All-Round systeem (ca. €1000 - €1300)

Pagina: 1
Acties:

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-04 15:34

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Wat zoek ik:
All-round Desktop PC geschikt voor gaming, bewerken van foto's, video's en audio en tevens ook geschikt voor office gerelateerde zaken. Het gaat hierbij alleen om het systeem, randapparatuur en software (OS) heb ik niet nodig! Het systeem mag tussen de ca. €1000 - €1300 gaan kosten.

Belangrijke eisen:
- Stil (geen waterkoeling)
- Koel (geen waterkoeling)
- Overclockbaarheid
- Snelle HDD (2TB) en SSD
- Windows 8.1 compatible (voorlopig zal ik Windows 8 x64 blijven gebruiken)
- HD audio streaming (HDMI: DTS HD-MA / Dolby TrueHD)

Voorkeuren:
Over het algemeen heb ik niet echt een voorkeur voor een bepaald merk. Ik vind het product en de prestaties daarvan belangrijker dan Paarse Broek B.V. op de doos plakt. Echter betekend dit niet dat ik geheel voorkeurloos ben:
CPU: Intel
GPU: NVIDIA
HDD: Geen Seagate

Wat ik tot nu toe heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,95€ 208,95
1Gigabyte GA-Z87X-UD4H€ 178,80€ 178,80
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 364,-€ 364,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 119,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
1Plextor M5 Pro 128GB€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.199,64

Ik denk dat ik hiermee een aardig solide build heb die eigenlijk volledig aan mijn eisen voldoet. Misschien is een Scythe Mugen 3 een betere optie voor de CPU koeler? En voor de mensen die opletten: Er ontbreekt een HDD! Dit is één van de punten waar ik echt moeite mee heb. Ik kan maar geen beslissing maken!
  • Hitachi 7K3000 2TB: Dit is precies wat ik zoek, maar deze is niet meer leverbaar als ik de pricewatch moet geloven. Stil, 3 jaar garantie en heeft de prestaties die ik zoek.
  • Western Digital Green 2TB: Prima, echter zijn de prestaties ook green!
  • Western Digital Blue 1TB: Dit is dus een mooie mainstream schijf, echter biedt WD geen 2TB Blue schijven :(
  • Western Digital Black 2TB: Prima, echter schijnen dit herriemakers te zijn bij schrijfoperaties :(
  • Western Digital SE/RE/RED: NAS schijven met de nadruk op longlevity, niet performance
  • Seagate 7200.14 2TB: Gezien de afgelopen series (eigenlijk beginnend bij de 7200.11) allerlei dubieuze problemen hebben gehad met de betrouwbaarheid heb ik besloten geen Seagate schijf meer te willen in mijn systeem. En ik wil er straks ook niet achter komen dat ik opeens een schijf krijg met 3 platters i.p.v. 2 en dat soort fratsen!
  • Toshiba: 0,0 ervaring en ik durf de aankoop voor het systeem niet aan, omdat ik geen problemen wil
Ik zou dan ook graag wat advies willen horen van medetweakers die ervaringen hebben met diverse harde schijven. Uiteraard is advies, tips en feedback over de rest van de configuratie erg welkom!

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-04 11:09

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Met de Fractal Design kast heb je een fluisterstil systeem, dus je zal die HDD's ook niet horen (mbt je Western Digital Black 2TB opmerking).

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Dit kan: pricewatch: Hitachi Ultrastar 7K3000 HUA723020ALA640, 2TB. Wel een beetje duur ^^. Je kunt ook iets meer uitgeven en een 4TB versie nemen: pricewatch: Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB

edit: voor de rest een zeer goed systeem hoor. Alleen de voeding kan wel een slagje kleiner . En ik zie ook niet helemaal in waarom je zo'n duur moederbord neemt. pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 is ook voldoende. Of wil je per se S/PDIF?

