Programmeer PC

Pagina: 1
Acties:

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste tweakers,

Momenteel programmeer ik op een oude laptop van Packard bell met een Intel Core2 duo T6500, 4GB DDR3 intern geheugen en een HDD van 320GB.
Ik gebruik mijn laptop monitor die 1920x1080 resolutie heeft en een tweede scherm ook op 1080p resolutie.
Nu wil ik mijn laptop herinstalleren en alleen maar gebruiken voor consultancy en bij klanten en een werksysteem op de zaak hebben. Hieronder de vragen lijst voor meer informatie:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is vooral bedoelt om te kunnen programmeren en er hoeft dus geen grafische bakbeest in te zitten. Ik programmeer in Windev, maak gebruik van Navicat,SQL management studio, outlook,skype en verschillende teksteditors die eigenlijk niks vragen.
Nu weet ik dat Windev profeit heeft als mijn systeem goed is in het renderen van schermen en ophalen van gegevens uit de online source management, dus daarom zoek ik een redelijk sterke machine.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk, maar dat zeggen er natuurlijk meer.
laten we zeggen rond de 800 - 1000 euro, Het zijn richtlijnen dus pin je er niet helemaal aan vast.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb alle randapparatuur tot mijn beschikking, genoeg beeldschermen een AOC e2343F2 om even specifiek te zijn. Daarnaast gebruik ik me eigen lievelingstoetsen board een Logitech G15v1(blauw) en ook mijn oude Logitech G9 muis is van de partij op mijn werkplek. Dus componenten en randapparatuur genoeg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu een HDD van 320GB en deze is nog niet vol. dit komt voornamelijk doordat ik vaak spullen op onze externe server opsla en ook omdat het puur bedoelt is voor programmeren en niet zoveel bestanden heb. een SSD van 256GB of 128GB wil ik zeker terug zien in mijn systeem. Doe daar een HDD van minimaal 500GB erbij en ik ben tevreden.
Qua processor maakt het mij niet zo heel erg veel uit. een i7 zou mooi zijn omdat Windev goed overweg kan gaan met Multi threading zover ik dat heb kunnen testen op i7 systemen van mijn collega's
een goede Intel i5 of AMD variant lijkt mij voldoende.

De videokaart is voor mij niet zo belangrijk. ik wil er 2 1080p resolutie schermen op aansluiten en dat het gewoon soepeltjes blijft werken. laat ik het zo zeggen een youtube filmpje moet in 1080p af te spelen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voorkeur voor SSD gaat uit naar Samsung, omdat ik dit merk ook thuis in mijn game systeem heb zitten.
Intel processor blijken meestal wat krachtiger te zijn met de software die ik gebruik. maar om de kosten te kunnen onderdrukken is een AMD ook gewoon toegestaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Met een SSD staat me pc zo weer aan en die 8 uurtjes op een dag hoef je niet echt te kijken naar de energielabel. Het geluidsniveau is ook niet echt een probleem, want ik zit bij een airco en die maakt al wat geluid. ik heb maar 1 eis en dat het systeem wel koel blijft van binnen.

Overklokken heb ik nog nooit gedaan en denk ook niet dat ik dit ga doen op mijn werkplek.
als ik daarmee zal gaan experimenteren, dan doe ik dat wel met oude systemen of mijn eigen pc thuis.

Hopelijk hebben jullie hier genoeg informatie om mij hierbij te helpen.
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om zelf alles op een rijtje te zetten qua hardware.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40

Onbekend

...

Kijk anders eens naar Complete Systemen & Laptops
Kies een Game-pc of High end pc uit en vervang de videokaart voor een goedkoper type.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:41:
Kijk anders eens naar Complete Systemen & Laptops
Kies een Game-pc of High end pc uit en vervang de videokaart voor een goedkoper type.
Dankje, maar als ik dat ga doen dan had ik dit topic ook niet aan hoeven te maken.

• Taranis666
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2024
Ga voor een i7 zou ik zeggen als je met software gaat werken die goed op HT systemen gaat werken. Misschien is een Xeon systeem ook wel iets als het een programmeerbak wordt.

Als de temp laag moet blijven laat dan OC gewoon achterwege. Blijft het systeem ook stil en wordt het geen gevecht met die airco wie er meer decibellen kan produceren :)

Let op je SSD als er data op kan staan die je niet zomaar kwijt wilt zijn ook al maak je back-ups. Niet iedere SSD heeft goede bescherming tegen hardwarestoringen en kunnen er dus opeens ermee ophouden. Is het vroegtijdig sterven van een SSD niet een grote zorg, ga dan voor lekker snel en kies voor minimaal een 240/256 aangezien deze vaak bij het schrijven aanzienlijk sneller zijn dan de kleinere varianten.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Onze schermen etc, staat op een aparte server die je lokaal naar je pc toetrekt om te bewerken.
mocht de SSD eruit klappen, dan hebben wij nog altijd de mogelijkheid om een nieuwe synchronisatie te maken en dan heb je weer een werkend systeem.

mijn collega heeft een OCZ vertex 2 nog die toch bekend staan voor het uitvallen, maar in de afgelopen 1,5 tot 2 jaar nog geen problemen mee gehad. Sterker nog hij gebruikt hem als een soort externe schijf, door hem steeds van Dockingstation te wisselen, zowel thuis als op de zaak gebruikt hij dus dagelijks de SSD en tot dus ver nog geen problemen ondervonden.

