Game Pc ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Mijn huidige laptopje heeft zijn beste tijd wel gehad, en doordat het sowieso niet zo'n krachtig ding is, ging gamen er ook niet geweldig mee. Tijd voor een nieuwe pc dus. Ik wil hem voor het eerst zelf gaan samenstellen en bouwen, maar ben dus nog een beginner op dat gebied.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoewel ik het misschien niet dagelijks ga doen, gaat het er in eerste instantie om dat ik nu wel een beetje fatsoenlijk kan gamen. Dat hoeft echt niet allemaal op Ultra-HD te zijn, maar het zou mooi zijn als ik de (meeste) laatste games goed kan spelen zonder de settings echt gigantisch naar beneden te gooien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro. Als we het voor elkaar kunnen krijgen wil ik daar eigenlijk wel graag onder blijven, maar een lichte overschrijding kan nog wel.

Zijn er componenten of randappartuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen wat oude zooi, en dat ga ik niet gebruiken. Het enige wat ik nog wel heb liggen is een redelijke (USB-)headset en een muismat. :P

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk alle standaard componenten dus, plus randappartuur (muis, toetsenbord, monitor). Mogelijk ook een WLAN-kaart (heb ik nu nog niet in de lijst opgenomen), maar dat hangt er van af of het nog gaat lukken om een internetkabel naar m'n hok te trekken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een voorkeur voor Intel wat betreft de processor, en NVIDIA voor de videokaart, aangezien deze vaak beter presteren en me ook door bijna iedereen worden aangeraden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb graag dat het geluidsniveau niet al te hoog is. Ik gebruik geen compleet afsluitende headset (en in de toekomst misschien ook speakers), en dan moet het geluid niet compleet overstemd worden. Ook (als ik dat als eis op mag stellen?) wil ik het graag allemaal bij Afuture kopen. Dit omdat het een erg goede zaak lijkt te zijn als ik de reviews lees, en het is hier vlakbij, dus dat scheelt verzendkosten.

Het volgende lijstje heb ik na veel lezen en vergelijken samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,-€ 176,-
1ASRock B85M Pro4€ 67,45€ 67,45
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 234,-€ 234,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Corsair Carbide 200R€ 48,29€ 48,29
1LG IPS224V-PN Zwart€ 122,-€ 122,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 84,95€ 84,95
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 11,45€ 11,45
1Sharkoon FireGlider€ 20,-€ 20,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 59,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Corsair CX500M€ 54,45€ 54,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,14

(Laatste wijziging: 20 juli 2013, 18:02), en zie https://gathering.tweaker...message/40600475#40600475 voor laatste lijstjes

Na wat rekenwerk kom ik bij Afuture, waar ik het dus graag zou kopen, rond de €1015 uit. Acceptabel, maar zou natuurlijk altijd mooi zijn als het goedkoper kan. Verder heb ik ook geen idee of dat alles helemaal samen werkt, ik heb wel zoveel mogelijk gekeken, maar ik zie op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Hier en daar misschien wat vreemde keuzes qua componenten, maar dat komt zo omdat ik bij Afuture zoveel mogelijk de producten hebben proberen te vermijden waarbij geen beschrijving stond, uit voorzorg dat ik straks niet iets heel anders krijg dan dat er staat. Anders had ik bijvoorbeeld wel de Palit Geforce GTX 760 Jetstream in mijn lijstje opgenomen, in plaats van het model van Gigabyte. Ben een beetje voorzichtig met het kiezen, aangezien ik niet echt ervaring heb.