[ Voor 35% gewijzigd door amas op 15-07-2013 13:07 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Mooi begin, maar:

- Waarom dat moederbord, is redelijk aan de prijs, en ik vraag me af om welke reden je deze hebt gekozen? De U3DH is bijv. nagenoeg gelijk in features.
- Zelfde geld voor de PSU. Ben je van plan SLI te gaan draaien? Anders zou je met minder af kunnen (G-550 bijv?). En 2 770's op een 650W PSU moet dan wel net kunnen, maar als ik mij goed herinner zitten die vrij eenvoudig aan de 250W/stuk, dus dan blijft er ook niet echt veel ruimte over.
- Waarom deze (vrij dure) SSD, prestaties tussen de goedkopere en duurdere SSD's zijn oogend groot in benchmark, maar praktisch niet zo heel relevant. Is het niet interessanter om bijv. een 250-256GB SSD te pakken zodat je meer er op kwijt kan (Games, Video's terwijl je ze edit, want dat is erg krap met 128GB) Praktisch gezien heb je dan een snellere ervaring dan met een vrij volle dure SSD, en je actieve zooi vanaf je HDD draaien.
- De Toshiba's zijn tot zo ver ik heb kunnen vernemen niet minder betrouwbaar (als in, veel RMA's in navraag bij grote webshops, of slechte reviews), en praktisch zeker ook niet luidruchtig (Heb er nu enkele in verschillende cases zitten, gezien de scherpe prijs van Toshiba HDD's de laatste tijd). Alles kan kapot dus een backup is hoe dan ook noodzakelijk. Als het om pure opslag gaat en niet om actieve programmas of games (zeker als je een grotere SSD overweegt), voldoet een WD Green prima. Echter de bovengenoemde 4TB Hitachi voor <160e in huis is een leuke overweging als je toch denkt meer dan 2TB nodig te zullen hebben op de lange termijn.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Bedankt voor de feedback.

Ik besef nu dat ik met de Fractal kast een goede keuze maak.

Het harde schijven dilemma ga ik denk ik afsluiten door mijn huidige harde schijf toch over te zetten naar de nieuwe build. Ik kan niet met een gerust hart zeggen dat ik daar een opvolger voor heb kunnen vinden. Ik heb ook even naar de suggestie geluisterd om verder te kijken dan 2TB, maar ook daar vind ik geen zaligmakend antwoord. Mijn budget staat dan een Seagate toe, die ik niet wil of een 4TB Hitachi 5/7K3000 met 5 platters, dat gaat me toch echt iets te ver! Al met al presteerd mijn 2TB Hitachi 7K3000 prima en is zelfs in mijn huidige kast stil.

Na het nog eens te hebben bekeken kan ik het alleen maar eens zijn met het advies om een lichtere voeding te kiezen. Ik ga geen multi-gpu setup gebruiken, nu niet en in de toekomst ook niet (KISS principe: Keep it simple, stupid!)

Het moederbord is onderhuids toch ook een beetje een dilemma. Ik heb op het moment een Creative geluidskaart, omdat ik alles behalve gecharmeerd ben van het brakke geluid wat die ALC890 op mijn moederbord uitspuugt. Ik heb dan ook voor een moederbord gekozen wat minstens een ALC898 chip heeft, omdat deze chips redelijk zouden zijn. Ik wil liever niet weer een aparte geluidskaart aanschaffen (Creative drivers en support :r), maar anderzijds ook niet veel inleveren aan geluidskwaliteit. De UD3H is het eerste bord met deze chip, maar voor €15 meer heb je meteen een UD4H, dus ik dacht why not? Doe ik er misschien beter aan om het dure moederbord te laten vallen voor een kwaliteitieve geluidskaart MET degelijke support en drivers?

Verder denk ik ook dat Foritain een terechte opmerking maakt m.b.t. de SSD. Ik gebruik toch aardig wat applicaties die aardig wat schijfruimte gebruiken (I'm looking at you, Adobe). Ik heb deze dan ook gewisseld!

