welke soort koelvloeistof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vorig jaar heb ik voor een digitale fotocamera een Peltier+ chiller waterkoelsysteem gebouwd, met onderdelen die ook gebruikt worden voor cpu watercooling, om de camera tot -22 graden af te koelen.
Afgelopen week ontdekte ik dat de circulatie van de koelvloeistof zeer gering was geworden, ondanks 2 krachtige pompen (waarvan één een dompelpomp is).
Vanmorgen de Corsair Hydro series cpu cooler los gehaald en de slangen omgeleid naar een reserve cpu cooler van het zelfde type.
Nu bleek de circulatie wél in orde te zijn.

Conclusie; de koelvloeistof die ik gebruik -50% hoogwaardige (long-life) auto koelvloeistof + 50% demi water- moet toch residu achter laten in de (koperen) kanaaltjes van de Corsair CPU watercooler, zodat de doorlaat geringer wordt.

Mijn VRAAG is nu welk type koelvloeistof moet ik gebruiken die gegarandeerd geen residu achterlaat en het koper niet aantast?

NB de inhoud van koelsysteem is ongeveer 35 liter...dit voorkomt dat de chiller constant aan en dan weer uit schakelt.

Gerrit van der Veen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Even offtopic...maar een WC voor je camera??

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

dan zou freon denk ik wel de oplossing zijn. maar dat is een gas en niet bepaald veilig.
misschien meot je toch een professioneel bedrijf inschakelen.

verder ben ik ook benieuwd hoe het er nu uit ziet

[ Voor 64% gewijzigd door Fordox op 13-07-2013 13:42 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
De camera (canon 5 dmk2) wordt gebruikt om foto's van astronomische objecten (sterren en nevels) te maken, door de lange sluitertijd -tot 15 minuten- ontstaat in een niet gekoelde camera relatief veel ruis.
In mijn gekoelde camera is die thermische ruis vrijwel afwezig...

Gerrit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:24
Waarom hang je er dan geen Phase change koeler aan?
Dan kun je tot -100 oid koelen (afhankelijk van de unit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
-100? dan vriest de camera kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou voor eentje uit deze lijst gaan: http://www.highflow.nl/koelvloeistof/kant-en-klaar/ of deze lijst: http://www.aquatuning.nl/...t/c877_Kant-en-klaar.html

Welke "hoogwaardige (long-life) auto koelvloeistof" gebruikte je?

[ Voor 16% gewijzigd door Juup op 13-07-2013 14:29 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Met een peltier koeling wordt de koelvloeistof juist heel erg heet, terwijl de CPU onder het vriespunt kan komen.

Gewoon demi-water met een beetje additive tegen corrosie.

Als je eerst auto-koelvloeistof hebt gebruikt moet je eerst je koeling flink doorspoelen.

[ Voor 21% gewijzigd door RocketKoen op 13-07-2013 14:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
In een forum over het automerk Audi werd er Carex Long life G12 koelvloeistof geadviseerd.
Dit is de bekende glycol koelvloeistof, 3 euro per liter...NB inhoud koelsysteem = 35 liter.

Momenteel ben ik de corsair cpu cooler met demi water aan het doorspoelen, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:54

InFamous

excommunicado

Gewoon demi water halen en een klein flesje antivries halen en er door heen gooien. Koelvloeistof van auto's en motoren bevat ook olie. Dit zorgt dat je blok en je pompen dicht slippen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 11:32
InFamous schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 15:37:
Gewoon demi water halen en een klein flesje antivries halen en er door heen gooien. Koelvloeistof van auto's en motoren bevat ook olie. Dit zorgt dat je blok en je pompen dicht slippen.
Is dat echt waar, dat er olie in zit? gebruik al jaren action -28 autovloeistof (de roze) en dit werkt eigenlijk prima.

Voorheen altijd demi water maar daar komt toch zooi in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 14:56
Je hebt geen koelvloeistof/antivries voor auto's nodig. Dat heeft thermisch slechtere eigenschappen dan water om het vriespunt te verlagen. Maar jij komt niet onder het vriespunt, jij koelt een warme peltier.
Gewoon demi-water en een anti-corrosie middel gebruiken.
Pagina: 1