Toon posts:

HD4870 doet erg vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een aantal dagen geleden is mijn videokaart kapot gegaan, de sapphire HD4870 512mb. Ik kreeg al vanaf de bios allerlij artifacts. Ik heb de kaart er dus uitegehaald en de koelpasta er van af gehaald. Ik heb de kaart terug gedaan en hij deed het nog steeds niet ( zonder koelpasta ). Gisteravond starte ik hem voor de grap nog een laatste keer op en ineens deed hij het! Ik heb vandaag dus koelpasta gehaald en de videokaart weer terug gedaan. Hij werkte weer als voorheen en de temparatuur bleef normaal. Ik heb een aantal uur lopen gamen en toen kreeg ik ineens een bluescreen met de zelfde artifacts als voorheen. Hoe kan het dat de kaart het plotseling weer goed deed en nu weer kapot is?

• rikkert278
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik had met een HD4850 hetzelfde probleem. Als je de kaart even in de oven stopt kan de soldeer reflowen en dan werkt hij waarschijnlijk weer.

linkje

Let wel op:
Editor’s Notes: This guide is for those who have lost all hope.
Als je nog garantie hebt is het verstandig om deze eerst te claimen alvorens aan zulke wanhopige maatregelen te beginnen :P

[ Voor 33% gewijzigd door rikkert278 op 15-07-2013 22:32 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Dat zijn waarschijnlijk slechte soldeerverbindingen. Zoals Schravendeel hierboven al vermeld had kun de oventruck gebruiken. Indien dit voor jouw kaart werkt is dit maar een tijdelijke oplossing. Je kunt ook geluk hebben en alsnog redelijk wat maandjes de kaart blijven gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Krijg je van een videokaart bakken niet allemaal van die chemische stoffen in de oven? Ik heb ook nog een heatgun liggen, is het hiermee mogelijk?

• rikkert278
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:47:
Krijg je van een videokaart bakken niet allemaal van die chemische stoffen in de oven? Ik heb ook nog een heatgun liggen, is het hiermee mogelijk?
Het gaat grappig ruiken ja. Het ruikt een beetje alsof je net een nieuw moederbord uitpakt maar dan een tikkeltje sterker.

Met een heatgun kan het denk ik ook wel maar dat moet je heel erg oppassen dat je het bord gelijkmatig verhit en dat je geen 'stresszones' creëert (en dat je het bord/connectoren niet smelt natuurlijk). Ik zou zelf voor de oven methode gaan; snel, simpel en veilig. De stank trekt gewoon op en ik heb er niks van gemerkt met de cake die ik daarna meteen in de oven had gepropt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik hem morgen maar eens bakken, het vervelende is dat ik al een nieuwe videokaart heb besteld haha. Maar moet het bakken bij Radeon kaarten niet heel anders als de 8800 kaarten die meestal gebakt worden?

• rikkert278
Dit was mijn kaart

Afbeeldingslocatie: http://bitmarket.hu/dl/prd/2010-05/57837pic_asus_hd4850_1gb_gddr3_pcie_eah4850_2di_1gd3.jpg

(EAH4850 1GB w/ Gladiator Fan)

Het enige dat ik heb gedaan was het los schroeven (en verwijderen) van de fan en de koelpasta. Hierna heb ik hem op vier aluminium balletjes de oven in gepompt. Hij heeft het nog bijna een jaar uitgehouden ;w Zit inmiddels weer aan een HD7850.

Je moet in principe al het plastic dat er af te schroeven valt er af schroeven. Het is ook heel erg belangrijk dat je ALLE restanten koelpasta verwijderd voordat je hem in de oven stopt. De pasta wordt namelijk vloeibaar bij die temperaturen en kan dan kortsluiting veroorzaken wanneer je hem weer in gebruik neemt.
Pagina: 1