Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[HiFi] Microketen met DAB en dock gezocht

Pagina: 1
Acties:

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik ben momenteel op zoek naar een Micro HiFi met DAB en dock. Liefst een modern, strak ontwerp (zie voorbeelden). En natuurlijk met een aardig geluid. Ik ben geen audiofiel, maar het mag mooi klinken, en voldoende hard gaan (hoeft niet bepaald een discotheek te zijn).

Momenteel hebben we een leuke mini-HiFi staan van zo'n 15 jaartjes oud, maar sinds we naar onze nieuwbouwwoning zijn verhuisd hebben we erbarmelijke FM ontvangst (constante ruis). In onze woning zitten tonnen ijzer, en de toevoeging van verschillende dimbare LED-spot circuits hebben ook een serieuze impact op de ontvangst.

Nu leek me het wel eens tijd om een nieuwe installatie aan te schaffen, en dan meteen ook met DAB, in de hoop dat onze ontvangst-problemen hiermee opgelost zijn. Gezien we beiden thuis een iPhone (4S) hebben, leek me een ingebouwde dock wel zo handig. Wel pre is de mogelijkheid hier later (eventueel mits tussenstukje) een lightning connector (iPhone 5) op aan te sluiten. Als dit echt een struikelblok is, mag het eventueel ook via Bluetooth, maar toch liever niet.

En dan rest natuurlijk nog het budget. Ikzelf had aan 100 à 200 euro gedacht, maar hier kan lichtelijk van afgeweken worden.

Zelf heb ik al aardig wat opsnorwerk gedaan, echter kom ik altijd uit op modellen die hier nergens (meer) te vinden zijn. Vooral die DAB lijkt het probleem te zijn. Deze modellen lijken me te bieden wat ik wil, maar echter vind ik vooralsnog geen enkele winkel in België of Nederland waar ik ze kan kopen:

- Pioneer X-SMC00DAB
- Panasonic SC-HC28DB
- Philips DCB293/12
- Sony CMT-LX40i DAB

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ten eerste: een iPhone 5 dock zal lastig worden. Die is redelijk recent, dus niet het meest gebruikt (want iPhone t/m 4 hebben een andere connector) en dus nog niet interessant voor een producent.

Twee: zijn geen analoge maar digitale signalen door de ether. Hoewel dat wat minder ruisgevoelig zou moeten zijn, heb je of wel, of geen ontvangst - en niks er tussenin. Dus ik vraag me af of dat uberhaupt de oplossing voor je probleem is.
Sowieso is in een sterk bekabeld land als NL de vraag naar DAB klein. Wellicht dat dat in de toekomst beter zal zijn, maar nu is het nog een niche en dus ook prijzig indien al te vinden. Want bijna niemand gebruikt het.
Overigens moet je dnek ik DAB+ hebben en niet de normale DAB. Zie ook Wikipedia: Digital Audio Broadcasting :)

Drie: ik denk dat je budget voor het geheel wat aan de krappe kant is. Met name DAB(+) maakt het prijzig. Een iPhone dock begint gelukkig wel redelijk standaard te worden, maar voor een beetje geluid met je wensen zul je denk ik je budget wat op moeten rekken, zeker als je DAB+ wilt.