Een controle door mensen die er wat meer verstand van hebben zou dus fijn zijn, en wat extra tips zijn uiteraard ook welkom. O-)

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Jewyk op 23-07-2013 14:26 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zou het beeldscherm vervangen door eentje met een IPS paneel, wat voor betere kijkhoeken en kleuren zorgt. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: LG IPS237L Zwart. Een 3rd party is niet echt noodzakelijk als je niet gaat overklokken. En gecombineerd met een Haswell setje wordt het zo'n beetje het basisgamesysteem uit de BBG:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M Pro4€ 69,45€ 69,45
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 233,50€ 233,50
1Corsair Carbide 200R€ 47,49€ 47,49
1LG IPS237L Zwart€ 149,90€ 149,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,-€ 82,-
1Logitech K120 for Business€ 8,68€ 8,68
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,08€ 58,08
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,40€ 17,40
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 956,55

Wat uitkomt op €990 minus de verzendkosten bij Afuture. Ik weet trouwens niet hoeveel oplag je nu nodig hebt, maar (als ik de PC zelf zou kopen) zou ik eerst alleen een SSD erin zetten en later een grote (2TB) HDD erbij zetten.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik had in eerste instantie voor een TN-paneel gekozen omdat ik die toch gewend ben en er toch alleen achter zit. Ook kun je het scherm van Dell wat ik had gekozen in hoogte verstellen, wat me wel fijn leek. Hoewel ik ook wel zonder dat kan leven, dat kan ook niet op een laptop. :)
Heb wel naar IPS-schermen zitten kijken, maar kwam er niet echt uit binnen m'n budget. Ik had die van LG wel gezien, maar was niet echt blij met de onstabiele voet (volgens de reviews).

Die i5 4430 is 1 euro duurder bij Afuture dan de i5 3470. Die is dan wel ouder, maar presteert net zo goed/zelfs ietsje beter. Daarbij bespaar je met het moederbord dan ook nog een 15 euro. Ik weet niet waarom je dan alsnog voor de Haswell zou kiezen, behalve dat deze een betere ingebouwde GPU heeft, die ik in principe toch niet nodig heb?

Het RAM uit mijn lijstje is verder iets goedkoper bij Afuture, en is low profile (geloof ik?). Had die gekozen omdat ik niet zeker wist of ik genoeg ruimte zou hebben en het toch een van de goedkopere was/betere latency had.

Wat betreft de GPU, ik had de Palit GTX 760 wel willen kiezen, maar was een beetje voorzichtig omdat er geen enkele beschrijving bij stond op de site van Afuture. Bij die van Gigabyte wel, en dat was ook een van de goedkoopste die wel gewoon volledig is ingevoerd in het systeem van Afuture (staat ook onder de categorie bij de videokaarten, de Palit GTX 760 niet). Het scheelt exact een tientje, niet ontzettend veel, en zoals ik in mijn originele post had staan, heb geprobeerd de artikelen zonder beschrijving te vermijden, om zeker te weten dat ik krijg wat ik denk dat ik bestel (heb namelijk wat slechte ervaringen gehad, ook al was dat niet met Afuture).

Ten slotte, de SSD, ik heb op dit moment een schijfje van nog geen 250GB, waar ik nog niet de helft van gebruik, en anders ligt er nog een 1TB externe schijf naast me (ook maar voor 1/3 gebruikt, voornamelijk backups en oude meuk). 1TB intern zou dus meer dan genoeg zijn. Verder draait mijn huidige schijfje op 5400rpm, en die Seagate uit mijn lijstje op 7200rpm. Daar zou ik dus al best wel verschil in moeten merken, zou ik denken. Ik betwijfel dus of ik een SSD zou missen, ik heb er immers nooit een gehad. Ook herinstalleer ik regelmatig of zet ik images van mijn systeem-partitie terug, en ik denk niet dat dat bevorderlijk is voor de levensduur van een SSD?

