Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor vriendin ~500 euro

Pagina: 1
Acties:

• cpkiller
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 22:49
Geachte Mede-Tweakers,

Ik ben op zoek naar een geschikte laptop voor mijn vriendin, aangezien zij er helemaal geen verstand van heeft en ze er toch wel 6 jaar mee wil gaan doen. Haar budget is max. 550 euro en natuurlijk hoe goedkoper hoe beter.
Zelf zat ik al enorm te twijfelen, maar op een gegeven moment heb ik besloten de prijs onder de 500 te houden. Ze gaat Biologie studeren in Wageningen en die Universiteit raadt haar aan deze laptop aan te schaffen. Zelf dacht ik eerder aan deze twee laptops (ik heb het al enorm gefinetuned, dus ik hoef alleen maar te keizen tussen deze drie). Lenovo en HP.
Ze wilt er mee League of Legends mee kunnen spelen, maar vooral studie-gerelateerde dingen kunnen doen. En over 5 jaar moet het geen traag ding zijn, gewicht, grootte enz. spelen ook een rol.
Mijn hoofdvragen zijn: 1. Is die kleinere, maar duurdere Lenovo ideaal voor haar als vrouw of zal ik toch maar bij die anderen blijven en 2. Als ik bij die anderen moet blijven, welke van die twee is dan beter voor haar eisen?
Excuses voor de enorme brei aan informatie.

Alvast super bedankt Mede-Tweakers! :)

Tobias

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Formaat zal je o.b.v. haar eigen wensen moeten vaststellen. Neem d'r mee naar de Mediamarkt o.i.d. om de verschillende grootte's te bekijken. Vind ze 14 inch ideaal, ben je eruit. Gaat het tussen die andere twee, dan zou ik voor de Lenovo gaan. Reden is dat ik deze meer kans geef om het zo lang uit te houden.

Heb een HP gehad. Degelijk apparaat, echter hoorde ik ook van veel mensen slechte ervaringen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Een potje League of Legends op een HD 4000 gaat denk ik niet vloeiend lukken. Ik zou zelf op een laptop/ultrabook wachten met een Haswell processor met HD 5000. Die komen allemaal midden augustus uit denk ik.

Edit: zo te zien kan de HD 4000 LoL makkelijk aan, op high settings haalt hij 60fps. Inderdaad even langs de Media Markt gaan en daar een formaat kiezen. Als accuduur toch erg van belang is, zou ik alsnog wachten op Haswell laptops/ultrabooks. Ze profiteert dat ook gelijk van een (veel) betere iGPU.

[ Voor 42% gewijzigd door tweegroenethee op 13-07-2013 21:48 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
cpkiller schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 21:14:
...
Ik ben op zoek naar een geschikte laptop voor mijn vriendin
...
ze er toch wel 6 jaar mee wil gaan doen
...
budget is max. 550 euro
...
heb ik besloten de prijs onder de 500 te houden
...
Ze wilt er mee League of Legends mee kunnen spelen, maar vooral studie-gerelateerde dingen kunnen doen
...
En over 5 jaar moet het geen traag ding zijn
...
gewicht, grootte enz. spelen ook een rol.
...
1. Is die kleinere, maar duurdere Lenovo ideaal voor haar als vrouw of zal ik toch maar bij die anderen blijven en 2. Als ik bij die anderen moet blijven, welke van die twee is dan beter voor haar eisen?
Dat wordt een aardig uitdaging, een laptop vinden waarmee je 5 a 6 jaar kan doen die onder de 550 zit. Onder de 500 wordt helemaal onrealistisch (en we gaan nu niet bezuinigen op je vriendin hè :P)

Ik moet heel eerlijk zijn: Ik heb niks kunnen vinden wat aan jouw eisen voldoet. Om te beginnen met de Lenovo Essential B590. i3 3110M die ook nog eens niet vergezeld wordt door een graphics card (en het dus met HD4000) moet doen? Het spijt me, maar over een jaar (of misschien twee) draait LoL er al geen eens meer op in de laagste settings. Valt meteen af. Next: De HP Pavilion Sleekbook 15: i5 3317U, gelukkig een i5 maar wel een low-voltage model, die maar op 1,7 GHz geklokt is. De processor oké, maar op graphics ga je blijven zitten. HD4000 is gewoon niet toekomstbestendig, over 3 a 4 jaar draait daar niks meer op. De Lenovo IdeaPad S400 heeft precies dezelfde processor als de laatst genoemde, en dat gaat hem dus ook niet worden.

