Welke geluidskaart??

Pagina: 1
Acties:

• timmyboy55
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
Beste Tweakers,

Mijn setup bestaat uit een stereo eindversterker: Pioneer Reference M90a (250 watt rms per kanaal/ 0,002% THD) en speakers: Realistic Optimus X-100 of Magnat Monitor Supreme 2000.
Kortom, een setje om trots op te zijn, vooral het geluid is echt fantastisch!

Maar... Ik draai slechts op een onboard geluidskaart nml de Realtek ALC 892..
Nu viel me als eerste de Asus Xonar Essence STX mij op vanwege de 124 dB STN ratio.
Nu heeft ook Creative net zijn nieuwe Sound Blaster serie uit en viel mij het slagschip de ZxR op vanwege Burr Brown DAC's en weer de 124 dB STN ratio.
Nu is mijn vraag, als audiofiel draai ik voornamelijk muziek: mp3, Flac, Wav etc, zo hoog mogelijke geluidskwaliteit in ieder geval.. Maar dat is volgensmij allemaal 16-bit en had ik gehoord dat dit niet boven de 96 dB STN ratio komt?
Heeft het dan zin om een kaart te kopen met 124 dB specificatie? Waarom doen ze het zo hoog als het toch niet benut kan worden? 116 dB is dan al overdreven ookal zijn die kaarten voor een prikkie te koop.

Ik wil mijn muziek op de meest hoge kwaliteit mogelijk kunnen draaien, zoals je met die dure cd-spelers altijd makkelijk haalt..

Welke geluidskaart is daar meer dan geschikt voor?
Als de Essence of de ZxR, die beide 150 + kosten net zo goed klinken als de Sound Blaster Z die voor 70 euro te koop is, dan is de keus snel gemaakt natuurlijk!

Bedankt!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-02 23:24
Voor de beste geluidskwaliteit laat je je versterker het werk doen, dan heb je helemaal geen geluidskaart nodig. Dus altijd digital out gebruiken,SPDIF, Coax of HDMI. HDMI (met een recente videokaart) werkt het beste.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• timmyboy55
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
InfinityG35 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:21:
Voor de beste geluidskwaliteit laat je je versterker het werk doen, dan heb je helemaal geen geluidskaart nodig. Dus altijd digital out gebruiken,SPDIF, Coax of HDMI. HDMI (met een recente videokaart) werkt het beste.
Ik heb slechts alleen Analoog... Een eindversterker uit 1988 :) ik hoef die nieuwe 'bende' niet :p