Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange] Adresboek delen met verschillende collega's

Pagina: 1
Acties:

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Op mijn werk hebben we een pst-bestand met e-mailadressen, onderverdeeld in verschillende distributiegroepen. Eigenlijk een compleet adresboek. Binnen de hele organisatie kon een bepaald aantal personen, waaronder ik, dit adresboek vanuit hun persoonlijk account raadplegen en hieruit e-mails verzenden vanaf mijn persoonlijk e-mailadres. Een en ander werkte altijd perfect.

Inmiddels ben ik samen met een aantal collega's naar een andere organisatie en willen we dat adresboek binnen de nieuwe organisatie blijven gebruiken. Van systeembeheer van de eerste organisatie heb ik daarom het pst-bestand met het adresboek gekregen.

Systeembeheer van de nieuwe organisatie ziet zo 1-2-3 echter geen mogelijkheid om dat adresboek beschikbaar te stellen voor mij en mijn collega's. Ze geven aan dat het nodig is om hiervoor een aparte e-mailbox aan te maken en dat mails naar de contactpersonen uit het adresboek voortaan via die mailbox verzonden dienen te worden.

Een heel verhaal, maar kortweg is de vraag: hoe kan een pst-file met adressen binnen Exchange gedeeld worden met een bepaald aantal personen, zodanig dat ze vanaf hun persoonlijke e-mailadres kunnen mailen naar de contactpersonen uit dat adresboek?

Is er ergens een handleiding en/of uitgeschreven wizard die ik kan voorleggen aan systeembeheer? Ik heb namelijk het idee dat ze niet helemaal snappen wat ik bedoel ;)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is sterk afhankelijk van de Exchange versie die gebruikt wordt, probeer die te achterhalen...

Met Exchange Server 2010 sp2 of hoger zou je met address book policy's een heel eind moeten komen.
Global address list (GAL) segmentation (also known as GAL segregation) is the process whereby administrators can segment users into specific groups to provide customized views of their organization’s GAL. In Microsoft Exchange Server 2007 and earlier versions, segmenting the GAL was complicated and required that you use either a Query Base DN (which acted as a root for directory searches) or access control lists (ACLs) to allow or deny access to each address list. To learn more about how to configure GAL segmentation in Exchange 2007, see Configuring Virtual Organizations and Address List Segregation in Exchange 2007.

To simplify the process, Microsoft Exchange Server 2010 Service Pack 2 (SP2) introduces address book policies (ABPs). When creating an ABP, you assign a GAL, an offline address book (OAB), a room list, and one or more address lists to the policy. You can then assign the ABP to mailbox users, providing them with access to a customized GAL in Outlook and Outlook Web App. The goal is to provide a simpler mechanism to accomplish GAL segmentation for on-premises organizations that require multiple GALs.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zit te denken aan een Public Folder van het type contactpersonen, dat is verreweg het eenvoudigst.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En om gelijk maar even een mogelijke reden aan te geven waarom je beheerders hier wat van lopen te stuiteren:
Een .PST archive is per definitie een lokaal database bestand wat niks meer met Exchange van doen heeft. Dat je die file ergens op een netwerkschijf kan neerzetten en vanaf Outlook clients kan openen heeft niks met Exchange te maken.

Om de Contacts in die PST dus op de Exchange omgeving te krijgen zal er een export/import moeten worden gedaan, en die import zal op een (additional) mailbox of Public Folder moeten worden gedaan, of zoals QM aangeeft, door de Contacts in een aparte Address List op te nemen.

Maar in alle gevallen 'vervalt' de PST.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

PF is inderdaad de makkelijkste manier, en ook de meest logische.

En .pst bestanden zo snel mogelijk uitfaseren.. wat een drama's heb ik daar mee beleefd..

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:24:
PF is inderdaad de makkelijkste manier, en ook de meest logische.

En .pst bestanden zo snel mogelijk uitfaseren.. wat een drama's heb ik daar mee beleefd..
Ik zie er nog steeds heel veel ellende mee, laptop gebruikers welke de PSTs met hun (belangrijke) mailarchief in een lokale folder hebben staan welke niet gesynced wordt waardoor bij verlies/defect van de harde schijf van de machine hun mailarchief weg is.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over beschadigde PSTs welke niet meer met scanpst of andere software te redden is.

Maarja, de mogelijkheid in Exchange 2010 om een archive database aan te maken komt alleen beschikbaar met een enterprise licentie (en veel kleinere bedrijven willen hier uiteraard niet voor betalen)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als de systeembeheerder geen oplossing voor je kan bedenken, dan moet je op je eigen mailboxniveau iets doen: Gewoon een eigen adresboekfolder in je eigen mailbox maken, de PST daarin importeren, en dan die folder delegeren aan de juiste medewerkers (of groep). Daarbij heb je de systeembeheerder helemaal niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2013 21:46 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^
met drumbrake ;)

Vraag desnoods een (groep)mailbox aan, en importeer daar je contactpersonen in
dat moeten ze nog wel aankunnen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1