Toon posts:

Spanned Volume, 1 disk met data behouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 HDDs elk van 3TB die ik samen wil voegen tot 1 drive letter (dus een D:\ van 6TB). Voornaamste reden hiervoor is dat 1 vd schijven m'n download + opslag dir is voor al m'n films/tv shows en deze vol zit. Ik wil het graag overzichtelijk houden en niet een deel op een andere schijf hebben staan en bestanden heen en weer kopieren tussen de 2.

Nou meen ik te hebben gelezen dat je de partitie van 1 schijf uit kan breiden met unallocated space, maar ik kan niet terugvinden of die us van een 2e schijf mag komen. Disk 2 (movies) zit vol, Disk 1 (data) heb ik een backup van. Ik zou dus D1 willen formatteren en op D2 het volume uit willen breiden met de ruimte van D1. Is dit mogelijk? Op internet kom ik geen definitief antwoord tegen en als ik de boel formatteer liggen wel al m'n muziek/documents/dir-verwijzingen in de prak dus ik moet dan wel 1.5TB terug kopieren voor ik verder kan. :P

Edit:
C:\ Windows 7
D:\ D1 (data)
E:\ D2 (movies)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2013 11:49 ]

Verwijderd

In principe kan dit ja. Het enige probleem is dat je laatste sector op elke disk wordt overschreven, dus ook op Disk2 waar je data staat. Hoe Windows-OS hiermee omgaat weet ik niet precies; of hierbij wel een gedeelte voor wordt gereserveerd. Ook kun je problemen krijgen met GPT aangezien GPT aan het einde zijn backup bewaart.

Je zegt verder dat je dit met je C: wilt doen, dus je moet ervan kunnen booten. Dat betekent dat normale Software RAID niet gaat werken, en je onboard RAID moet gebruiken, van je Intel controller. Dit kun je aanmaken tijdens de BIOS door op een toetscombinatie te drukken. Hiervoor moet je je controller op RAID hebben ingesteld. Het kan zijn dat je dan niet meer kunt booten, eerst de Intel drivers installeren.

Verder is er een kans dat je dan niet meer bij je gegevens komt zodra je de spanned volume hebt aangemaakt in de RAID setup ('RAID BIOS').

Om eerlijk te zijn, zou ik het lekker makkelijk houden en de 2e schijf gewoon los gebruiken. Of alles backuppen en dan gewoon in één keer een RAID0 maken. Dat laatste zou betekenen dat je nog een schijf extra moet kopen. Als je dat doet, kun je ook een USB3 externe behuizing kopen zodat je één disk als backup kunt gebruiken. Dan heb je een full backup van al je bestanden, wat natuurlijk wel fijn is.

Kortom, je het kan, maar of het ook kan met behoud van gegevens op jouw Windows OS (dat neem ik maar even aan dat je Windows gebruikt) is de voornaamste vraag. Ik zie namelijk wel wat obstakels waar je last van kunt krijgen. Als je straks niet meer kunt booten is dat best lastig voor je, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry CiPHER was een typo van mijn kant. Ik gebruik Windows 7 en deze heb ik op een aparte SSD staan, dat is C:\. De schijven zijn D:\ en E:\. Ik heb nog ruimte om D2 wat leger te maken als hij ruimte nodig heeft en ben bereid 't risico te nemen dat er van het einde wat data verwijderd wordt. Als de schijf in z'n geheel verloren gaat zou dat wel erg vervelend zijn maar geen absolute ramp.

Ik heb er eerlijk gezegd over zitten twijfelen, maar ik was flink opweg alles te automatiseren en het zou gewoon ideaal zijn om alles in 1 dir te hebben. Een extra schijf aanschaffen is voor mij geen optie. Denk je dat het mogelijk is nu Windows met rust wordt gelaten? Of dat het zelfs via diskmgmt.msc kan?