Bootloader faulty?

Pagina: 1
Acties:

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Pascalx schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:28:
Quick-boot stond Enabled, die heb ik nu Disabled maar maakt geen verschil. Verder staan de BIOS settings als volgt:

[afbeelding]

met nog altijd als gevolg (duurt zo'n 15 sec dit scherm):

[afbeelding]
Dit heb ik zo'n 2 dagen geleden in een ander topic van mezelf geplaatst, aangezien het afweek van waar dat topic eigenlijk voor bedoeld was, maak ik maar een nieuwe aan voor dit probleem.

Ik heb inmiddels via de CommandPrompt van de Windows 7 schijf de bootrec /fixmbr, bootrec /fixboot en bootrec /rebuildbcd gebruikt, maar in geen van de gevallen heeft dit iets verandert aan het probleem. Er wordt namelijk gezegd dat er 0 succesvolle Windows installaties zijn aangetroffen. Desondanks start Windows wel gewoon op van m'n Samsung 840 Series Pro 256GB SSD enkel duurt het 15-20 seconden voor die puntjes allemaal geladen zijn, wat vrij hinderlijk is als het in principe niet hoeft.

Iemand nog suggesties?

Groeten,

Pascal

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 13:26
Hoe staat je start up in je bios. Wordt je HD als eerst geladen of gaat hij eerst usb laden?

• Pascalx
Hier de foto's van de andere BIOS schermen die er mogelijk toe doen :P?:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img855/9619/xuux.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img199/3943/nsc6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img29/148/1qg5.jpg

Ook na het disablen van een Third Boot Device nog altijd de stippeltjes... O.o

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb in je andere topic je ook al eens gevraagd: wat gebeurt er als je je bootloader rebuild?

• Pascalx
@Umbrah bedoel je hiermee dmv de command bootrec /RebuildBcd? (Eerste keer dat ik met m'n bootrecord moet rotzooien om zo maar even te zeggen)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een systeem kan ook goed door de war raken als je windows op je ssd installeert terwijl de hdd ook nog is aangesloten.

• Pascalx
De HDD was undetected door het systeem op het moment dat Windows erop ging, deze verscheen pas binnen Windows klaar voor gebruik nadat hij geformatteerd werd binnen Windows. Weet niet of dit nog verschil maakt. Wat is in jullie ogen de beste solution om van 't probleem af te komen nu :P? HDD unpluggen en Windows reinstallen @ SSD?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is mijn vrees, ook, Reepje, dat de bootrecord op een slome spinup HDD zit en vervolgens verder laad vanaf de HDD. Een rebuild van de bootsector op de SSD zal moeten helpen. Ook nuttige informatie, uit z'n vorige topic bleek dat de TS vanaf IDE-mode naar AHCI mode is gemigreerd, z'n SSD zat eerst in IDE mode, tevens op een marvell controller IPV de onboard controller.

• Pascalx
^ Allemaal correct ;) Sorry voor 't niet opnieuw vermelden van die info

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt een rits fouten gemaakt, en nu weet je hoe het moet.

Beide schijven formateren dus. Alleen de ssd aansluiten, windows erop in ahci mode. controleren of alles nu wel werkt. Dan pas hdd aansluiten.

• Pascalx
Bij de vorige windows install was er "Door het systeem gereserveerde ruimte" op de HDD. Deze is verdwijdert en geformatteerd, samen met de SSD. Vervolgens de Computer uitgezet, de HDD losgekoppeld en het installatieproces opnieuw begonnen. 300MB aan systeem gereserveerde ruimte op de SSD nu en windows enkel en alleen op de SSD (als enige actieve schijf in m'n computer) en tóch ondanks dit alles, start hij na installatie in AHCI mode op met puntjes na Loading operating system.

Heeft iemand nog suggesties? AHCI wellicht uitschakelen? Heeft dat veel negatieve invloed op de snelheid?

edit:
Ik heb zojuist de First Boot Priority op HDD gezet en de CDROM eruit gelaten (geen tweede/derde boot priority) en nu start hij wél in één keer door. Ook als First=CDROM en Second=HDD met een schijf in de CDROM-drive, dan start hij direct door als er niet op een toets gedrukt wordt. Iemand enig idee waar dit aan ligt?

[ Voor 22% gewijzigd door Pascalx op 17-07-2013 15:58 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Pascalx schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:43:

edit:
Ik heb zojuist de First Boot Priority op HDD gezet en de CDROM eruit gelaten (geen tweede/derde boot priority) en nu start hij wél in één keer door. Ook als First=CDROM en Second=HDD met een schijf in de CDROM-drive, dan start hij direct door als er niet op een toets gedrukt wordt. Iemand enig idee waar dit aan ligt?
Je mobo wil dus een schij in 1st boot prio? Waarom werk je niet gewoon met je ssd als first priority en cd-rom als second?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je hebt misschien op je 2e hd nog een boorloader staan.
Je kan kijken of je pc beter boot vanaf de ssd.
Boot je pc, dan op het scherm zie je iets van boot apparaat kiezen(dit is een malig), meestal is dit f11, f10, of f8, dan kun je zelf de bootapparaat kiezen, en testen of dit beter werkt.
Dan hd wissen en de mbr wissen, dan weet je zeker dat er geen bootloader op je 2e hd staat.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, klinkt alsof er een bootloader op de HDD staat die je toch even moet (dalek voice) EX-TER-MI-NATE-en.

• Pascalx
Maar de HDD was helemaal niet aangesloten op het moment dat 'ie nog altijd die puntjes gaf. Dat was enkel de SSD en de DVD drive. Nadat de Drive uit de boot priority list gehaald was, was 't probleem verholpen.

HDD is overigens nog altijd niet aangesloten nu :P

[ Voor 11% gewijzigd door Pascalx op 17-07-2013 22:42 ]

Pagina: 1