Ik weet dat ik heel negatief klink. Het is echt niet zo dat de laptops hierboven slechte keuzes zijn, in tegenstelling, als laptop voor een niet al te zware gebruiker is prijs/kwaliteit verhouding prima. Ze werken ook gewoon goed, alleen je kan er niet 6 jaar mee doen. Denk eerder aan 3 à max. 4 jaar.

Maar: Levensduur kan verlengt worden :D. Een paar tips hiervoor:
Ram er RAM in: Applicaties worden elk jaar groter, websites elk jaar zwaarder. Meer RAM = langere levensduur. Zorg dat je een laptop koopt waar je later nog een paar latjes bij kan prikken. Koop nu bijvoorbeeld eenje met 4GB, zodat je later uit kan breiden naar 8, 12 of 16.
Tweede schijf SSD: Zorg dat er in de laptop plaats is voor een SSD (naast de HDD). Zet daar het besturingssysteem op, wat programma's en bestanden die ze vaak gebruikt en eventueel nog een spelletje als ze die wil spelen. Het voorkomt niet dat de processor of de GPU het niet meer trekt, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je niet op het opslag medium hoeft te wachten. Let er dus op dat je iets koopt met 1) ruimte voor de SSD en 2) een SATA of PCIe aansluiting. Soms kan je hiervoor een CD-drive opofferen.
Stevig: Kies iets stevigs en een tas/hoes/case ter bescherming kan ook geen kwaad. 6 jaar is lang zeker als je gaat studeren...

Hier kan jij op letten bij de aankoop, maar het beste wat je kan doen is gewoon met haar de mediamarkt/saturm/elke andere winkel waar veel laptops staan binnenlopen, en daar gewoon haar wat laptops laten proberen terwijl jij ondertussen de verkoper onder vuur neemt. Kijk wat ze prettig vind, en laat haar ook de duurdere modellen zien en vertel wat de voordelen daarvan zijn. Misschien hecht ze waarde aan een 1080p beeldscherm, misschien heeft ze geen enkel probleem met 1366x768. Als je er uiteindelijk een laptop koopt: Zorg dat er een losse videokaart in zit. Op een langzame processor kan je eventueel nog even wachten, op een GPU niet (daarbij is real-time performance veel belangrijker).

Als je haar zoveel mogelijk hebt laten zien en vertelt hebt, heroverweeg dan het budget en de doelstellingen. Laat haar de grote lijn uitkiezen (dus het formaat, de prijsklasse, het soort laptop), en kies jij dan een modelletje uit wat het makkelijkst upgradeble is en net de beste componenten heeft. Zorg dat ze echter achter het besluit staat en laat haar de grote beslissingen nemen. Bestel online, en niet in de winkel waar je laptops bekeken hebt. Dat is bijna altijd goedkoper (en dan kan je dus meer krijgen).

Veel succes, en bedenk even: Als zij er elke dag (gemiddeld) 4 uur op werkt, dan is dat bijna 10.000 uur over 6 jaar. Bij veel studie gebruikt wordt het wel meer dan 4 uur per dag, en dan wil je niet 6 jaar lang spijt hebben dat je net een (te) goedkoop modelletje hebt gekozen.

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:37

deepvreezo

Redacteur
Zelf zou ik bij een keuze tussen een van die drie modellen voor een van de Lenovo's gaan. Die hebben vrijwel altijd een goed toetsenbord, wat niet onbelangrijk is voor studiedoeleinden. De toetsen van de Sleekbook daarentegen zijn nauwelijks een millimeter in te drukken omdat HP het ding zo nodig zo dun moest maken. Nog een slachtoffer van die afslankkuur is de accu, die (zoals deze review uitwees) niet bijzonder lang meegaat.