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 104,33€ 104,33
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 84,90€ 84,90
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,25€ 142,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.134,42

Heeft iemand van jullie dan misschien nog feedback m.b.t. moederbord en een eventuele geluidskaart? Of zijn er mensen die ervaring hebben met de ALC898?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Als geluidskwaliteit een issue is, waarom ga je dan niet over op digitaal via HDMI of optisch? Dan heb je al dat gezeik niet meer. Of heb je een analoge versterker? Als je trouwens gaat overklokken maar toch een stille PC wilt hebben kan ik je aanraden iets meer te investeren in de koeler: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
TheAmassama schreef op maandag 15 juli 2013 @ 23:57:
Als geluidskwaliteit een issue is, waarom ga je dan niet over op digitaal via HDMI of optisch? Dan heb je al dat gezeik niet meer. Of heb je een analoge versterker? Als je trouwens gaat overklokken maar toch een stille PC wilt hebben kan ik je aanraden iets meer te investeren in de koeler: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Ik maak in principe gebruik van twee geluidssystemen op mijn computer:

- Logitech Z-2300 set (analoge tulp stekker) - Deze hangt nu aan mijn Creative X-Fi kaart
- Denon AVR-2809 set (HDMI) - Deze hangt nu aan mijn Radeon HD5870

Het geluid richting mijn Denon set is geen probleem, het geluid richting mijn Z-2300 is dat wel, als ik deze aan mijn onboard Realtek chip hang is het geluid gewoonweg bagger, terwijl het via mijn X-Fi kaart een stuk behoorlijker klinkt. En daar zit het probleem. De drivers en ondersteuning van Creative zijn als de geluidskwaliteit van de Realtek chip: gewoonweg bagger, hier wil ik dus vanaf. Anderzijds wil ik niet teveel inleveren op de kwaliteit van het geluid. Ik heb echter geen ervaring met geluidskaarten van bijvoorbeeld ASUS, maar ook daar schijnen de drivers niet echt geweldig te zijn. Ik heb geen zin in gedoe straks!

Het advies m.b.t. de koeler zal ik ook even in overweging nemen, bedankt! :)

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-04 14:56

GHE

Als geluidskwaliteit een issue is zou ik eerder aanraden om een moederbord met een Realtek ALC1150 Audio Codec aan te schaffen in plaats van een losse geluidskaart. Kost je 15 euro meer, maar dan heb je wel een chip die goed uit de test komt:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z87M Extreme4€ 119,95€ 119,95
1MSI Z87-G45 Gaming€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,95

De MSI Z87-G45 Gaming komt nog net iets beter uit de tests en heeft ook nog een Killer E2200 netwerkkaart, die netwerkverkeer van games voorrang geeft. Mocht je dat belangrijk vinden ;)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik kan enkel uit beperkte ervaring spreken, maar de UD3H icm een Z-5500 vind ik persoonlijk heel goed klinken, althans ik heb niets om over te klagen of ook maar enig moment gehad dat ik dacht dat het beter kon/moest. Gebruik hem echter alleen voor games, en een beetje achtergrond muziek. Ik zou er gewoon voor gaan, losse kaart kan altijd later nog wel, maar ik denk niet dat je hem nodig gaat hebben. Hij kwam toen ik de eerste z87 reviews las er goed uit, en heb er geen spijt van.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik denk dat ik eruit ben. Met behulp van een collega heb ik mijn speakerset i.c.m. mijn muziek mogen testen op zijn Gigabyte UD3H bord: Ik ben tevreden over het geluid wat de ALC898 produceert.

Dat bord ligt dan voor de hand, echter voor twee tientjes meer heb je meteen een bord wat net een tikkeltje beter is uitgerust, plus ik vind rood mooier: Gigabyte GA-Z87X-UD4H.

M.b.t. koeler heb ik besloten toch bij de huidige keuze te blijven. Ik verwacht dat de koeler in combinatie met de gekozen kast niet veel herrie zal maken. Hoewel ik van plan ben om te gaan overclocken ga ik geen records opzoeken. Komt nog bij dat een heleboel mensen claimen dat de Mugen in sommige gevallen wat lastiger te installeren is. Ik heb geen zin in die frustraties :+

Dit gaat hem worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87X-UD4H€ 178,80€ 178,80
1Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB€ 118,05€ 118,05
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 84,90€ 84,90
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,20€ 142,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.327,44

(Harde schijf niet meegerekend, deze heb ik al)

Pagina: 1