Windows 8 geheel uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag

Ik kwam er vandaag achter via mijn logboeken -- > systeem dat mijn pc niet afsluit
maar in slaapstand gaat. De eventlog gaf ook aan dat hij al 32 dagen in gebruik was !
Dit terwijl als ik mijn pc uitzet duidelijk krijg te zien , windows bezig met afsluiten.

Waar komt dit vandaan ? En is dit te verhelpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even googlen en je weet wat het is/veroorzaakt.

Om het uit te zetten zie..
http://www.eightforums.co...turn-off-windows-8-a.html

Maar waarom zou je het uit zetten, als je geen problemen ondervindt?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dat is normaal in Windows 8, onderdeel van de fast-boot technologie in Windows 8.

Als je Windows 8 echt wil afsluiten kun je o.a dit doen op command line:
 shutdown /s /t 0

Windows 8: Fast Boot

[ Voor 24% gewijzigd door Turdie op 14-07-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of als je hibernate (toch) niet gebruikt die uitzetten, scheelt meteen wat Gb's aan schijfruimte en de fast-boot is uitgeschakeld/niet mogelijk.

cmd als admin
powercfg hibernate off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Met wel veel langere opstarttijden als gevolg, maar weer sneller afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inkoppertje: [google=really shutdown windows 8].

Ik neem aan dat je eerst heb gezocht op dergelijke termen. Waar loop je vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Windows 8 fast boot is géén slaapstand. Er blijft namelijk geen stroom op het geheugen staan zoals dat bij slaapstand het geval is. Er wordt bij iedere keer dat je voor shutdown kiest een "windows sessie" (de kernel) opgeslagen en die wordt dan opnieuw ingeladen. De "user sessie" (programma's e.d.) worden wel schoon opgestart. Je hebt hier dus totaal geen nadeel van, maar wel voordelen: de snellere boot.

Wil je om wat voor reden dan ook je PC compleet schoon opstarten (dus windows sessie én user sessie) dan kan je gewoon voor "restart" kiezen. Dat staat ook in het linkje hierboven:
What About Restart?

When you restart the computer, that typically means that you want a completely new Windows state, either because you have installed a driver or replaced Windows elements that cannot be replaced without a full restart.

As a result, the restart process in Windows 8 continues to perform a full boot cycle, without the Hibernation performance improvement mentioned above.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ramon schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:20:
[...] Er wordt bij iedere keer dat je voor shutdown kiest een "windows sessie" (de kernel) opgeslagen en die wordt dan opnieuw ingeladen. [...]
En er zit een failsafe in voor drivers, zodat als die vastloopt door driver problemen Windows opnieuw zal opstarten zonder de "windows sessie" te laden van disk en daarmee dus ook de drivers geheel opnieuw zal laden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

Ik had de fast boot functie in Windows 8 uitgeschakeld.

De belangrijkste reden was dat het afsluiten belachelijk lang duurt vanwege de hybernation data die wordt weggeschreven.

Een tweede reden is dat ik gebruik maak van dual boot. Het mooi (doch vervelende) menu van Windows 8 wat dan bij de boot tevoorschijn komt start een volledige reboot (inclusief de RAID init etc van de PC) wat 10x meer tijd kost dan een windows boot. Ik wil dus gewoon ourderwets blijven booten via het bekende text menutje wat bij Windows 7 gebruikt werd.

Een derde reden is dat de fast boot een driver probleem veroorzaakt met de driver van de USB3 kaart die in de machine zit.

Ik had dus de fast boot uit gezet in Windows 8, werkte prima, text menutje voor de boot opties, kiezen en starten maar. Vanaf de SSD net zo snel als de "Fast boot" van windows 8.

Nu heb ik de Windows 8.1 update uitgevoerd. Heel irritant dat dan dus een deel van je settings verloren gaat, dus ik de fast boot maar weer uit gezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/6232d1337576251-fast-startup-turn-off-windows-8-step-3.jpg

Maar alsnog krijg ik dat vervelende grafische boot menu. Als ik dus een ander OS kies doet de PC een volledige reboot (geheugen tellen, raid init etc en dan het andere OS). Mateloos iritant.

Weet iemand hoe ik echt de fast boot en dat nare boot menu kan uit zetten. Ik zoek me suf op google maar krijg alleen webpagina's over het booten naar de dektop... niks over het bootmenu.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou dit commando nog is kunnen proberen:

shutdown /s /full /t 0

Delivering fast boot times in Windows 8

Maar dit commando moet je dan wel iedere keer doen als je opnieuw opstart.Maar ik zou kijken waarom fast-startup niet goed werkt op jouw machine, wellicht is je machine niet helemaal compatible met Windows 8? Heb je al is een test gedaan van je harde schijf met een tool (zoals bijvoorbeeld HDDScan of HDTune)? Want dit fast-startup is wel echt een nieuwe feature in Windows 8 die het rebooten en opstarten sneller zou moeten maken.