Wat betreft de specificaties lijkt een i5 me het hoogst haalbare voor €550. Moeten de gameprestaties nog beter, dan is het alternatief een laptop met AMD APU (+ evt. losse 7670M videokaart), zoals in de HP Pavilion G6 2303sd (met 7670M) of 2205sd (zonder). Maar dan lever je wat betreft de processor wel wat in.

Dertig euro boven budget vindt de Pricewatch overigens ook nog de Asus K56CB, die een Core i5 (wel low-voltage) combineert met een losse grafische kaart.

• cpkiller
Geachte Mede-Tweakers,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben overweldigd! :)
Ik heb haar inderdaad naar de Mediamarkt meegenomen en daar twijfelde ze tussen 14 en 15 inch. Maar uiteindelijk vond ze 15 inch toch beter (ook al niet echt kunnen testen, denk aan op de bank werken of zo). De reden dat ze 14 inch aantrekkelijk vond is het feit dat die laptops dan meestal ook lichter zijn.
Ze vond 1366x768 geen probleem, haar maakt de resolutie helemaal niets uit.
Ze wilt de laptop al in september kunnen gebruiken, dus wachten op de Haswell-processoren zit er dan helaas niet op :(
Tech Nieuws NL geeft aan dat de laptop uitbreidbaar moet zijn, zal ik dan voor een Lenovo gaan, ik weet dat een vriend van mij de Y500 heeft, ook al is dat natuurlijk een duurder model.
Je hebt me i.i.g. zeker duidelijk gemaakt dat besparen op de grafische kaart er niet in zit ;-)
Ik weet alvast dat ik dus voor een Lenovo of Asus moet gaan, die vindt ze er het degelijkst uit zien. (Hp vindt ze ook mooi, maar daar hoor ik te vaak negatieve geluiden van dat ze te warm worden).

Ik vond inderdaad het toetsenbord een pluspunt van de Lenovos. Is het dan een idee om voor een AMD cpu te gaan, want zij gaat niets in photoshop o.i.d. doen (extreem voorbeeld ;P), maar de grafische kaart die je er dan bij krijgt voor het verschil in prijs van CPU is het dan misschien wel waard.

Ik zal er nog even goed naar kijken en nogmaals erg bedankt, ik had echt niet verwacht zoveel goede reacties te hebben :)

Met vriendelijke Groet,

Tobias

2de bericht:

Geachte Mede-Tweakers,

Ik heb even snel gezocht en ik kom nu uit op de volgende modellen:
Asus, Sony en de Lenovo. BELANGRIJK: De SONY IS maar 600, dus dat scheelt wel. (die winkel staat hier niet bij) Ik heb niet gekeken naar uitbreidmogelijkheid voor ssd in het geval van sony en lenovo.

Met vriendelijke Groet,

Tobias

[ Voor 15% gewijzigd door cpkiller op 14-07-2013 02:27 . Reden: ik wilde een link invoegen, maar kon alleen quick-reply, dus ik doe het maar zo ]

• Balance
Tech Nieuws NL schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:34:
Zoals je op het laatst zelf aankaart: Haswell is key.

Waarom? De komende maand zullen veel aangekondigde Haswell laptops in de schappen verschijnen en zullen er nog meer aangekondigd worden. Dit zijn natuurlijk pracht laptops die sneller zijn, langer met hun accu doen, betere graphics hebben en/of lichter en dunner zijn. En die zijn zeker interessant.

Maar wellicht nog interessanter: Afprijsing van huidige Ivy Bridge laptops. Kijk maar eens naar prijsgrafieken van de MacBook Air (11,6" 64GB, 11,6" 128GB, 13,3" 128GB, 13,3" 256GB), die je ziet als je even naar onder scrolt. Bij alle vier de modelen zie je de prijzen instorten. Er gaat zo 100 euro vanaf, en dat geld voor veel laptops waarvan Haswell modellen zijn aangekondigd. Winkels willen van de oude modellen af en daarom worden ze afgeprijsd. En dan kan jij je ineens een laptop veroorloven die normaal een paar honderd euro meer had gekost.