Nogmaals bedankt voor je antwoord, de voeding die je noemt kan ik wel in mijn lijstje opnemen (ga ik even veranderen in mijn eerste post, dom dat ik die niet uit de BBG had gehaald), scheelt toch weer wat, en ik ga nog even kijken naar dat scherm van LG. Even wat meer reviews bekijken. :)

Edit: Oeps vergeten. Ik had een losse koeler toegevoegd omdat me dit werd aangeraden, zou veel stiller zijn. Weet dus niet of dat echt zo'n gigantisch verschil is als je toch niet overklokt. Moet eerlijk bekennen dat ik gewoon heb aangenomen dat het zo zit, en verder niet heb gekeken naar exacte cijfertjes. Ga ik nog even doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jewyk op 13-07-2013 19:05 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
De corsair 200r is geen stille kast:
http://nl.hardware.info/p...ngen?tcId=277&specId=8689
http://nl.hardware.info/p...ngen?tcId=277&specId=8688

Je zou kunnen kijken of een Zalman kast voor ongeveer die prijs iets voor jouw is. Anders een Fractal Design Define Mini. En als je het geld hebt en wat geduld dan kun je deze kopen: Corsair Carbide 330R.

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 20:13
Je zegt zelf dat je weinig opslag gebruikt + daarbij dat je zelfs nog een 1TB externe schijf hebt. De levensduur van een SSD is zo'n beetje "verwaarloosbaar", er zijn meerdere testen die laten zien dat je daar hééél wat jaartjes mee doet.

Naast de videokaart zal het écht een verademing zijn om van 5400 rpm naar een SSD over te stappen, dat zul je gaan merken in alles, opstarten, games laden, uitpakken, installeren noem het maar op. Mocht ik iemand een pc aanraden zou ik altijd beginnen bij de SSD.

Maar goed, jouw pc en jouw keuzes, je bent ongeveer 30 euro duurder uit voor een 128GB SSD tov de 1TB schijf die je nu hebt.

• Jewyk
  • Niet online
@mirp:
Misschien dat ik het in mijn first post iets te overdreven beschreef, maar het gaat mij er gewoon om dat ik geen straaljager naast me heb staan. Nou heb ik ook werkelijk geen idee hoeveel 44dB is, beetje Googlen geeft bij 40dB de vergelijking met zacht geroezemoes in een klas, en bij 50dB een koelkast. Of mijn klas was altijd muisstil en heb ik een fluisterstille koelkast, maar anders denk ik dat dat nog wel meevalt? Of zou ik me niet goed realiseren hoe veel het eigenlijk wel niet is?

@Ambianz:
Dus het zou werkelijk niet uitmaken dat ik, laten we zeggen, maandelijks een backup/image terugzet (zal in werkelijkheid niet zo regelmatig voorkomen, eerder een paar keer snel achter, als ik weer eens wat aan het knutselen ben binnen Windows :P ), dat zou dus nauwelijks uit moeten maken?
Het klinkt verder wel aantrekkelijk, maar zou zonde zijn als door de manier waarop ik hem gebruik de levensduur snel(ler) achteruit gaat.

Ik kan het ook nog precies andersom doen dan wat jij schrijft, eerst de 1TB schijf en dan later eventueel nog een SSD erbij. ;)

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 20:13
Nee dat gaat echt niet uitmaken, ik heb nu ongeveer een jaar een ssd, maar regelmatig backups, refresh heel windows etc. maar als ik m door zo'n scanner haal zit ik nog op 99% ongeveer.

edit: ook dat is een optie, maar het klinkt niet echt logisch.. eerst je os op een 1tb knallen, vervolgens nog veel ruimte over hebben en een ssd erbij kopen.

logischer klinkt voor mij eerst een os op je ssd, als deze vol begint te raken na een aantal maanden kun je er een 1tb voor de opslag bijhalen!

[ Voor 45% gewijzigd door Ambianz op 13-07-2013 20:37 ]

• Jewyk
  • Niet online
Sorry voor de wat late reactie, had onverwacht wat drukke dagen en met het mooie weer heeft m'n laptop nauwelijks aangestaan. Had verder ook nog even wat tijd nodig om wat reviews te lezen mijn lijstje te updaten.

