[Win98] Boot niet, dus hoe herstellen/reinstallen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een Compaq laptop met Win98 die ik af en toe nog wel eens gebruik.
Nu probeer ik hem na een tijdje weer eens op te starten, helaas lukt dat niet meer.
In het zwarte scherm, vlak voordat de grafische interface en dus het werkelijke OS moet opkomen, stopt het en krijg ik een foutmelding:

"Er is een ongeldinge VxD-dynamic link call opgetreden
naar apparaatnummer 3, service B.
Uw Windows-configuratie is ongeldig.
Start Setup opnieuw om het te corrigeren."

Nu heb ik geen idee om welk apparaat het in dit geval gaat, maar in het verleden heb ik wel veel geklooid met de PCI-netwerkkaarten. Die gaven toen soortgelijke fouten. Nu heeft in of er uitlaten van deze kaarten geen zin, dus meen ik dat het om iets anders gaat.

Niets behalve cmd doet het. Maw ik kom alleen in de MS-DOS prompt (command.com).

Kan ik via command.com Setup bereiken en herstellen/reinstallen ? Google-navraag laat geen relevante command zien om via opdrachtprompt zonder CD/diskette te openen. Ik heb vroeger via het OS wel eens via de Windows-map op de Harddisk opnieuw geinstalleerd, maar weet die locatie ook niet meer precies...

Via Google wel gevonden dat het een stuurprogramma-fout kan zijn. Ik weet alleen niet hoe ik die nu zonder OS kan herstellen...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je geen resque en/of driver diskette meer...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Fiber schreef op zondag 14 juli 2013 @ 17:55:
Heb je geen resque en/of driver diskette meer...?
Nee, ook nooit gehad.
Lege diskettes zijn een tijd geleden door ouders weggemieterd (die had ik gebruikt om WinXP te herstellen)
en ik ken geen winkel meer waar ze nog te koop zijn. Anders had ik een Win98 opstart diskette geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Diskettes zijn nog gewoon te koop hoor ;)
Hema o.a. heeft ze in de schappen liggen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En opstart-diskettes zijn vast nog wel ergens te downloaden....

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

SkyStreaker

Move on up!

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^ (en ^^), http://bootdisk.com/ onder andere.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 14-07-2013 18:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Moet je nog wel ergens een werkende computer met diskette-station hebben natuurlijk... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Rommelmarkt, marktplaats. En anders, ehm *tja* Iets wat wat gevoelig ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door SkyStreaker op 14-07-2013 18:38 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fiber schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:32:
Moet je nog wel ergens een werkende computer met diskette-station hebben natuurlijk... :z
pricewatch: Freecom USB Floppy Disk Drive O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
Als je toch geld erin gaat steken kan je net zo goed een nieuwe laptop kopen voor een paar tientjes en de huidige disk uitlezen met Hirens boot cd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is alleen van toepassing als je nog een moederbord en voeding hebt met floppyconnector, mijn optie kan op elke pc met USB ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12

sphere

Debian abuser

USB werkt niet altijd zo geweldig op Win98 PCs.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij compaq je F2 setup niet vergeten te doen dan ben je ineens van al dat geziek vanaf met nieuwere hardware

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sphere schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:24:
USB werkt niet altijd zo geweldig op Win98 PCs.
Ik bedoel voor de pc die een opstartfloppy moet maken ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Waar is een floppy voor nodig? Is er een mogenlijkheid om de schijf er uit te halen en de inhoud van de win98 CD of benodigde tools van de floppy naar de schijf te kopieren? Dan kan je vanuit de MS-DOS promt die nog werkt de setup starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik kan mij geen modern moederbord zo voor de geest halen met een (E)IDE aansluiting?

Tenzij hij natuurlijk iemand kent die ook nog een oud beestje heeft staan.

[ Voor 31% gewijzigd door SkyStreaker op 14-07-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
SkyStreaker schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:10:
Ik kan mij geen modern moederbord zo voor de geest halen met een (E)IDE aansluiting?
Moderne moerderborden weet ik zo ook niet, maar een ide USB of SATA converter moet het ook kunnen.

Neem aan dat er geen CD speler in die laptop zit, dan kan gewoon direct de CD er in met de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien staan de installatiebestanden gewoon op de disk. Kijk eens rond of je een mapje install of win98 ofzo ziet staan. Met daarin uiteraard een setup.exe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb nog een pc die ik zou kunnen gebruiken om opstart-diskettes klaar te maken.
Er zit geen CD-drive en USB in desbetreffende laptop dus die mogelijkheden vallen af.
Harddisk eruithalen gaat volgens mij beetje moeilijk. Vandaag de ruimtes die zomaar open te maken zijn, helemaal opengemaakt. Blijkt dus een ruimte om CD-drive te koppelen en een modem/netwerkkaart te plaatsen. Andere onderdelen die al open zijn zijn de PCI-bus, uitneembare diskettedrive en uitneembare batterij. Van Harddisk tot nu toe geen spoor.

Ik geloof dat meer losschroeven link zal zijn, de behuizing is al niet zo stevig meer als hij was...

Ik denk echter dat ik het probleem al gevonden heb, wil toch er jullie meningen nog even over horen.

Zie onderstaande foto's die ik geschoten heb van de Compaq Diagnostische partitie
(Ben ik nou mal of riekt dat naar RAM-probleempje? :9 )

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/14ih1rq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/ehdbiv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2jb4jo3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 14-07-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het kan zijn dat je de machine echt fysiek nodig hebt, bijvoorbeeld omdat er bepaalde hardware op aangesloten moet worden, maar anders zou ik zeggen: Waarom virtualiseer je die machine niet? Dan heb je ook geen hardware meer nodig.

