Facebook verkoopt zélf fake likes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik heb onlangs een advertentie geplaatst voor mijn bedrijfspagina, om meer likes te krijgen.

Wat me direct opviel was dat de likes van personen kwamen die een vrij "leeg" profiel hadden. Weinig interactie, veel content gedeeld (10+ posts per dag) en veel pagina's geliked (7500+). Dit lijken me ordinaire klikbots die gebooste content pushen. Als ik namelijk ga kijken in de pagina's die deze personen leuk vinden is het een grote incoherente brij van bedrijfjes die wat met sociale media willen doen.

Nu ben ik op onderzoek uit gegaan en het blijkt dat meer mensen wereldwijd hier "last" van hebben:

Why are dead people liking stuff on Facebook?

Bands plagued by Facebook fake like crisis

Best interessant leesvoor, want je ziet gewoon dat Facebook inactieve profielen uiteindelijk gaat gebruiken voor eigen doeleinden, zoals het eindeloos sharen van gebooste content en pagina's liken met een advertentie. Tenminste, dat is wat ik extraheer uit de twee verhalen.

Iemand hier ervaring mee? Hoe kan het dat Facebook zich hier op mondiale schaal schuldig aan kan maken? Het gaat me niet om de pieken, ik heb er maar 20 euro op gezet, maar ik vind het vreemd dat Facebook hier gewoon mee weg komt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:28
Hmm, ik heb dit idee ook. Ik heb een tijd terug voor 2 pagina's geadverteerd en dat was zéér succesvol imho. Voor beide pagina's zo'n 100 likes gekregen, met een CTR van rond de 1.5%. Erg netjes dus voor het web.

Alleen als ik dan iets post dan is er zo goed als geen engagement. Mensen zie de post niet eens. Als ik iets post dan zien maar 30 van de 100 mensen het, wat waarschijnlijk m'n echte vrienden zijn. Heel sporadisch reageert of liked iemand iets, dus er zullen wel een paar echten tussen zitten, maar de meesten doen niks. Als iemand interactie heeft met mijn pagina's dan zijn het eigenlijk vrijwel altijd m'n echte vrienden.

Ik heb rond zitten neuzen op een aantal profielen, maar ik weet niet in hoeverre ze legit zijn. Het zijn wel allemaal profielen met foto's, basic info ingevuld, posts op hun wall, vrienden, etc. maar een hoop mensen hebben 2000~4000 likes, wat ik dan weer heel erg verdacht vind. In hoeverre ze echt communiceren met andere mensen kun je niet zien omdat ze dat net zo goed voor niet-vrienden afgeschermd kunnen hebben.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de bevindingen van anderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 17-07-2013 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zojuist ook zo'n like-advertentie op een page opgezet, a 4 euro/dag.

Dus ik zal mijn bevindingen delen zodra ik likes binnen heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154383

Je krijgt idd heel veel "fans" die alleen maar dingen leuk vinden, maar uiteindelijk zijn er maar heel weinig die ook daadwerkelijk je posts zien... was mij ook al opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:58

InFamous

excommunicado

Facebook liked ook dingen die jijzelf niet geliked hebt. Mijn vriendin zei laatst tegen me waarom heb jij Ziggo geliked? Ik wist zeker dat ik Ziggo niet geliked had en ging naar de Ziggo pagina en ja hoor vind ik leuk..... Nog geen 5 minuten later zie ik dat mijn vriendin Ziggo leuk vind, terwijl ze niet eens op Facebook zat.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dat kan ik me niet voorstellen... Hier nog nooit last van gehad. Wel heel typisch dat het allebei ziggo is dan. Lijkt me eerder een of andere bug in een app van hen die vrienden automatisch lid maakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49
InFamous schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:37:
Facebook liked ook dingen die jijzelf niet geliked hebt. Mijn vriendin zei laatst tegen me waarom heb jij Ziggo geliked? Ik wist zeker dat ik Ziggo niet geliked had en ging naar de Ziggo pagina en ja hoor vind ik leuk..... Nog geen 5 minuten later zie ik dat mijn vriendin Ziggo leuk vind, terwijl ze niet eens op Facebook zat.
Het schijnt heel makkelijk te zijn om een "like" script en embedden in een webpagina.
Iedereen die die pagina bezoekt terwijl hij ingelogd is op FB (en dat is bijna iedereen, want facebook houdt je ingelogd ook als je niet meer op de pagina zit) "liked" automatisch de facebookpagina in het script.

