Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 02:32
Ik heb onlangs een Optoma ML300 gekocht. Ik sta versteld van hoe veel licht dit kleine LED projectortje geeft en de scherpte van het beeld. Erg mooi apparaat. Hij heeft echter een nadeel.

Wanneer ik de interne video-player (die van USB media afspeelt) gebruik, in het Menu zit, of via een USB-kabel mijn computer scherm kloon heb ik perfect scherp beeld.
Echter, wanneer ik de projector aansluit en windows/osx ziet 'm als monitor met native resolutie van 1280x800, dan is het beeld niet scherp, helemaal niet scherp. Het is alsof het inkomende signaal wordt geschaald. Het verschil is groot, bij een film kijken is het voor mij het verschil tussen HD en SD, zo veel 'blur' komt erbij.
Nu heb ik een aantal reviews gelezen en blijkt het normaal te zijn voor de TI DLP chip die in dit en veel andere LED Projector modellen ook zit: de native resolutie is niet echt de native resolutie van de DLP display pixel voor pixel.

Het is mij overduidelijk dat het OSD Menu wel in de echte resolutie draait. Mijn vraag aan jullie is: zou ik op de een of andere manier (bv. met Powerstrip) de echte native resolutie van mijn projector uit kunnen vinden en aan kunnen sturen? Zijn er andere oplossingen die je nog kan bedenken?

(probleem komt voor bij zowel HDMI als VGA, op verschillende computers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 15:49
Hoeveel tijd heb je? :) Je kan altijd het menu openen, projecteren op een groot scherm/muur en de pixels gaan tellen. Op een grote projectie is dat goed te doen, maar je bent wel ff bezig. (niet elke pixel natuurlijk, alleen lengte/breedte)

Kun je in windows de resolutie niet hoger/lager zetten en kijken wat er het beste uitziet?

[ Voor 8% gewijzigd door heggico op 16-07-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31

sjaool

Every life should have 9 cats

Volgens PC Mag een native WXGA resolutie van 1280x800 pixels. Je probleem zal dus ergens anders in zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door sjaool op 16-07-2013 08:58 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
Test deze resoluties:
SVGA (800x600 pixels);
VGA (640x480 pixels);
WXGA (1280x800 pixels);
XGA (1024x768 pixels).

Als 1280 x 800 niet de 1:1 resolutie is, dan schat ik zo in dat 1024 x 768 pixels de 'echte' resolutie is.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 16-07-2013 09:01 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 02:32
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb die lagere resoluties geprobeerd, zonder succes. Het is echt een WXGA chip volgens mij, maar zoals hier in PCMag ook staat, er zit een verschil tussen de native input en het echte aantal pixels (spiegeltjes): bron
Such scaling artifacts are caused by a mismatch between the image’s dimensions and a projector’s native resolution, which shouldn’t be the case as both the source and the projector’s native resolution are 1,280 by 800 pixels. The problem seems to rest in TI’s latest DLP Pico WXGA chips. Optoma says that the mirrors on the DLP chip are arranged in a way to produce higher brightness from a more compact design. However, the mirror arrangement also makes it impossible to have a true native resolution in the traditional sense, so the projector does indeed scale the image.
Ik vraag me af of het mogelijk is om het echte aantal weergegeven pixels uit te zoeken. De projector stuurt ze namelijk wel goed aan in zijn eigen OS.

[ Voor 4% gewijzigd door kikibu op 16-07-2013 16:31 ]