• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:49
Systeem specs:
Intel Core i5 4670K Boxed
Gigabyte GA-Z87N-WIFI
Gigabyte GeForce GTX 770 2GB
Seagate Barracuda HDD.15, 4TB
Fractal Design Node 304 Zwart
Cooler Master Hyper 212 EVO
Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU
Silverstone Strider Essential 700W (ST70F-ES)
Samsung 840 series Pro 256GB

Probleem:
Nieuwbouw pc start niet, na indrukken power knop, krijgen alle fans een kleine slag, maar draaien niet rond.
Na een reset te doen, krijgen alle fans opnieuw een kleine slag en draaien opnieuw weer niet rond.
Na de voeding uit te schakelen, terug aan te schakelen en de power knop induwen, krijgen alle fans opnieuw een kleine slag en draaien niet rond.

Al geprobeerde oplossingen:
- 24 Pin PSU kabel + 4 pin CPU kabel (gele) nazien of ze goed zijn bevestigd
- Latjes ram controlleren of ze goed in de slots zitten, ram latjes verwisselen van plaats, 1 latje ram eruit halen, latje ram verwisselen van bank, latje ram vervangen door het latje dat we verwijderd hadden, dit latje ook nog eens wisselen van bank.
- CPU koeler gedemonteerd, CPU eruit gehaald en visueel gecontrolleerd, moederbord pinnen visueel gecontrolleerd, moederbord een opgestart zonder CPU, CPU terug in moederbord geplaatst.
- Voeding van andere werkende pc genomen, krak het zelfde probleem nog steeds.
- CMOS clearen tussen elke stap

De voeding is haswell compatible.
Deze staat in de "SilverStone PSU for Haswell support list" document.
http://www.silverstonetek...SU/2013_H_CPU_support.pdf

Besluit:
Aangezien de fans enkel maar een kleine schok krijgen en niet beginne rond te draaien, begin ik te denken dat het moederbord met een "dead on arrival" is geleverd...?

Een andere socket 1150 CPU of een ander socket 1150 moederbord heb ik niet ter beschikking (is nog te nieuw, dit was mijn eerste Intel Haswell systeem).

Graag jullie tips / mening / hulp.
Wat denken jullie dat er kapot is? Het moederbord of de CPU?
Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door querex op 13-07-2013 13:03 ]

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Word lastig als je geen andere cpu hebt om te testen.

[ Voor 131% gewijzigd door JT888 op 13-07-2013 03:52 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Bouw het spul eens zo minimaal mogelijk, buiten de kast op:
Moederbord op een stuk karton of krant, CPU+koeler, 1 reep geheugen en PSU. Geen harddisk, geen videokaart. En kijk eens of 'ie dan wel wil opstarten (CPU fan die draait)?

Je sluit daarmee een heleboel componenten uit als oorzaak, waaronder de kast zelf: wellicht dat er afstandhouders op plaatsen zitten waar je op het moederbord geen gat hebt.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Agree met vanaalten.

Zorg indien mogelijk wel even dat je speaker goed zit aangesloten. Indien je MOBO goed werkt zou je piepjes moeten krijgen wegens het ontbreken van RAM.

Althans, zo was dit altijd. Weet even niet hoe dit met nieuwe moederborden zit.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

Nieuwbouw pc start niet, na indrukken power knop, krijgen alle fans een kleine slag, maar draaien niet rond.
Na een reset te doen, krijgen alle fans opnieuw een kleine slag en draaien opnieuw weer niet rond.
Na de voeding uit te schakelen, terug aan te schakelen en de power knop induwen, krijgen alle fans opnieuw een kleine slag en draaien niet rond.
In 9/10 gevallen als de fans een kleine slag maken maar meer niet is dat kortsluiting.
Zoals hierboven ergens al gezegd, bouw het spul uit buiten de kast (op een kartonnen doos) en test dan weer.
Grote kans dat er een afstandsbusje of iets dergelijks niet goed zit (ATX is opzich een standaard, echter sommige moederborden hebben op bepaalde plekken geen schroefgat zitten, en als je daar een afstandsbusje onder hebt krijg je kortsluiting).

• querex
vanaalten schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:04:
Bouw het spul eens zo minimaal mogelijk, buiten de kast op:
Moederbord op een stuk karton of krant, CPU+koeler, 1 reep geheugen en PSU. Geen harddisk, geen videokaart. En kijk eens of 'ie dan wel wil opstarten (CPU fan die draait)?

Je sluit daarmee een heleboel componenten uit als oorzaak, waaronder de kast zelf: wellicht dat er afstandhouders op plaatsen zitten waar je op het moederbord geen gat hebt.
Alle overige componenten zijn niet aangesloten DVD, SSD, GPU, front USB, ...
Enkel nog een zuiver moederbord:
- CPU (zonder CPU koeler, aangezien hij toch maar 0,5sec draait)
- 1 Latje ram
- PSU aangesloten via 24 pins ATX en 4 pin gele CPU (moederbord heeft een 4 pin CPU, geen 8 pin CPU stekker)

Moederbord ligt kaal op een tafel, zonder CPU koeler, ook visueel is er nergens een kortsluiting zichtbaar op het PCB.

