Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU-fan luid tijdens bootup

Pagina: 1
Acties:

• fictitious
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 16:42
Beste mensen van Tweakers,

Ik heb nu al krap een jaartje een ASUS P8Z77-V moederboard draaiend. Ik begon met de standaard intel fan (bij de i5-3570k) die bij de cpu zat, maar heb uiteindelijk de scythe mugen 3 eropgezet omdat ik die al had aangeschaft (wist niet wat ik van de intel fan moest verwachten). Doordat de fans hierop 3-pin zijn draaiden ze altijd op t max aantal toeren. Nu vond ik onlangs een nieuwe bestemming voor de scythe koeler, dus ik dacht, laat ik die fijne stille intel er weer op zetten.

Dit gaat echter fout bij het booten. Terwijl de bios laadt staat de fan eerst stil, gaat vervolgens met veel lawaai naar t maximum aantal toeren. Zodra hij daar eenmaal op zit wordt hij langzaam stiller tot je hem niet meer hoort. Als hij eenmaal stil is blijft hij dat en tijdens het gebruik heb ik er geen last van.

Toch wil ik liever niet idereen in huis s'nachts wakker maken als ik besluit mijn mail te checken oid.

Ik heb met de vorrige cpukoeler met biossettings zitten spelen, omdat ik het verschil tussen 3 en 4 pins niet kende. Toch heb ik volgens mij alle instellingen op hun standaard waarden staan. Als t echt de bios niet is, dan blijft de fan over.

Heeft iemand een idee waarom die lawaieriger is geworden na een krap jaartje in de kast liggen (opgeborgen in originele verpakking)?

Als het inderdaad de hardware is, heeft iemand suggesties voor een vervangende, stille 4-pin fan koeler, liefst klein genoeg dat ik nog bij mijn ram kan.

Zou t smeren van de lagers met WD-40 een idee zijn?

Groet,

Fictitious

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik heb met de vorrige cpukoeler met biossettings zitten spelen, omdat ik het verschil tussen 3 en 4 pins niet kende. Toch heb ik volgens mij alle instellingen op hun standaard waarden staan.
Waarschijnlijk heb je toen de instelling van de CPU-fan verandert van PWM naar Voltage regeling, heb je 'm nu dus weer op PWM staan? Eventueel kun je eens de complete bios resetten (cmos), maar schrijf dan eventuele andere aanpassingen eerst even op. Kan idd ook dat de lagers niet echt fris meer zijn omdat 'ie een poos ongebruikt is.

• fictitious
Ik heb de cmos jumber al gereset. Zo kwam ik erachter dat firefox een correct ingestelde bios datum moet hebben om https certificaten goed te keuren (ik kon google niet meer op :p).

Alleen volgens de handleiding reset dit de "memory of date, time and system setup parameters". Ik ben er niet van overtuigd dat dit fansettings reset. (Zou er een extra batterij/geheugen kunnen zijn?)

Ik heb in mijn bios geen PWM/voltage regeling setting kunnen vinden. Ik zal even verder zoeken.

Als t de lagers zijn, waar zou ik die dan het beste opnieuw mee kunnen smeren?

*edit*

Heb nog even gekeken, er is geen PWM/voltage setting, volgens mij staat hij standaard op PWM en is dit niet te weizigen. Dingen die ik had aangepast, en die nu volgens mij op default staan zijn zaken als de minimum rotatie snelheden ed

*edit2*

Stel ik ga de lagers smeren, hoe doe ik dat dan het verstandigst? Ik heb t bij oudere pc's wel eens met WD40 gedaan, (als ze helemaal niet draaide) dat hielp, maar maakte ze niet echt bijzonder stil.

Als ik met de lagers ga kloten moet ik een backup hebben. (mocht het mis gaan)

Ik zit aan zo iets te denken:
pricewatch: Cooler Master GeminII M4

Ik wil iets kleins. BIj die scythe was ik altijd bang dat hij eraf zou donderen (nogal een log ding) en ik wil er een PWM fan op. T liefste zou ik nog bij mijn Ram kunnen. Verwacht dat dit lukt met deze koeler. Zal morgen de boel eens opmeten.

