Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Slimline receiver en bijpassende 5.0 speakerset

Pagina: 1
Acties:

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11 06:20
Na een nieuwe woonst, nieuw meubilair en een nieuwe tv is het tijd om de versterker en de speakers onderhanden te gaan nemen.

Omdat ik alles graag minimalistisch hou en ook de accomodatie niet heb om een full-size receiver te plaatsen ben ik op zoek gegaan naar een slimline receiver met op zijn minst de nieuwste codecs voor audio en 3D en voldoende HDMI-aansluitingen voorzien van ARC en CEC. Echter de keuze blijft vrij beperkt ik heb slechts twee fabrikanten met elk maar een paar modellen gevonden. Deze zijn:

Pioneer met de VSX-S300 en VSX-S500
Marantz met de NR 140x/150x/160x

In mijn zoektocht naar bijpassende speakers zijn er zoveel mogelijkheden, prijzen en ervaringen te vinden dat ik het even niet meer weet. Ik dacht eerst om een gewone 5.1 set erbij te kopen maar bij nader inzien ga ik liever voor 5 kwalitatieve speakers die geen nood hebben aan een extra subwoofer (ik zie die lompe dingen liever niet staan), ik heb ook geen behoefte aan bassen die me uit mijn zetel laten trillen bij het kijken naar een actiefilm. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen kwaliteit en lage tonen wil ;) Ik kwam op uit op de sets van Jamo maar dan zijn het weer grote (lompe) zuilen voor de fronts. Budget is niet erg groot maar is rekbaar volgens de kwaliteit.

Heeft iemand ervaringen en/of advies ivm de receivers en (eventueel) een bijpassende speakerset? Ik geef de voorkeur aan een 'neutrale' sound, geen overdreven schelle hoge tonen of opgeblazen bassen, en een zo natuurlijk mogelijke klankkleur zijn wat ik zoek. Zullen gebruikt worden icm digitale televisie van telenet, XBMC (via raspberry pi), playstation 3 en occasioneel eens een laptop dit alles aangesloten via HDMI. Dit alles op een 55PFL6008K van philips.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Advies vragen over welke speakers je het beste kan kopen is eigenlijk volkomen zinloos. De sound van elk merk/type speaker is heel erg specifiek en moet bij je passen. Wat de een prachtig vindt klinken, is voor de ander vreselijk. Koop dus nooit speakers op aanraden van een ander.

Als je er achter wil komen welke speaker bij je past, moet je een keer met eigen cd's een luistersessie doen bij een hifi-zaak. (Dus niet de Mediamarkt, BCC, etc) Laat je adviseren en beluister binnen je budget een aantal potentiële sets.

Het is een goede keuze om geen standaardsetje te kopen. Deze bieden namelijk weinig waar voor hun geld. Een subwoofer is niet altijd noodzakelijk. Zelf heb ik ook een 5.0 set staan en deze mis ik zelf nooit dankzij een paar fatsoenlijke fronts.

Zuilen als fronts is een pre. Deze zijn namelijk niet zo "lomp" om ze "lelijk" te maken maar dit is simpelweg noodzakelijk om voldoende laag te kunnen weergeven. Vooral bij muziek zul je er achter komen dat zuilen nodig zijn om fatsoenlijk geluid te krijgen. Uit kleine speakers klinkt muziek nu eenmaal niet.

• ItsValium
Bedankt voor je advies, en ik had wel al het idee dat de vraag over speakers vrij subjectief was. Ik moet maar eens gaan luisteren inderdaad. Wat ik misschien wel nog kan vragen: is het mogelijk om dan met een 5.1 set dezelfde kwaliteit te krijgen (met kleine surround en fronts/center samen met een sub) dan hetgeen je bereik met 5 full range speakers? Gezien de meeste sattelietspeakers verre van full range zijn vrees ik een gat in het bereik zeg maar. Maar in het geval van een 5.1 set hoef ik slechts één relatief kleine sub weg te werken ipv twee grote zuilen.

Ik zie dat je ook Marantz gebruikt, kan je daar iets over de kwaliteit van zeggen, heb met marantz nog geen ervaringen, maar kan haast niet slecht zijn denk ik.

Net wat meer op zoek geweest naar recensies en dergelijke en ben geneigd om de marantz NR1603 in combinatie met de Wharfedale DX-1 HCP naar voor te schuiven. Nu ga ik op zoek naar een degelijke winkel waar ik die combinatie zou kunnen beluisteren. Iemand reeds enige ervaring met één van beide of allebei?