Heb deze morgend met de PSU van mijn broer geprobeerd.
Deze heeft een status LED.
Na het inschakelen van het moederbord, krijgen de fans zoals altijd een kleine schok, waarna de LED op de PSU rood schijnt.
In de manual staat rood = kortsluiting.
Dit zowel met CPU en ram als zonder CPU en ram.

Lijkt me dus duidelijk dat de CPU waarschijnlijk niet het probleem is, maar duidelijk een DOA Moederbord...
50Miles schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:30:
Agree met vanaalten.

Zorg indien mogelijk wel even dat je speaker goed zit aangesloten. Indien je MOBO goed werkt zou je piepjes moeten krijgen wegens het ontbreken van RAM.

Althans, zo was dit altijd. Weet even niet hoe dit met nieuwe moederborden zit.
Dat is het lastige, het moederbord heeft geen speaker op zijn PCB en heeft ook geen pins om een luidspreker op aan te sluiten.
Ook geen 8 segment display waar je error codes uit kan aflezen...
Ook in de manual is er niets van piep tonen / speaker leesbaar. :(

[ Voor 24% gewijzigd door querex op 13-07-2013 12:08 ]

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 20:50
Misschien moet je gewoon speakerset of koptelefoon aansluiten op de groene 3.5mm aasluiting op het moederbord. Via daar kunnen misschien de fouttonen hoorbaar worden.

• vanaalten
Nou ja, misschien dat er nog fouttonen hoorbaar worden, maar het lijkt mij wel vrij duidelijk:
Enkel moederbord & (werkende) PSU, PSU geeft aan dat er een kortsluiting is?
En kaal (moederbord/CPU/PSU buiten kast) geeft een niet-werkend systeem?
Moederbord als DOA terugsturen.

Tip: vlak voor je het beschermkapje over de CPU socket terugplaatst, maak een paar goede kwaliteit hi-res foto's van de socket en pinnen. Als de winkel waar je 'm gekocht heeft een fout maakt bij het uitpakken en gaat zeggen dat er pinnen in de socket verbogen zijn, dan kan je bewijzen dat dat bij jou niet zo was. Hoogst waarschijnlijk heb je die foto's nooit nodig, maar juist voor het geval dat...

• querex
vanaalten schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 12:58:
Nou ja, misschien dat er nog fouttonen hoorbaar worden, maar het lijkt mij wel vrij duidelijk:
Enkel moederbord & (werkende) PSU, PSU geeft aan dat er een kortsluiting is?
En kaal (moederbord/CPU/PSU buiten kast) geeft een niet-werkend systeem?
Moederbord als DOA terugsturen.

Tip: vlak voor je het beschermkapje over de CPU socket terugplaatst, maak een paar goede kwaliteit hi-res foto's van de socket en pinnen. Als de winkel waar je 'm gekocht heeft een fout maakt bij het uitpakken en gaat zeggen dat er pinnen in de socket verbogen zijn, dan kan je bewijzen dat dat bij jou niet zo was. Hoogst waarschijnlijk heb je die foto's nooit nodig, maar juist voor het geval dat...
Bedankt voor de tip, zal hem nog even uitpakken om er opnieuw een foto van te maken!

Nog vergeten te vermelden.
De voeding is haswell compatible.

Deze staat in de "SilverStone PSU for Haswell support list" document.
http://www.silverstonetek...SU/2013_H_CPU_support.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door querex op 13-07-2013 13:03 ]

• querex
Gents,

Ben vandaag nog snel een nieuw goedkoop socket 1150 moederbord gaan kopen bij Alternate (deze zijn geopend op zaterdag, zercom waar de volledige bestelling geplaatst is, is pas maandag open).
Ik heb het nieuwe moederbord gekocht omdat ik er voor 99% zeker van was dat het moederbord de oorzaak was (kortsluiting op de 4 pins CPU power stekker).
Bedoeling was om met het nieuwe goedkope moederbord er 100% zeker van te kunnen zijn dat het ITX moederbordje het probleem is.
En kan ik het nieuwe goedkope moederbord gebruiken in tussentijd dat het ITX moederbord onder DOA garantie word vervangen.

Eenmaal de CPU en het ram geheugen in het nieuwe moeder bord geinstalleerd en de powerknop ingeduwd, draaien de fans 1 sec rond, waarna 1 sec stil, fans draaien terug 1 sec rond, waarna weer 1 sec stil.
Dit nieuwe goedkoop moederbord heeft wel een speaker uitgang, deze maakt geen enkele biep, enkel hoe je het moederbord opspringen (kleine tik) van zodra de fans beginnen te spinnen.

Het lijkt erop dat buiten het moederbord (kortsluiting op de 4 pins CPU stekker) ook de i5 haswell CPU stuk is.
Lijkt erop dat de CPU kapot was en het moederbord heeft mee kapot gemaakt.
Of het moederbord al kapot was en het de CPU mee heeft kapot gemaakt.