Ik heb het nu als volgt aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,-€ 176,-
1ASRock B85M Pro4€ 67,45€ 67,45
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 234,-€ 234,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,14

Ik heb toch maar weer een Haswell in het lijstje opgenomen in plaats van de Ivy Bridge. Toch iets meer met de tijd mee. Verder heb ik de GTX 760 van Gigabyte toch maar ingeruild voor de Palit GTX 760 Jetstream. Verder neem ik voorlopig toch maar geen SSD (zie ook hieronder, reactie op het bericht van Ambianz). Ik heb het Logitech keyboard veranderd in de Microsoft Wired Keyboard 600, ziet er volgens mij iets beter uit en ik denk dat het voor mij iets fijner typt, aangezien die wat minder diepe aanslag zou hebben (of hoe ik dat moet noemen).

Voor het scherm heb ik nu wel een IPS paneel gekozen, de LG IPS224V-PN. De reviews wat ik erover gelezen heb waren goed en hij is vrij goedkoop. Wel moet ik er nog even los een HDMI kabeltje bij kopen. Heb op dit moment deze kabel van Sharkoon op m'n lijstje staan (niet hierboven, kon 'm niet in de Pricewatch vinden): http://afuture.nl/productview.php?productID=5371

Verder heb ik de voeding veranderd in de Corsair CX500M, denk dat die het met zijn 500W ook wel zou moeten kunnen trekken? Verder is ie modulair, denk dat dat wel handig is (en als ik het goed heb gelezen zou het voor de prestaties eigenlijk niet uit maken maken, als je maar een goed merk hebt?). Ook heeft die *waarschijnlijk* Haswell-compatibility, wat die XFX Pro 550W sowieso NIET heeft. Is denk ik ook mooi meegenomen?

Ik kom nu in totaal rond de €980 uit bij Afuture. Ik zou dus bijvoorbeeld nog een andere case uit kunnen zoeken die misschien stiller is. Zoals ik hierboven schreef, het gaat mij er om dat ik geen opstijgend vliegtuig naast me heb, maar muisstil hoeft ook echt niet. Ik had wel even gekeken naar wat Zalman-cases, maar de meeste zijn mij wat te opvallend. Iets meer standaard mag van mij ook wel. Ik had wel de Zalman Z12 en de Zalman Z12 Plus gezien, die ergens aangeraden werden als een stillere case, maar heb sowieso al mijn twijfels over die laatste, omdat hij grotendeels open is aan de zijkant.

Ik denk dat ik vrij dicht ben bij een definitief lijstje, tenzij dat iemand nog iets heeft wat hij(/zij) compleet anders zou doen. Dan hoor ik dat natuurlijk graag..

@Ambianz; Ik weet dat dat logischer klinkt, maar ik zie een SSD als een niet-noodzakelijke upgrade, iets zoals later eventueel wat extra RAM bijprikken als je het nodig hebt. Een SSD heb ik in principe niet nodig nu. Ik denk dat ik eerder de ruimte van de HDD ga missen (ondanks dat ik op het moment niet echt veel gebruik) dan de snelheid van de SSD, aangezien ik sowieso al tevreden ben met de snelheid van mijn huidige HDD. Windows boot nu al binnen een minuut, en dat is voor mij prima.

• Robbie.b
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik weet niet of je toevallig een Action bij jou in de buurt hebt, daar heb ik namelijk mijn hdmi-kabel vandaan voor 3 euro. Scheelt toch weer een paar euro!
Verder heb ik het zelfde beeldscherm als jou, alleen dan 1 inch meer, ben er erg tevreden mee.
Denk dat je met bovenstaand systeem veel plezier zult hebben!

Dota: http://dotabuff.com/players/105780721 - Hearthstone: Skelzo#2968 Steam: http://steamcommunity.com/id/skelelele

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor de tip. Zal eens kijken of ze nog kabels hebben liggen als ik toevallig in de buurt kom.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Heb bijna geen ervaring als tweaker, maar ben nu toch al een tijdje het forum aant volgen omdat ik zelf een PC heb besteld.

