• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 13:07
Een hele goedemorgen.

Ik ben momenteel opzoek naar een foto tas voor het volgende hardware:

300D
7D
standaard les van de 300d (18-35 dus)
70-300 sigma lensje
100 mm canon macro
manfroto drie poot
nodige extra zooi voor beide toestelen (remote extra batarij ect ect)
er komt hoogst waarschijnlijk nog een 50 mm van sigma erbij

Hiernaast wil ik graag mijn klim gerei in de rugzak kwijt kunnen.
Hoef geen laptop mee te slepen. Ales wat ik remote wil doen met de 7d doe ik dmv
telefoon + kabeltje.

Klim gerei is niet schikbarend veel. Voornamelijk harnas+schoenen, setje quick draws, gri/8 en touw (70m).
Klim setje is dus minimum van wat nodig is (heb hier meer dan genoeg aan voor hele mooie routes 8) )-

Bestaat er een rugzak, die niet al te groot is, en waar alles in/op kan (liefts in losso compartamenten zodat alles een beetje beter beschermt is?)
Ik heb een rugzak, die is echter 90L. Een beetje te veel van het goede voor bovengenoemde zaken.
Die is voor de wandel vakanties van meedere weken.

Nu neem ik alles in verschillende (lees, 2) tassen, wat een beetje onhandig is, zeker gezien de bereikbaarheid van somige klim cracks niet echt makkelijk zijn (lees, paden bewandelen van een cm of 5 langs een afgrond...). Ook voor de veiligheid en balans is het beter om alles in 1 rugzak te hebben.

Heeft er iemand tips die mij bij deze zoektocht kan helpen?
Heb een tijdje terug al een rugzak gezien, die leek me super, echter, hij was alleen gericht op fotograveren..
Daar kan ik dan weer geen klim spullen indoen, en als ik mijn klim rugzak neem, dan kan ik daar weer geen foto spullen in doen....

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mag ik je vragen waarom je twee bodies meeneemt op een klimtocht? Is dat echt noodzakelijk? Lijkt me dat je dan juist zo weinig mogelijk mee wil nemen..

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je touw extern mee mag op de tas, dan zijn veel tassen wel te doen. 70meter touw is best groot om even in een tas weg te stoppen. Heb zelf ook een 70m touw (klim ook).

http://store.lowepro.com/backpacks/rover-pro-45l-aw zou een optie kunnen zijn.
Maar statief + berg camera spullen + touw + klimspul + 2 liter water....je maakt het klimmen er niet makkelijker op met een 10kilo extra op de rug.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• fcs
dank voor de reacties.

2 bodies neem ik voornamelijk mee als ik bv een klim road trip ga maken (meer dan 3 dagen achter elkaar klimmen ect). Een is als reserve..
Touw wil ik graag in de tas hebben. Er zijn hier best wel veel klimroutes waar je een stuk door een soort bush omgeving moet lopen waar doorn-achtige beplanting achtig..
Touw blijft heel makkelijk haken.. En kan beschadigd raken/mij uit balans trekken.

Ik heb in de tussen tijd ook wat op got en inet gezocht. Kwam een paar fototassen topics tegen.
Daaruit heb ik het iedee gekregen om een klim tas om te formen in foto tas..
Of in ider geval een deel van de klim tas.

Ik zit te denken om het volgende te doen:

een rugzak halen bij decatlon, eentje waarvan de rits helemaal open gaat (weet model ff niet, maar mijn vorige klim partner had hem en is reuze handig).
Bovenste gedeelte opvullen met stevige/lichte schuim.
Schuimdelen uitsnijden op maat van de spulen die erin moeten.
Klitterband op achterkant of zijkant (afhankelijk van wat handigste is en zo min mogelijk beschadigt). Wat kliterband op schuimrubber naaien/lijmen (lijm mag natuurlijk schuim niet aantasten).

Evnt een wat stevigere schuim plaatje om als "muur" te dienen tussen klimgerei (onderkant ) en foto spullen (bovenkant). Mijn klim gerei is toch even wat zwaarder dan mijn foto zooi.
Heb even gekeken op de site van decathlon, maar kon de model niet vinden. Moet dus echt even langs de shop gaan.
Afgezien van dat decatlon rugzaken (huismerk) best wel goedkoop zijn, kan ik hoogstwaarschijnlijk hierop besparen.
Heb nog 35 m klitterband ligen (beide zijden). Dus meer dan genoeg.

Moet alleen nog schuimrubben zien te regelen (vermoed dat mijn pa nog wat heeft ligen) en de rugzak scoren.
Voordeel is dat ik alles custum kan maken, goedkoper is (lowepro en andere merken zijn toch best wel duur qua foto tassen), en minder duidelijk is dat het een foto tas is.

