Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjirp
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb onlangs een nieuwe PC aangeschaft. Gekeken naar de BBG hier op tweakers en uiteindelijk voor het 'budget' systeem gekozen (met een kleine verandering in de power supply (XFX PRO 400W ipv 350 silent) en 2x 4G aan geheugen en een eigen processor koeling geinstalleerd (Coolermaster 412S)

Het samenstellen is goed gegaan, alleen doet de PC raar bij het opstarten.

Ik heb een verse SSD genomen, hierop Windows 8 geinstalleerd.

Als ik tijdens de boot naar de bios (UEFI of iets dergelijks?) opties gaat, slaat de PC vaak (bijna altijd) vast en kan ik de reset knop weer indrukken.

Als ik tijdens de boot naar boot opties ga (cdrom, harde schijf) kan deze ook vast slaan, als ik snel genoeg ben kan ik echter mijn SSD selecteren, en dan is het hopen dat hij doorstart.

Eenmaal in Windows aangekomen heb ik 0 problemen. Alleen tijdens de boot.

Verder, als ik een front-case fan aansluit op de case-fan 1 aansluiting op het moederbord. Wil hij helemaal niet meer opstarten. een 2e HDD (intern) toevoegen is net gelukt.

De BBG waar het over gaat: reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013 (zoals gezegt, alles, behalve het geheugen en de voeding is hetzelfde).

Concreet dus:
1. Opstarten werkt vaak niet, naar een X keer proberen kom ik in windows en werkt alles vlekkeloos.
2. Als ik extra fans aansluit werkt het helemaal niet meer (fans e.d. spinnen wel)

Wat heb ik al geprobeerd:
CMOS reset.
Andere aansluitingen op de voeding gebruiken en SATA poort 4 ipv. 3 pakken (dit werkte voor de HDD).

Ik snap dat het iets wat omslachtig is, maar dat maakt het zoeken op google ook zo moeilijk :)

Ik hoop hier in het juiste forum te zitten en dat mensen een idee hebben wat het probleem kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluit uit dat het niet je invoer apparatuur is die nog niet werkt als de PC net aan gaat. Dit kan namelijk ook lijken dat hierdoor niks meer reageert. Wat je ook kan proberen is via windows / software van ASrock je BIOS te updaten vanuit je OS, mogelijk helpt dit. Zo niet testen met minder hardware aangesloten en minder geheugen etc Test ook altijd van te voren meerdere USB poorten mogelijk is USB3.0 niet geschikt voor BIOS invoer. Als een ventilator er voor zorgt dat je PC niet start is eer zeer waarschijnlijk sluiting. Dan wel in een defecte fan of een kabel / stekker probleem. Test de ventilator als het kan op een ander header en test hem op een voeding kabel. Controleer ook of het bord nergens contact maakt met de kast zelf, maar alleen via de afstand busjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjirp
Bedankt voor je reactie. Ik ga die bios upgrade eens uitvoeren, en nogmaals alle contacten controleren.

TOV van invoer apparatuur, zoals ik zei, als ik snel ben werkt het wel. Maar zal ze eens in USB 2.0 poortjes stoppen om het zeker te weten.

Als ik een fan aansluit, zowel via voeding als moederbord beide start de PC wel op, maar komt hij nooit in zijn POST terecht. Ook daar zal ik morgen nog even mee proberen te spelen.

Bedankt voor je reactie, misschien hebben anderen nog een toevoeging? Ik zal de topic updaten zodra ik bovenstaand heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-08 21:06
Staat de SSD in de bios op IDE of AHCI? Deze behoort op AHCI te staan. Let wel: als je dit verandert dien je windows opnieuw te installeren (zijn ook wel workarounds, maar schone installatie is het makkelijkst mijn inziens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD hoeft niet op AHCI te staan? Dit word echter soms wel aangeraden en zou sneller kunnen zijn in sommige gevallen maar het is zeker geen verplichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-08 09:42

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zonder AHCI werkt NCQ en in sommige gevallen TRIM / garbage collection niet / slechter wat slecht is voor de performance en levensduur van de SSD.

Dus eigenlijk is het wel verplicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Imprezzion op 16-07-2013 05:01 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:41
Lijkt me dat je een brak moederbord hebt, zal me niks verbazen bij AsRock. Dat is het enige dat verklaart waarom hij het niet doet met de fan op aansluiting 1.

Heb je geen kortsluiting onder je mobo door verkeerd geplaatste spacers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjirp
Bios heb ik geupgrade met de instant flash, ging (gelukkig goed). Randapparatuur allemaal naar USB 2.0 gezet (muis, toetsenbord en koptelefoon hebben USB 3.0 toch niet nodig).

Heb het UEFI scherm eens goed kunnen bekijken. Bood orders e.d. staan goed.

Over AHCI vs. IDE. Ik gok dat deze op IDE staat, maar hoe controleer ik dit makkelijk? Ik weet dat ik niet UEFI kon gebruiken tijdens installatie (zo'n dergelijke foutmelding gaf windows).

Kortsluitingen door plaatsing is er niet, ik heb het hele systeem, 'uit de kast' (op een veilige ondergrond hoor ;) getest. Blijft dezelfde problemen behouden. Ook nu is het booten maar de vraag of dit werkt.

Nog steeds krijg ik deze problemen:

A) Soms start niet op. Scherm geeft ook niet aan dat deze actief word, muis/toetsenbord verlichting gaat niet aan.

B) Soms start windows op in herstel mode, vaak zie ik dan links boven een blauw streepje, en kan ik uren wachten. Maar is hij simpel weg vastgeslagen.

C) Als hij eenmaal windows 'normaal'start, en ik zie niet alleen het logo, maar ook de spinner. Weet ik dat alles goed zit en werkt alles zonder een enkel probleem. Heb ook stresstests uitgevoerd (ofja, stress...) met 3DMark, alle simulaties is hij goed doorgekomen. Ik kan de windows prestatie index echter niet uitvoeren door de melding: "Kan prestaties voor video niet meten.".

Voordat deze opstart problemen 100% zijn opgelost laat ik de fans even stil zitten, om niet nog meer opties te krijgen waardoor dingen mis zouden kunnen gaan.

Mijn persoonlijke gevoel zegt ook dat in dit geval het moederbord niet helemaal lekker is.

nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-08 21:06
AHCI of IDE staat gewoon in de UEFI.. Als ie daar op IDE zou ik hem zeker op AHCI zetten.. Bij mij heeft dit al eerder problemen opgelost en ook voor flinke snelheidsverbeteringen gezorgd! (doe maar eens een benchmark voor en na). Let dus wel op dat Windows opnieuwe moet worden geïnstalleerd! (of zoek het even op google op hoe je het omschakelt zonder herinstallatie)
Pagina: 1