Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 09:47
Hi tweakeraars

Ik ben in mijn appartement voorzien van een Stadsverwarming systeem.
Alleen begrijp ik niet hoe dit nu precies in elkaar steekt.

Ik heb 2 draaiknoppen die beide op hetzelfde systeem lijken aangesloten.
Het lijkt onmogelijk om het warmwater volledig uit te schakelen.
Geen enkele combinatie laat namelijk warm water uit de kraan stoppen 8)7

Daarnaast werkt verwarming hier ook op. Maar welke knop nu waar invloed op heeft heb ik geen idee van!
Ik hoop dat jullie me daar wat duidelijkheid in kunnen verschaffen.

Ik heb ze beide nu dicht. Als ik de witte opendraai (rechtsom dus) Gaat er even voor een minuut (hoorbaar) water stromen. Meter geeft dit ook aan in de liter/h indicatie. En de zwarte kan ik geen touw aan vastknopen. Ene keer hoor ik aanhoudend stromend water andere keer niks...
Dit lijkt wel samen te hangen met of de witte stromend water laat horen, of stil is.

Wat moet ik nu open hebben staan? :?
Of juist dicht in de zomer, en open in de winter!

Kan ook iemand me vertellen wat die witte kast is? Hier gaan verscheidene leidingen in en uit.

Daarnaast heb ik in de 'bijkeuken' een blauwe verdeeldoos naar de verwarmingen toe.
De twee witte slangen onderin lijken verdacht veel op degene die daar weer uit de vloer komen!
Zal wel geen toeval zijn :+

Ik hoop dat iemand deze puzzel herkent of kan ontcijferen!
Mijn dank is groot _/-\o_

Foto's!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CvfIrKcl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R9CcTWCl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O3DhJwKl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JM5lqIql.jpg?1

Hier een link naar hi-deftiger foto's
http://imgur.com/a/fsQk9

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is stadsVERWARMING. Dus geen warmwater voorziening ;)

In principe is het volgens mij zo dat de ene buis je aanvoer, en de andere buis je afvoer van warm water voor je radiatoren is.
Logischerwijs: in de winter zet je die dingen open, en in de zomer beiden dicht.
Maar bij jou zie ik een thermostaatknop oid. Lijkt me dat daar de basistemperatuur mee geregeld wordt. Als je beiden open laat staan en die thermostaatknop het werk laat doen, komt dat allemaal wel goed. Die laat namelijkk niks door als het warm genoeg is. En dat is het in de zomer nogal snel ;)

kortom: volgens mij moet je die thermostaatknop aanzetten voor je basistemperatuur, en de rest lekker open laten staan / niet met je onwetende vingertjes aanzitten ;)

Overigens had je dit ook met 2 telefoontje naar je verhuurder kunnen weten - en dan specifiek toegespits op jouw situatie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat een gedrocht ...

die witte is voor de temperatuur van je warmwater. als je helemaal uit kan zetten komt er hooguit koud water uit je warm water kraan

Die witte kast is iig een warmtewisselaar wellicht met een kleine boiler

Ow wacht linksonder zie ik een afsluitklep denk ik. het kleine witte draaiknopje.(niet die aan de voorkant met de blauwe pijl, maar vlak daarnaast)

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 15-07-2013 21:06 ]

Iperf

• Hydrosine
@The Eagle
Als de witte een thermosthaatknop zou zijn heeft deze echt geen nut. Door de meterkast lopen ook de leidingen voor de rest van het gebouw (in de lichtgrijze isolatie). het is er eigenlijk altijd wel 25+ graden als de deur langdurig dicht is!

Daarnaast heb ik met een lopende warme kraan alle mogelijkheden geprobeerd van volledig linksom en rechtsom. En het blijft altijd warm. Dus deze knoppen lijken me geen invloed te hebben op het kraanwater helaas..

@Fish
Het draaiknopje waar jij op doelt zit aangesloten op de aanvoer van mijn Koudwater. Direct na de koudwater meter wordt deze gesplitst. een gaat de vloer in. en de ander via dat draaiknopje die witte kast.
dit kan je goed zien op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rPlM3xZl.jpg
HQ: http://i.imgur.com/rPlM3xZ.jpg

daarnaast zie je op deze foto ook de warmwater aan/afvoer vanuit de hoofdleidingen met de zwarte kraantjes.

De zwarte knop snap ik uberhaupt niet. Het koperen buisje wat daaraan zit loopt terug de linker blauwe module in.. Zie hier de closeup van de zwarte knop.
Het koperen buisje enkele centimers erachter is hetzelfde buisje als wat rechts aan de zwarte knop zit aangesloten. Verder geen splitsingen oid.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JvBsVDml.jpg
http://imgur.com/JvBsVDm

[ Voor 5% gewijzigd door Hydrosine op 15-07-2013 22:13 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Wat ik kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/O3DhJwKl.jpg
Het zwarte kraantje rechts in deze foto sluit je radiatoren af. Simpel te testen: Dicht zetten en zet de verwarming op turbo-turbo; blijft deze koud wss gelukt, vervolgens het tegenovergestelde testen: zwarte kraan weer open en nu wordt de verwarming wel warm. Als dat het geval is: gelukt.