Edit:
Zou misschien ook een memory issue kunnen zijn.Wellicht ook even memtest laten draaien.

[ Voor 94% gewijzigd door Turdie op 08-11-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

shadowman12 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:56:
Je zou dit commando nog is kunnen proberen:

shutdown /s /full /t 0

Delivering fast boot times in Windows 8

Maar dit commando moet je dan wel iedere keer doen als je opnieuw opstart.Maar ik zou kijken waarom fast-startup niet goed werkt op jouw machine, wellicht is je machine niet helemaal compatible met Windows 8? Heb je al is een test gedaan van je harde schijf met een tool (zoals bijvoorbeeld HDDScan of HDTune)? Want dit fast-startup is wel echt een nieuwe feature in Windows 8 die het rebooten en opstarten sneller zou moeten maken.

Edit:
Zou misschien ook een memory issue kunnen zijn.Wellicht ook even memtest laten draaien.
Ik zat inderdaad te denken in het Classic Start menu de shutdown knop te vervangen met dit commando.

Aan het geheugen kan het inderdaad liggen. Doordat er veel geheugen in de PC zit is de hybernation file die geladen moet worden bijna 100 GB dus een echt fast boot wordt dat nooit. Met betrekkiing tot de USB3 (Via chip) kaart vrees ik dat er meer mensen zijn met hetzelfde euvel dat de driver niet goed wil starten in Windows 8.

Verder moet er bij de boot een raid kaar geinitialiseerd worden. Bij fast boot en dan een ander OS kiezen wordt de PC geheel opnieuw geboot. Wat dus die inititialisatie ook weer start. Dit kost in verhouding zo veel tijd dat ik liever weer de oude methode zou hebben voor de multiboot. Of ik moet weer een andere bootloader gaan installeren. Maar daar zit ik ook weer niet om te springen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ik heb het commando geprobeerd maar Windows 8.1 heeft geen /full optie voor shutdown. Wel /s /t 0 gebruikt mar dat leverde nog steeds het fancy Windows 8.1 bootmenu op.

Aangezien de 8.1 servicepack update de naam van het OS had veranderd in Windows 8.1 heb ik dus met EasyBCD (v2.2) de naam aangepast.

Et voila! De PC start spontaan op met de tekst versie van het bootmenu - ik blij!

Verdere voordelen: Afsluiten is een stuk sneller (enkele seconden indien er geen apps of programma's runnen).Opstarten als een zonnetje, Dual boot weer lekker snel omdat de PC niet meer hoeft te herstarten na een OS keuze, last but not least: USB3 werkt nu zonder problemen.

Zowel met een reboot als een cold boot lijkt het nu te zijn gefixt.

Het lijkt er dus op dat ook al schakel je fastboot uit er toch een soort van fastboot actief blijft... rare jongens bij Microsoft.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Windows 8 schrijft alleen de Windows kernel weg bij afsluiten met Fast Boot aan, dat is hooguit 200MB.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ramon schreef op maandag 11 november 2013 @ 20:33:
Windows 8 schrijft alleen de Windows kernel weg bij afsluiten met Fast Boot aan, dat is hooguit 200MB.
Kan zo zijn, toch is afsluiten nu een kwestie van seconden dan minuten zoals voorheen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
mjl schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:13:
[...] Kan zo zijn, toch is afsluiten nu een kwestie van seconden dan minuten zoals voorheen.
Wel vreemd, hier is afsluiten ook een kwestie van seconden. Wellicht dat je HDD/SSD niet zo snel is als dat zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:04:
[...]

Wel vreemd, hier is afsluiten ook een kwestie van seconden. Wellicht dat je HDD/SSD niet zo snel is als dat zou moeten zijn?
De SSD is snel zat maar de hybernation file was 100MB+ en op een of andee manier bleef het systeem bij afsluiten maar schrijven naar de disk(s).

Naast eerdergenoemde oplossing met easyBCD heb ik nu ook hybernation uitgeschakeld via de command line (powercfg -h off), het probleem kwam namelijk later weer eens terug. Nu nog steeds het door mij gewenste boot gedrag met windows 8.1

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 12-03-2014 13:51 ]

-------

Pagina: 1