Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game pc zou ik stiller willen hebben

Pagina: 1
Acties:

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:47
Een paar maanden terug heb ik een game pc gekocht. Laten assembleren bij Alternate en qua prestaties voldoet hij aan mijn eisen. Echter, al snel ontdekte ik dat hij echt een tering herrie maakt. Ik moet bekennen dat ik dit redelijk heb onderschat bij de aanschaf bij de eerste game pc. Ik ging ervanuit dat het wel mee zou vallen maar dat is dus niet zo. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om een pc aan te laten snachts voor muziek etc. De muziek gaat dan niet al te hard zodat ik ook nog in slaap kan vallen. Echter kan dat niet bij deze game pc.
Ik weet eigenlijk ook niet wat ik moet vervangen.

De setup is de volgende :
Scythe Mugen 3 Rev.B PCGH-Edition
XFX HD7970 Double Dissipation BLACK (FX-797A-TDBC)
Intel® Core™ i7-3770K
be quiet! System Power 7 700W
Corsair Carbide 500R
LG GH24NS70
Crucial CT128M4SSD2
GIGABYTE GA-Z77X-D3H (rev. 1.0)
Seagate ST2000DM001
Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
De video kaart is natuurlijk niet de stilste, maar de PC maakt al veel geluid als hij opstart. En dan hoeft mijn GPU nog weinig te doen. De voeding is er één van be Quiet, en mijn CPU koeler is volgens mij ook wel stil. En toch, toch altijd veel geluid. Zoveel geluid dat als ik geen muziek aan zet ik koppijn kan krijgen.

Advies is welkom, hoe wordt dit beestje stiller? Hoe kan ik ervoor zorgen dat het acceptabele geluidsniveaus produceert?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:27

MsG

Forumzwerver

Probeer anders in het bios eens te kijken of je aan kan zetten dat hij zichzelf onderklokt. Als ik stevig loop te gamen hoor ik mijn PC ook een stuk meer dan wanneer hij alleen loopt te idlen in Windows. Hij klokt zichzelf dan ook terug naar 1600Mhz ipv 4Ghz.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Probeer eerst eens uit te zoeken welke ventilatoren zoveel herrie maken en kijk of je deze beter vast kunt zetten bv. de CPU koeler. Het zou zelfs een HDD kunnen zijn die voor de problemen zorgt. Controleer eerst alle temperaturen (en meld deze hier) en zorg dat hier niks vreemds aan de hand is (naast de zomer hitte) die hem harder laten werken dan nodig is! Zorg ook meteen dat er niks klem zit en test het systeem zonder zijkant erop om te zien of er niet een soort vacuüm in de kast zit die de temperatuur hoger maken dan nodig.

• MetalSonic
MsG schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 01:29:
Probeer anders in het bios eens te kijken of je aan kan zetten dat hij zichzelf onderklokt. Als ik stevig loop te gamen hoor ik mijn PC ook een stuk meer dan wanneer hij alleen loopt te idlen in Windows. Hij klokt zichzelf dan ook terug naar 1600Mhz ipv 4Ghz.
Waar moet ik dan op letten in de bios?
Probeer eerst eens uit te zoeken welke ventilatoren zoveel herrie maken en kijk of je deze beter vast kunt zetten bv. de CPU koeler. Het zou zelfs een HDD kunnen zijn die voor de problemen zorgt. Controleer eerst alle temperaturen (en meld deze hier) en zorg dat hier niks vreemds aan de hand is (naast de zomer hitte) die hem harder laten werken dan nodig is! Zorg ook meteen dat er niks klem zit en test het systeem zonder zijkant erop om te zien of er niet een soort vacuüm in de kast zit die de temperatuur hoger maken dan nodig.
Temperaturen is weinig mis mee, in idle mode zijn de CPU kernen rond de 40-50graden, en onder full load / stress test max 80 ... GPU ook getest (Furmark) was ook niet schokkend ...

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 11:29
Meten is weten en dat kan je al gewoon doen met je oor. Als ik zo even je specs bekijk is je GPU toch wel kans hebber is voor de titel "tering herrie". Kan ook zo zijn dat je last heb van Airflow die botst tussen fans? (te dicht op elkaar), daar krijg je ook altijd zo raar geluid van.

p.s. als je je kast openmaakt, ben je dan niet je garantie kwijt bij Alternate?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• MetalSonic
JerX schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:08:
Meten is weten en dat kan je al gewoon doen met je oor. Als ik zo even je specs bekijk is je GPU toch wel kans hebber is voor de titel "tering herrie". Kan ook zo zijn dat je last heb van Airflow die botst tussen fans? (te dicht op elkaar), daar krijg je ook altijd zo raar geluid van.

p.s. als je je kast openmaakt, ben je dan niet je garantie kwijt bij Alternate?
Nee, dit omdat je ook wel eens een onderdeel wilt of moet vervangen. Verder heb ik wel wat krediet opgebouwd bij Alternate waar ik de computers twee keer moest terug sturen omdat hij niet werkte. Wat kabels waren niet verbonden en het opstarten werkte niet goed.

Het geluid komt niet over als raar ofzo, maarja de GPU? dan vraag ik mij toch af, waarom dan al terwijl hij nauwelijks wat doet. En dat het de CPU is lijkt mij ook sterk. Als ik in Windows zit gebruikt hij maar 1-2 % van de CPU.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Dat was een tijd geleden wel hoor, dan vroegen ze expliciet of jij de sticker wilde weghalen i.v.m. garantie als je in de winkel stond :')

Last.fm | Code Talks

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:52
Denk dat de kast het probleem is:

http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

Fans in de kast bedoel je?
Die kunnen natuurlijk ook uit, of lager :).

