Nieuwe externe harde schijf voor foto/videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik wil ter vervanging van een oude externe USB 2.0 harde schijf een nieuwe externe harde schijf kopen. Maar er is zoveel keus dat ik eigenlijk niet weet wat aanbevolen is voor mijn doel.

Mijn doel
- Muziek opslaan/luisteren
- Videobewerking (ik heb ook een 4 poorts firewire card op de pc voor capture, maar wordt in principe veel minder gebruikt) oude 720 & 1080p films renderen + schijf als cache gebruiken
- Fotobewerking, zowel opslag als scratch disk gebruiken
- Voor al deze zaken wordt dit dus de MAIN HDD, en andere drives worden backup.

Mijn eisen
- 2,5" liefst (wil geen externe voeding hebben tenzij er een leuke aanbieding 3,5" is met 2tb voor hetzelfde geld), maar geen zwaartellende eis
- 1 TB minimaal, 2TB is leuker, zolang het niet erg over budget gaat
- 3.0 usb speed
- zuinig (eventueel functie om de time-out aan te passen zou leuk zijn)
- duurzaam (!)
- max 70-75 euro

Mijn systeem
Zie handtekening

Geluidsproductie en design boeien mij niet echt. Ik heb een paar usb HD's gevonden waarbij je een 3.0 aansluiting hebt met dus een hoge snelheid, maar 5400 rpm. Voor wat ik kan vinden is 3.0 beter met grotere bestanden en hogere rpm beter voor seektime van kleinere bestanden. Dat werkt dus beter voor mijn doel?

Vind het ook fijn dat als de schijf niet gebruikt wordt hij niet stiekem sluipverbruikt, hij wordt namelijk niet constant gebruikt.

Gevonden aanbiedingen
- http://www.saturn.nl/mcs/...01,537652.html?langId=-11 - Seagate Expansion Portable 1TB
- http://www.saturn.nl/mcs/...01,645142.html?langId=-11 - Verbatim Go 1TB
- http://www.mediamarkt.nl/...net&product_code=74484893 Toshiba Stor.e Canvio 2,5 1 TB
- http://www.saturn.nl/mcs/...duct_code=52810277Seagate - Expansion Portable 2TB
- http://www.mycom.nl/compo...9&utm_source=tweakers.net Western Digital Protable 1TB

Ik neig meer naar de eerste of vierde (hoewel deze 3,5" is maar goed), of zijn de 2e en 3e aanbieding ook redelijk te doen? Wat denken jullie ervan? En is een 2,5" tov een 3,5" verstandig qua betrouwbaarheid? Ik zie veel verhalen dat het vooral in de extra voedingskabel, geld & mobiliteit scheelt, maar dat het verder niet veel uitmaakt.

Toegevoegd 15:00:
Na slechte verhalen over Seagate's korte kabel + slappe aansluiting en verdwijningen uit Windows deze 2 een streep gegeven en WD Portable 1TB toegevoegd. Ik heb zelf al een WD elements 1,5 tb en eigenlijk nooit problemen gehad en daar gaat het me om. En de reviews zijn ook de beste van mijn selectie lijkt het. Met 80-100 mb snelheid uit de reviews een goede kandidaat lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteMe_ op 16-07-2013 15:06 . Reden: Links fixen ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Je kan e.v.t. ook een externe HDD behuizing met usb 3.0 kopen met een HDD naar keuze.
Zo heb ik een Seagate Barracuda 3TB 7600rpm in een Sharkoon Rapid-Case USB3.0.
Sorry had het buget niet gezien, dan is dit niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook gewoon in onze eigen pricewatch kijken. Bij externe harddisks filter op maximale prijs, dan usb 3 dan bus powered, en je krijgt alle hd te zien die er in nederland te koop zijn (zijn er nogal wat). Dat zijn allemaal 2,5,want een 3,5 krijgt nooit genoeg stroom via de usb (dacht ik). Kies de bovenste die eruit rolt, dat is de meest populaire, en dat heeft zijn redenen.

Verder zijn er dan weinig verschillen tussen de schijven. Allemaal 1 pot nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Had ik al een paar uit gepikt zoals de Seagates. Wil ook liefst zonder verzendkosten, daarom de keuze van Saturn, die zit in de buurt. Scheelt ook weer in de kosten.

@zp, op zich heb ik die 2,7 tb niet nodig, ga ik nooit verbruiken tenzij ik nooit zou opruimen en alles tempfiles/caches en dubbele bestanden laat staan. Anders was mijn budget 100 geweest, maar wil ergens tussen 1-2tb belanden. En de backup drives zijn ook niet gigantisch dus kan toch niet alles backuppen.

Ik zal verschillende partities aanhouden voor de structuur:

- 150 gb foto's
- 600 gb video
- rest muziek

Met een 2tb schijf zou hoogstens de video drive wat omhoog gaan en misschien een extra partitie voor downloads maar laatstgenoemde gebruik ik al op een andere harddisk en die downloads staan er ook tijdelijk dus niet eens noodzakelijk. Of alle raw foto's daarop laten staan. Maar dat is amper 50gb

[ Voor 29% gewijzigd door ByteMe_ op 16-07-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Het wordt de 1tb WD, niet de snelste maar ik heb hier een WD 1,5 TB met 2.0 die eigenlijk nog genoeg ruimte over heeft, die ga ik dus nog voorlopig gebruiken en hij bevalt me goed (3.0 natuurlijk sneller, dus beter).

Topic kan dicht.

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 20-07-2013 17:04 ]