[noob]Ubuntu 12.04 (server)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 18:12
Hallo,

Wat Linux betreft ben ik best wel noob. Ik probeer namelijk een oude ubuntu versie te vervangen door een nieuwere.

System specs;
Intel Duocore 2048 DDR, 80gib HDD.

Huidige ubuntu versie is ergens in de 10. Supported till april 2012.

Als ik upgrade probeer vanuit de updatemanager werkt dat niet, want hij kan niets vinden, mekkert over network problems terwijl ik gewoon een packetloss-loze internetverbinding heb.

Dus ik dacht; ik download wel even een nieuwe en gooi die in mijn CD drive, en zet die erop, 12.04, de laatste versie. (Server edition) Nu heb ik 3 releases geprobeerd, dus ook 3 keer een CD gebrand met;
1. Ubuntu Server 32bit 12.04-2
2. Ubuntu Server 64bit 12.04-2
3. Ubuntu Desktop 32bit 12-04-2

Alle 3 hangen ze zodra ik die CD probeer te laden en ik krijg de volgende error;
EDD: Error 0400 Reading sector [6random cijfers]

Zoals ik al zei, ben ik geen ervaren linux gebruiker maar ik doe m'n best 8)

Slim als ik ben, heb ik eerst google afgezocht naar deze error. Men verschilt van mening, sommigen zeggen dat het met mijn harddisk te maken heeft (deze heb ik in de bios een sector scan laten doen, 100% completed, no errors). Anderen zeggen dat de CD het probleem is, ik heb 3 CD's geprobeerd met allemaal verschillende versies. Weer anderen zeggen dat het aan mijn memory ligt. Memtest x86 gedraaid, 0 errors.

Nu vroeg ik me ook af, of ik op een eenvoudige manier zo'n unix-partitie kan formatteren? En daarna wat erop zetten? Het lijkt me dat dat in de setup mogelijk zou moeten zijn. Menig één zegt ook dat ik een USB stick zou moeten proberen, ik ben nog aan het zoeken naar mijn USB sticks (ja ik ben zo iemand die alles kwijt raakt). Maar wellicht kunnen jullie je heldere licht hier over laten schijnen terwijl ik mijn USB stick zoek.

Waar ligt dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

wallywally schreef op maandag 15 juli 2013 @ 15:39:

Als ik upgrade probeer vanuit de updatemanager werkt dat niet, want hij kan niets vinden, mekkert over network problems terwijl ik gewoon een packetloss-loze internetverbinding heb.
Ik denk dat dit de oplossing is:
https://help.ubuntu.com/l...installing-upgrading.html
Alle 3 hangen ze zodra ik die CD probeer te laden en ik krijg de volgende error;
EDD: Error 0400 Reading sector \[6random cijfers]
Ik denk ook aan een hardware-fout. MIsschien een rotte cd-brander of lezer?
Aangezien het direct bij het inlezen al fout gaat geloof ik niet dat het iets met Linux (of welk OS dan ook) te maken heeft.
Nu vroeg ik me ook af, of ik op een eenvoudige manier zo'n unix-partitie kan formatteren? En daarna wat erop zetten? Het lijkt me dat dat in de setup mogelijk zou moeten zijn. Menig één zegt ook dat ik een USB stick zou moeten proberen, ik ben nog aan het zoeken naar mijn USB sticks (ja ik ben zo iemand die alles kwijt raakt). Maar wellicht kunnen jullie je heldere licht hier over laten schijnen terwijl ik mijn USB stick zoek.
Ik zou het ook met een USB-stick proberen. Als je ook nog Windows op dat systeem hebt zou je WuBi kunnen gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je met meerdere fysieke schijfjes errors krijgt, ben ik eerder geneigd te zeggen dat je drive zelf niet in orde is, tenzij heel toevallig alle 3 de schijfjes een kras oid hebben die deze error geeft. Tijdens het branden van een ISO kan je deze ook laten verifiëren. Als je niet met hetzelfde systeem schrijft als dat je probeert te installeren, heb je al het schijfje zelf uitgesloten. USB is dan nog een mogelijkheid, mits het systeem dat ook ondersteund. Core Duo is al aardig oud, en niet alle moederborden daarvan ondersteund USB boot volledig.

Andere opties die je hebt, als je verders een backup hebt van alles wat nodig is van het systeem, is de schijf in een andere computer hangen, dan installeren en daarna de HDD terugzetten. Enige wat je moet doen is /etc/udev/rules.d/70-persistend-net.rules verwijderen.

CL2k is mij net voor :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
Ja maar op dit moment wil ik dus niet upgraden, maar de server versie installeren, gewoon vanaf scratch.
[...]

Ik denk ook aan een hardware-fout. MIsschien een rotte cd-brander of lezer?
Aangezien het direct bij het inlezen al fout gaat geloof ik niet dat het iets met Linux (of welk OS dan ook) te maken heeft.

[...]
Nee, misschien gaf ik te weinig info.
Ik krijg wel een language keuze, en het menuutje. Een menu met:
Install Ubuntu Server
Multiple server install with MAAS
Check disc for defects
Test memory
Boot from first hard disk
Rescue a broken system

Maar bijna elke keuze die ik gebruikt laat het systeem gelijk hangen. Behalve de Memory test.
De onderste 2 heb ik niet geprobeerd, die zijn niet van toepassing.
Ik zou het ook met een USB-stick proberen. Als je ook nog Windows op dat systeem hebt zou je WuBi kunnen gebruiken.
Mja, ik zoek nog ff door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:01:
Als je met meerdere fysieke schijfjes errors krijgt, ben ik eerder geneigd te zeggen dat je drive zelf niet in orde is, tenzij heel toevallig alle 3 de schijfjes een kras oid hebben die deze error geeft. Tijdens het branden van een ISO kan je deze ook laten verifiëren. Als je niet met hetzelfde systeem schrijft als dat je probeert te installeren, heb je al het schijfje zelf uitgesloten. USB is dan nog een mogelijkheid, mits het systeem dat ook ondersteund. Core Duo is al aardig oud, en niet alle moederborden daarvan ondersteund USB boot volledig.

Andere opties die je hebt, als je verders een backup hebt van alles wat nodig is van het systeem, is de schijf in een andere computer hangen, dan installeren en daarna de HDD terugzetten. Enige wat je moet doen is /etc/udev/rules.d/70-persistend-net.rules verwijderen.

CL2k is mij net voor :)
Ik lees met een anders systeem dan dat ik schrijf inderdaad. De eerste ISO is volledig geverifieerd. Ik gok ook dat het niet linux zelf is, maar wat dan wel.. De DVDrom? Hij leest het begin prima, start het menu en laat me een language kiezen.

Edit; ik probeer nu te branden met zeer lage snelheid (16x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
Ah, toch de bad sectors door een te hoge brandsnelheid, met de 16x-speed lukt het wel. Sorry voor het te vroeg posten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi. Als je in het vervolg de Wijzig knop gebruikt voor je toevoegingen, zijn we allemaal blij :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1