Extreme Budget Desktop - €200

Pagina: 1
Acties:

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-04 15:00
Tweakers!

Voor een familielid die door beperkingen aan huis gebonden is ben ik op zoek naar een systeem dat het maximale uit het (vanwege geringe inkomen) zeer beperkte budget haalt. Gezien familielid aan huis gebonden is, wordt de PC redelijk intensief gebruikt, al wordt er niet ge-gamed. Denk met name aan veel browsen, online spelletjes, behoorlijk wat downloaden, video kijken etc.

Mijn vraag; hebben jullie suggestie die het maximale uit dit budget halen? 200,- is het maximale budget, maar mocht er met een beetje overschrijding dusdanige winst te behalen zijn, dan wil ik dit zelf wel bijleggen.

Ik heb zelf uiteraard ook e.e.a. uitgezocht en ben begonnen met het BBG Budget systeem van juli. Daarvan heb ik het moederbord (ASRock Asrock H61M-DG3/USB3) vervangen door de Asrock H61M-GS aangezien (volgens mij) het enige verschil USB3 is, en dit in dit geval volgens mij niet echt nodig is. Ook heb ik de SSD vervangen door een 500GB HDD, aangezien opslagruimte in dit geval belangrijker is dan snelheid.

Door mijn aanpassingen is er ineens wat ruimte in het budget. Omdat ik zelf niet erg meer op de hoogte ben van het beste/snelste tegenwoordig, zou ik graag wat advies krijgen om hier het maximale uit te halen. Overigens ontbreekt hier nog een DVD brander. Ik heb meerdere PATA branders liggen, zijn die niet op de een of andere manier op een SATA aansluiting te koppelen?

Wat ik nu heb (BBG Budget juli 2013 + eigen aanpassingen) staat hieronder. Wat kan ik nog toevoegen/upgraden om echt iets te bouwen waar mijn familielid weer een flink aantal jaar mee vooruit kan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Asrock H61M-GS€ 36,93€ 36,93
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 41,96€ 41,96
1AOpen ES45F€ 43,40€ 43,40
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,19

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-04 15:29
Zorg je zelf voor een OS?
En pas op met bezuinigen, de voeding in die kast is geen hoogvlieger bijvoorbeeld :)

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
Je kan met een andere kast nog wel een tientje besparen.

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 10:19
Als het budget dan al een groot probleem is, is het dat niet verstandig om naar iets 2e hands te kijken? Een eerste hit op marktplaats geeft me een link naar deze leverancier voor gebruikte PCs: http://www.usedpc4sale.nl/

Dan heb je wel wat garantie, maar je betaalt niet de hoofdprijs. Kijk voor een (hele) ruwe CPU prestatie index op http://cpubenchmark.net/cpu_list.php. Ik weet niet waarvoor de PC zoal gebruikt wordt, maar met een Core2Duo en 4GB RAM kan je nog heel prima huis-tuin-en-keuken computeren.

Edit: Kan je ook nog eventueel naar een extra externe schijf kijken als de opslagruimte niet genoeg is.
Edit2: Nog wel even een melding van maken: Er zijn vast goedkopere leveranciers dan usedpc4sale.nl maar deze diende slechts als voorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door MathijsR op 14-07-2013 18:12 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
MathijsR schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:09:
Als het budget dan al een groot probleem is, is het dat niet verstandig om naar iets 2e hands te kijken? Een eerste hit op marktplaats geeft me een link naar deze leverancier voor gebruikte PCs: http://www.usedpc4sale.nl/

Dan heb je wel wat garantie, maar je betaalt niet de hoofdprijs. Kijk voor een (hele) ruwe CPU prestatie index op http://cpubenchmark.net/cpu_list.php. Ik weet niet waarvoor de PC zoal gebruikt wordt, maar met een Core2Duo en 4GB RAM kan je nog heel prima huis-tuin-en-keuken computeren.

