware kosten
- voordelen van virtualisatie. Oftewel snapshots en 'oneindige' kopieen van de desktop. Af dus van de degradatie van Windows op de lange termijn, makkelijker software installs testen, enz.
- spelen met VT-D en ZFS.. 8)

Als het nu niet bevalt, niet goed werkt of teveel rompslomp is, dan heb ik in het ergste geval een te overkill workstation/gamepc, en komt er alsnog een energiezuinige server... :z

Ik ben op de volgende lijst met onderdelen uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 272,40€ 272,40
1Asus Z87-Deluxe€ 228,-€ 228,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 106,88€ 106,88
1Microsoft Windows 8 Pro EN Upgrade 32/64 bit€ 55,04€ 55,04
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 107,95€ 107,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 86,70€ 86,70
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,-€ 142,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.035,97

Toelichting:
  • Windows licence om bestaande WinXP te vervangen.
  • De harddisk is als replacement voor een 2TB die nu in de Synology zit. Als ik de hardware passthrough goed werkend krijg, komt er nog een M1015 kaartje, en 3 2TB disken bij voor ZFS storage.
  • Ik heb al een videokaart, een HD7770.
  • Ik ga de bestaande kast gebruiken, een LianLi v2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

- Is een i7 echt nodig? Leuk die HT maar ga je zo heftig aan de slag?
- Moederbord is extreem duur
- Doe er een vmware workstation licentie bij
- Vergeet ZFS tenzij je een NAS / SAN bouwt, dus separate game pc en separate NAS/SAN / ESXI bak.
Pagina: 1