Enige manier om te achterhalen wat het probleem is, is de kast openmaken en luisteren.
Schakel fans uit en kijk of het verschil maakt.

Zo heeft mijn behuizing (fractal arc mini) 3 fans, waarvan er 2 op volle snelheid nogal kabaal maken.
Met de bijgeleverde fancontroller is de boel een stuk stiller, en koel genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 16-07-2013 10:57 ]

Verwijderd

Denk dat de kast het probleem is:
Nee, de TS heeft het probleem al beschreven! Het is namelijk algemeen bekend (hoop ik) dat het niet normaal is dat een CPU tussen idle en load meer dan 40 graden C. verschil zit zonder overklok. Deze koeler zit dus niet goed of er zit geen pasta tussen of ze zijn alweer het plastic folie weten te verwijderen die op de koeler zit als je hem uit de doos haalt? Terug naar Alternate dus alweer, maar met verzending hou je dit risico altijd lijkt mij omdat kant en klare PC's nou eenmaal niet met de post mee moeten, en zeker highend systemen niet!

• MetalSonic
Shit, heb ik weer, prachtige kast, makkelijk open te maken en lekker groot maar blijkbaar niet de stilste..

• MetalSonic
job schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:56:
[...]

Fans in de kast bedoel je?
Die kunnen natuurlijk ook uit, of lager :).

Enige manier om te achterhalen wat het probleem is, is de kast openmaken en luisteren.
Schakel fans uit en kijk of het verschil maakt.

Zo heeft mijn behuizing (fractal arc mini) 3 fans, waarvan er 2 op volle snelheid nogal kabaal maken.
Met de bijgeleverde fancontroller is de boel een stuk stiller, en koel genoeg.
Dit zijn dan weer van die dingen dat ik als amateur liever niet zomaar wat wil doen. Hij zit in elk geval vol fans. Ik was toen ik de PC samenstelde in de veronderstelling dat: hoe meer fans, hoe beter. Dit is uiteraard simpel gedacht en klopt niet waar 't om de airflow gaat mja.

Als ik de kast open maak zit er in het zijpaneel al meteen een grote fan. Ik doe de computer liever niet aan terwijl de kast open is. Dan krijg ik volgens mij dikke ellende :>
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:03:
[...]
Nee, de TS heeft het probleem al beschreven! Het is namelijk algemeen bekend (hoop ik) dat het niet normaal is dat een CPU tussen idle en load meer dan 40 graden C. verschil zit zonder overklok. Deze koeler zit dus niet goed of er zit geen pasta tussen of ze zijn alweer het plastic folie weten te verwijderen die op de koeler zit als je hem uit de doos haalt? Terug naar Alternate dus alweer, maar met verzending hou je dit risico altijd lijkt mij omdat kant en klare PC's nou eenmaal niet met de post mee moeten, en zeker highend systemen niet!
Misschien gebruik ik de verkeerde jargon, ik bedoel dus dat je zo'n zwaar cpu programma draait die alle cores gaat gebruiken etc. Iets dat nog zwaarder is dan een 4 vs 4 battle in Starcraft 2 met alle toeters aan. Volgens de benchmark's is een 80 graden temp van de cores bij een stress test zeer acceptabel. Let ook op dat hij CPU een 3770K is met zo'n smartchip. Hij is uit zichzelf van 3,5 gigahez naar 4,5 gegaan.
Maarja dit heeft denk ik weinig invloed op 't geluid, want in de eerste week draaide hij op 3.5 (ja ik keek toel al met CPU Z etc) en toen maakte hij dus al die "tering herrie" ;( .. Mijn computer staat op de eerste verdieping, als je beneden staat dan hoor je hem geluid produceren.

Beste vergelijking is een stofzuiger i guess :+

• MetalSonic
Iemand anders wellicht nog tips? Ik heb al veel gehad aan de reacties hiervoor hoor :)

Verwijderd

Ik zou gewoon eens de koelers van je CPU en GPU reseaten en dan nog een kijken of ze zo hard gaan.

• MetalSonic
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 20:11:
Ik zou gewoon eens de koelers van je CPU en GPU reseaten en dan nog een kijken of ze zo hard gaan.
Wat houdt dit in?

Verwijderd

Dat is je koelers eraf halen ( wel voorzichtig doen uiteraard;)) en dan er weer nieuwe koelpasta tussen ( goed doen! ) en dan is er een goede kans dat alles koeler draait, dus ook minder fans nodig heeft en dus minder lawaai. Af fabriek willen vooral videokaarten wel eens de koelpasta er slecht tussen hebben.

• MetalSonic
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 20:14:
Dat is je koelers eraf halen ( wel voorzichtig doen uiteraard;)) en dan er weer nieuwe koelpasta tussen ( goed doen! ) en dan is er een goede kans dat alles koeler draait, dus ook minder fans nodig heeft en dus minder lawaai. Af fabriek willen vooral videokaarten wel eens de koelpasta er slecht tussen hebben.
Hmm ok bedankt voor de uitleg, maarja ik ben bang dat ik hiermee meer kapot maak dan fix. Binnenkort dan maar Mycom :)
Pagina: 1