app maken voor beginners

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-04-2021
Beste allen,

even iets over mezelf, ik ben systeembeheerder 32 en wil naast mijn huidige baan wat meer gaan doen. Zit zelf aan programmeren te denken en ben dus begonnen met een vba cursus op internet(heb een rekenmachine gemaakt joepie) maar ik wil dit naar de next level gaan brengen graag advies wat de volgende stap zou kunnen zijn en is dit niet te moeilijk? nu is het heel veel spieken en kopieren.
heb geen programmeerkennis. Nu lijkt het me leuk om een app te maken , ik heb zelf een ipad dus is ios ontwikkeling misschien het gemakkelijkst.

vraag: ga ik eerst via een van de tientallen pakketen een app maken of zelf ontwikkelen?
of is het verstandig eerst met vba .net wat applicaties te maken zodat ik een taal beter snap?

heb zelf deze link gevonden wellicht hebben jullie meer tips

http://gamesalad.com/creator

wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Koop een goed studie boek :) Persoonlijk ben ik altijd wel fan van de Head First boeken, maar die moeten je wel liggen. Er zijn in ieder geval zat boeken te vinden over het beginnen met programmeren.

De taal is verder niet zo heel erg belangrijk. Zaken als boolean logic, if/then/else structuren, etc zijn in eerste instantie veel belangrijker om te leren en het maakt niet veel uit in welke taal je het schrijft. Pas als je van programmeren overstapt naar daadwerkelijk software development (wat imo heel verschillend is), wordt de taal / platform interessant.

Als een voor je iPad een app wilt maken moet je er wel rekening mee houden dat je daarvoor een Developer License a $99 per jaar voor nodig hebt of je moet je iPad jailbreaken.

oh.. en die link die je gaf, imo heeft dat weinig met programmeren te maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ik neem aan/hoop dat je als systeembeheerder het één en ander weet qua programmeren al is het maar batch bestanden/powershell en dat soort meuk.
Dat maakt een aantal dingen wat makkelijker, in de vorm dat je ongeveer weet wat 'programmeren' is.
De eerste stap is echter (imo) dat VB e.d. gewoon niet de juiste talen zijn.

Daarnaast zou ik je focus niet op Apps neerleggen, maar vooral op het praktische om het één en ander qua programma's te maken voor op je PC. Pak iets zoals C# of C++, en ga hiermee beginnen om bijvoorbeeld een verkapt boekhoud programma te maken.

Leer hoe dingen werken, en verleg vervolgens je kennis naar het maken van een app.
Dan zou je ook een keuze moeten gaan maken met welke taal je gaat programmeren, ik gaf net C# en C++ aan. Imo zijn dit 'handige' talen om gewoon eens mee te gaan 'kutten'. Uiteindelijk kun je zelf een keuze gaan maken voor welk platform je wilt gaan programmeren, en of dit nu met Java, python of .NET of w/e is, word dan iets makkelijker voor je.

Dus tl;dr:

- Begin eerst klein, met een wat toegankelijkere taal.
- Doe eerst wat kleine programmaatjes maken, zodat je uberhaubt het programmeren onder de knie krijgt.
- Verleg je kennis naar een richting die je op wilt
- Begin dan pas met het maken van je eerste mobile app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
SmallBasic met mooie Tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Cool, die moet ik onthouden voor mijn zoon, kan hij leren programmeren :*)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
Leuk :) die tutorial ga ik is doen THX

heb hier ook een programma waar c++ gebruikt moet worden wellicht een leuke testcase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
mrcosmo schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:15:

heb hier ook een programma waar c++ gebruikt moet worden wellicht een leuke testcase
Als ik dit lees denk ik niet dat je echt doorhebt hoe je best kan beginnen. Als je spreekt over "een programma waar c++ moet gebruikt worden" dan neem ik aan dat je het hebt over plugins schrijven.

Ik zou zeggen dat het beter is om te beginnen bij het begin, zoals hierboven al aangegeven. Je zult eerst de basis onder de knie moeten hebben voor je aan iets anders kan beginnen.

Eerst leren stappen, daarna lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
ja klopt ik bedoel eigenlijk eerst de basis leren(ben nu aan de tutorial van small basic begonnen(waarvoor dank) en als ik die heb afgerond ga ik er nog 4 doen :) maar heb dan wel iets hier waar ik aan kan "knutselen" codering heb ik al wel in excel met een formule werkend maar zou leuk zijn als er bv een programma zou bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou niet met Basic beginnen maar met een taal die aansluit bij het platform waarvoor je ontwikkelen wil. Als je voor android gaat ontwikkelen is dat dus Java, en voor iOS kan je dan 't beste met ObjectiveC beginnen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:58
Hydra schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 16:58:
Ik zou niet met Basic beginnen maar met een taal die aansluit bij het platform waarvoor je ontwikkelen wil. Als je voor android gaat ontwikkelen is dat dus Java, en voor iOS kan je dan 't beste met ObjectiveC beginnen.
Dit. en afhankelijk van het doel/platform is misschien PhoneGap ( http://phonegap.com ) ook een idee om te gebruiken (HTML5/CSS/Etc.) Voordeel daarvan is dat de leercurve een stuk kleiner is, nadeel; traag, lomp en weinig uitdagend.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:39
Hydra schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 16:58:
Beginnen met Objective C? Met ruime ervaring vond ik het al een verschrikkelijke taal om te leren maar als beginner zou ik er niet aan moeten denken. Ik zou rustig beginnen met de basis van programmeren (logica, functies, etc.) voordat je met pointers, multithreading ed aan de gang gaat. Aan de andere kant is het natuurlijk geheel afhankelijk van je doorzettingsvermogen en kan het wel degelijk nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Aangezien je het over .NET hebt (vba .net is niet echt iets) zou ik eens kijken naar Xamarin. Hiermee kan je in .NET apps maken voor je iOS apparaten. Om te beginnen is het gratis: http://xamarin.com/guide/#starter-edition