Tot slot: zoals al even aangestipt: je setje is nog goed, maar je probleem zit hem in de ontvangst. Als jij in een nieuwbouwwoning zit dan heb je ongetwijfeld ergens een aansluiting voor kabelradio zitten. En ik ga er stiekem vanuit dat je ook een antenneaansluiting op je huidige minisetje hebt zitten. Als je die op elkaar aansluit heb je een prima signaal en is je probleem ook opgelost.
Mocht je geen antenneaansluiting op je minisetje hebben (wat ik overigens betwijfel), dan zijn er denk ik ook nog wel andere mogelijkheden om de ontvangst te verbeteren :)
Daarom een wedervraag: wat voor setje heb je nu, en hoe zit dat aangesloten? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• v0LrAtH
Allereerst dank je voor het uitgebreide antwoord.
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 21:46:
Ten eerste: een iPhone 5 dock zal lastig worden. Die is redelijk recent, dus niet het meest gebruikt (want iPhone t/m 4 hebben een andere connector) en dus nog niet interessant voor een producent.
Lijkt me toch te moeten kunnen met een tussenstukje. Ik dacht dat dit per definitie wel zou werken met de lightning to 30 pin adapter.
Twee: zijn geen analoge maar digitale signalen door de ether. Hoewel dat wat minder ruisgevoelig zou moeten zijn, heb je of wel, of geen ontvangst - en niks er tussenin. Dus ik vraag me af of dat uberhaupt de oplossing voor je probleem is.
Sowieso is in een sterk bekabeld land als NL de vraag naar DAB klein. Wellicht dat dat in de toekomst beter zal zijn, maar nu is het nog een niche en dus ook prijzig indien al te vinden. Want bijna niemand gebruikt het.
Overigens moet je dnek ik DAB+ hebben en niet de normale DAB. Zie ook Wikipedia: Digital Audio Broadcasting :)
Daar ben ik me van bewust dat het een gok is. Meestal hebben we wel ontvangst, maar wel met echt storende ruis. Ik hoopte dat dit genoeg ging zijn, maar misschien toch eerst eens met een andere DAB ontvanger proberen. Gewoon een kwestie van zeker te zijn dat het gaat werken.
Drie: ik denk dat je budget voor het geheel wat aan de krappe kant is. Met name DAB(+) maakt het prijzig. Een iPhone dock begint gelukkig wel redelijk standaard te worden, maar voor een beetje geluid met je wensen zul je denk ik je budget wat op moeten rekken, zeker als je DAB+ wilt.
Zoals ik al aangaf, zou ik bereid zijn meer te betalen als het echt nodig is. Helaas wil ik er wel niet met een grootorde over gaan. Tot nog toe heb ik echter ook niets gevonden in de "dit is het, maar helaas te duur" categorie.
Tot slot: zoals al even aangestipt: je setje is nog goed, maar je probleem zit hem in de ontvangst. Als jij in een nieuwbouwwoning zit dan heb je ongetwijfeld ergens een aansluiting voor kabelradio zitten. En ik ga er stiekem vanuit dat je ook een antenneaansluiting op je huidige minisetje hebt zitten. Als je die op elkaar aansluit heb je een prima signaal en is je probleem ook opgelost.
Mocht je geen antenneaansluiting op je minisetje hebben (wat ik overigens betwijfel), dan zijn er denk ik ook nog wel andere mogelijkheden om de ontvangst te verbeteren :)
Daarom een wedervraag: wat voor setje heb je nu, en hoe zit dat aangesloten? :)
Ik heb momenteel een Pioneer mini setje dat destijds (15 jaar geleden) toch een 500 euro kostte. Ben er ook wel zeker van dat het een kabelaansluiting heeft, echter heeft de locatie dat niet.

Meestal staat het setje in de eetkamer, op zo'n 6 meter van de dichtstbijzijnde kabel-aansluiting. Soms zetten we het ook wel eens op het terras voor een klein feestje of BBQ (hoewel de ontvangstproblemen daarmee wel niet voordoen). We hebben het al met 3 verschillende radio's getest, en allen hebben ze dezelfde storing. Mocht er echter een manier zijn om de ontvangst te verbeteren, hoor ik dat graag hoe.

• The Eagle

The Eagle

6 meter coax in de kamer valt toch wel weg te werken of op de plint te bevestigen lijkt me? :)

Wat ik zelf wel eens ooit gedaan heb: een dunne draad, gewoon een enkele ader, bijvoorbeeld van een speakerdraad, en daar twee coaxpluggen aan. Aan beide kanten vastmaken in dat schroefje in het hart. Voor een klein stukje werkt dat wel, en met een beetje mazzel heb je dan voldoende signaal voor een goede ontvangst :)

Having said that: heb je als je dat ding los hebt staan, er wel iets van een draadantenne aanzitten? of helemaal niks?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• v0LrAtH
Er hangt wel een stukje antenne aan (die er origineel bijzat). Die kabel wegwerken gaat toch niet evident worden, gezien we dan onder de vloer of over het plafond zouden moeten. Er zitten namelijk geen plinten rond de deuren die ik zou moeten passeren.

Misschien zelf toch eens proberen met een langer of dikker stuk electriciteitsdraad ipv de standaard antenne. Of gaat me dat niet echt veel helpen?

Ik ben ook een modelletje op het spoor dat binnen Europa (helaas wel enkel UK) te vinden valt, en op het eerste zicht aan mijn eisen voldoet, namelijk de Pioneer X-HM21DAB-K. Nog eens wat meer informatie opsnorren. En na jouw advies, al zeker en vast proberen te testen of we überhaupt wel DAB ontvangst hebben binnen.

• The Eagle

The Eagle

Bekijk het zo: je zit al jaren met een probleem van slechte ontvangst. Je hebt twee opties:
1) Je kunt 200 tot 500 euro uitgeven, en dan heb je een kans dat je ontvangst verbetert.
2) Je kunt een boormachine pakken, lenen of desnoods voor een paar tientjes huren, twee gaatjes in de kruipruimte boren en een kabel trekken. Kost je voor een goede kabel plus aansluitdoos misschien een paar tientjes. Wat je dan ook aansluit voor radio: de ontvangst is loepzuiver.

Als ik voor dik 200 euro een kans had, en voor maar 50 euro zekerheid, dan wist ik het wel. Zeker met in gedachte dat DAB+ slechts net begint en het maar de vraag is of dat echt doorbreekt. Maar als jij graag een dure gok waagt zal ik je niet tegenhouden ;)

Enne: qua wegwerken al eens aan zo'n kabelgootje gedacht? Plak je zo op de muur :)

Pagina: 1