Aan de andere kant zou ik het niet echt schokkend vinden als facebook profielen op die manier gebruikt. De adverteerders zijn namelijk hun klanten, niet de gebruikers.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:17
Iets als Avalaxy zegt heb ik zelf ook recentelijk meegemaakt, in ene kreeg ik posts door van Cheer Portal (https://www.facebook.com/CheerPortal), welke 2 (inmiddels 3) van mijn vrienden ook leuk zouden vinden. Terwijl ik nog nooit van die pagina gehoord had (ook niet via likes van vrienden) was die toch in ene geliked...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

RocketKoen schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 02:14:
[...]

Het schijnt heel makkelijk te zijn om een "like" script en embedden in een webpagina.
Iedereen die die pagina bezoekt terwijl hij ingelogd is op FB (en dat is bijna iedereen, want facebook houdt je ingelogd ook als je niet meer op de pagina zit) "liked" automatisch de facebookpagina in het script.

Aan de andere kant zou ik het niet echt schokkend vinden als facebook profielen op die manier gebruikt. De adverteerders zijn namelijk hun klanten, niet de gebruikers.
Zou ik ook denken waren het niet dat ik de Ziggo pagina nog nooit bezocht had tot dat me vriendin ermee kwam. Aangezien ik alleen op FB app zit en nooit en dan bedoel ik echt nooit op de website zit kan ik mij niet voorstellen dat dit een script is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Your Page Ad
New Likes4
Impressions18,281
Total Spent€6.29
Daily Budget€4.00

Heel erg goedkoop vind ik het ook niet, zeker als het fake likes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Voor jou niet nee. Lijkt me dan dat je niet goed hebt getarget of ineffectieve ads hebt gemaakt. Ik ben zelfs tot $0.09 per like gekomen. Dat is wel erg goedkoop if you ask me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:53
dat facebookusers een pagina liken en vervolgens niks meer doen is toch niet raar? Als ik naar mezelf kijk, ik like ene hoop pagina's, maar wordt gek van hun spam op mijn tijdlijn en heb dus alle updates van ze verder uitgezet :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dat er mensen zijn die niet reageren is niet raar nee, maar als niemand reageert is dat het wel :P Zeker als je bijvoorbeeld alleen maar 1 post hoeft te liken om iets te winnen, en niemand liked het (terwijl ze er wel in geinteresseerd zijn, anders zouden ze de pagina niet liken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Laat dat hele facebook onzin maar stoppen, gewoon geen gebruik van maken en je profiel weg halen. Laat dat maar een hype worden, niet aan (a)social media doen

|||
V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Avalaxy schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:39:
terwijl ze er wel in geinteresseerd zijn, anders zouden ze de pagina niet liken
Daar ga je dus de mist in, voor een heleboel mensen is het gewoon een knopje om een fire-and-forget actie op te doen. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Gomez12 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:45:
[...]

Daar ga je dus de mist in, voor een heleboel mensen is het gewoon een knopje om een fire-and-forget actie op te doen. Niets meer, niets minder.
Ik geloof niet dat 100 mensen op like klikken als het ze geen zak interesseert waar de pagina over gaat.
Bulls schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:39:
Laat dat hele facebook onzin maar stoppen, gewoon geen gebruik van maken en je profiel weg halen. Laat dat maar een hype worden, niet aan (a)social media doen

|||
V
Leuk, maar dit voegt niks toe aan de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

RocketKoen schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 02:14:
[...]

Ik ben dus niet gek. Ik kreeg ineens een ad van een energieboer (Nuon geloof ik) op mijn pagina. Toen ik er op klikte zag ik dat ik deze schijnbaar had geliked, terwijl ik dit écht nooit had gedaan (zit niet eens bij die maatschappij). Meteen ge-unliked.

Facebook ligt nu plat lijkt het... Maar kun je ergens een overzichtje zien van de pagina's die je hebt geliked? Dan ga ik zéker de bezem er eens doorheen halen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Nyarlathotep schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:01:
[...]

