Compaq Deskpro + extra 4.3 HD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161

Topicstarter
Dag allen,

Graag even de aandacht voor het volgende: ik ben gevraagd om een extra HD van 4.3 GB (seagate) in een Deskpro van Compaq te bouwen. Er zit al een 650 mb HD in, maar die MOET erin blijven. (Ja, ik ben het er zelf ook niet mee eens...). De 4.3 moet er dus naast komen.

Nu de vraag: kan ik rare dingen tegenkomen? In zelfbouwsystemen is dat soort klussen geen probleem, maar bij die merkkasten... Kan ik de bestaande HD kabel met maar 1 aansluiting zomaar vervangen door een kabel met 2 aansluitingen? En moeten de HD's op master en slave of op Cable select? En hoe kom ik in het BIIOS op zo'n kreng? Ik meen me te herinneren dat dat een kleine partitie op de HD was... En verwachten jullie dat de 'nieuwe' HD direkt herkent wordt?

Ben Benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10
F10 voor de bios. BIOS staat normaal als partitie op hdd. Is die niet aanwezig kan je ook de bios niet in. IDE kabel met 2 connectors moet kunnen, Master/slave/cable select moet je even proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, bedankt, ik ga vrijdag aan de slag...
Moet ik alleen nog iets vinden op het feit dat de HD 3.5 breed is en de vrije plek in de kast 5.25. Maar dat moet met wat prutswerk wel op te lossen zijn.

Bedankt.
Ben Benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4222

Je zegt niet wel type Deskpro.

Compaq HD's moeten altijd op CableSelect staan, dat is een gegeven, hoef je niet eens te proberen.

Ja, je kan de ribbon met maar 1 aansluiting vervangen voor eentje met 2.

Niet alle Compaq deskpro's hebben binnen genoeg ruimte, vaak is er maar voor 1 HD een ophangpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt gelijk: ik bedoel een kast met een P100 erin: iets van een deskpro 2100, kan dat? Zo'n platte kast met een golf in de voorkant...

OK, cable select it is. En inderdaad is er maar ruimte voor 1 HD: de andere smalle plek wordt ingenomen door de FD. Maar onder de cd-rom was nog plek. Ik heb nl. al in de kast kunnen kijken en ontdekte toen dat er maar 1 aansluiting aan de flatcable zat...

En zou de HD als 1 partitie van 4.3 GB herkent worden? Of moet ik hem in iets kleiners knippen? Er draait win98 op, dus de software zou niet moeilijk moeten doen. Nou ja, niet anders dan op andere win-machines ;)

B. Benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23481

Zal vast wel draaien, ondanks dat het een compaq is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:11
Een deskpro 2000 dus. Die heeft genoeg ruimte om een extra CD-ROM drive e.d. in te bouwen, maar een 3.5" bay is, als de originele schijf er in moet blijven, er niet over. Je kunt dus kiezen voor een bigfoot van Quantum (worden die nog gemaakt?) of een 5.25->3.5" setje gebruiken.

De deskpro 2000 heeft 2 ide kanalen, die elk 2 apparaten kunnen aansturen. Als er nu dus alleen een harde schijf inzit zou ik zeggen, gewoon de tweede IDE poort gebruiken. Je hoeft dan ook geen jumpers te verzetten op de harddisk.

Normaal gesproken staat de secundaire IDE op enabled, en hoef je voor de rest niets in te stellen.

Ik weet alleen niet of die ook een HD van 4.3 GB aankan, maar ook daar zo'n proggies voor te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 16:09

Kirpeknots

Wazzup!

Hij kan een grote IDE schijf aan. De bios kan je flashen met een nieuwe compaq bios. De enige Compaq's die hier ellende mee hebben zijn oude Pressario's.

Ik heb hier een deskpro 4/100 80486!!! met een Maxtor 4.3.
Ze kunnen gewoon op master/slave in deskpro 2000's en deskpro 2000mmxen. Dat cableselect verhaal slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, dan verwacht ik, gewapend met een tweetal beugeltjes om de HD in de 5.25 plek te hangen en een kabel met 2 stekkers dat er geen problemen ontstaan.

Hartelijk dan voor het meedenken en ik zal zondagavond een verslagje schrijven.

B. Benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, het is gelukt. Ik heb inderdaad een rekje gebruikt om hem in een 5.25 positie in te bouwen. De ene HD staat op master, de andere op slave, net als bij 'normale' pc's. Hij herkende de HD direkt. No problemo.

Hartelijk dank,

B. Benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4222

Op donderdag 07 juni 2001 00:38 schreef Kirpeknots het volgende:
Dat cableselect verhaal slaat nergens op.
Als je profesioneel met compaq hardware bezigbent, weet je dat in (modernere) compaq's alle IDE devices altijd op CableSelect staan.

Ik sluit niet uit dat je ze best wel aan de gang krijgt door ze op master/slave te zetten, maar feit is dat compaq "adviseert" ze op CS te zetten.

Ook als je een upgrade bestelt (DVD, CDROM, brander, extra HD, etc) besteld, staan die out of the box al op CS.

Je zou wel lomp bezigzijn om em dan om te gaan jumperen.

Dus't verhaaltje slaat wel ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Als die ellendige 650-er erin moet blijven zou ik met Drive Image het zaakje eerst naar de 4,3 gooien, daarmee klussen, en daarna de 650-er terugzetten.
Dit is typisch zo'n klusje waar je avonden mee bezig kunt zijn.... Ik heb pasgeleden hetzefde gedaan, en toen werkte de floppy-drive opeens niet meer + bios-update vinden + 50 keer tergend langzaam opstarten en afsluiten etctect :r

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Pagina: 1