Snelle PC (toekomstproof) voor Pa & Ma

Pagina: 1
Acties:

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:53
Hoi Tweakers,

Ik ben een desktop van ongeveer €500,-aan het samenstellen voor mijn ouders die een prehistorische PC bezitten die aan vervanging toe is. Hij moet lekker snel zijn, veel opslagruimte bieden en weer zeker 5-10 jaar mee kunnen.

Ze doen uiteraard de huis-, tuin- en keukendingetjes zoals Office, internetten en veeeeeeel foto's en documenten. Gamen doen ze eigenlijk nooit. Het is leuk als er een spelletje mee gespeeld kan worden, maar het is zeker geen vereiste. Wel moet hij gewoon vlekkeloos HD-video's kunnen draaien en eventueel licht bewerken. De overige eisen zijn HDMI en USB 3.0. Verder worden ze heel blij van een multifunctionele cardreader.

Volgens mij is het verstandig om te investeren in een goede CPU (snel en toekomstgericht) in combinatie met een SSD en een grote HDD. Een videokaart lijkt mij overbodig, maar ik vind het wel de moeite om een CPU te kopen die een GPU-kracht onboard heeft die voldoende is als basis. (Moet daarnaast ook mogelijk zijn om later eventueel alsnog een videokaart erbij te steken.)

Ik heb daarnaast een sterke voorkeur voor Intel omwille van het energieverbruik en het 'lawaai'.

De volgende onderdelen heb ik bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 116,95€ 116,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,99€ 64,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,95€ 39,95
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,60€ 82,60
1Raidsonic IB-863-B€ 27,30€ 27,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,59

Ik wil dus nog even checken of ik hier inderdaad geen simpel videokaartje bij nodig heb, of er misschien een andere voeding in kan (goedkoper/minder watt/toekomstgerichter) en of alles bij elkaar past.

Een leuke tip voor een goedkope (evt. stille) behuizing met in ieder geval ruimte voor een DVD-brander en dat panel en een aansluiting voor USB 3.0 is ook welkom.

DVD-brander heb ik al, evenals de randapparatuur e.d.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 09:31
Ik heb me niet verdiept in wat er op dit moment te koop is dus kan je daar niet mee helpen.

"sterke voorkeur voor Intel omwille van het energieverbruik en het 'lawaai'."
dat zijn geen redenen om intel te verkiezen.

Amd is meer bang voor buck, en aangezien je ouders geen veeleisende gebruikers zijn altijd wel aan te raden.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-03 00:16
energie verbruik wel hoor, scheelt al snel 30 watt-40 watt.
alleen lawaai is puur het kiezen van de juiste koeler die erop moet -.-

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:50
Om eerlijk te zijn zou ik de SSD weglaten en een snellere cpu kiezen.

• Sarrr
Ik heb ook een build met de AMD Phenom II X4 965 Black Edition overwogen, die qua snelheid en prijs zeker wel aan te raden is maar waarover ik steeds lees dat het energieverbruik echt tegenvalt. Dit is voor mijn ouders juist wel een 'struikelpunt'.

Daarnaast ken ik iemand die precies die AMD heeft en die maakt echt een pl**rislawaai vergeleken met mijn Intel. (Dan zou ik dus weer een stille processorkoeler extra kopen.)

Vandaar mijn eerste voorkeur voor Intel. Het is overigens niet zo dat ik er niet voor open sta om voor een AMD te kiezen.

Los van die opmerking: wat vind je verder van het systeem en waar kan ik hier en daar nog wat aan sleutelen?

P.S. Freestyle, om welke reden de SSD weglaten? Haalt die juist niet de snelheid enorm op? En welke CPU raad je dan aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Sarrr op 13-07-2013 22:53 ]

• saveljos
Let wel op dat je idle verbruik vergelijkt. Daar staat de pc 99% van de tijd toch in.
Verder zie ik geen gekke dingen in het lijstje. Misschien een kleinere ssd. 64gb zou toch ruim genoeg moeten zijn. En waar komt de computer te staan? In het zicht? Zo ja niet bezuinigen op behuizing en lekker een Lian Li (oid) halen.

• Sarrr
Dit was mijn oorspronkelijke lijstje met een AMD:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 75,50€ 75,50
1MSI 760GA-P43 (FX)€ 55,07€ 55,07
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 56,20€ 56,20
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,95€ 39,95
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,60€ 82,60
1Raidsonic IB-863-B€ 27,30€ 27,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,42

Scheelt niet extreem veel in prijs, want ik wil dan toch weer die extra koeler erbij voor de stilte. Computer komt op een studeerkamer te staan, misschien zelfs onder het bureau, dus vandaar de weinige eisen m.b.t. de behuizing.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

^Geen igpu/onboard gpu. Neem een a4-5300 of hoger als je dat nodig lijkt.

