DC vs AC adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-04 19:59
Ik heb dus een Bluetooth wireless speaker gekocht met oplaadbare accu. Nu staat er in de beschrijving dat ik een DC lader moet gebruiken of via mini usb naar een gewone usb aansluiting in de pc zelf.

Nu keek ik op mijn HTC one X lader, en daar staat AC op met als uitgang 5v, hetzelfde voltage als wat er achterop het boxje staat. Op het boxje staat DC 5V.

Jullie raden het misschien al, kan ik het boxje opladen via mn HTC lader? Of krijgt die dan teveel te voorduren?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:43
Ragrootenboer schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 11:29:
Nu keek ik op mijn HTC one X lader, en daar staat AC op met als uitgang 5v, hetzelfde voltage als wat er achterop het boxje staat. Op het boxje staat DC 5V.
Snap je tekst niet helemaal: "...daar staat AC op..." en "Op het boxje staat DC..."? Een foto zou veel verduidelijken.

Maar als het gaat om de oplader van je telefoon: zeer waarschijnlijk heeft 'ie een AC ingangsspanning van 110...230V of zo nodig en geeft 'ie een uitgangsspanning DC 5V - en als dat zo is zou je die inderdaad moeten kunnen gebruiken.

Maar nogmaals: een foto van je lader (en dan het stukje met cryptische tekst & tekens) en nog zo'n foto van de speaker (zal rondom de oplaad-poort ook wel wat cryptische tekst staan) zou helpen om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De HTC one X heeft een micro usb, dus dat gaat zowiezo niet passen.
evt met een verloopje wel

Maar wat daarbij belangijk is dat de adapter in staat is het amperage te leveren die de box nodig heeft

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:25
Even logisch redeneren:
HTC One X lader moet USB geval zijn (5V DC, waarschijnlijk 1A)
Bluetooth Wireless speaker kan worden opgeladen via USB aan de pc (5V DC max 0,5A)
Aangezien de spanning dezelfde is, de aansluiting dezelfde is en de leverbare stroom iets groter, zal de speaker dus kunnen laden op de HTC lader en zelfs sneller als via de USB poort van een pc.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
HTC lader kan losgekoppeld worden. Dus ik kan het snoertje van het boxje zo in mn lader van de telefoon stoppen.

Hoop dat het wat duidelijker is zo :D

[ Voor 121% gewijzigd door Ragrootenboer op 13-07-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Gewoon doen, kapot kan het niet. Lader botst ook gewoon een usb poort na, maar dan alleen het voedinggedeelte.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
Haha oke thx! Heb namelijk wel een een scheerapparaat aan de verkeerde gekoppeld, die was gelijk kaduuk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Probeer die foto eens te linken EN in het publieke gedeelte te zetten. Hij staat nu op het secure gedeelte van je dropbox en ik krijg een 403-error.

Laat ik het zo brengen: een Alternating Current transformator zul JIJ niet zo snel in je huis hebben staan. En geen enkele batterij zul je er mee op KUNNEN laden, laat staan diode-bezittende electronica... je leest het waarschijnlijk verkeerd, die HTC adapter kun je voor elke wereld zone (Engeland, USA, Europa, etc...) een wisselspanning-kant op zetten (zodat hij overal in het stopcontact past) en hij tolereert van 100 tot en met 250 volt wisselspanning aan die kant, afhankelijk van de locatie: 50 tot 60Hz (en zo vang je dus de hele wereld aan stroomnetten af!).

Aan de andere kant, wat hij er uit gooit, is 5 volt gelijkspanning. Geen gewissel. Dus geen Hz-nummer er achter. 5V Wisselspanning zal het nut van wisselspanning overigens ook behoorlijk teniet doen. Wat er op zo'n adapter staat is echter meestal wel hoe zwaar je hem kan belasten: 1Ampere is doorgaans normaal, de gemiddelde PC USB poort geeft 0,5 Ampere. A*V=W; 0,5amp * 5v = 2,5 Watt; of in het geval van die adapter: 5 Watt. En dat staat vaak ook op die adapter: hoeveel ampere hij maximaal als wisselspanning trekt. Vaak wel een absurd hoog nummer om pieken te afvangen.

Maar dat jij 5V wisselspanning hebt, dat kan niet. Je OneX laad gewoon met 5V gelijkspanning (DC; Direct Current), en je speaker zal dat ook gewoon gebruiken als er een slot op zit.

NOOIT maar dan ook NOOIT moet je wisselspanning op een USB poort zetten, maar ik verzeker je: tenzij je bij een grappenwinkel (dat is geen humor, eerder een terreur winkel!) hebt geshopt, of zelf met de schroevendraaier, soldeerbout, en kabeldraaier bezig bent geweest, zul jij GEEN lead vinden die wisselspanning in een USB plugje gooit. Als je dat wel inplugt zal het gevolg in het MINST erge geval een gesprongen stop zijn, waarschijnlijk kun je echter de electronica afschrijven als hij niet gelijk in de fik vliegt.

