Toon posts:

Kapotte HD 4870 nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb in April 2009 een PC aangeschaft met een Sapphire HD4870 512mb. De kaart heeft het altijd uitstekend gedaan maar laatst startte ik de computer op en zat me hele beeld vol met artifacts ( overal horizontale en verticale witte strepen en vlakken ). Dit kwam al meteen vanaf de bios te voorschijn dus het is een hardware probleem neem ik aan. Ik heb wel eens gelezen dat je dit soort problemen kan oplossen door je videokaart te bakken in de oven. Ik heb de kaart al helemaal los gehaald en ik zie dat de koelpasta helemaal naast de GPU is gelopen ( is die te heet geworden? ) Verder is de rest heel erg schoon en stofvrij. Is het mogelijk om de koelpasta opnieuw aan te brengen? Of is de kaart niet meer te redden?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Het bakken van videokaarten was een oplossing voor met name de 8800GTS kaarten. Die hadden een soldeerprobleem vanaf de productie, en konden met deze manier van "reflowen" vaak weer werkend gemaakt worden.
De 4870 heeft een dergelijk probleem volgens mij niet. Ik vermoed eerder, ook omdat het al direct bij het booten voorkomt, je video geheugen defect is.

Overigens kan koelpasta stroom geleiden, en sluiting maken als het inderdaad zo ver onder de koeler vandaan is gekomen. Je kunt het proberen schoon te maken

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 13-07-2013 19:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij 4870s heb ik er ook nog nooit van gehoord. Die kaarten konder wel goed warm worden, maar reflowen helpt daarbij niet.
Ik vermoed ook brak videogeheugen, denk dat je daar niet zo heel veel tegen kunt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat word een nieuwe videokaart dus. Heb nu een P5K moederbord met een E8500 @ 3.16 GHz met 520W voeding. Zou ik gewoon een tweedehandse 4870 erin gooien of is het het nog waard om een betere kaart aan te schaffen?

edit: Wat is trouwens de rede dat hij het niet meer doet? Hij heeft het namelijk 4 jaar perfect gedaan. Is het gewoon ouderdom? Of is die toch te heet geworden aangezien de koelpasta helemaal is uitgelopen of is dat normaal na 4 jaar?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2013 19:09 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

Sommige personen hebben ook een Radeon gebakken.
Uiteraard helpt bakken alleen als je dat micro-breukjes probleem hebt, als het brak geheugen is of een ander kapot onderdeel helpt bakken inderdaad niet (in het 8800-defecten topic komen ook wel gebakken Radeons voorbij).

Je kan het altijd proberen.
Ik heb de kaart al helemaal los gehaald en ik zie dat de koelpasta helemaal naast de GPU is gelopen ( is die te heet geworden? )
Helaas hebben (metname) videokaart fabrikanten nogal de neiging om extreem veel koelpasta tussen de GPU en het koelblok te proppen, dus het overtollige deel word er deels uitgeperst aan de zijkanten.
Dit heeft waarschijnlijk niks te maken met oververhitting of iets dergelijks.
Zou ik gewoon een tweedehandse 4870 erin gooien of is het het nog waard om een betere kaart aan te schaffen?
Kijken naar een nieuwe mid-range kaart. Een beetje mid-range kaart is even snel/sneller dan een 4870 maar vooral zuiniger (minder power nodig, minder heet, minder lawaai).

Dat een kaart dood gaat na 3-4 jaar gebeurt helaas wel vaker. Dingen zijn snel sneller and then some, maar levensduur is meestal niet zo lang (al kun je soms geluk hebben).

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
2wkn terug heb ik nog een gebakken 4870 overgenomen van degenen die hem heeft gebakken. Deed niets meer en werkt nu prima. (zelf ook verschillende x2's gereanimeerd)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 19:27:
Kijken naar een nieuwe mid-range kaart. Een beetje mid-range kaart is even snel/sneller dan een 4870 maar vooral zuiniger (minder power nodig, minder heet, minder lawaai).

Dat een kaart dood gaat na 3-4 jaar gebeurt helaas wel vaker. Dingen zijn snel sneller and then some, maar levensduur is meestal niet zo lang (al kun je soms geluk hebben).
Heb je misschien ook wat suggesties voor videokaarten? Ik wil volgend jaar denk ik een nieuwe pc aanschaffen dus ik wil niet een al te dure, maar toch nog goede kaart. Bedankt voor de info!
warhamstr schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 19:30:
2wkn terug heb ik nog een gebakken 4870 overgenomen van degenen die hem heeft gebakken. Deed niets meer en werkt nu prima. (zelf ook verschillende x2's gereanimeerd)
Probleem is dat ik koelpasta etc. nog moet aanschaffen dus ik weet niet of het de moeite nog is

Is het trouwens mogelijk om de videokaart te bakken en dan zonder koelpasta proberen te testen voor een aantal seconden? Of gaat die dan meteen kapot?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2013 19:48 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 22:10
De koelpasta is alleen voor de GPU, en als die niets te doen heeft (oftewel BIOS), mag die eigenlijk ook niet warm worden, dus in principe zou dat wel kunnen. Zeker gezien je hem anders toch al niet meer gebruikt :p.

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
Als hij het niet meer doet zou ik gelijk een nieuwe pc aanschaffen gezien het feit dat dit gewoon goedkoper is.

Verwijderd

Een gtx760 zou perfect, goede prestaties voor de prijs en zal wel nog een tijdje meegaan. Later kan je overschakelen naar sli. Nu zal je wel gelimiteerd zijn door je processor maar als je volgend jaar toch een nieuwe koopt is dit niet echt een probleem.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-02 20:32
iuk denk niet eens dat een 4870 het waard is om te repairen lol
Pagina: 1