[ Voor 90% gewijzigd door Chris Smoove op 13-07-2013 23:03 ]

• Sarrr
Mijn fout, bij die AMD had ik eerst een middelmatige videokaart in de lijst gezet, maar later weer verwijderd toen ik over wel/geen videokaart begon te twijfelen.

Tips voor een eventueel betere CPU dan bovengenoemde Intel?

• saveljos
Misschien ook interessant. Hoe belangrijk zijn die foto's en documenten? misschien een raid-1 systeem?
Okey, om de zoveel tijd een back-up maken is mogelijk. Maar zullen ze dat in praktijk ook doen?

Misschien weet iemand anders wat te vertellen over hoe betrouwbaar hdd's zijn als ze 5-10 jaar mee moeten?

Videokaart is toch geen vereiste? Sommige cpu's hebben het en moederborden ook altijd wel dacht ik.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FreestyleFrl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 22:51:
Om eerlijk te zijn zou ik de SSD weglaten en een snellere cpu kiezen.
Als je kijkt naar wat er met de PC gedaan zal worden hebben ze niets aan een snellere CPU en juist heel veel aan een SSD. Als je gaat internetten heb je niets aan een i5 of i7. Een SSD zorgt er nou juist voor dat Windows lekker snel boot en ook alle programma's snel opstarten. Ik snap echt niet waarom je zegt dat je de SSD zou weglaten voor een snellere CPU.

• Sarrr
Hmm, ze zijn belangrijk in de zin van dat alle familiefoto's e.d. en al hun werk- en thuisdocumenten daarop staan, maar ze bezitten ook een externe HDD die ze nu wel regelmatig voor back-up gebruiken. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met RAID-systemen. Is dat ook praktisch voor computerleken?

Edit: een HDD vervangen of extra kopen zal binnen die 5-10 jaar veeeeeel waarschijnlijker zijn dan meteen een hele nieuwe pc. Met name de CPU en alle onderdelen die snelheid moeten opleveren zullen niet snel weer vervangen worden, dus wat dat betreft hoeft de HDD geen ramp te zijn.

Videokaart lijkt mij ook inderdaad niet nodig, was meer even een check.

[ Voor 27% gewijzigd door Sarrr op 13-07-2013 23:21 ]

• saveljos
Ik heb geen ervaring met raid systemen maar volgens mij is het maar eenmalig beetje kloten en daarna voor gebruiker niet anders dan normaal.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:50
PilatuS schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 23:17:
[...]

Als je kijkt naar wat er met de PC gedaan zal worden hebben ze niets aan een snellere CPU en juist heel veel aan een SSD. Als je gaat internetten heb je niets aan een i5 of i7. Een SSD zorgt er nou juist voor dat Windows lekker snel boot en ook alle programma's snel opstarten. Ik snap echt niet waarom je zegt dat je de SSD zou weglaten voor een snellere CPU.
Omdat je bij foto's en documenten meer aan hoeveelheid opslagruimte hebt dan aan de snelheid er van. Kies een snelle 7200RPM schijf en die pc is ook snel zat. Geld wat je overhoudt kun je dan nu in een CPU steken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor wat je ouders doen zou ik zeker geen exotische dingen als RAID erin gaan zetten.

Kijk ook eens hoeveel hardeschijf ruimte ze nu gebruiken. Mijn ouders doen ongeveer hetzelfde op hun pc. Daar heb ik toen een 1 TB schijf ingestopt. Keek er laatst eens naar: 75 GB in gebruik..........(daarvan zijn ook nog eens 10 GB herstelpunten, die allemaal weg kunnen) .Die waren stukken beter uitgeweest met alleen een SSD.

• Sarrr
Ze hebben nu een schijf van 500 GB als ik het goed heb, waarover ze dus continu klagen dat hij vol zit. De eis 2 TB komt dus niet van mij maar van hen. ;-)

Ik kies zeker een SSD, heb het zelf ook en ben supertevreden over de snelheidswinst. Daarbij past het binnen het budget dus waarom ook niet?