Ik ga tegen het einde van de middag even langs decathlon, eens kijken wat ze hebben. Een 40/45 L rugzakje zou perfect zijn voor alles. Meer heb ik niet nodig (en is bedacht voor evnt meer klim/foto materiaal).

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ikzelf heb een F-Stop Loka. Ik ken niks van klimmen, maar die zakken zijn wel praktisch en heel gemakkelijk uit te breiden voor meer of minder foto-materiaal, en meer of minder andere zaken. Het modulaire insert systeem laat dit gemakkelijk toe. Bovendien verkrijgbaar in 4 maten, zodat je volgens mij wel je gading kan vinden (Guru, Loka, Tilopa en Satori).

De enige vraag: is een rugzak die langs achter opengaat net moeilijk of makkelijk tijdens het klimmen? Ook niet echt de goedkoopste rugzakken, maar wel prima kwaliteit.

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 22:42
v0LrAtH schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:02:
Ikzelf heb een F-Stop Loka. Ik ken niks van klimmen, maar die zakken zijn wel praktisch en heel gemakkelijk uit te breiden voor meer of minder foto-materiaal, en meer of minder andere zaken. Het modulaire insert systeem laat dit gemakkelijk toe. Bovendien verkrijgbaar in 4 maten, zodat je volgens mij wel je gading kan vinden (Guru, Loka, Tilopa en Satori).

De enige vraag: is een rugzak die langs achter opengaat net moeilijk of makkelijk tijdens het klimmen? Ook niet echt de goedkoopste rugzakken, maar wel prima kwaliteit.
Hoe lang heb jij je Loka al? Ik ben namelijk benieuwd naar de duurzaamheid van die dingen. Heb ergens gelezen dat de ritssluitingen het na een jaar al schijnen te begeven bij regelmatig gebruik, wat gezien de prijs van die dingen echt niet zou moeten kunnen.

• v0LrAtH
Sakete schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:38:
[...]

Hoe lang heb jij je Loka al? Ik ben namelijk benieuwd naar de duurzaamheid van die dingen. Heb ergens gelezen dat de ritssluitingen het na een jaar al schijnen te begeven bij regelmatig gebruik, wat gezien de prijs van die dingen echt niet zou moeten kunnen.
Ik heb hem nog maar 6 weken. Alles lijkt me stevig, maar ik kan dit helaas niet bevestigen op langere termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door v0LrAtH op 15-07-2013 13:02 ]

• fcs
@ v0LrAtH,

Dank voor de tip.

Ik ben naar de locale Decathlon gegaan, en heb mazel gehad.
Ze hadden de rugzak die ik voor ogen had. Afgezien daarvan, hadden ze 70% korting !!!! 8)
Heb de rugzak dus voor bijna niks mee genomen _/-\o_ zeker gezien de rugzak al een flap heeft om 2 compartimenten te maken. Al mijn klim materiaal past erin, en de onderste deel is ruimte genoeg voor mijn foto spulletjes..

Nu ga ik zo even langs een zaak waar ze schuim verkopen, om te kijken wat ik er mee kan.
Ik neem natuurlijk wel ff de rugzak mee, om de exacte maten te hebben.
Heb mijn pa nog even gebelt, hij heeft van die schuim die speciaal ontworpen is om lenzen en film materiaal te vervoeren (gerenomeerde en gepensioneerde camara-directeur (kom ff niet op de juiste nl wordt..). Vermoed alleen dat hij te weinig heeft... (qua volume). Heb voor onder de 90€ alles :D

Morgen ga ik de rugzak al uittesten :*)

* fcs is happy

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-11-2025
Vergeet niet de pics van je resultaat hier te tonen. Denk dat velen daar benieuwd naar zijn (iig ik:))!!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 15:35

BaasG

Spiral out. Keep going

Sakete schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:38:
[...]

Ik heb mijn Loka bijna 3 jaar, nog voor deze in NL verkrijgbaar was. De ritssluitingen doen het nog steeds. En indien ze toch minder worden, F-Stop geeft 20 jaar garantie.

member of the Dark side: black Nikon gear

• v0LrAtH
BaasG schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:09:
[...]

Ik heb mijn Loka bijna 3 jaar, nog voor deze in NL verkrijgbaar was. De ritssluitingen doen het nog steeds. En indien ze toch minder worden, F-Stop geeft 20 jaar garantie.
Erg leuk te weten dit. Ben wel benieuwd naar het resultaat van de ts. Sowieso mooie prijs, een F-Stop kost al gauw 3x zoveel.

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 22:42
BaasG schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:09:
[...]

