Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Advies vragen over welke speaker is hetzelfde vragen waarom de een een opel als auto heeft en de ander een volkswagen. Ik heb zelf Piega speakers als zuilen en ben er uitermate tevreden over. Persoonlijk vind ik vaak de B&W de bass te overheersend. Maar dat is persoonlijk. Ik heb destijds ook geen vrienden of familie meegenomen omdat iedereen een ander gehoor heeft en wellicht andere zaken mooier vinden klinken, de een houdt van hoog, de ander van meer laag. Maak zelf een ceedeetje met muziek waar je vaak naar luistert en ga eens luisteren ;-)
Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell
Ik ga zeker luisteren bij goede audio winkels, dat is wel een goede tip om bij meerdere langs te gaan.
Valt Saturn (Hoofddorp) ook onder een goede audio winkel, ben er vorig jaar geweest en ze hebben daar ook een speciale luister gedeelte met mooie speakers.
Uiteraard ga ik ook naar een paar echte audiowinkels, Saturn is meer bedoelt als derde winkel om e luisteren.
Maar wat zou ik doen, luisteren op een zware goede receiver die ik hopelijk binnen een jaar kan kopen of luisteren in combinatie met eentje uit het lagere segment zodat het wat meer overkomt met wat ik nu heb.
De kans is dan wel alleen dat het geluid in de winkel tegen valt, maar ja dat is onder soms ook als ik daar ga luisteren met een zware receiver dan valt het thuis weer tegen, dus wat is wijsheid?
Verder, waar moet ik op letten tijdens de luister sessie's, bv hoe weet ik of het zuiver genoeg klinkt?
graag zou ik wat tips hier van en ook wat ik eerder vroeg in mijn openingspost willen krijgen, Zodat ik weet waar ik op moet letten.
Mvg, Michael.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
On-topic: wat betreft je receiver, deze is toch niet zo gek oud en heeft de belangrijkste aansluitmogelijkheden en codecs wel aan boord. Zie zelf dus niet zo de noodzaak om deze te vervangen. Daarnaast overweeg je ook nog een extra versterker na een upgrade. Dan heb je dus voor meer geld aan versterking staan dan aan speakers. Volgens mij is die niet echt een zinnige verdeling van je euro's. Dat je nu niet zo'n best geluid hebt, ligt natuurlijk aan de satellietspeakertjes die je hebt. Qua muziek is dat altijd slecht.
Elk merk/type speaker heeft zijn eigen sound. Wat bij jou past, kun je alleen uitvinden door te gaan luisteren in een hifi-zaak. Imho, is de Saturn hier niet geschikt voor. De vestigingen van de zusters Mediamarkt en Saturn zijn doorgaans allesbehalve ideaal. Kies liever voor een serieuze hifi-zaak. Wanneer je gaat luisteren, neem dan je eigen cd's mee met muziek die je goed kent en trek er ook ruim de tijd voor uit. Laat je adviseren over de speakers en ga binnen je budget de kanshebbers vergelijken en afstrepen. Dan houdt je vanzelf de speaker over die het beste bij je past.
Pas als je gaat luisteren merk je waar jij je balans legt. En een advies: Luister niets boven je prijsklasse! Je verpest je keuzemogelijkheid en wil alleen dat wat net buiten je budget ligt. Tenminste, veel mensen hebben dat zo.
Met luisteren moet je muziek meenemen die je heeel goed kent. Van op koptelefoon luisteren, in de auto, naar concert, etc. Niet alle opnamen zijn even mooi. Met duurdere speakers ga je meer horen, vallen ineens meer instrumenten op (als ze op de plaat staan). Neem de originele cd mee. Anders heb je toch kwaliteitverlies.
Neem 'drukke' muziek en rustige muziek mee. Met dure apparatuur ga je steeds rustiger muziek luisteren en kan t ook steeds zachter, je hoort immers alles.
Besteed veel tijd aan luisteren. En vul ondertussen je budget aan. Er zijn altijd mooiere speakers te koop die buiten je budget liggen.
Aangezien ik niet weet waar je woont heb ik geen tips voor luisteren naar goede speakers. Maar er zijn genoeg audiofiele forums om daar achter te komen. DUs onderzoek, ook op internet.
Is een ouder speakerpaar van 2500 euro beter dan een nieuwe van 1300 euro? Meestal wel ja. Tenzij...
Speakers slijten niet echt, tenzij verkeerd gebruikt. Sommige onderdelen kunnen kapot en ook slijten. Als je je vriend goed kent dan weet hij ook of je een risico loopt en vertelt ie dat.
In een kleine kamer kun je een heleboel overlast veroorzaken met bijvoorbeeld een 804D. Koop eerst kleintje zuilen en spaar door voor nieuwe als je verhuist. Koop 2ehands dan kun je die meestal ook doorverkopen voor een vergelijkbare prijs als je verhuist.
Advies: Inlezen voor je gaat luisteren in een goede audiozaak. Bij het luisteren hele bekende muziek meenemen. Je goed laten informeren. Als je weet wat je mooi vindt, helpt dat ook bij het uitzoeken van 2ehands speakers. Succes!
Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )
De eerste winkel had niet echt veel aanbod, niet eens B&W KEF alleen maar voor mij onbekende merken. Had daar naar 2 speakers geluisterd de Monitor Audio RX6 en nog eentje waarvan ik de naam al van ben vergeten, de RX6 klonk wel goed.
Ik sprak daar over B&W speakers en hij vertelde dat, dat helemaal niet klink dat die ze daarom ook niet verkoopt.