Update:

Deze morgen ben ik in de hifizaak hier in de buurt binnengelopen en een aantal sets gaan beluisteren. De verkoper (die een oude klasgenoot van me bleek te zijn) raadde me aan om eens blind naar een aantal setjes te luisteren die hij willekeurig opzetten met zowel stereo als surround materiaal. De toppers waren een voor mij totaal onbekende Dali reeks, met name de zensor reeks. En man wat was ik aangenaam verrast door de prijs. Nog even ook receivers gemixed en matched, maar slimline had hij enkel een pioneer vsx-s500 staan om te testen. Man wat klinkt die set goed, nog even op zoek naar een zaak waar ik een marantz kan gaan beluisteren bij voorkeur met de speakerset, en ik denk dat ik mijn setje wel kan gaan aanschaffen.

[ Voor 51% gewijzigd door ItsValium op 13-07-2013 17:15 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Satelliet speakers is eigenlijk het minste dat je in huis kan halen. Om een film te kijken, klinkt het nog wel oké maar als je muziek gaat luisteren gaan deze setjes door het ijs, dat klinkt gewoon nergens naar en daar kan een sub niets aan veranderen.

Boekenplankspeakers zijn al een heel stuk beter. Deze zijn in het laag nog altijd wat minder dus is het wel aan te raden om er (eventueel later) een sub bij te plaatsten. Wanneer je boekenplankspeakers op een bijpassende stand gaat zetten, kun je net zo goed voor zuilen gaan als fronts want dat heeft net zoveel plaats nodig maar daarmee is de noodzaak voor een sub wel verdwenen.

Een fatsoenlijke sub kost behoorlijk wat geld, daar moet je je niet op verkijken. De door jou genoemde set van Dali's uit de Zensor lijn komen wel vaker voorbij op dit forum het zijn speakers die voor hun relatief beperkte prijs een erg mooi geluid kunnen neerzetten. Als de sound hiervan bevalt, zou je deze zeker in overweging kunnen nemen.

De keuze van een receiver zal minder moeilijk hoeven zijn dan die van de speakers. Zoek een model dat bij je wensen past. In een "direct" instelling, zouden ze in principe allemaal hetzelfde moeten klinken. Zelf maak ik inderdaad gebruik van Marantz en ben hier erg tevreden over. De looks bevallen me en er zit alles op wat ik nodig heb. Verder is het - imho - een goed aangeschreven merk. Er zijn natuurlijk nog meer echte high end merken die stukken duurder zijn maar met dit merk koop je toch ook wel een aantal klassen hoger dan het gemiddelde huis-tuin-en-keuken spul dat bij de Mediamarkt en zo ligt.

• ItsValium
Na het beluisteren toch maar gekozen voor een Pioneer, deze staat in bestelling met een levertijd van enkele weken. Ook de Dali's zijn besteld (momenteel zonder sub en center wegens budgettaire redenen) en komen binnen enkele weken. Dan nog een center en sub en ik zit goed denk ik ;)

• S1NN3D
  • Niet online
Welke Dali's zijn het geworden? En welke Pioneer? Altijd leuk om te lezen wat het geworden is.

• ItsValium
De Vsx-s500 staat in bestelling samen met 2 paar Dali Zensor 1, alles in het zwart afgewerkt. Binnen een maandje of twee/drie komen daar dan nog de Dali Center bij en een nog uit te zoeken sub, als die sub echt noodzakelijk blijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door ItsValium op 25-07-2013 08:58 ]

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
ItsValium schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:57:
De Vsx-s500 staat in bestelling samen met 2 paar Dali Zensor 1, alles in het zwart afgewerkt. Binnen een maandje of twee/drie komen daar dan nog de Dali Center bij en een nog uit te zoeken sub, als die sub echt noodzakelijk blijkt.
Ik denk dat je met die set al snel tot de conclusie zult komen dat een sub helemaal niet nodig is.

• S1NN3D
  • Niet online
Hoppa! schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:44:
[...]
Ik denk dat je met die set al snel tot de conclusie zult komen dat een sub helemaal niet nodig is.
Zelf vermoed ik dat je op termijn toch wel een sub zult gaan bijplaatsen. De Zensor 1 is een boekenplankspeaker en zal dus minder laag kunnen leveren. Het is natuurlijk niet zo dramatisch als bij een satellietspeaker maar het zijn nu eenmaal geen zuilen. Het zal imho een waardevolle toevoeging zijn.

• ItsValium
Naar hetgeen ik van de luistersessies heb kunnen afleiden moet hifi/stereo/muziek best te doen zijn zonder sub, maar voor film/surround weergave denk ik dat het laag net iets te kort zal schieten. Ik wil echter nog geen bestelling plaatsen zonder een tijdje de opstelling thuis gehad te hebben, want akoestiek is nergens hetzelfde natuurlijk. De luistersessies zijn allemaal gedaan in aangepaste ruimtes met tapijt en gordijnen. Terwijl ik bij mij thuis geen tapijt heb, en er slechts een paar kleine lichte gordijnen hangen. Er zal wel wat meer reflectie zijn van het laag waardoor ik nog niet kan beslissen of ik al of niet een sub zal nodig hebben.
Pagina: 1