[ Voor 46% gewijzigd door fictitious op 13-07-2013 22:29 ]

• fictitious
Helaas, de lagers van de intel koel zijn lastig berijkbaar. Ik koop wel een keer een andere koeler. T staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje: voorlopig doet hij het tenminste. Tnx Nielson voor je response.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
fictitious schreef op maandag 15 juli 2013 @ 16:20:
Helaas, de lagers van de intel koel zijn lastig berijkbaar. Ik koop wel een keer een andere koeler. T staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje: voorlopig doet hij het tenminste. Tnx Nielson voor je response.
Die lagers zijn helemaal niet lastig bereikbaar... even het stickertje op de kop eraf peuteren en dan zit daar een gaatje onder waar je een drupje naaimachine olie in kan laten vallen... wel heel spaarzaam druppelen anders kan het gaan spetteren. Daarvoor kan je de koeler zelfs laten zitten, even de kast op de zijkant leggen. Het gaatje wel weer afplakken is het advies, anders kan er weer sneller stof bij.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 15-07-2013 17:12 ]

• fictitious
MicGlou schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:10:
[...]
Die lagers zijn helemaal niet lastig bereikbaar...
Hm, ik zie onder die stiker anders niets dan plastic. Ik kan de lagers niet zien. Er zit wel een soort kuiltje in het plastic, maar daaronder zit ook weer plastic. En t lijkt niet heel erg veel op zo'n `kurk' die je er even uit wipt. Ik kan er een foto van maken als dat handig lijkt. Waar zal ik dat dan het liefste uploaden?

*edit*

Of bedoel je t gaatje dat niet in het midden zit? Lijkt alsof daar soldeerwerk onder zit, dus leek me ookn iet verstandig.

[ Voor 12% gewijzigd door fictitious op 15-07-2013 17:18 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je de koeler niet echt gebruikt heb dan zal deze zeer zeker niet versleten zijn, dus smeren heeft geen zin.
Indien het toch de lager, dan heeft smeren ook geen zin, want binnen korte tijd heb je weer lawaai.

Volgens mij is het normaal dat als de pc opstart dat deze snel draait.

Je lost dit op door een grote koelblok erop te zetten met langzame fans, want dan hoeven de fans bijna nooit op volle snelheid te draaien.
En bij starten gaan ze niet harder dan de volle snelheid. Wel zorgen dat je uit een test haalt welek zeer stil zijn.
De grote koelblok heeft als voordeel dat deze de warmte heel goed verspreid, en dat de fan niet snel hoeft te zijn.

• fictitious
Ik denk ook niet dat hij is versleten, ik denk dat de olie in de lager is opgedroogd.
Het is ondertussen al bijna een jaar geleden dat ik hem erop heb gehad. Misschien was t toen ook al en ben ik het vergeten. Ik weet niet hoe goed gesmeerd die fan was wanneer hij werd geleverd.
T zal idd wel normaal zijn dat hij op max toeren draait tijdens de boot, maar hij lijkt gewoon moeilijk en met veel lawaai op gang te komen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Grote koelblok en langzame fan zal helpen.
Kijk vooral dat je ook de fan kunt wisselen met een langzamere, dus bij de koelblok die je koopt, indien je de bijgeleverde te veel lawaai vind maken.

• fictitious
Ik snap het, maar ik vind de fan opzich niet luidruchtig. Ook niet op max. Hij komt alleen met veel herrie opgang. Een grotere fan is op zich prima, maar ik wil graag nog bij mijn ram kunnen.

• MicGlou
fictitious schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:16:
[...]

Hm, ik zie onder die stiker anders niets dan plastic. Ik kan de lagers niet zien. Er zit wel een soort kuiltje in het plastic, maar daaronder zit ook weer plastic. En t lijkt niet heel erg veel op zo'n `kurk' die je er even uit wipt. Ik kan er een foto van maken als dat handig lijkt. Waar zal ik dat dan het liefste uploaden?

*edit*

Of bedoel je t gaatje dat niet in het midden zit? Lijkt alsof daar soldeerwerk onder zit, dus leek me ookn iet verstandig.
Geen gaatje in het midden op een originele koeler? Vreemd... dat gaatje in het midden hoort niet dicht te zitten, daar zit normaal gesproken precies een kleine as onder... printplaatje zit aan de andere kant... toch? :?

