Raspberry Pi als media server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Beste lezers,

Ik hoop dat ik hier goed zit, (sorry als dit niet zo is).

Ik krijg binnenkort een Raspberry Pi model B (512MB) en ben al een beetje naar de mogelijkheden aan het kijken. :9
Op internet is te vinden hoe je deze als media server kan gebruiken en hoe je dit moet doen. Ook heb ik o.a. al een groot deel van Tweakers afgezocht maar dit niet gevonden, de meeste gebruiken de Raspberry Pi toch als media player.
Dus ik wil met de Raspberry Pi mijn films naar een media player streamen o.a. "1080p mkv's van +/- 8gb", mijn vraag is word dit nog op een redelijke manier gedaan? Deze films komen op een externe HDD te staan die via de usb met de Raspberry Pi word verbonden.
Op de diverse sites waar staat hoe dit te doen word niet vermeld of dit op een redelijke manier gedaan word of wat de eventuele snelheid is, heeft iemand hier ervaring mee?
(een linkje naar een site waarop dit te vinden is mag natuurlijk ook)

Alvast bedankt voor de reacties,
ZP

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 14-07-2013 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je wel realiseren dat de overdracht snelheid van de externe hdd naar de raspberry niet zo snel is als een echte server heh? Is maar een bepaalde overdrachtsnelheid voor mogelijk, wel genoeg voor 1080p, het is verder niet zo heel moeilijk te doen als je een beetje met linux overweg kan. anders wordt het veel elzen en leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Natuurlijk is het niet zo snel, maar als ik op deze manier redelijk vloeiend op alle apparaten een film kan kijken zonder met ex.hdd's te gaan lopen ben ik tevreden. (overigens niet tegelijkertijd)
Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:35:
het is verder niet zo heel moeilijk te doen als je een beetje met linux overweg kan. anders wordt het veel elzen en leren
Nee, ik heb geen ervaring met linux, maar dat moet wel lukken denk ik.
Voor Windows iets met SMB protocol en Samba of dlna.

Ik twijfel allen over de SD-kaartjes, wan de rpi schijnt hier nogal kieskeurig mee te zijn. http://elinux.org/RPi_SD_cards

[ Voor 15% gewijzigd door zekerpixels op 15-07-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het afspelen gebeurt dus vanaf een externe HDD die je via USB aan je Pi hangt? Dat zal geen enkel probleem zijn. Ik heb via DLNA op mijn TV een full HD video afgespeeld die op m'n PC stond en geen enkel probleem mee gehad. De TV was via wifi aan het netwerk gehangen en m'n PC had een uplink van 100 Mbps (is nu 1 Gb). Over het algemeen haal je met een externe HDD op USB 20-30 MB/s, dus aangezien ik met een 100 Mbit verbinding vloeiend heb kunnen afspelen, is er niets om je zorgen over te maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Raar ik dacht dat ik vanochtend al had gereageerd, hierbij nogmaals.
Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 08:40:
Ik heb via DLNA op mijn TV een full HD video afgespeeld die op m'n PC stond en geen enkel probleem mee gehad.
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat je PC beter presteert dan een Raspberry Pi.
Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 08:40:
De TV was via wifi aan het netwerk gehangen en m'n PC had een uplink van 100 Mbps (is nu 1 Gb). Over het algemeen haal je met een externe HDD op USB 20-30 MB/s, dus aangezien ik met een 100 Mbit verbinding vloeiend heb kunnen afspelen, is er niets om je zorgen over te maken.
Dus ik theorie is het dus snel genoeg.
Ook kan ik het ook wel eens met dlna proberen maar ik laat men pc niet zo lang aanstaan (verbruikt ook heel veel meer), maar dan moet ik toch eerst men pc aanzetten om bijv. een film te kijken dus dan heeft het ook niet echt nut.

bedankt voor de snelle reacties, kan ik alvast tutorials opzoeken.
ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn PC is zeker krachtiger, maar dat heeft tijdens het afspelen via DLNA geen invloed. Het apparaat wat het uiteindelijk af moet spelen dient snel genoeg te zijn, de 'server' hoeft alleen het bestand te sturen om af te spelen. In zo'n geval maakt het niet uit dat 't een octa-core op 3,6 GHz is, of een eerste generatie P4 op 2,4 GHz. Of in dit geval, een Pi (en die is al sneller dan de eerder genoemde P4).