Bij de tweede winkel, hadden ze werkelijk van alles en nog wat heel uitgebreid.
Heb daar o.a Kef en B&W geluisterd, de KEF vond ik maar tegen vallen.
Toen heb ik de B&W beluisterd nou wat een wereld van verschil echt heel mooi klonken die.
De B&W 684 klok erg goed met een strakke bas en een goed midden voor zo ver ik kan beoordelen.
het hoog was erg 'hoog' maar met een soort van randje die best irritant was, dat zou misschien ook door de muziek kunnen komen.
De B&W 683 kost een stukje duurder en was een stuk groter, vond er nou niet echt verschil in zitten tussen de 684 en de 683.
De 863 had iets meer bas dan de 864 dat was dat ook het enige verschil, heb ze niet echt lang beluistert.
Verder nog de B&W CM8 beluistert en die klonken werkelijk prachtig, mooi hoog en een goed midden, de bas was iets minder aanwezig dan de 684, maar dat vind ik helemaal niet zo erg, zoals ik al zei hou ik soms wel van een goede bas en soms ook weer niet, wordt toch aangevuld met een sub.
En ook nog eventjes de B&W CM 9 beluistert, de verkoper vond het wel vreemd dat ik ineens naar zo een dure speaker wilde luisteren.
Vond hem erg mooi en zuiver klinken, de bas was een heel stuk strakker dan de CM8, maar niet overheersend pressies goed (niet te veel en niet te weinig).
Toen ik ze aan het luisteren was, was ik meteen verkocht zo mooi en helder, maar dat had ik ook met de CM8.
Ze zijn beide heel goed en geven het geluid voor mij gevoel een mooie natuurlijke weergave.
Eigenlijk zou ik wel voor die (CM9) willen gaan, echter die speakers die vragen een grote ruimte en die ruimte kan ik ze niet bieden, verder zei hij (de verkoper) dat er ook een flinke receiver er achter moet hangen hij begon over prijzen van 3000 euro??
Volgens de verkoper gaat het geluid vervormen omdat ze geen genoeg ruimte m3 hebben.
Dat kan ik me enig zins wel een beetje voorstellen dat dat waar kan zijn, de speakers stonden in een grote ruimte die ook helemaal werd gevuld met het geluid, heel openlijk waren ze (allemaal trouwens).
Zit op een Zolder met schuine daken, heb een vloer oppervlak van 18 M2 kan daar niet alle ruimte van benutten( zit met de daken).
Daardoor kan me linker speaker niet veel van de muur af, hij zit er eigenlijk helemaal tegen aan, hij heeft wel ruimte rondom, alleen achter dus niet.
Me rechter speaker die heeft alle vrijheid.
Dus wat zou ik doen de CM8 of toch de CM9 halen qua koste zijn ze redelijk gelijk kan de CM9 overnemen van een vriend.
Maar niet dat ik dadelijk een miskoop doe, aangezien ik niet weet hoe ze klinken.
Uiteraard heb ik ook andere merken geluisterd maar de B&W's vond ik het mooiste klinken.
[ Voor 5% gewijzigd door michael3 op 24-07-2013 18:25 ]
De sound van diverse merken en type speakers kan behoorlijk klinken. Zelf vond je de CM8 lekker klinken terwijl deze mij nooit heeft weten te bekoren in luistersessies. Geluid is nu eenmaal erg persoonlijk dus je moet de speaker kopen die JIJ mooi vind klinken. Je gaf bij sommige speakers aan dat je ze niet lang geluisterd hebt, dat is jammer. Sommige speakers gaan na wat langer luisteren er juist uitspringen in positieve en negatieve zin.
Wat betreft die receiver voor de CM's moet je je niet te veel laten wijs maken door de verkopers. Deze speakers schijnen inderdaad wel wat meer vermogens-honger te hebben maar een receiver er aan hangen van € 3.000 zal toch echt niet nodig zijn. Speakers van B&W worden regelmatig gecombineerd met een Marantz receiver. Probeer de CM's eens ergens te luisteren in combinatie met één van de receivers uit de x007 serie. Deze zijn nu over het algemeen vrij gunstig geprijsd.
Ben nog een paar keer terug geweest naar de winkels.
En heb nu de B&W cm8 en cm9 naast elkaar gehoord in een ruimte die iets grote is dan mij kamer.
En de cm9 was en is veel te overheersend met de bas voor de ruimte waarin hij komt te staan, de cm8 was veel verfijnder en prettige om naar te luisteren.
Heb ook nog vele andere merken gehoord maar vond de sound van de cm8 gewoon weg het mooist klinken.
Daarom ga ik voor de B&W CM8, moet hem alleen nog kopen maar dat gaat volgende maand pas worden helaas.
Heb ze gehoord met een Marantz receiver en klonk geweldig daarom ga ik ook een marantz in de toekomst erbij kopen, vond het een geweldige match, heb de cm8 ook gehoord met rotel, denon en yamaha en nog eentje.
Moet zeggen dat ik eerst dacht dat marantz en B&W niet zo goed zouden passen omdat ze bekend staan dat ze warme klanken geven, Maar dat had ik dus mooi mis.
De grootste TIP die ik kan geven aan iedereen is om ZELF te gaan luisteren en absoluut niks aan trekken van voorkeuren van iemand anders, Iedereen heeft een andere smaak.
Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp, als ik de zet thuis heb, dan zal ik nog wel wat foto's laten zien.