Laptop scherm kapot, maar ik kan de bestanden van de schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Hallo,

Mijn moeders laptop is kapot, gegaan, het scherm doet het voor geen meter meer. Maar voor haar werk heeft ze de gegevens nodig.

Dus heb ik het volgende gedaan, schijf eruit gehaald, en die aan mijn desktop gehangen. De desktop geeft eerst aan dat ze de schijf wilt controleren wat ik dan toelaat en dan zie ik daar bij mijn computer de schijf. Echter geeft hij aan dat er 0 gb data op staat of nouja dat de schijf inhoudsloos is.

Ook is het een NTFS partitie geen idee of dat een probleem is? Maar blijkbaar kan ik het niet lezen... Ook als ik de rechten wil overhevelen naar die van mijn desktop krijg ik problemen dat bepaalde gegevens niet gevonden kunnen worden.

Als laatste redmiddel geprobeerd de schijf in een soort gelijke laptop te steken deze gaf netjes aan dat de schijf hersteld moest worden door windows wat gebeurt is. Maar uiteindelijk als windows dan weer opstart op de pc. Dan krijg ik netjes het windows 7 scherm en dan wordt het zwart en zie ik de muis. Maar de muis kan ik niet bewegen en de laptop geeft geen response meer.

Iemand nog tips? Is de hele pc gewoon kapot (schijf inclusief) of kan ik hem nog uitlezen en dan wel hoe? Of hoeveel zou het kosten bij de pc boer om te maken. Ik had graag wat hulp ik heb alles gedaan wat in mijn kennis is, en alles geprobeerd wat ik kan. Maar het werkt gewoon niet.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-05 20:14

hostler

Yeahhh dude!

Zoek op het internet wat data recovery programma's ;) Zelf succes gehad met recuva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:34
Kon je geen extern scherm aan de laptop hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hang een externe monitor aan je VGA poort achter op je PC

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Robberto schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:52:
Kon je geen extern scherm aan de laptop hangen?
keur0000 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:56:
Hang een externe monitor aan je VGA poort achter op je PC
Dit heb ik gedaan, via hdmi. Maar ik lees nu dat het met vga moet?
hostler schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:50:
Zoek op het internet wat data recovery programma's ;) Zelf succes gehad met recuva
Maar ik kan de schijf niet openen, zou dit lukken met dat programma? Want als je de schijf niet geopend krijgt?

[ Voor 13% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 14-07-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Liefst vga, dat is meest basic, hang wel ff de hd er weer in ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
keur0000 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:59:
Liefst vga, dat is meest basic, hang wel ff de hd er weer in ;-)
Prima ik ga het proberen.

Geprobeerd, resultaat is dat de laptop inderdaad zelf geen beeldscherm aangeeft. Maar dat het beeldscherm ook niet op mijn monitor wordt weergeven. De monitor geeft enkel aan dat geen kabel is connected terwijl die wel aangesloten zit. Dat weet ik namelijk 100% zeker! Ik heb gewoon de blauwe VGA gebruikt, want die zit standaard op mijn monitor. Voor mijn dekstop gebruik ik dan een verloopstukje naar DVI of hoe dat heet, maar die heb ik eraf gehaald.

Helaas kan ik deze optie dus niet bewandelen. En vraag ik me af of er niets anders is. Zelf zit ik echt aan het einde van wat ik weet.

In ieder geval wel heel erg bedankt voor de hulp, misschien moet ik er maar mee naar de computer boer. Kan overigens oo kzijn dat de videokaart kapot is ja toch?

[ Voor 65% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 14-07-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een vga monitor op een laptop aansluit, gaat die niet automatisch aan. (tenminste niet bij de laptops die ik heb). Bij de asus moet ik op de Fn-F8 combinatie drukken om te schakelen tussen all video off- external video of laptopscherm only.

Makkelijkste om de gegevens eraf te halen, is de schijf in een andere komputer te steken; als extra schijf dus, niet als bootschijf. Of je steekt m in een externe usb behuizing.

[ Voor 26% gewijzigd door Reepje op 14-07-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bij mijn toshiba is het met FN en F5 schakelen tussen de schermen met de VGA aansluiting. HDMI wordt bij mij automatisch verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:50:
Als je een vga monitor op een laptop aansluit, gaat die niet automatisch aan. (tenminste niet bij de laptops die ik heb). Bij de asus moet ik op de Fn-F8 combinatie drukken om te schakelen tussen all video off- external video of laptopscherm only.

Makkelijkste om de gegevens eraf te halen, is de schijf in een andere komputer te steken; als extra schijf dus, niet als bootschijf. Of je steekt m in een externe usb behuizing.
Pos2007 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:58:
Bij mijn toshiba is het met FN en F5 schakelen tussen de schermen met de VGA aansluiting. HDMI wordt bij mij automatisch verbonden.
Bedankt beide, dit was inderdaad het geval, echter toen ik hem heb opgestart. Krijg ik hetzelfde als toen ik de schijf in een andere laptop stopte. Hij start op en na het windowslaadscherm is alles zwart met alleen de cursor in zicht. Deze keer kon ik de cursus wel bewegen maar verder gaf de pc geen gehoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 16:20

Msel

...