Kan hij omdat hij toch een mATX moederbord kiest geen kleinere, goedkopere kast nemen ipv de Corsair R200? Was (na mijn aankoop) nog wat aant rondkijken en de Coolermaster N200 leek mij wel interessant. Hij is 34,10€ tov 49,9€ bij afuture en volgens deze link is hij stiller dan de corsair R200 (CPU fan 12V). Ik weet alleen niet of de videokaart erin kan en of de andere voorzieningen voldoende zijn.

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Bij een kleinere kast heb je weer een veel minder goede airflow. Verder is het echt onzin dat een ssd niet in dit budget past. Ik heb nu te veel discussies in verschillende topics enz. dat 't te veel wordt om hier uitgebreid op in te gaan, maar kijk eens naar AMD.

• Jewyk
  • Niet online
@Robbedem
Volgens mij zou de videokaart wel moeten passen, maar denk dat je qua moederbord dan een stukje omhoog gaat qua prijs, aangezien er (volgens mij?) 2 USB connectors nodig zijn, en de meeste borden die ik ben tegengekomen rond de prijs waar ik er nu een voor heb, hebben er volgens mij maar één die je kunt gebruiken voor het frontpaneel.

@digital_ownage
Je bedoelt kijken naar een AMD processor of een AMD videokaart? Ik weet dat die misschien wat goedkoper zijn, maar voor zover ik weet presteren Intel (CPU) en NVIDIA (GPU) een stuk(je?) beter. Ik wil eigenlijk ook geen andere onderdelen schrappen (en ook niet eventueel later aanschaffen, zoals hierboven als is genoemd met de HDD) om er nu een SSD in te kunnen zetten, en ik wil eigenlijk ook niet boven mijn budget. Misschien dat het bij anderen makkelijk in dit budget past, maar ik moet eigenlijk alle randapparatuur er weer nieuw bijkopen, waardoor er al een zesde van mijn budget wegvalt voor de pc zelf. Het is dus een beetje passen en meten en ik ben met mijn eisen ook niet altijd de makkelijkste. ;)

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 172,90€ 172,90
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 59,10€ 59,10
1MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr Gaming€ 237,-€ 237,-
1Fractal Design Core 1000€ 27,90€ 27,90
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 177,70€ 177,70
1Sharkoon USB 3.0 Frontpanel€ 12,-€ 12,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,90€ 24,90
1Sharkoon Skiller€ 13,95€ 13,95
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 35,50€ 35,50
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 80,01€ 80,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,31

Past prima zoals je ziet.
De reden voor amd heb ik hier al eerder uitgelegd. Lees dat topic. Eigenlijk is die PC hetzelfde budget want 800 euro zonder randapparatuur is ongeveer hetzelfde als 1000 met randapparatuur. Deskop Gaming PC (700-800)

Je kan evt ookeen fx 8320 nemen met een 7970 gpu van amd.

• Jewyk
  • Niet online
Het kllinkt als een geweldig alternatief, maar toch kan ik maar moeilijk geloven dat het werkelijk de betere keuze is? Waarom zweert vrijwel elke reviewsite bij een Intel i5 als het om gamesystemen gaat? Op papier zou dit namelijk een veel beter alternatief zijn, zeker voor die prijs?

http://www.tomshardware.c...ate-performance,3427.html als je hier kijkt en dan naar de resultaten van de verschillende games gaat, is het toch keer op keer de i5 die het wint.

Misschien is het meer future-proof, maar ik heb graag ook een systeem wat iets oudere games goed kan draaien. Dat ik games die over twee jaar uitkomen dan misschien niet meer op Ultra-HD kan draaien maar een tandje lager, doet mij persoonlijk niet zo veel.

