Compatibiliteit?

Pagina: 1
Acties:

• JJM
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2025
Na enige tijd tegen een CPU bottleneck aan te lopen heb ik besloten om 'em maar eens te vervangen. Nu is mijn setup alweer een beetje verouderd, en moest ik hierbij ook mn MoBo & RAM upgraden. Op zich geen probleem, maar ik vraag me nu af of alles wel leuk wil gaan samen spelen.

De nieuwe onderdelen moeten op zich geen probleem veroorzaken met elkaar, aangezien ze samen in de BBG staan, maar ik vraag me vooral af of mijn oude hard drive wel werkt met het moederbord en/of de SSD.

Ik heb zelf rondgekeken maar kan vrij weinig vinden hierover. Mijn hoofdvraag is dus: zal de hard drive (of een ander onderdeel, maar dat verwacht ik niet) compatibiliteitsproblemen met een v/d nieuwe onderdelen opleveren?

Systeemonderdelen:

Nieuw:
MoBo: Gigabyte GA-Z87-HD3
CPU: Intel Core i5 4670K Boxed
Cooler: Scythe Mugen 3 Games Hardware Edition
RAM: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
SSD: Plextor PX-128M5S 128GB

Allen lekker makkelijk van de BBG van deze maand gehaald

Oud:

Met de GPU & PCU verwacht ik eigenlijk geen problemen, maar ik zet ze er toch maar bij.
GPU: Club 3D Radeon HD 6850
PCU: Corsair GS800
Hard Drive: Ja, hier kon ik dus niet echt soep van maken, maar dit komt v/d Belarc Advisor pagina:

HDT722525DLA380 [Hard drive] (250,06 GB) -- drive 1, s/n VDS41DT4FYSGDJ, rev V44OA9JA, SMART Status: Healthy
WD Ext HDD 1021 USB Device [Hard drive] (1000,19 GB) -- drive 2, s/n WCAV5N007614
WDC WD2000JD-22HBC0 [Hard drive] (200,05 GB) -- drive 0, s/n WD-WMAL81707234, rev 08.02D08, SMART Status: Healthy

Verwijderd

Ik neem aan dat de schijf ook een Sata aansluiting heeft en die kan je prima op elk moederbord aansluiten. ATA (die grote stekker) ligt eruit en word vaak niet meer ondersteunt. Een moederbord heeft vaak 6 tot 10 sata aansluitingen dus die kan je gebruiken voor zowel SSD's als HDD's. Via de BIOS kan je vaak simpel selecteren welke schijf er als eerste opstart en Windows doet de rest.

• JJM
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2025
Zo ziet het er inderdaad wel naar uit. Dan zou het dus moeten lukken. Hartstikke bedankt!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
PATA/IDE is vaak parallel. Dus dat moet ook aangestuurd worden door de Bios. Voor CD spelers is dit perfect. (ik gebruik nog steeds pata voor mijn DVD speler, vond het destijds (en vind het eigenlijk nog steeds) onzin om een Sata DVD te kopen. Ik ga binnen kort een nieuwe PC bouwen. Maar de Pata raid controller heb ik al binnen :)
Maar Pata is nog best lang standaard in het moederborden pakket gebleven hoor. In 2009 zat op bijna elk moederbord nog Pata.

Anyway, die eerste HDD is een deskstar van IBM/Hitatchi, en is bovendien Sata. Hij is denk ik 8 jaar oud. hierop staat waarschijnlijk je windows op omdat dit ''schijf 1 is'' Als dat zo is zou je deze HDD eruit kunnen gooien

de 2e HDD is een externe HDD op USB 2.0

De derde is een Western Digital Caviar van 200 GB (MOLEX EDITION :D), Sata Deze is ongeveer 8 jaar oud.

Mijn advies zou zijn om er nog een HDD bij te kopen. Want deze zijn behoorlijk oud. 500 GB is voldoende. Plus het feit dat je niet alle data van HDD 1 op die SSD kwijt kan. Maar ik weet niet hoeveel deze 2 schijven zitten. Dus als je nog genoeg sectoren vrij hebt hoeft dat niet per see.

Als je snel bent kan je nog een Hitachi Deskstar 5K1000, 500GB te pakken krijgen. (ik twijfel of die prijs wel klopt ???) Of een Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB, maar in prenciepe is een WD bleu ook altijd oké :*)

TIME TO UPGRADE !!!