Edit: Kan je ook nog eventueel naar een extra externe schijf kijken als de opslagruimte niet genoeg is.
Edit2: Nog wel even een melding van maken: Er zijn vast goedkopere leveranciers dan usedpc4sale.nl maar deze diende slechts als voorbeeld.
Wat te denken van onze eigen vraag en aanbod?

Voor 200 euro moet een simpele quad-core met 4GB ram toch wel te vinden zijn?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

En als ik zou moeten kiezen dan op zeker AMD FM2 8) , vergelijk de cpu/gpu scores maar eens _/-\o_

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• virofi
@dragoncry; een Windows licentie is er, dus daar is in voorzien. De voeding in deze kast moet het wel kunnen trekken toch? Hoeft geen hoogvlieger te zijn, als het maar doet wat 'ie moet doen.

@thescorpi0n; heb je een tip?

@MathijsR; dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, al gaat de voorkeur wel uit naar "nieuw" spul. Maar ik ga inderdaad eens op de V&A kijken of er niet iets beters te vinden is voor dit budget.

@keur0000; in het BBG Budget juli 2013 topic lees ik dat er weinig tot nauwelijks verbetering te halen is met een AMD configuratie? Behaal ik met het vervangen van de G1610 voor de G2020 niet dezelfde winst?

[ Voor 19% gewijzigd door virofi op 14-07-2013 18:33 ]

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 10:19
V&A hier op Tweakers is zeker een betrouwbare keuze. Maar ik gaf een leverancier i.v.m. garantie. Heb overigens zelf vorige maand nog een PC verkocht met specs die goed genoeg waren voor deze situatie voor 75 euro dus er zal nu ook vast tussen moeten zitten.

@keur0000 mwah, die Celeron heeft een enorme bang for buck, maar moet zeggen dat ik niet precies die prestaties per watt en prestaties per euro ken van de huidige lijn van AMD. Zeker de prestaties per watt vond ik namelijk altijd erg tegenvallen. Zeker in "idle". Naar GPU kijkend is AMD zeker dé keus, maarja de GPU van de Celeron kan ook al prima FullHD video afspelen.

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
virofi schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:18:
@thescorpi0n; heb je een tip?
pricewatch: Cooler Master K280

Heeft USB 3.0 en kabelmanagement.
Niet het allerbeste, maar wel heel goed voor deze prijs.

Edit: Oh, ik zie nu pas dat bij die vorige kast ook een voeding in zit.
De prijs is dan heel goed, maar ik zou de voeding niet vertrouwen.
Over het algemeen is het een heel slecht idee om te bezuinigen op de voeding, en voor deze prijs kan dit geen kwaliteitsvoeding zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door thescorpi0n op 14-07-2013 19:11 ]

• virofi
Met het oog op de opmerkingen over voeding heb ik een behuizing zonder voeding + een losse, degelijke (volgens mij?) voeding gekozen. Alsnog 5,- onder budget. Heeft het zin om te kiezen voor een andere processor (bijvoorbeeld de G2020 o.i.d.?), of gaat dat weinig verschil maken? Mocht het wat uithalen dan leg ik zelf het verschil er wel bij...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Asrock H61M-GS€ 36,93€ 36,93
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 41,96€ 41,96
1Zalman ZM-T1€ 19,-€ 19,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 29,95€ 29,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,98€ 31,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,77

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
scheelt weer een euro :) pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

overigens zou ik voor het tientje meer wel voor een 1 TB HDD gaan, als ik het zo lees lijkt mij dit zijn geld meer dan waard.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04 08:43

thorgal21

Forum Noob

http://www.dragoncomputer...category_id,32/Itemid,72/

kijk daar even. Is een betrouwbare winkel met zeer lage prijzen.

Verwijderd

Hij wil zelf een computer bouwen zodat hij NOG goedkoper is, en omdat hij dan volledig custom is.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04 08:43

thorgal21

Forum Noob

Maar als je goedkoper een kant en klare kan kopen, waarom zou je het dan niet doen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:57
Maar het is niet goedkoper/beter.
300GB ipv 500GB, en een recom kast/voeding.
Pagina: 1