Sorry, maar ik ben nog niet echt overtuigd (komt misschien ook omdat ik totaal geen ervaring heb op hardware gebied, ik moet het van reviews en aanbevelingen hebben). Er wordt wel uitgebreid aangedragen (in het topic met de grote discussie waar je naar linkte) waarom het in de toekomst zoveel beter gaat zijn, maar ik wil graag weten wat op dit moment de voordelen zijn en ook of er niet bepaalde nadelen aanhangen. Ook voor wat oudere games die misschien nog niet zo uitgebreid gebruik maken van de verschillende cores. Als ik namelijk wat rond Google (en o.a. die resultaten van hierboven), krijg ik namelijk de indruk dat het voor de huidige generatie (en vorige generaties) games misschien toch niet de beste keus is. :?

• Jewyk
  • Niet online
Ok, ik ben nog even aan het switchen geweest en heb ook nog even goed naar een AMD processor gekeken. Toen kwam ik op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 172,90€ 172,90
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 58,-€ 58,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 238,50€ 238,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,45€ 26,45
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 67,99€ 67,99
1Asus DRW-24B5ST Zwart€ 16,95€ 16,95
1XFX Pro 550W€ 51,70€ 51,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,03

Dan kom ik, inclusief deze HDMI kabel, op €995,70 uit. Leek me eerst toch wel een mooi systeem, maar daarbij komt nog dat je voor een AMD3+ moederbord met PCI-E 3.0 x16 meer dan €200 kwijt zou zijn, dus moederborden met een wat normalere prijs laten de videokaart niet voluit draaien. Voor hetzelfde geld heb ik een systeem met Ivy Bridge wat waarschijnlijk beter presteert voor de meeste games en waarbij de videokaart wel voluit kan.

Dus toen kregen we dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 183,50€ 183,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,99€ 54,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
1XFX Pro 550W€ 51,70€ 51,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,53

Dit systeem zou me bij Afuture €992,50 kosten (inclusief de bovengenoemde HDMI kabel), dus zelfs nog ietsje goedkoper. Eventueel had ik ook nog als tweede optie een systeem met Haswell:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 195,10€ 195,10
1ASRock B85M Pro4€ 66,20€ 66,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,09

En hiervoor ligt de prijs op €1019,40 (weer inclusief die HDMI kabel). Dat is iets boven het budget, maar dat is verwaarloosbaar.

Wat opmerkingen (over de aanpassingen):
- Snellere CPU (beste niet-overklok i5), het past toch aardig in het budget.
- Palit GTX 760 veranderd in die van MSI, was nu ook te krijgen bij Afuture. Presteert beter/stiller.
- Aftermarket cooler toegevoegd, is toch wat stiller. Het kan ook redelijk warm worden op de plek waar hij komt te staan. Is dus misschien wel handig.
- Andere DVD-drive, heeft betere reviews/prestaties.
- Toch geen SSD, wordt wat duur, maar heb het ook gewoon echt niet nodig volgens mij. En anders altijd nog mogelijk als upgrade later, hoewel sommige mensen dat misschien niet zo logisch vinden.

Ik denk dus dat het één van de twee Intel systemen gaat worden, of in ieder geval iets wat daarop lijkt. Ik twijfel alleen of het die ~€30 waard is om voor Haswell te gaan, die nauwelijks beter presteert dan de Ivy Bridge en verder misschien alleen iets zuiniger is (iGPU doet er verder niet toe, heb toch een losse).

Verder heb ik nog een vraagje, bij de specificaties van de ASRock moederborden bij de Intel systemen staat "1 x PCI Express 3.0 x16 slot (PCIE1: x16 mode)" (zie http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/?cat=Specifications). Wat wil die "PCIE1: x16 mode" zeggen? Want ik begrijp dat als er "x8 mode" staat, dat ie dan net zo presteert alsof het een x8 slot zou zijn, maar wat willen ze hier dan mee zeggen?