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Je hebt (naar ik aanneem) geen Mac dus ontwikkelen voor iOS kun je dan wel vergeten. Plus wat anderen al zeggen, Objective C is vrij hardcore, het is echt C met wat handvatten en libraries. C# in Visual Studio en ReSharper is zeer krachtig en de logische stap omhoog voor een Microsoft beheerder en VBA hobbyist.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
ik ben nu halverwege de cursus van basic super leuk om te doen al denk ik dat herhalen het sleutelwoord is.
zijn er nog meer van dit soort simpele met oefeningen cursussen beschikbaar?

maar het is leuk om te doen vooral omdat je meteen resultaat ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Goed om te zien dat opmerkingen die niet in je straatje passen volkomen genegeerd worden. Nodigt ook echt uit om nog tijd te steken in dit topic.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
sorry was eigenlijk met 1 ding tegelijk bezig en dat was de eerste post van de basic van Windows.
Terugkomend op de opmerkingen:
---als mac/ipad/iphone dus in objectivec erg moeilijk is dan laat ik die voor later
(dus ook het app programmeren)
--ik wil eerst de basis hebben zodat ik comfortabel ben met 1 taal, ik heb nu de basic vna microsoft af vermoed dat een logische stap is om met visual studio express iets te maken ik wil wel 1 ding tegelijk doen en ga denk ik dus verder met vba
---wij hebben hier ook python applicaties dus dat is denk ik over 1 jaar mijn volgende stap (of is dat te hoog gegegrepen.

ik denk als ik 2 jaar verder ben dan met een ipad te gaan stoeien(of ook te hoog gegrepen?)

-ik weet dat de meeste van jullie werkzaam zijn als programmeurs of iets dergelijks maar vergeet niet dat ik "maar" een systeembeheerder ben die op zoek is naar nieuwe uitdagingen tussen mijn gewone werkzaamheden door. het lijkt me erg leuk om zo ons bedrijf te helpen met applicaties en uiteindelijk ook om apps uittebrengen. ik hoop dus hiermee met iets te beginnen wat mezelf beter op de markt zet het is niet de bedoeling dat ik 8 talen leer en een volwaardig 3d game maak(zou wel mooi zijn) :)

maar wie weet ......ik ben in iedergeval al erg enthousiast van de basic cursus super leuk om te doen
volgende stap gaat dan denk ik .net in de express versie worden.
heb zelf al deze cursus gevonden

http://www.homeandlearn.co.uk/NET/

maar sta open voor andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Ik denk dat je beter met deze cursus kan beginnen: http://learnpythonthehardway.org/book/
Hiermee leer je de basis (van echt programmeren) veel beter, en kun je direct bijdragen op je werk.
Overstappen naar .NET zal dan niet meer zo moeilijk zijn.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Basic is een leuke taal om de basis mee te leren, en wat mij betreft een goed voorbeeld van 'easy to learn, hard to master'. Gevaar is echter wel dat je te lang hierin blijft hangen.

Voor Mobiele apps zou je ook aan HTML/CSS/Javascript kunnen denken. Ook dit zijn om te starten geen hele lastige talen, en met behulp van Phonegap kan je ze wrappen ij een App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
thx ik ga eest deze afmaken(was al begonnen ---http://www.homeandlearn.co.uk/NET/

daarna deze allemaal proberen
: http://xamarin.com/guide/#starter-edition
http://learnpythonthehardway.org/book/
Phonegap

heb overigens ook via lynda.com wat cursus materiaal gevonden

eindelijk weer iets om mee bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 14:26
Als je het fijn vind om vanuit een boek te leren kan ik je de serie Head First wel aanraden. Op een hele luchtige en interactieve manier (inclusief opdrachten, kruiswoordpuzzels en lastige vraagstukken) leer je programmeren.

De boeken zijn er voor geloof ik bijna elke taal wel te vinden. Moet je alleen nog een keuze maken welke taal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
thx zal is kijken bij bol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcosmo
headfirst heef geen .net boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Leer eerst wat basis dingen, patronen, datastructuren, verschillende talen zodat je je niet te hard vast gaat houden aan bepaalde syntaxten of tools.

Ga bijvoorbeeld gewoon voor de lol wat html met de hand schrijven, wat css, wat javascript.
En als je dat snel oppakt (dus het schrijven, tools gebruiken, dingen opzoeken) bijvoorbeeld python en java. En daarna C#, en daarna misschien wat C++ of C. Dan heb je redelijk rondgekeken en als je die talen een beetje kan gebruiken en snapt hoe en vooral ook waarom het werkt, dan kan je daarna gewoon had voor een OO taal gaan zoals Java of C# en dan beter met een bepaald stuk gereedschap leren werken. (zoals bijv. IntelliJ IDEA of Visual Studio)

Als je daarnaast echt apps wil maken om er ook echt geld mee te verdienen, dan zal je Objective-C moeten leren en iOS apps moeten maken. Als alternatief kan je ook in Java voor Android gaan programmeren, maar je verdient minder, en je moet flink wat tijd in het compatible maken met verschillende devices steken, wat in principe verloren tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adimeuz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 06:53
Als je de moed hebt om jezelf door C# of Java (begin) te worstelen, kun je gelijk verder met http://www.kilobolt.com/ waarin stapsgewijs je eerste applicatie voor android wordt opgebouwd. Ik heb er veel van geleerd - maar de basis moet er eerst wel zijn!
Pagina: 1