Maar kun je ergens een overzichtje zien van de pagina's die je hebt geliked? Dan ga ik zéker de bezem er eens doorheen halen.
Het activiteitenlogboek via de webbrowser versie is the key! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Bockelaar schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:34:
dat facebookusers een pagina liken en vervolgens niks meer doen is toch niet raar? Als ik naar mezelf kijk, ik like ene hoop pagina's, maar wordt gek van hun spam op mijn tijdlijn en heb dus alle updates van ze verder uitgezet :)
Waar t om draait is dat ik een advertentie heb lopen om meer likes te krijgen, en die krijg ik van mensen die overduidelijk alles liken wat ze tegen komen. Inderdaad, de target van de advertentie wordt zo gehaald, maar fishy is het wel. Net als posts boosten, bákken met likes krijg je daar op. Totdat je expliciet vraagt in de post of ze willen sharen, dan krijg je bakken met shares, en geen enkele like uit het totale betaalde bereik. Ook vrij fishy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Avalaxy schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 02:07:
Dat kan ik me niet voorstellen... Hier nog nooit last van gehad. Wel heel typisch dat het allebei ziggo is dan. Lijkt me eerder een of andere bug in een app van hen die vrienden automatisch lid maakt ofzo?
http://readwrite.com/2012...-liking-stuff-on-facebook lees deze link maar even door. Hierbij gebeurt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Niet bizar als je er over nadenkt. Eigenlijk is het heel simpel: geld regeert. En ja, geld regeert ook Facebook.

Men moet het sociale netwerk toch aantrekkelijk houden voor bedrijven om te blijven adverteren op, en dus blijven investeren in, Facebook. Met deze gemaakte getallen ziet het netwerk er een stuk leuker uit voor potentiële adverteerders. Er wordt immers een boel geliked op dit netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
sypie schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 14:15:
Niet bizar als je er over nadenkt. Eigenlijk is het heel simpel: geld regeert. En ja, geld regeert ook Facebook.

Men moet het sociale netwerk toch aantrekkelijk houden voor bedrijven om te blijven adverteren op, en dus blijven investeren in, Facebook. Met deze gemaakte getallen ziet het netwerk er een stuk leuker uit voor potentiële adverteerders. Er wordt immers een boel geliked op dit netwerk...
Maar 't is een scam. Je troggelt mensen geld af voor likes die niks waard zijn. Ik vind het redelijk dubieus, vooral voor een beursgenoteerd bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, geld regeert. Dat dit niet altijd op een eerlijke manier gaat is al langer duidelijk. Zolang bedrijven en gebruikers er massaal in blijven trappen blijf je dit houden.

De enige (en beste) oplossing is massaal een ander sociaal netwerk opzoeken. Het wordt tijd voor een transparant sociaal netwerk, zonder allerlei verborgen agenda's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het lijkt mij waarschijnlijker dat er inderdaad scriptjes draaien op bepaalde websites die je automatisch liken, lijkt mij ook niet de bedoeling maar het kan natuurlijk wel.

Maar goed, misschien ben ik te naïef. Als FB dit inderdaad zelf blijkt te doen zal Google+ misschien toch populairder worden. (Tot ze hetzelfde doen en het volgende social network opkruipt ;-))

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:58

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Avalaxy schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:39:
Zeker als je bijvoorbeeld alleen maar 1 post hoeft te liken om iets te winnen, en niemand liked het (terwijl ze er wel in geinteresseerd zijn, anders zouden ze de pagina niet liken).
offtopic:
Dat soort acties zouden door facebook gefilterd moeten worden met een instaban op de page :X Wat een gruwelijk irritante vorm van spam is dat zeg

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

MueR schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:40:
[...]

offtopic:
Dat soort acties zouden door facebook gefilterd moeten worden met een instaban op de page :X Wat een gruwelijk irritante vorm van spam is dat zeg
Wel al twee keer iets gewonnen met een niet zo populaire fb pagina door alleen te liken :') (1200 likes op de pagina en ongeveer 30 per bericht)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-07 19:36
Lijken me geen profielen van Facebook.
Maar profielen van marketeers die het gebrjuiken om paginas te liken (likes verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
Bender schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:24:
[...]

Lijken me geen profielen van Facebook.
Maar profielen van marketeers die het gebrjuiken om paginas te liken (likes verkopen).
Ja, marketeers van Facebook dan. Ik heb namelijk verder niemand betaald :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bob Popcorn schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:29:
[...]
Ja, marketeers van Facebook dan. Ik heb namelijk verder niemand betaald :p
Jij hoeft ook niemand te betalen, dit soort marketeers worden door anderen betaald en jij krijgt enkel wat likes zodat hun niet enkel hun eigen klanten liken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529466

Als dit alles waar is, dan is Facebook zo goed als dood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
http://www.wired.com/business/2012/10/facebook-riddle/

Ook Wired heeft er een artikel aan gewijd. Nou zijn het bij mij niet alleen buitenlanders, ik target namelijk op Nederlanders. Raar blijft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Als beheerder van een aantal pagina's (internationaal, 100.000 fans totaal) herken ik bovenstaande berichten wél en niet.

