• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
Goedemorgen,

Momenteel ben ik aan het orienteren voor een nieuwe dslr. Ik loop zelf veelvuldig tegen de Nikon d5200 aan, maar wil graag van jullie weten of het wijzer is om iets meer uit te geven voor bijvoorbeeld een 7100. Zelf ben ik niet bekend met de Canon ranges.

Ik was in het bezit van een Nikon D40, deze heb ik al verkocht. Heb daar nog 2 lenzen van:
- AF-S Nikkor 55-200mm 4-5.6 ED
- AF-S Nikkor 50mm 1.8G
De lenzen zijn me niet heilig ofzo, die kan ik toch wel kwijt. Ben namelijk van plan om bij de nieuwe camera een kitlens 18-105 te nemen.. Hierdoor maakt Nikon of Canon bv niet meer uit.

Wat voor soort (amateur) fotograaf ben ik? Na 5 jaar 'vakantie kiekjes' maken ben ik dit jaar begonnen met een korte cursus fotografie en ben me nu dagelijks aan het verdiepen in alle aspecten van fotografie, d.m.v. pdf's, boeken, films, abo op zoom.nl, workshops volgen etc. Ik heb nog geen voorkeur van soort fotografie, heb bv op zolder een hobbybob fotostudie in elkaar gezet, maar ook extensiontubes gekocht om goedkoop macro fotografie te kunnen doen, maar ben ook bezig met landschapsfotografie etc etc.

Budget ligt tussen de 500 en 1000 euro. Ik denk dat een d5200 een mooie stap vooruit is, maar hoe snel loop ik dan weer tegen beperkingen aan..? bv geen fullframe, geen ingebouwde autofocus (voor zover dat nut heeft).

Kortom, kan iemand mn keuze voor de 5200 bekrachtigen of juist iets anders adviseren?

Bij voorbaat dank!

Groet,

Marijn

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Rekening houdend met je budget lijkt de D5200 een goede aankoop. Je kan beter iets meer aan lenzen uitgeven dan een dure body. Full Frame valt al zeker buiten je budget en is volgens mij ook niet echt noodzakelijk voor amateurfotografie. Meestel lenzen hebben nu een ingebouwde motor dus dat probleem valt ook weg.

• Rhain
Inrage schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:58:
Rekening houdend met je budget lijkt de D5200 een goede aankoop. Je kan beter iets meer aan lenzen uitgeven dan een dure body. Full Frame valt al zeker buiten je budget en is volgens mij ook niet echt noodzakelijk voor amateurfotografie. Meestel lenzen hebben nu een ingebouwde motor dus dat probleem valt ook weg.
Thanks voor je reactie! De 5200 heeft geen ingebouwde autofocus motor, maar m'n huidige lenzen hebben dat wel en bij aanschaf van nieuwe is het een kwestie van opletten. Lijkt me dus ook geen pre om een ingebouwde focus te hebben, mits iemand anders hier een andere mening over heeft :D

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
heb zelf een d5200 sinds +/- 1 maand, zeer tevreden van, heel erg mooi toestel
ik was aan het twijfelen tussen de d7000 en de d5200, de d7000 dan vooral omdat die weather sealed was en toch iets robuuster was, maar uiteindelijk tevreden dat ik voor de d5200 gekozen heb

• Rhain
Ben ondertussen voor de d5200 gegaan. Nog bedankt voor de replies! Eerste indruk van de d5200 was een zeer goede, nu een keer op m'n gemak mee gaan 'spelen'.