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Misschien is een hybride HDD ook het overwegen waard, want ik weet niet hoe braaf je ouders alle downloads op hun D:\ schijf zetten, maar ik merk toch dat de meeste mensen van een wat oudere generatie alles installeren in "C:\Program files" en downloaden in "C:\Downloads"(of iets dergelijks) en niet opletten wat voor schijf dat is. Dan is 128GB, en zeker 64GB zoals hier genoemd, al HEEL snel vol. Een schijf zoals pricewatch: Seagate Momentus ST1000LM014 (Hybrid), 1TB
kost ~100 euro voor 1 TB met 8GB flash geheugen erop vergelijkbaar met deze schijf:
http://www.tomshardware.c...-750gb-review,3223-6.html hier is te zien dat de bootsnelheid van het systeem zelfs gelijk is aan een samsung 830 In benchmarks niet zo snel, maar in de praktijk, waar je ouders het meest aan hebben, is deze lekker snel.

Tevens hou je hierdoor zo'n 50-60 euro extra over voor de processor :)

• PilatuS
  • Niet online
FreestyleFrl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 23:26:
[...]

Omdat je bij foto's en documenten meer aan hoeveelheid opslagruimte hebt dan aan de snelheid er van. Kies een snelle 7200RPM schijf en die pc is ook snel zat. Geld wat je overhoudt kun je dan nu in een CPU steken.
Er komt toch ook een losse HDD bij voor de data. De SSD is puur voor OS en programma's. Ik zie het nut van een snelle CPU gewoon niet met de dingen die ze ermee gaan doen.
Misschien is een hybride HDD ook het overwegen waard, want ik weet niet hoe braaf je ouders alle downloads op hun D:\ schijf zetten, maar ik merk toch dat de meeste mensen van ene wat oudere generatie alles installeren in "C:\Program files" en downloaden in "C:\Downloads"(of iets dergelijks) en niet opletten wat voor schijf dat is. Dan is 128GB, en zeker 64GB zoals hier genoemd, al HEEL snel vol.
Gewoon alle mappen zoals afbeeldingen en downloads verplaatsen naar de HDD. Dan komt alles vanzelf op de HDD terecht en kunnen ze gewoon downloaden in de map dowloads.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2013 23:39 ]

• Sarrr
Ik vind je tip interessant hugoy en ik hoor meerdere opmerkingen in de trant van geld overhouden voor een betere CPU, maar aan welke CPU zitten jullie dan te denken? Toch een i5? Is dat niet overbodig?

Edit: ik heb nog geen rampzalige reacties gehoord die het systeem in mijn startpost onderuit halen. Volgens mij is deze dus eigenlijk best oké voor wat ik zoek, of niet?

[ Voor 30% gewijzigd door Sarrr op 13-07-2013 23:42 ]

• PilatuS
  • Niet online
Een i5 vind ik dus ook niet nodig voor wat ze ermee doen. Mochten ze toch een keer gaan videobewerken ofzo kan er altijd laten nog iets snellers in. Over 3 jaar koop je een huidige i7 voor een paar tientjes.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Ik zou zeggen als er 5-10 jaar mee gedaan moet worden, dat een pricewatch: Intel Core i5 3330 Boxed best een nuttige investering is. Dit is een quad core met ongeveer dezelfde kloksnelheid voor een paar tientjes meer. Vergelijk het maar met een E8400 nu en een Q9550, het waren bij aankoop allebei goede keuzes, maar als de pc erg lang mee moet gaan (5-10 jaar is een eeuwigheid) dan is er zeker wat voor te zeggen om de quadcore te kiezen.

Ik zeg niet dat het de enige juiste keuze is, maar net als de hybride HDD even over nagedacht moet worden.

Edit: Je systeem zoals samengesteld zit goed in elkaar, maar bedenk wel even of je ouders dus alles braaf op de goede schijf zetten. :)

En een kast met USB 3.0 voor ~35 euro is wel wat krapjes, maar hier kan ik helaas niet zo goed bij helpen

[ Voor 16% gewijzigd door hugoy op 13-07-2013 23:57 ]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik vind de cpu snel zat voor hetgene wat jouw ouders willen doen. Een videokaartje erbij is geen luxe gezien er hd video's afgespeeld moet worden.
Ik zal geen hybride hd aanschaffen, gewoon een ssd voor os en een hd voor data, ik zal het je alleen aanraden als je een laptop ging aanschaffen.

Voor de ssd zal ik voor de betrouwbaarder samsung of crucial gaan, mits het in het budget past. Maar ik denk dat zij een betere kast en stillere cooler meer aan hebben dan een ssd.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:57
Waarom niet het BBG basis systeem, aangevuld met een hdd en meer geheugen?
Als de pc echt lang mee moet gaan zou ik overigens wel investeren in een betere voeding, de seasonic g360 bijvoorbeeld.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30
Ik vind je systeem inderdaad heel goed in de buurt zitten voor wat je zoekt. Goed gedaan. Hugoy's tip vind ik geniaal. Je kan inderdaad met een klein OS (C:\) werken en een grote dataschijf (D:\) maar ik zie ook aan mijn moeder dat idd alles op c:\ gedonderd wordt. Je kan de standaard mappen wel aanpassen, maar hop, mams koopt een ander fototoestel, installeert de software vanaf cd (want dat kan ze inmiddels), et voila, c wordt weer volgebumpt.