Die witte kast is idd wss een warmtewisselaar, wss voor je ww. De grote witte thermostaatknop regelt waarschijnlijk de temperatuur van je WW. Kun je ook testen, met een thermometer onder de warme kraan (dat kan ook je hand zijn als je voorzichtig bent). Wel even opschrijven op welke stand hij nu staat, want dat is wellicht een veilige 60C.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hydrosine schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:10:

@Fish
Het draaiknopje waar jij op doelt zit aangesloten op de aanvoer van mijn Koudwater. Direct na de koudwater meter wordt deze gesplitst. een gaat de vloer in. en de ander via dat draaiknopje die witte kast.
dit kan je goed zien op deze foto:
[afbeelding]
HQ: http://i.imgur.com/rPlM3xZ.jpg
Ja precies en dat koude water word warm gemaakt. sluit die kraan af en en komt geen water meer uit de warmwaterkraan (dat wou je toch ?)

De witte kast is erg groot en bevat vermoedelijk ook een (kleine) boiler.
De witte thermostaat moet je dan ook niet te laag zetten ivm legionella en lange stilstand

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 15-07-2013 22:34 ]

Iperf

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:12

Sabbi

je denkt aan mij.

Twee knoppen rechts: aan en uitschakelen (vloer?) verwarming.
De witte kast is een warmewisselaar tbv je warmwater kraan. Je ziet hier 4 pijpen uitkomen.
L-R zijn dat: koudwater in, stadsverwarming in, stadsverwarming uit, warmwater uit.

De thermostaatkraan regelt de temperatuur vh warmwater. Je ziet dat er een sensor-kabel wegloopt naar in de warmtewisselaar. Als je deze opendraait zal hij de warmewisselaar op een bepaalde temperatuur zetten. (je hoort de kraan lopen). Als hij dan warm is houdt hij weer op, totdat hij afkoelt of dat er warmwatervraag is.

Het zilveren ding rechts van de meter regelt de temperatuur in je CV-buizen, de zwarte knop linksonder de meter de druk in de CV.

De rode en de blauwe draad vanuit de meter meten wat het verschil in aan- en afvoer temperatuur is van het stadsverwarmingswater. Daar betaal je later voor.

• Hydrosine
@Fish Einddoel is om te weten hoe ik dit ding af moet stellen, Liefst zo energiezuinig mogelijk :P
Lijkt het me een mooie stap om eerst te weten hoe die werkt!

@sabbi Het is normale verwarming. vloer wordt wel lokaal warm waar de leidingen lopen :P
Die sensor kabel was me nog niet opgevallen! Wat is een normale stand voor een Warmtewisselaar? Ik denk dat deze niet vol open hoeft toch?

Na een nachtje allebei de knoppen strak dicht te hebben bleek het water uiteindelijk koud te zijn! en te blijven :+ Helaas lag ik nog in bed en zijn beide knoppen opengedraaid, en kon ik dus niet fijn testen wat wat doet..

Begrijp ik nu goed uit jullie antwoorden dat mijn warm(drink)water als koudwater door dat kastje heen gaat. Wat warmtewisselt met het stadsverwarmde water en dan mijn leidingen in?
Stadsverwarmd water is dan dus niet wat uit de kraan komt maar eerder water door stadsverwarmd water verwarmd :+..

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Hydrosine schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:23:

Begrijp ik nu goed uit jullie antwoorden dat mijn warm(drink)water als koudwater door dat kastje heen gaat. Wat warmtewisselt met het stadsverwarmde water en dan mijn leidingen in?
Stadsverwarmd water is dan dus niet wat uit de kraan komt maar eerder water door stadsverwarmd water verwarmd :+..
klopt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hydrosine schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:23:

Na een nachtje allebei de knoppen strak dicht te hebben bleek het water uiteindelijk koud te zijn! en te blijven :+ Helaas lag ik nog in bed en zijn beide knoppen opengedraaid, en kon ik dus niet fijn testen wat wat doet..

1) volgens mij zei ik al minimaal 60 graden
2) ja
3) er zijn ook warmwater aanvoeren. die direct warmwater leveren. dus jou water is niet stadsverwarmd maar gebruikt de stadsverwarming

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 16-07-2013 13:44 ]

Iperf

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En dat witte knopje is (volgens mij dan) een overstortventiel; die vind je ook bij ketels en boilers. Die zwarte ribbelbuis zal naar het riool lopen. Je kan hem handmatig bedienen, dan moet je water zien en horen stromen.

Wise enough to play the fool

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt het over het witte knopje met de blauwe pijl. er vlak ernaast zit de afsluiter ook wit

niet doen

Als hij oud is en je bedient hem met de hand kan hij wel een wat door blijven lekken ivm vuil en shit. en dan sta je te kutten totdat hij weer fatsoenlijk dicht is

Iperf

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat witte ding heet een inlaatcombinatie, dus afsluiter, keerklep en overdrukventiel in 1. Elk warm tapwater toestel hoort er eentje te hebben.

Aan die witte knop voorop mag gerust gedraaid worden, na elke keet ww gebruikt te hebben gaat hij ook open en weer dicht. Hij gaat bij 8, of soms 6bar open om het uitgezette opgewarmde water in de warmtewisselaar af te voeren. Hoe groter de inhoud van de wisselaar, hoe meer lekwater er uit kan komen

Verwar hem niet met de overstort in een cv systeem, daar moet je wel afblijven en die hoort ook nooit te lekken bij een druk lager dan 3bar.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 16-07-2013 23:37 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd de cv was ik mee in de war

Iperf

• Hydrosine
Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Ik vind het nog steeds een vreemde installatie :P
Maar ik begrijp nu wel iets beter wat alles is en doet.

Wordt nu dus spelen met de thermosthaat knop :)
Pagina: 1