Hoe comfortabel is die F-stop op lange trektochten? Heb je er bijvoorbeeld weleens een hele dag mee door de bergen gewandeld? Dus stijgen en afdalen en in warm weer? Hoe voelt het op de rug? Kreeg je rugpijn na verloop van tijd, of was de support gewoon goed, zoals bij een reguliere (goede) backpack?

Ik zit een beetje te dubben tussen zo'n F-Stop of de LowePro Rover Pro. De LowePro is bijv. een echte hiking backpack met wat goede foto features. Schijnt goede support te hebben en net zo comfortabel te zijn als een fatsoenlijke hiking backpack. Als ik kijk naar de foto's van de F-Stop dan ziet de rug er vrij vlak uit (dus niet gevormd naar je rug), net alsof je dan een blok op je rug draagt.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rugtas zou ik zelf toch echt gaan proberen in de winkel. comfort is en blijft iets heel persoonlijke. Dus zeker passen met je eigen spullen ;-)

Zit nu zelf in Korea hier paar keer een flinke hik toch gedaan de bergen in. En met deze hitte geen pretje als kleding etc er niet op aanpast.

Gebruik zelf een Kata Minibee UL 111. Deze is extra licht en voor mij goed gevormd door het aluminium harnas. In de tas een 5D III + 24-70 II en twee mappen met Lee filters en een Gitzo carbon statief aan de zijkant. vier halve liters water in de tas. (behoorlijk wat gewicht. Ondanks alles was het goed te doen)

Eerste toch had ik de 70-200 II nog in de tas, maar dat was net te veel van het goede als je zo'n 8 uur aan het wandelen/klimmen bent met 35+ graden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Sakete schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:31:
[...]
Ik zit een beetje te dubben tussen zo'n F-Stop of de LowePro Rover Pro. De LowePro is bijv. een echte hiking backpack met wat goede foto features. Schijnt goede support te hebben en net zo comfortabel te zijn als een fatsoenlijke hiking backpack. Als ik kijk naar de foto's van de F-Stop dan ziet de rug er vrij vlak uit (dus niet gevormd naar je rug), net alsof je dan een blok op je rug draagt.
Ik zou ze beide eens goed gaan passen, en een paar flessen water mee nemen a;s vulgewicht.
Een gevormde rug is een kwestie van smaak, het voegt niet veel toe aan het dragen zelf, dat doe je op je heupen en schouder.

Als ik dan de LowePro bekijk heeft hij de zelfde iele bandjes als mijn PhotoSport 200AW.
Als je een beetje gewicht in je rugzak wil dragen, en je wil flink steunen op je heupen snijden die dingen in je buik. :(

Praktisch gezien heb ik ook liever een tas waarbij je de spullen via het rugdeel uit de tas kan pakken, als de ondergrond nat is kan hij dan op de regenhoes liggen. Bij de LowePro moet dat via de normale kant, dus ligt hij de banden en rugdeel in de natte troep.

Maarja de ideale tas/rugzak bestaat niet. Mijn PhotoSport voldoet goed voor de wintersport, en dagtochtjes met beperkte gear. Maar zou ik echt gaan klimmen of hiken, dan zou ik waarschijnlijk ook voor een F-stop gaan.

Mijn zwaarste bepakking neem ik overigens in dit ding mee: http://www.deuter.com/nl_...title=Kid%20Comfort%20III

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 15:35

BaasG

Spiral out. Keep going

Sakete schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:31:
[...]

Hoe comfortabel is die F-stop op lange trektochten? Heb je er bijvoorbeeld weleens een hele dag mee door de bergen gewandeld? Dus stijgen en afdalen en in warm weer? Hoe voelt het op de rug? Kreeg je rugpijn na verloop van tijd, of was de support gewoon goed, zoals bij een reguliere (goede) backpack?

Tongariro Alpine Crossing, die telt toch wel? Loka voelt als een goede dagrugzak van vergelijkbaar volume, maar wordt wel warm op de rug omdat er geen "airflow" systeem in zit. Rug is stug maar vormt wel. Support is goed, goed verstelbaar, heup- en borstriem zijn ook prima. Alu frame doet zijn werk. Na een lange dag wandelen weegt iedere rugzak 50 kg voor mijn gevoel, maar de dag erna had ik vrijwel geen last van spierpijn.

member of the Dark side: black Nikon gear

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
70 meter touw en dan je camera spullen erbij wordt erg krap. Een duffel geen alternatief? Ik heb m'n D700 in zo'n snuittas altijd gewoon in m'n rugzak (35 liter) met 2 of 3 lenzen (in hun eigen hoesje). Klimtroep en water erbij en de touwzak (80 meter) altijd in een losse touwzak.
Pagina: 1