Wat denken jullie???
Want ik begin aan alles te twijfelen...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet echt heel erg veel moeite doen om een CPU te slopen. Ik geloof er niet in dat je met een defect moederbord een CPU kapot kan maken. Weet je zeker dat je alle voedingskabels correct hebt aangesloten?

https://discord.com/invite/tweakers

• querex
Alle voedingskabels zijn correct aangesloten.
Er ontbreken ook geen kabels (zoals sommige de gele CPU voedingskabel vergeten aan te sluiten).

Ik ontlaad me ook telkens via de aardpin alvorens ik een pc onderdeel monteer.

Idd de CPU slopen is misschien moeilijk.
Maar stel dat de CPU stuk is, waardoor hij bij de eerste opstart teveel stroom heeft getrokken op de moederbord (wat een CPU spannings regelening heeft die achter de 4 pin CPU power stekker zit).
Waardoor dit een defect heeft gemaakt in de CPU voeding op het moederbord, wat een kortsluiting als defect heeft nagelaten op het moederbord?

• querex
Wat denken jullie??? Moederbord en CPU kapot?
Want ik begin aan alles te twijfelen...

• vanaalten
In principe kan alles. Een CPU is niet snel defect, het zal verwacht ik vaker voorkomen dat een moederbord DOA is dan een CPU, maar beide komt voor.

En 'defect' heb je ook weer in allerlei smaken: theoretisch valt er best een defecte CPU te verzinnen die je moederbord kapot maakt - of andersom.

In dit geval lijkt het, gezien de onderdelenswaps die je gedaan hebt, het meest waarschijnlijke dat de CPU uiteindelijk de kapotte boosdoener was. Helaas heb je niet de apparatuur om zo'n ding goed door te meten (waarschijnlijk heeft alleen Intel die spullen...), dus enige wat je kan doen is proberen met een andere processor.

Maar je frustratie is begrijpelijk - best wel een rotsituatie, dit.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Misschien de voeding die alles defect maakt?

Als je nieuwe hardware binnen krijgt, dan zou ik je geleende voeding gebruiken, om te testen.
Dan pas je nieuwe voeding gebruiken, en kijken of deze niet alles sloopt.

of nieuwe voeding op een oude pc testen, om uit te sluiten dat deze goed werkt.

[ Voor 74% gewijzigd door jan99999 op 15-07-2013 08:44 ]

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Enige wat je nog zou kunnen overwegen is ermee naar een shop gaan waar ze onderdelen kunnen uitwisselen en proberen.

• querex
Inmiddels bij Zercom langs geweest.
Moederbord was na een test direct DOA verklaard.

Voor 4650K i5 socket 1150 had Zercom nog geen test materiaal (vervang CPU of moederbord om ff te testen).
Gelukkig had ik mijn 2de cheap ass socket 1150 moederbord bij dat ik zaterdag nog snel was gaan kopen.
Na de CPU hier in te testen, ging hij er van uit de de CPU toch DOA was.

Beide zijn dus onder DOA opgestuurd, waarschijnlijk krijg ik eind deze week / begin volgende week reactie.

Ik zal het systeem met de nieuwe componenten zoiezo testen met een de PSU (520W) van mijn huidige pc.
En de nieuwe voeding nog een keer op mijn oud systeem aansluiten om hem een dagje te laten proef draaien.
Heb de spanningen van de PSU alvast doorgemeten en die zijn OK, maar je kan natuurlijk geen belaste metingen en of pieken meten op die manier.

Ik hou jullie op de hoogte!
Alvast bedankt voor al het denkvermogen en tips ;-)

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:00
Ik had het zelfde probleem met een gigabyte z87 itx bord volgende dag een asus h87 itx bord in huis en alles werkte perfect. Moederbord D.O.A was het bij mij

• vanaalten
Dus als dat klopt had je een defekt moederbord (de eerste) en een defekte CPU? Je kan maar pech hebben... Plezierig wel dat ze bij Zercom mee willen helpen/denken.

• querex
Idd blijkbaar een DOA moederbord en een DOA cpu.
Die kans is echt heel heel klein :p

Technische dienst bij Zercom was heel behulpzaam en meedenkend.
Komt nadien toch mooi in de shop review te staan.
Aangezien er laatste tijd enkel negatieve shop reviews op tweakers over Zercom aftersale staan.

Heb eind deze week / begin volgende week normaal de nieuwe onderdelen van de DOA rma binnen.

Heb inmiddels de PSU voor de zekerheid ook eens test lopen op een oude game pc.
Maar deze staat al 24u onder GPU + CPU load te draaien zonder problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door querex op 17-07-2013 07:19 ]

• querex
DOA hardware was inmiddels al 2 weken binnen bij Zercom.
Inmiddels is Zercom failliet gegaan (eergisteren).

Waarschijnlijk zie ik de hardware dus niet meer terug of pas over enkele maanden...
Pagina: 1