Er zijn fake accounts, deze doen niets anders dan pages liken en informatie vergaren. Botjes dus. Met als doel uiteindelijk spam te versturen. In de knullige huis-tuin-en-keuken variant heb je deze ook als fysiek bemande profielen die zo veel mogelijk gratis geld spam versturen aan mensen waarmee ze zich bevrienden en Facebook groepen. In een groep met 1200 leden die ik beheer weiger ik wekelijks 10-15 fake profielen.

Deze profielen moeten iets posten en liken van tijd tot tijd om legit te lijken en hun werk te doen. Vanuit een advertentie liken is gemakkelijk gedaan omdat dit je een eindeloze stroom aan bestaande en actieve pages aanbied. Facebook heeft geen directory met actieve pages die je kunt gaan liken, advertenties zijn de kortste weg.
Fake accounts verdwijnen na verloop van tijd (klaar met minen of FB delete ze). Hoe kleiner de pagina hoe gemakkelijker ze opvallen. De laatste hausse die ik zag kwam uit Egypte, 80% deed niets dan liken en 20% deed niets dan politieke teksten spuien. Heb Egypte uit het advertentiebereik gehaald en de aanwas stopte.
Deze bestaan niet omdat Facebook je advertentiebudget op wil snoepen maar omdat de likefarms graag likes van 'actieve profielen' willen verkopen aan domme marketeers of hun spambehoefte willen doen.

Een reden waarom veel mensen accounts fake noemen is omdat ze amper activiteit zien op een account. Dat heeft vaak te maken met privacy instellingen, verder dan een profielfoto en een naam kom je tegenwoordig bij de meeste gebruikers niet. Lijkt fake, is gewoon goed dichtgetimmerd.
Verder doen exotische namen vaak een alarmbel rinkelen terwijl daar niets mis mee hoeft te zijn. Bekijk deze twee 'duidelijk nep' profielen die eerder werden aangehaald in dit topic eens:
https://www.facebook.com/esmae.ifkiren <-- net haar rijbewijs gehaald, dat doen botjes niet...
https://www.facebook.com/christina.harutjunjan <-- dit profiel is heel actief zelfs...

Een manier om de 'fakes' buiten de deur te houden als je adverteert is een duidelijke doelgroep kiezen. Mensen die paardrijden als hobby hebben en in Gelderland wonen, die doelgroep zal je geen enkele fake like opleveren. Is je doelgroep te generiek dan kun je de like botjes of likers die amper reageren verwachten; als marketeer is het hoogst onwaarschijnlijk dat 'iedereen' je doelgroep is. Finetunen dus in de Power Editor!

De 'ik heb deze pagina helemaal nooit geliked!' is meestal vrij snel te debunken. Enerzijds doordat bedrijven hun eerder gelikete pagina hernoemen en de liker de nieuwe paginanaam niet herkent (domme zet van het bedrijf hier niet duidelijk en luid over te communiceren). Anderzijds doordat men middels een misklik (liken kan tegenwoordig al direct vanuit een page ad) fan is geworden of vergeten is dat er een maand geleden een iPad te winnen was waarvoor men even fan moest worden.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

De 'ik heb deze pagina helemaal nooit geliked!' is meestal vrij snel te debunken. Enerzijds doordat bedrijven hun eerder gelikete pagina hernoemen en de liker de nieuwe paginanaam niet herkent (domme zet van het bedrijf hier niet duidelijk en luid over te communiceren). Anderzijds doordat men middels een misklik (liken kan tegenwoordig al direct vanuit een page ad) fan is geworden of vergeten is dat er een maand geleden een iPad te winnen was waarvoor men even fan moest worden.
Hoe verklaar je dan dat ik ineens ziggo geliked heb terwijl ik nog nooit een ziggo reclame ben tegen gekomen, me vriedin 5 minuten later exact hetzelfde heeft en niet eens op facebook aanwezig was?
Als dat door een misklik komt oke, maar hoe verklaar je dan dat haar inactieve profiel die al een maand of 6 niet gebruikt word ineens ook ziggo liked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Zonder je logs te zien of je vriendin op haar woord te geloven ga ik dat niet voor je verklaren. Kan alleen spreken vanuit eigen ervaring en onderzoek, waar ik in 100% van de gevallen wél een oorzaak voor de like heb gevonden.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Pagina: 1