Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 03:08
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Photoshop, Illustrator, After Effects, Premiere Pro.
En evt. video-editingsoftware

Wat mag je laptop gaan kosten?
1300

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja in verband met school <--> huis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Apple, stabiel OS.
Licht en mooi design

Ik ga in september beginnen met de opleiding communication & multimedia design.
Hiervoor heb ik een laptop nodig en mijn oude laptop kan echt niet meer.
Ook door de eisen die er gesteld worden.
Namelijk:
Processor: Minimaal quad core Intel Core i5 processor of AMD equivalent (Intel Core i7 of AMD equivalent aanbevolen)
Geheugen: Minimaal 4GB DDR3 geheugen (8GB DDR3 aanbevolen) Harde schijf: 7200 RPM harde schijf (SSD aanbevolen)
Videokaart: Dedicated ATI of NVIDIA of Intel HD Graphics 4000

Ik dacht hierbij aan de nieuwe macbook air 13" i5 met 8GB ram en 128 GB SSD
En een laptop koop je voor een langere tijd,en wil wel dat ik na 3 jaar nog ervan kan genieten.

Mijn vraag is dus, is dit een goede keuze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
De MBA voldoet niet aan de minimale eisen aangezien hij een dual-core CPU heeft die ook nog eens ULV is en daarmee niet echt snel.

De goedkoopste Macbook die aan je eisen voldoet is de 15" Macbook Pro met een startprijs van € 1.829,-

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
Alleen betwijfel het of je daadwerkelijk een dual-core CPU nodig hebt.
Ze zouden er ongetwijfeld imacs moeten hebben staan voor het grotere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
waarom zou een macbook pro niet volstaan? Eventueel kun je die zelf nog upgraden door er meer geheugen en een SSD in te zetten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:50
Ik studeer ook CMD (nu in Maastricht en daarvoor in Arnhem) en je hebt echt niet zo'n krachtige hardware perse nodig... Ik zie genoeg met een Macbook Pro 13" van 3 generaties terug en veel Windows laptops hebben ook niet zo'n dikke hardware erin. Gewone i5 is voldoende en genoeg RAM erin en het moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom niet gewoon naar een goeie 15" inspiron kijken ofzo? De software draait daar ook gewoon op. Geloof me: een CMD-er heeft het doorgaans niet zo breed (tenminste, zodra afgestudeerd). Bang-for-bucks en qua bouwkwaliteit en tevens: qua uitbreidbaarheid (geen vastgesoldeerd geheugen e.d.), is zo'n inspiron voor elke opleiding erg aantrekkelijk, en uiteraard: een FullHD scherm voor meer werkruimte. Een HiDPI scherm kun je ook instellen als "groot werkveld" maar dan doe je het HiDPI scherm weer teniet, een macbook "retina" heeft immers standaard ook maar 1440*900 als resolutie. Mooie Dell Inspiron, zelf een SSD inzetten en het geheugen naar 8gig, en je kan 4 jaar verder, goeie video editing software draait er ook op, eventueel zelfs blender, en als je (betwijfel het) toch een paar mac-only dingen tegen komt, heeft de opleiding er wel een paar staan. Ik ken CMD-ers die het wisten te ontwijken en doorgaans is daar later ook veel meer werk voor omdat ze niet hun sollicitatie bij een groot bedrijf in gaan van "ik wil een mac", maar kunnen werken met eventueel ook andere middelen. CMD heeft al niet zo'n hoog "vind werk binnen X tijd" percentage...

Dells zijn goed gebouwd (op de enkele misser na maar welk merk heeft dat weer niet? Acer heeft een hoger percentage fout-bekabelde aspires, en de Macbook Retina's met rotte schermen zijn ook redelijk aanwezig), en de software is stabiel (Win7 en Win8(.1) bevallen me beiden erg goed). Ik zou zeggen bespaar je het geld... je hebt het hard genoeg nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Bij deze opleiding is een goed scherm (hoge resolutie en goede kleuren) erg belangrijk.

CMD is behoorlijk breed, dus het is lastig te zeggen wat je nodig gaat hebben.

Persoonlijk ben ik ook bezig met CMD (te Arnhem), en in het eerste jaar doe je niets bijzonder zwaar met je laptop. Een instapmodel of ultrabook (of Macbook) volstaat dan al met een ULV processor.

Na het eerste jaar kies je semesters. Kies je semesters die meer bezig zijn met internetapplicaties e.d. dan heb je nog geen krachtige laptop nodig.
Ook zijn er semesters waarbij je gebruik gaat maken van 3DSMax, PremierePro & AfterEffects (en/of vergelijkbare programma's), hiervoor wil je toch een snelle dual-core of liever een quad-core hebben (van Intel!), en als het even kan een dedicated GPU.

Ligt er dus vooral aan wat je later van plan bent te gaan doen.
Daar komt bij dat programma's als 3DSMax niet werken op Mac, dus daar moet je ook even goed naar kijken. (Zonde om dik voor de Mac te betalen als je toch Windows moet draaien. Het kan en werkt perfect, maar je zult een grotere HDD/SSD nodig hebben en daar betaal je bij Apple een dikke premium voor. Bijvoorbeeld +200 euro voor een 256GB SSD i.p.v. 128GB. En 8GB i.p.v. 4GB kost je ook +100 euro, terwijl bijvoorbeeld Sony de helft minder vraagt voor dergelijke upgrades)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

DGonlag2 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 13:48:
Bijvoorbeeld +200 euro voor een 256GB SSD i.p.v. 128GB. En 8GB i.p.v. 4GB kost je ook +100 euro, terwijl bijvoorbeeld Sony de helft minder vraagt voor dergelijke upgrades)
Of beter nog, je kan de updates zelf doen... ik zal idd kijken naar resolutie en niet TE ver weg zijn van "kleurecht", maar ook daar je niet in vast bijten, ik ben van overtuiging dat tenzij je naar geprinte media gaat, dat kleurecht betrekkelijk is op de kwaliteit van de schermen van de consument. Een TN scherm in de lijn van wat in de XPS15-L502x zat (en in mijne nog lekker zit ;) ) is al erg goed, er zijn IPS schermen die slechter zijn!

Resolutie maakt voor een opleiding als dit natuurlijk meer doorslag, en dan heb ik het over echte resolutie, geen HiDPI geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Ik studeer nu al 2 jaar op een Macbook Air. Als CMD-student kan ik je vertellen dat het een prima laptop is. Het 2011 model draait programma's zoals Illustrator prima, maar als je een heleboel documenten te gelijk opent merk je wel dat je met een ULV processor te maken hebt. Bewerken van video zou ik niet op een MBA doen. Het renderen kan erg lang duren. Dit soort handelingen kan je beter op een desktop met sterke quadcore doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:43:
Ik studeer nu al 2 jaar op een Macbook Air. Als CMD-student kan ik je vertellen dat het een prima laptop is. Het 2011 model draait programma's zoals Illustrator prima, maar als je een heleboel documenten te gelijk opent merk je wel dat je met een ULV processor te maken hebt. Bewerken van video zou ik niet op een MBA doen. Het renderen kan erg lang duren. Dit soort handelingen kan je beter op een desktop met sterke quadcore doen.
Ik zat er dus aan te denken om een macbook pro aan te schaffen hiervoor.
Macbook pro 13" i5/8GB/SSD
Is dat een goede keuze ?

Pagina: 1