• Taranis666
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2024
Schiet er maar op! Heb dit even snel zonder al te veel vooroordelen in elkaar gezet, gelet op je wensen en voorkeuren:

Vooral de GPU heb ik niet echt onderzoek naar gedaan, maar deze lijkt me goed genoeg om 2 schermen op 1920x1080 aan te sturen. Misschien wat overkill en als je iets goedkoper kan maken ga je lekker naar je ondergrens in je budget toe :)

16GB geheugen lijkt veel, maar ik heb ook vaak te veel apps open voor grafische bewerkingen en php programmeren en dan nog eens 10 tot 20 tabs in een browser en wil je alles lekker snel houden kan wat extra geheugen nooit kwaad (Als het OS 64 bit is)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 260,73€ 260,73
1Gigabyte GA-Z77P-D3€ 82,90€ 82,90
1Asus GTX660-DC2O-2GD5€ 194,79€ 194,79
1Cooler Master Force 500€ 30,43€ 30,43
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 114,90€ 114,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 450W€ 59,99€ 59,99
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,99€ 199,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,73

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Bedankt ik ga er vanavond even naar kijken.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Een development pc heeft in principe helemaal geen GPU nodig. Mijn werk pc heeft een i7 3770 en draait 2-3 schermen op de interne HD4000 graphics. 16GB geheugen is wellicht ook wat overkill, ik heb tot op heden pas 1 keer gemerkt dat ik richting mijn huidige 8GB ging. Anderzijds, het kan natuurlijk wel en het budget laat het mijn inziens toe.
Mijn lijstje ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 272,40€ 272,40
1Asus B85M-E€ 69,-€ 69,-
1Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 55,88€ 55,88
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,45€ 26,45
1Kingston HyperX KHX16C9B1RK2/8X€ 57,-€ 57,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,-€ 142,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,77

Hier en daar kan een i7 voordelen geven, vandaar mijn keuze voor een i7 4770. Daarbij bevat deze de HD4600 graphics, die nog een stuk krachtiger zijn dan de HD4000 die ik in mijn dev-bak heb zitten, oftewel het voldoet zeer ruimschoots. Het moederbord bevat zo'n beetje alle types van video-output aansluitingen waar je dus met gemak (eventueel met een verloopstukje) 2 schermen op kunt aansluiten.

Opslag in de vorm van een 256GB Plextor SSD, aangevuld met een 1TB WD Blue drive. Je kunt eventueel ook wel een 500GB harddisk nemen, maar deze zijn in prijs/GB verhouding veel duurder (1TB is grofweg 10 euro duurder dan 500GB).

De overige onderdelen zijn de kast, een topkwaliteit kast welke geluid goed absorbeert. Daarbij ook een aftermarket CPU koeler, omdat deze je CPU altijd iets stiller en koeler houden dan die standaard Intel koeler. Tenslotte een zeer goede Seasonic voeding (80+ Gold, 5 jaar garantie), welke eigenlijk al overkill is voor het systeem.

Al met al kom je dan net boven de 750 euro uit.

EDIT: geheugen aangepast naar 8GB

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het systeem hierboven ziet er redelijk uit, je zou de 16gb ram achtetwege kunnen laten en zo €60 kunnen besparen. Ook die kast is eigenlijk te duur voor de eisen en casefans zijn eigenlijk niet eens nosig met die koeler erbij. Goedkopere kast zal voldoen. Voeding is een goede en betrouwbare keuzr maar als je zo goedkoop mogelijk wilt gaan kun je misschien beter met een goedkopere gaan.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Nouja, bij een "programmeer-pc" denk ik direct aan zakelijke toepassing, een pc die heel veel aanstaat enzovoorts. In dat geval kan iets als een stille kast met stoffilters van toegevoegde waarde zijn.

16GB aan geheugen kan inderdaad overkill zijn, zoals ik al aangaf, en wellicht is het inderdaad een betere keuze om te beginnen met een 8GB kit (2x4GB). Hier kan je later dan, waar nodig, nog 2x4GB bijstoppen.
Teun. schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:37:
Het systeem hierboven ziet er redelijk uit, je zou de 16gb ram achtetwege kunnen laten en zo €60 kunnen besparen.
EDIT: geheugen in mijn post hierboven aangepast.

[ Voor 26% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-07-2013 16:51 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Het systeem van moi in actie lijkt mij ook een perfect systeme hiervoor.

Verwijderd

Ik ben toevallig ook op zoek naar een pc waar ik mee kan programmeren. Beetje in de weekenden en avonduren. Verder beetje mailen en youtube`en etc. Dingen die ik op mijn 5 jaar oude pc ook kan.

Waarom ik reageer is dat ik het een prima pc vind. Maar ik vraag me af of een i5 niet voldoet. Bijvoorbeeld een van deze:
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

Scheelt 100-150 euro (4430) of 60-100 euro. Ik gebruik (nu) met name eclipse en xampp.

Iemand een idee of ik dit ga merken?

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:28:
Ik ben toevallig ook op zoek naar een pc waar ik mee kan programmeren. Beetje in de weekenden en avonduren. Verder beetje mailen en youtube`en etc. Dingen die ik op mijn 5 jaar oude pc ook kan.

Waarom ik reageer is dat ik het een prima pc vind. Maar ik vraag me af of een i5 niet voldoet. Bijvoorbeeld een van deze:
pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

Scheelt 100-150 euro (4430) of 60-100 euro. Ik gebruik (nu) met name eclipse en xampp.

Iemand een idee of ik dit ga merken?
Maak eigen topic, lees het DAA beleid en doe niet zo respectloos.
Pagina: 1