Mocht er verder niemand nog opmerkingen/tips hebben, dan zou iemand me heel blij maken als ze nog even na konden lopen of overal genoeg connectors opzitten (moederbord, voeding). Ik geloof dat alles wel klopt, behalve dat ik bij het Haswell systeem misschien een connector van de voeding te kort kwam, maar er zat bij de GPU geloof ik een verloopje, dus dat moest dan alsnog wel lukken, als ik het goed heb.

• Robbedem
  • Laatst online: 11-03-2025
Je hebt nu enkel geluid via je headset (die je al hebt), dus als je geluid wilt zal je die steeds moeten opzetten. Is dat een probleem?

• Jewyk
  • Niet online
Nee, dat is (op dit moment) geen probleem. Ik woon thuis, dus er zijn sowieso maar weinig momenten dat ik met een speakerinstallatie aan kan gaan zitten, zeker niet als het wat later op de avond is (of 's nachts :P)

Misschien dat ik er later nog wel een speakersetje bij koop, maar op dit moment zou het dus een beetje overbodig zijn en nauwelijks gebruikt worden. ;)

Edit: Bijna vergeten, de MSI GTX 760 is inmiddels al niet meer te krijgen bij Afuture. Ik wissel die dus voorlopig in voor die van Gigabyte (en dan waarschijnlijk de rev. 2.0), dat is slechts €1,60 duurder met vergelijkbare prestaties, koeling en geluid. Mocht de MSI GTX 760 weer beschikbaar worden bij Afuture, dan switch ik die misschien wel weer terug.

[ Voor 32% gewijzigd door Jewyk op 23-07-2013 22:00 ]

• Jewyk
  • Niet online
Zoals hierboven vermeld heb ik de MSI dus verwisseld met de Gigabyte. Mocht de MSI binnen een paar dagen weer beschikbaar worden, dan wissel ik waarschijnlijk weer, maar anders wordt het de Gigabyte GTX 760.

Ik twijfel nog steeds tussen het Haswell systeem en het Ivy Bridge systeem. Mijn gevoel gaat richting de Haswell, maar ik twijfel nog steeds of het die meerprijs wel waard is. Op de rest van het internet lees ik ook hele verschilllende adviezen wat betreft Haswell vs. Ivy Bridge.

Dit is het huidige lijstje voor het Haswell systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 195,10€ 195,10
1ASRock B85M Pro4€ 66,20€ 66,20
1Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)€ 242,-€ 242,-
1LG IPS224V-PN Zwart€ 121,-€ 121,-
1Corsair CX500M€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,14

Bij Afuture ben ik inclusief deze HDMI-kabel €1021.50 kwijt. Dat ik iets boven het budget zit, neem ik voor lief. Het is volgens mij een heel mooi systeem voor die prijs, dus om die €21.50 doe ik verder niet moeilijk.

En het Ivy Bridge systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 183,50€ 183,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,50€ 54,50
1Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)€ 242,-€ 242,-
1LG IPS224V-PN Zwart€ 121,-€ 121,-
1XFX Pro 550W€ 51,50€ 51,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,34

Deze kost me €994,20 bij Afuture, weer inclusief bovenstaande kabel.

Wat zouden jullie doen? Misschien is het voor iedereen verschillend, maar zou je voor die ~€30 meer voor het systeem gaan met het nieuwste van het nieuwste, of is dat het niet waard omdat er qua prestaties niet heel veel verschil in zit?