Overigens: je HTC adapter (is ook een apparaat) heeft als invoer WEL wisselspanning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik weet niet of jouw verhaal TS vertrouwen geeft om zijn box met die adapter op te laden , Umbrah.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik hoop het juist wel! IN de adapter gaat AC, Alternating Current, Wisselspanning, en UIT komt DC, Direct Current, Gelijkspanning. Als iets een USB plug heeft, is het ONMOGELIJK dat buiten zwaar uitzonderlijke dingen om, dat er wisselspanning op staat.

Op het foldertje van de HTC OneX staat (plaatje van google, links van de TS werken niet):
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/786958237/Hot-sales-EU-USB-Plug-Adapter-Charger-For-HTC-one-x-for-HTC-T328w-Mobile-phones.jpg

Input: 100-240V~200mA 50-60Hz
Output: 5VAfbeeldingslocatie: http://d3cgb598vs7bfg.cloudfront.net/images/upload-flashcards/back/3/6/57463431_m.jpg 1A

Dat symbooltje is het symbool voor gelijkspanning, zo is er ook een voor wisselspanning:

Afbeeldingslocatie: http://guitarcenter.lithium.com/legacyfs/online/19654_02_AC.DC-Symbols.jpg

Vaak heb je bij een adapter ook een polariteitsweergave, immers, DC heeft polen! (AC niet, daar wisselen ze gewoon van positie 50-of-60 keer peer seconde):

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/AC_adaptor_polarity.png/800px-AC_adaptor_polarity.png

Voor (micro)USB is dat echter niet zo nodig, dat is gestandaardiseerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Umbrah op 13-07-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/351/epe1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/6478/o9oh.jpg

Zo hehe! :D

[ Voor 167% gewijzigd door Ragrootenboer op 13-07-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dus als ik het goed begrijp komt er uit mijn HTC lader gewoon DC spanning en kan ik hem dus WEL gebruiken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:25
Staat helaas geen gewenste stroomsterkte bij, maar neem van mij aan dat het werkt en dat het sneller laad dan met een kabeltje aan de pc.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:43
Yep, de foto's bevestigen de uitstekende verhalen van Umbrah. Dit gaat gewoon goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ragrootenboer schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:59:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dus als ik het goed begrijp komt er uit mijn HTC lader gewoon DC spanning en kan ik hem dus WEL gebruiken?!
Yup, precies zoals ik zei (nu pas je plaatje kunnen zien!).

Input 100 tot 240V @ 50-60Hz (dat Hz suggereert wisselspanning). En laat de output van je stopcontact nou toevallig NET 230V zijn op 50Hz!

Output: 5V met een DC symbooltje er onder.

Overigens: dit zat volgens mij gewoon bij de natuurkunde lessen vroeger op school! Ik heb de les alleen even herhaald ;)

Er zit een mini USB poort op, wat suggereerd dat hij berekend is op 500milliampere, oftewel: 0,5A. Als je adapter meer KAN aanbieden dan is dat niet erg, het laadcirquit neemt wat hij nemen kan, en de rest doet hij niks mee. Dit is herkenbaar van telefoons die erg langzaam laden aan computers (of bij benchmarks slechts wat langzamer leeglopen), of tablets die met een 2Ampere lader ineens veel sneller laden. Mogelijk ben je met je HTC lader zelfs sneller klaar!

Ik heb een keer in m'n leven een Sony eReader gehad die ook via miniUSB wou laden, die helemaal niet wou laden overigens als er niet OOK een data verbinding was...die MOEST dus wel aan een computer laden wat natuurlijk verre van ideaal was. Maar goed, dat is Sony... ik gok dat jij wel goed zit met die speaker. En anders: Raspberry Pi ombouwen tot lader want het is niet ideaal om steeds een 60Watt+ PC aan te laten staan ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Umbrah op 13-07-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
Umbrah schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 13:03:
[...]

Yup, precies zoals ik zei (nu pas je plaatje kunnen zien!).

Input 100 tot 240V @ 50-60Hz (dat Hz suggereert wisselspanning). En laat de output van je stopcontact nou toevallig NET 230V zijn op 50Hz!

Output: 5V met een DC symbooltje er onder.

Overigens: dit zat volgens mij gewoon bij de natuurkunde lessen vroeger op school! Ik heb de les alleen even herhaald ;)

Er zit een mini USB poort op, wat suggereerd dat hij berekend is op 500milliampere, oftewel: 0,5A. Als je adapter meer KAN aanbieden dan is dat niet erg, het laadcirquit neemt wat hij nemen kan, en de rest doet hij niks mee. Dit is herkenbaar van telefoons die erg langzaam laden aan computers (of bij benchmarks slechts wat langzamer leeglopen), of tablets die met een 2Ampere lader ineens veel sneller laden. Mogelijk ben je met je HTC lader zelfs sneller klaar!

Ik heb een keer in m'n leven een Sony eReader gehad die ook via miniUSB wou laden, die helemaal niet wou laden overigens als er niet OOK een data verbinding was...die MOEST dus wel aan een computer laden wat natuurlijk verre van ideaal was. Maar goed, dat is Sony... ik gok dat jij wel goed zit met die speaker. En anders: Raspberry Pi ombouwen tot lader want het is niet ideaal om steeds een 60Watt+ PC aan te laten staan ;)
Haha, dat zou ook een optie kunnen zijn ja! :D Hij hangt er inmiddels aan, toch nog even spannend! :P
Pagina: 1