Ik heb mijn originele koeler maar eens even onderuit de kast gevist... en potver... geen gaatje aan de bovenkant! Hmmm, heb dus een beetje voor mijn beurt gesproken. Ik dacht dat ik nog niet zolang geleden een drupje in een stock koeler van een s1155 had gedaan bij iemand... maar nu twijfel ik of het niet een s775 was want daar zit het gaatje zeker in.

Excuus voor mijn uit de nek geklets... |:(

Ik heb de fan nu zonder koelblok in mijn handen... er zit helemaal nergens een goede plek op dat ding om even een drupje op los te laten :'( Gaat niet werken zonder groot risico te lopen dat het op plekken komt waar je het niet hebben wil.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 15-07-2013 18:10 ]

• fictitious
Beste MicGlou,

Dan zijn we t daar ten minste eens :p.

Ik dacht dat ik misschien met een naald een gat in t plastic zou kunnen prikken, maar dat durf ik echt niet aan. Het werkt nu, ik zal voorlopig maar leven met het geluid. Wellicht koop ik in de toekomst een vervangende heatsink. Heb nog zitten kijken, maar met een 120mm fan kan je volgens mij al niet meer bij de ram slots :O.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:17
Is het niet hetzelfde als bij laptops?
Mijn laptop koeler maakt bij opstarten ook een kabaal, na opzoeken blijkt dat (staat zelfs in de manual) hij dit doet om hem schoon te blazen..

• MicGlou
fictitious schreef op maandag 15 juli 2013 @ 18:24:
Beste MicGlou,

Dan zijn we t daar ten minste eens :p.

Ik dacht dat ik misschien met een naald een gat in t plastic zou kunnen prikken, maar dat durf ik echt niet aan. Het werkt nu, ik zal voorlopig maar leven met het geluid. Wellicht koop ik in de toekomst een vervangende heatsink. Heb nog zitten kijken, maar met een 120mm fan kan je volgens mij al niet meer bij de ram slots :O.
Dat gaatje gaat sowieso niet werken ben ik bang, want aan de bovenkant zit het printplaatje en de spoeltjes. De onderkant draait volledig mee en als je daar gaatjes in gaat maken raakt de fan in onbalans en gaat dan mettertijd alleen maar slechter draaien... want in het midden aan de onderkant kan namelijk niet want daar zit nou net de as in het plastic gedrukt... daaromheen wil je niet kloten. Dat was vroegah toch echt een stukje makkelijker.

Ach ja, ff zoeken en je vind een originele koeler voor een paar euro... en anders voor een paar tientjes wat anders. Volgens mij als je bijvoorbeeld een CM Hyper 212 Evo aanschaft, dan kan je nog prima bij het geheugen want dat is een vrij smalle koeler.

• fictitious
Goed dat je t zegt, want op eerste oog opslag lijkt hij wel wat op de scythe mugen 3, maar die is me echt te log.

• MicGlou
fictitious schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:58:
Goed dat je t zegt, want op eerste oog opslag lijkt hij wel wat op de scythe mugen 3, maar die is me echt te log.
Nee, ik heb nu zelf een Mugen 3 en die is denk ik minstens 1/3 dikker dan een 212 Evo. En zelfs met die Mugen 3 is bij mij eigenlijk alleen het meest linkse geheugenslot bedekt door de fan en als ik de er afhaal kan ik overal makkelijk bij (en die fan is heel eenvoudig te verwijderen).

Volgens de specs is de heatsink van de 212 Evo 5,1cm dik en inclusief fan aan de rechterkant 8cm dik. De heatsink van de Mugen 3 is 8,5cm en met een enkele fan net geen 11cm breed en met dubbele fan 13cm (HWI edition). Allebei verder ongeveer net zo breed en net zo hoog.

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 08:46
Alle intel stock coolers spinnen bij een boot hard op, doet hij bij mij zelfs als die uit slaapstand komt. Zit in de fan zelf en kan je niks aan doen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat heeft er toch ook mee te maken dat het systeem op dat moment nog niet kan bepalen wat de temperatuur is van het geheel en dus ook niet weet hoe hard het moet blazen? En juist daarom. uit voorzorg, maar op z'n hardst blaast zodat er geen schade ontstaat. Zodra de temperatuur beschikbaar is gaat de snelheid naar beneden naar wat strikt noodzakelijk is.
Pagina: 1