Mijn advies is dus: Kijk de komende maand goed naar alle ontwikkelingen. Houd aanbiedingen en afprijzingen in de gaten en kijk of je nieuwe haswell laptops ziet verschijnen die aan je eisen voldoen. En maak dan de keus: Een nieuwe Haswell of een afgeprijsd Ivy Bridge model.
Ik heb dit antwoord laatst gegeven aan iemamd die in een soortgelijke situatie zat, en het is voor jouw ook helemaal van toepassing ;)

• cpkiller
@Tech Nieuws NL: Ze heeft haar laptop nodig voor september en dan zijn de nieuwe processoren (behalve de i7's) nog niet uit, dus dan is de enige optie een Ivy Bridge.

• Karakartal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2023
cpkiller schreef op zondag 14 juli 2013 @ 01:47:
Geachte Mede-Tweakers,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben overweldigd! :)
Ik heb haar inderdaad naar de Mediamarkt meegenomen en daar twijfelde ze tussen 14 en 15 inch. Maar uiteindelijk vond ze 15 inch toch beter (ook al niet echt kunnen testen, denk aan op de bank werken of zo). De reden dat ze 14 inch aantrekkelijk vond is het feit dat die laptops dan meestal ook lichter zijn.
Ze vond 1366x768 geen probleem, haar maakt de resolutie helemaal niets uit.
Ze wilt de laptop al in september kunnen gebruiken, dus wachten op de Haswell-processoren zit er dan helaas niet op :(
Tech Nieuws NL geeft aan dat de laptop uitbreidbaar moet zijn, zal ik dan voor een Lenovo gaan, ik weet dat een vriend van mij de Y500 heeft, ook al is dat natuurlijk een duurder model.
Je hebt me i.i.g. zeker duidelijk gemaakt dat besparen op de grafische kaart er niet in zit ;-)
Ik weet alvast dat ik dus voor een Lenovo of Asus moet gaan, die vindt ze er het degelijkst uit zien. (Hp vindt ze ook mooi, maar daar hoor ik te vaak negatieve geluiden van dat ze te warm worden).

Ik vond inderdaad het toetsenbord een pluspunt van de Lenovos. Is het dan een idee om voor een AMD cpu te gaan, want zij gaat niets in photoshop o.i.d. doen (extreem voorbeeld ;P), maar de grafische kaart die je er dan bij krijgt voor het verschil in prijs van CPU is het dan misschien wel waard.

Ik zal er nog even goed naar kijken en nogmaals erg bedankt, ik had echt niet verwacht zoveel goede reacties te hebben :)

Met vriendelijke Groet,

Tobias

2de bericht:

Geachte Mede-Tweakers,

Ik heb even snel gezocht en ik kom nu uit op de volgende modellen:
Asus, Sony en de Lenovo. BELANGRIJK: De SONY IS maar 600, dus dat scheelt wel. (die winkel staat hier niet bij) Ik heb niet gekeken naar uitbreidmogelijkheid voor ssd in het geval van sony en lenovo.

Met vriendelijke Groet,

Tobias
Als je je budget nu toch al hebt opgekrikt naar €600+ kan je net zo goed de Dell 15R SE nemen. Met de benodigde kortingen kom je rond de €600 uit.

[Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

Lees vooral de 1e en het laatste pagina goed door.

• Balance
Deze laptops in Pricewatch hebben allemaal Haswell processoren. En er zijn er nog wel meer die nog niet in Pricewatch staan ;). Waar het om gaat is dat de komende maand er nog erg veel gaan uitkomen en de prijzen van Ivy Bridge modellen nog wel wat gaan dalen.

• cpkiller
Dank je voor de tips, ik kijk even hoe die Dell staat tegenover die andere laptops en dan beslis ik over een maandje wel ^^

Ontzettend bedankt allemaal met het helpen! Dit heeft me echt geholpen!

Tobias
Pagina: 1