Maar dat is even een zijspoor.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Nouja, het apparaat echt fysiek nodig hebben is een groot begrip
maar de software en gegevens die er nu opstaatn en de games die erop draaiden maken het nog waard om toch een oplossing te proberen te vinden. Bovendien ben ik niet de enige die het nog heeft gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 15:39

ResuCigam

BOFH

Ja dat ziet er uit alsof je geheugen niet goed is, mochten er 2 dimms inzitten dan zou je ze nog eens kunnen omruilen en kijken of het probleem mee verhuist.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27
Blijkbaar dat een deel van het geheugen vastgesoldeerd is, dat kan je natuurlijk niet vervangen. Maar het geheugenlatje zou je wel moeten kunnen vervangen. Zo'n geheugen moet je wel ergens gratis vinden. Welk type geheugen is het? (Ik veronderstel SD-RAM SODIMM?)

Om zekerder te zijn, draai eens Memtest86+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
jeroenikke schreef op maandag 15 juli 2013 @ 09:50:
Blijkbaar dat een deel van het geheugen vastgesoldeerd is, dat kan je natuurlijk niet vervangen. Maar het geheugenlatje zou je wel moeten kunnen vervangen. Zo'n geheugen moet je wel ergens gratis vinden. Welk type geheugen is het? (Ik veronderstel SD-RAM SODIMM?)

Om zekerder te zijn, draai eens Memtest86+
Waar kan ik Memtest86+ vinden?

Ik kan het geheugen niet vinden, na het weer opgemaakt te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 15-07-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou op zoek gaan naar een CD-drive (writer) voor dat ding, aangezien er wel ruimte voor is in dat ding. Dat maakt het veel makkelijk om spullen er op te zetten en kan je gewoon booten van een win98 install cd.

Als je nog toegang tot command.com hebt, zou je ook nog een USB drive (ik zou een kleintje nemen) in dos te mounten. Dan kan je nog een backup maken van je spullen of andere zaken installeren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Stan, hoe krijgt hij de DOS udb driver op zijn PC? Moet'ie alsnog of een writertje of diskettestatioj zien te versieren, wat meteen USB overbodig maakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

SkyStreaker schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:43:
Stan, hoe krijgt hij de DOS udb driver op zijn PC? Moet'ie alsnog of een writertje of diskettestatioj zien te versieren, wat meteen USB overbodig maakt :p
Laten instralen door een magnetiseur natuurlijk.. O-)
:P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

* SkyStreaker gezichtpalmt zichzelf en denkt: "Duh, Sky"

[ Voor 34% gewijzigd door SkyStreaker op 16-07-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
Standeman schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:31:
Laten instralen door een magnetiseur natuurlijk.. O-)
Mocht je vrezen dat andere data dan overschreven word kan je met een directe kabel op de parallele (laplink) of seriale (nulmodem) port nog proberen data over te zetten.

Geen idee of iemand nog een dergelijke kable heeft en of de software op een moderne computer nog compatibel is (als die nog de benodigde poorten heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is dan makkelijker om even de hd op een ide-> usb kabel te gooien. maak een image zet de image op een vm en je kunt weer vlammen

Of gewoon weer alles downloaden, het gros zal wel abandonware zijn gok ik

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 16-07-2013 23:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, ouwe meuk :Y)

De foutmelding die je krijgt komt doordat je geheugen brak is. Het is niet heel veel geheugen en dat kan vrij snel geaddresseerd worden, dus je krijgt die melding ook al vrij snel ;)
Ik weet niet of het 1 of twee latjes DIMM zijn, maar haal er eens eentje uit en kijk of ie dan wel boot. Test ook even de tweede.
Je OS zal niet stuk zijn vermoed ik, maar gewoon struikelen over de defecte hardware. Wat dat betreft is Win98 weliswaar onvergeeflijker, maar wel duidelijker als W7 :P

Overigens: als jij met een command-prompt eindigt, kun je simpelweg het commando "win" geven om windows op te starten :)

T.a.v het vinden van de HDD: ik kan je nu al met 99% zekerheid zeggen dat die HDD een 44-pins IDE aansluiting heeft, specifiek voor laptopschijven. Sommige (maar lang niet alle) USB 2 (S)ATA converters kunnen daar mee omgaan, maar niet alle. Maar ik denk ook niet dat het nodig is. Maar post het type van je laptop even, dan hebben we zo gevonden waar die HDD zit, en ook hoe je er evt een CD drive aan moet hangen :)

Trust me: in de tijd van win95/98 was ik compleet into compaq en hardware algemeen. Kwam door mijn stage. Menig apparaat moeten herinstalleren op welke manier dan ook. En ik ken ze volgens mij nog allemaal. In de tijd van W95/98 is het principe ook opgekomen dat een reinstall een betere optie was dan de boel te fixen. Daarvoor had je namelijk Win 3.11 (for workgroups :P ) en dat draaide als een shel op MSDOS. Van die latste moest je echt goed je best doen wilde je het door normaal gebruik slopen. Het meest effectief waren de commando's format c: en het deleten van command.com. Maar ook dat was zelfs vaak nog zo te herstellen :)

En t.a.v. die virtualisatiediscussie: W98 virtualiseren gaat an sich prima, maar da's nou net wat je voor games niet wilt. Da's een drama. Was het niet ivm DirectX compatibiliteit danwel ivm drivers voor video- en geluidskaarten.

[ Voor 37% gewijzigd door The Eagle op 16-07-2013 23:28 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1