Ik zou zoals jij zegt zeer zeker de voordelen van een SSD niet willen missen: zeker als het systeem oud en een beetje verstopt raakt is het vooral een snelle HDD die de klappen op kan vangen. Dat, en vèèl ram: ik zou zeggen, pleur er inderdaad 8 GB in. SSD en 8ram is nu overkill, maar over 5 jaar is het precies waardoor je systeem nog een beetje soepel blijft.

Het lijkt mij dat de ingebouwde GPU van de i3 prima 1080p content af moet kunnen spelen, maar vindt daar maar eens een definitief antwoord op. Ik zou, als je voor losse GPU gaat, een fanless model kiezen. GPU fans gaan herrie maken na een jaar of wat is mijn ervaring.

Oh, en bezuinig niet op de kast. Goede bouwkwaliteit betekent ook degelijke stille fans, en da's veel waard.
Weet trouwens niet of ik zo'n fan ben van die Asrock mobo's. Te vaak gedonder mee. En supporten die front-usb-3.0? kijk het ff na.

[ Voor 10% gewijzigd door Znorkus op 14-07-2013 00:45 ]

• saveljos
Ik denk dat binnen 10 jaar een hoop programma's gebruik zullen maken van meerdere cores. Een Amd 8 core dan misschien?
Nu heb je er niet mega veel aan maar over 5 jaar als software wat geoptimaliseerd is is het op dat moment wel stukken sneller dan een quad core intel.

Een snellere cpu kopen vind ik zelf nog steeds beetje overbodig, Ik zelf ben van i7 naar Amd 955 gegaan en heb in praktijk niets gemerkt. (behalve extra geld op bank) .

Op een gegeven moment is snel gewoon snel genoeg en kun je je beter focussen op andere zaken.
hebben ze fatsoenlijk bureau bijvoorbeeld? werken ze in het donker, dan een verlichte toetsenbord etc.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
FreestyleFrl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 23:26:
:F Een SSD is net wat je wilt hebben bij zo'n pc.. het is het enige onderdeel van zo'n dat het echt snel zal maken..
Snelle opstart & een snappy systeem (alles instant open), nooit geen problemen dat je systeem random blijft hangen of i.d.
En zo blijft dat ook binnen een paar jaar, bij een HDD ben je eigenlijk verplicht om windows te herinstalleren of het zal alleen maar trager worden..

daarbij weten we ook niet hoeveel GB aan data Ma & Pa gebruikt ;)
Bij mijn Ma & Pa is een 128GB SSD al meer dan genoeg op zich..

[ Voor 36% gewijzigd door SmokingCrop op 14-07-2013 11:19 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
ik zie toch wel een hoop onzin voorbij komen in dit topic, er wordt zelfs al een octacore aangeraden...
voor een beetje facebooken!! het lijkt me erg stug dat google chrome opeens geoptimaliseerd gaat worden voor 8 cores denk je ook niet?

een celeron voldoet al ruimschoots aan de eisen, dus een i3/fm2 is zeker goed genoeg. een eis is HD films afspelen, dat is het zwaarste wat gedaan zal worden. en met het oog op de toekomst lijkt mij verstandig dat er nu dus rekening gehouden wordt met 3D weergaven. en dan nog zit je met een i3/fm2 in orde.

verbruik is ook een non issue, de 965 BE is 4 jaar oud, bovenstaande i3 viert over een maand zijn eerste verjaardag. in die tijd is al een veranderd en verbeterd. en in idle waar deze PC 99.9% van de tijd in zal staan is het nauwelijks te merken. lawaai idem, stock zijn beide zeer stil, denk eerder dat gerefereerde AMD systeem extra fans had die een hoop lawaai maken.

conclusie, een APU of i3 is meer dan zat!
Snelle opstart & een snappy systeem (alles instant open), nooit geen problemen dat je systeem random blijft hangen of i.d.
nooit geen is altijd wel!

• saveljos
die 8 core raadde ik alleen aan van wegen het feit dat het 10 jaar mee moet.
10 jaar is erg lang he. 10 jaar geleden waren athlons 64 en pentium 4's aan het werk. volgens mij zijn dat single of duel cores. daar wil je vandaag niet op willen werken.
het is niet zo dat die 8 core mega veel kost.
(alhoewel de behoefte van snellere cpu's niet lineair loopt)
Pagina: 1