Windows Vista x32 van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Woeler
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Hallo,

Ik repareer regelmatig computers in de buurt. Nu heeft iemand een nieuwe pc aangeschaft met een SSD erin. Hij heeft windows vista x32 erop. Is er een manier waarop ik die HDD kan overzetten naar de SSD zonder dat de SSD moeilijk gaat doen (mey bijv. snelheid, alignment)?

Ik heb hem al 100x verteld dat hij beter kan overstappen naar Windows 7 of 8, maar hij wil gewoon niet. Een clean install is geen optie omdat er sommige porgrammas op staan die hij niet meer heeft.

Alvast bedankt.

-Edit-
Ik heb gelezen dat de alignment vanaf Windows Vista of hoger al correct is voor SSD. Klopt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door Woeler op 15-07-2013 19:11 . Reden: typo's... ]

Elder Scrolls Online: AlcastHQ.com |ESO-Hub.com

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je regelmatig met pc in de weer bent, weet je vast wel hoe je een image van een harde schijf maakt....
Wat ik me wel afvraag, als het een dergelijk oude installatie is, hoe komt die dan op die nieuwe pc? En hoeveel ruimte gebruikt die, want het zal wel ruim op de ssd moeten passen.

• Woeler
Reepje schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:11:
Als je regelmatig met pc in de weer bent, weet je vast wel hoe je een image van een harde schijf maakt....
Wat ik me wel afvraag, als het een dergelijk oude installatie is, hoe komt die dan op die nieuwe pc? En hoeveel ruimte gebruikt die, want het zal wel ruim op de ssd moeten passen.
Ik weet hoe ik een image van een harde schijf maak. Ik heb alleen gelezen dat je problemen kunt krijgen als je een HDD image zo op een SSD pleurt.

De oude C schijf neemt 64Gb in beslag. De SSD is 256Gb, dus dat is meer dan ruim voldoende.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 19:07
Als je hebt gelezen dat er problemen kunnen ontstaan, dan heb je waarschijnlijk ook wel gezien waarom?!

Allereerst herkent Vista geen SSD's, dus die laat services als defragmentatie gewoon aanstaan, waar dat niet handig is voor SSD's. Ondersteuning voor TRIM heeft Vista ook niet. Bij het daadwerkelijk overzetten van een image is het belangrijk dat de alignment goed staat, anders is de performance minder goed. Zie hier: http://www.overclock.net/...n-your-ssd-hdd-partitions

De installatie is waarschijnlijk gemaakt op de HDD, in IDE modus. Voor betere prestaties van de SSD is het beter de BIOS in te stellen op AHCI. Windows zal dan waarschijnlijk niet meer werken...

Kortom, doe een schone herinstallatie.Mocht het toch met Vista worden, kijk dan naar SSD Tweaker. Dan kan je nog wat dingen rechtzetten die de werking van de SSD ten goede komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef42 op 15-07-2013 19:50 ]

Verwijderd

EaseUS Todo Backup Free 6.0 is hetgeen wat jij zoekt.
Deze kan een image van een HDD maken en rekening houden met de Alignment.
Ik heb zelf zo mijn laptop (voorgeïnstalleerd met win8) overgezet op een nieuwe SSD. Ging perfect.
Succes.

• Woeler
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:54:
EaseUS Todo Backup Free 6.0 is hetgeen wat jij zoekt.
Deze kan een image van een HDD maken en rekening houden met de Alignment.
Ik heb zelf zo mijn laptop (voorgeïnstalleerd met win8) overgezet op een nieuwe SSD. Ging perfect.
Succes.
Bedankt! Ga het proberen!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS ergens vindt ik jouw OP niet helemaal duidelijk, iemand heeft een nieuwe Pc gekocht met een SSD en je hebt een hardeschijf met een Vista installatie, waar komt deze hardeschijf vandaan? Een vorige Pc? Als dat het geval is dan kun je beter soieso voor een geheel nieuwe installatie gaan, want dan kom je voor zoveel punten te staan dat een nieuw installatie van Vista gewoon de beste weg is om te bewandelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 15:59
Wat ik begrijp, en het is niet helemaal duidelijk, is dat de eigenaar een nieuwe pc heeft gekocht met SSD en nu zijn oude installatie wil overzetten naar die SSD ?

Of is die PC geleverd met een HDD met een vista installatie en een apparte SSD?

In het eerste geval denk ik dat je een nieuwe installatie moet doen. Je gaat immers over naar een nieuw systeem met nieuwe componenten.
Als dit niet het geval is snap ik er niet zoveel van 8)7

• Woeler
Heb hem deze topic laten zien en hij heeft eindelijk toegezegd. Windows 8 it is. Er zijn me toch stugge mensen op deze aardbol...

Pagina: 1