Ook heb ik nog steeds de volgende vraag, voor de duidelijkheid, het betreft de moederborden van beide systemen:
Verder heb ik nog een vraagje, bij de specificaties van de ASRock moederborden bij de Intel systemen staat "1 x PCI Express 3.0 x16 slot (PCIE1: x16 mode)" (zie http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/?cat=Specifications). Wat wil die "PCIE1: x16 mode" zeggen? Want ik begrijp dat als er "x8 mode" staat, dat ie dan net zo presteert alsof het een x8 slot zou zijn, maar wat willen ze hier dan mee zeggen?
En tot slot weer de vraag of er nog iemand is die (als het kan graag allebei) de systemen nog een keer naloopt of alles goed met elkaar werkt, of alles past of overal de goeie connectortjes aan-/bijzitten.

Ik vraag waarschijnlijk wat veel, maar je zou er iemand heel blij mee maken. Computerhardware is helaas niet iets waar ik veel ervaring mee heb, en ik ben bang om verkeerde onderdelen te bestellen, zou zonde zijn.

• r3st0r
  • Laatst online: 03-12-2024
Je drie belangrijkste onderdelen (CPU/MOBO/GPU) zijn compatible met elkaar volgens de specs.

PC1: Je hebt een socket 1150 CPU, die past op je mobo (specificatie geeft aan socket 1150). Je grafische kaart is PCI-e 3.0x16. Die slot zit op je mobo dus dat past.

PC 2: Je hebt een socket 1155 CPU, die past op je mobo (specificatie geeft aan socket 1155), Je Grafische kaart is PCI-e 3.0x16. Die slot zit op je mobo dus dat past.

Wat me wel nu ineens opvalt is dat de moederborden alleen ATI Crossfire of helemaal geen crossfire / SLI ondersteunen. Je grafische kaart is een nVidia, dus je kan niet SLI toepassen op die moederborden. Kan in je topic ook niets daar over terugvinden. Als je dat eventueel wel zou willen in de toekomst, moet je wellicht nog even ergens anders naar kijken m.b.t. moederbord.

Voor de laatste check, kun je wanneer je naar een PC winkel gaat, ook altijd nog even vragen of alles met elkaar compatible is. Bijvoorbeeld bij Alternate kijken ze altijd nog even met je mee. Enige waar je dan even op moet letten is dat ze je niets extra aansmeren (mij probeerde ze een duurdere voeding te verkopen met meer watt, terwijl dat totaal niet nodig was 8)7 ).

Overigens, ongevraagd advies is bemoeien met maar... de verschillen in advies rond de CPU's zit hem in de overclock mogelijkheden voornamelijk. De Haswell is helemaal niet zo goed gebleken voor overclocks, aangezien hij relatief warm wordt in vergelijking met andere CPU's. Maar aangezien jij niet wil overclocken (anders had je wel een -K processor gekozen) maakt dat voor jou niets uit. In dat geval zou ik lekker voor de Haswell gaan :).

[ Voor 57% gewijzigd door r3st0r op 25-07-2013 12:03 ]

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord! Ik ben weer gerust gesteld.

Ik ben in principe niet van plan om in de toekomst een tweede videokaart ernaast te zetten, dan had ik dat waarschijnlijk nu al gedaan. Ik verwacht sowieso er wel even mee vooruit te kunnen, dat het dan over een paar jaar niet allemaal meer op de hoogste settings is, is geen probleem.

Bedankt voor de tip wat betreft controle, al weet ik niet of ze dat bij Afuture ook doen (daar ga ik 'm sowieso kopen en afhalen, is hier vlakbij). Kan het in ieder geval nog even vragen als ik het op ga halen.

Mijn gevoel ging al uit naar de Haswell, maar denk dat ik het dan toch maar gewoon doe. Voor de zekerheid vraag ik bij het Voedingen-topic in CAA nog even na of de voeding helemaal voldoet, hoewel dat wel goed zal zijn. Dan ga ik hem daarna denk ik maar eens bestellen, morgen ofzo, tenzij dat er vanavond nog iemand komt met een opmerking over het Haswell-lijstje. :P

Ik zal uiteindelijk nog wel wat foto's plaatsen van het eindresultaat, dat is het minste wat ik terug kan doen. :)
Pagina: 1