Gezien de inzet van de Raspberry Pi als media center met XBMC kan je er wel vanuit gaan, dat 't genoeg hardware heeft om je video's zonder problemen af te kunnen spelen.

Als je niet wilt slepen met externe HDDs, dan is het aanschaffen van een NAS een beter idee. Vast IP, NFS erop voor de Pi of DLNA en spelen maar. Gebruikt minder dan je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:46:
... of een eerste generatie P4 op 2,4 GHz. Of in dit geval, een Pi (en die is al sneller dan de eerder genoemde P4).
Nou, daar geloof ik niks van :P

De eerste generatie P4 (Willamette) was er trouwens niet op 2.4GHz, dat was Northwood (en die was wel redelijk ok). Uit de Raspberry Pi FAQ:
How powerful is it?

...

That is, graphics capabilities are roughly equivalent to Xbox 1 level of performance. Overall real world performance is something like a 300MHz Pentium 2, only with much, much swankier graphics.
Da's nogal wat anders dan een 2.4GHz P4 ;)

Ik verwacht overigens niet dat de Pi problemen heeft met het serveren van media. Het is wel zo dat de USB-poort en de netwerkkaart op dezelfde USB-controller zitten, dus die delen hun bandbreedte volgensmij. Maargoed, bij hoge snelheden lijkt SMB/CIFS me eerder de bottleneck dan USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deadinspace schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:30:
[...]

Nou, daar geloof ik niks van :P

De eerste generatie P4 (Willamette) was er trouwens niet op 2.4GHz, dat was Northwood (en die was wel redelijk ok). Uit de Raspberry Pi FAQ:

[...]

Da's nogal wat anders dan een 2.4GHz P4 ;)

Ik verwacht overigens niet dat de Pi problemen heeft met het serveren van media. Het is wel zo dat de USB-poort en de netwerkkaart op dezelfde USB-controller zitten, dus die delen hun bandbreedte volgensmij. Maargoed, bij hoge snelheden lijkt SMB/CIFS me eerder de bottleneck dan USB.
Ja, he, ik heb het hier over wat je nodig hebt voor DLNA. Dat vraagt echt praktisch niets. Grafische kracht komt er niet eens aan te pas. M'n router kan zelfs DLNA server spelen en zal dat prima doen. De client doet al het zware werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:46:
Als je niet wilt slepen met externe HDDs, dan is het aanschaffen van een NAS een beter idee. Vast IP, NFS erop voor de Pi of DLNA en spelen maar. Gebruikt minder dan je PC.
Een nas is inderdaad een mooie oplossing maar natuurlijk veel duurder. (en niet zo'n leuk om te doen natuurlijk en geen mogelijkheden wat elektronica bedtreft) en ik heb hier al een aantal externe HDD's leggen ook zonde om die te laten verstoffen.
Hero of Time schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:46:Gezien de inzet van de Raspberry Pi als media center met XBMC kan je er wel vanuit gaan, dat 't genoeg hardware heeft om je video's zonder problemen af te kunnen spelen.
De media player functionaliteit moet wel goed zijn anders zouden er niet zoveel mensen zijn die de RPI op deze manier gebruiken.

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:25
Ik ben zoekende naar een Raspberry Pi, na veel zoeken lijken er twee verschillende "modellen B" te zijn welke vaak ook op een en dezelfde site worden aangeboden.
Namelijk de Raspberry Pi Foundation Type B 512 MB
en de Raspberry Pi Model B

o.a. bij Conrad worden beide aangeboden maar de Foundation is 10 Euro goedkoper.
Ik kan echter geen verschillen in de specificaties vinden en vroeg me daarom af of iemand de verschillen tussen beide weet.

Wie zou enige duidelijkheid in dit vraagstuk kunnen brengen?

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Heb je een link? Ik zie die foundation er niet tussen staan.

Ff offtopic: 8,38 vragen voor 3 ieniemienie koelblokjes vind ik nogal wat (Conrad)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1