En CTRL-ALT-DELETE, werkt dat? Anders kun je misschien via Bestand - > Nieuw taak uitvoeren > explorer.exe starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 20:53
Opstarten in Safe Mode? Bij het opstarten paar keer op F8 duwen, dan krijg je normaal een menu waar je dat kan kiezen.
Lijkt me toch meer een software-achtig probleem, dan dat er iets mis is met je scherm hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Msel schreef op zondag 14 juli 2013 @ 21:17:
En CTRL-ALT-DELETE, werkt dat? Anders kun je misschien via Bestand - > Nieuw taak uitvoeren > explorer.exe starten.
Zo ver kom ik niet, hij wilt windows laden maar na de overgang waar je normaal naar je bureaublad gaat daar stokt het en doet hij niets meer.
Fire69 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 21:27:
Opstarten in Safe Mode? Bij het opstarten paar keer op F8 duwen, dan krijg je normaal een menu waar je dat kan kiezen.
Lijkt me toch meer een software-achtig probleem, dan dat er iets mis is met je scherm hoor :)
Ook geprobeerd, maar de zooi wilt niet eens starten in safe mode. Ik denk dat ik dan ook maar morgen naar de computer boer ga.

En het scherm is echt wel kapot want er zit een grote ronde zwarte dikke vlek die gewoon puur zwart is en rond. En daarachter flikkert het scherm in wit en nog wat kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De computerboer kan ook niet veel voor je doen, behalve je een externe behuizing verkopen, of een msata naar usb kabel. Je kan dan de schijf aansluiten en de bestanden eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ik weet niet hoe het scherm kapot gegaan is maar kan het zijn dat de laptop gevallen is en dat zodoende misschien de hd ook kapot is gegaan?
Als dat zo is word het een moeilijk geval.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als je niet weet waar je mee bezig bent, direct stoppen en een datarecoverybedrijf bellen. Althans, ik ga er nu vanuit dat je geen backups hebt.

Anders: Welke partitie is gemountetet? De bootmgr partitie of de Windows partitie? Ik zou vanuit WinPE de schijf proberen te benaderen en niet vanuit Windows, ondanks dat de schijf in je eigen desktop zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 14-07-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:07:
Als je niet weet waar je mee bezig bent, direct stoppen en een datarecoverybedrijf bellen.
Ja, op zich een goede tip. Denk dat de TS misschien wel een goed werkende schijf om zeep heeft gebracht door deze als boot in een andere laptop te stoppen.

Aan de andere kant, als het alleen een software fout is, kan je het toch zelf oplossen. Die pakweg 200 euro die het bij een data recovery bedrijf kost is dan toch wel erg duur.

Als de schijf fysiek kapot is, dan heb je inderdaad een datarecovery bedrijf nodig, maar dat kost tegen de 1000 euro. Het is dan maar de vraag of die data zoveel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:31:
[...]

Ja, op zich een goede tip. Denk dat de TS misschien wel een goed werkende schijf om zeep heeft gebracht door deze als boot in een andere laptop te stoppen.

Aan de andere kant, als het alleen een software fout is, kan je het toch zelf oplossen. Die pakweg 200 euro die het bij een data recovery bedrijf kost is dan toch wel erg duur.

Als de schijf fysiek kapot is, dan heb je inderdaad een datarecovery bedrijf nodig, maar dat kost tegen de 1000 euro. Het is dan maar de vraag of die data zoveel waard zijn.
Nee het scherm ging kapot, daardoor is de pc blijven vastlopen en heeft mij nmoeder hem vaker uitgezet door de power knop in te drukken hierdoor ging de hd ook een beetje gek doen. ER staat wat corrupte data op. Maar we zullen zien hoe het afloopt hij is niet gevallen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

LootBoxSurvivor schreef op maandag 15 juli 2013 @ 00:21:
[...]

Nee het scherm ging kapot, daardoor is de pc blijven vastlopen en heeft mij nmoeder hem vaker uitgezet door de power knop in te drukken hierdoor ging de hd ook een beetje gek doen. ER staat wat corrupte data op. Maar we zullen zien hoe het afloopt hij is niet gevallen of zo.
Als er grote zwarte vlek in scherm zit is de scherm gebroken
Dit kan alleen komen door (extreem) grote druk op de LCD, door bijv een val of harde stoot. Hier gaat de hdd ook niet echt beter van worden.
Begin maar met HDD klonen naar een andere werkende harde schijf(met clonezilla of een dergelijke 1:1 kloonprogramma) als de data je wat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152832

Probeer is de schijf aan te sluiten op je desktop en scannen naar bad sectors.
  • dowload hdtune en instaleer op je desktop
  • selecteer de hd die extern aangesloten is en klik op het tabje error scan en start.
  • Wacht tot de hele schijf gescand en of er geen rode blokjes komen.
  • indien geen rode blokjes kun je proberen een chkdsk (scan disk) uit te voeren op de schijf.
    indien wel rode blokje data recovery tools gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

LootBoxSurvivor schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:33:
[...]

Zo ver kom ik niet, hij wilt windows laden maar na de overgang waar je normaal naar je bureaublad gaat daar stokt het en doet hij niets meer.
Als je kunt zien dat hij Windows wilt laden dan is je scherm niet stuk.
Pagina: 1