Acer Acer Aspire 5315-201G08Mi met SSD heel traag.

Pagina: 1
Acties:

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste Tweakers,

Een collega van me heeft een oude laptop en de systeembeheerder van mijn werk heeft hier een Intel 520 120GB ingebouwd om hem iets leefbaarder te maken. Het bevat de ICH8M en het GL960 chipset.

Het ding is echter tergend traag, opstarten duurt net zo lang als met een normale HDD en het viel me op dat de alignement ook niet klopt.

De schijf is gesplitst in 2 partities van plusminus 50GB. Partitie 1 C: staat nu al 85% vol, D: is leeg.

Wat kan ik dus het beste doen om dit beestje te optimaliseren? Ik weet dat dit zo opgelost is met een format, echter heeft de gebruiker dit liever niet aangezien de installatie net nieuw is en voorzien is van een bak software die ik niet heb. Ook kon ik zo niet vinden of Intel RST (of de Iastor driver) werkt op deze NB, de intel site helpt me niet verder.

Het hele gebeuren draait op WinVista 32 home basic.

Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/tweakers/asssd.png

[ Voor 7% gewijzigd door Msel op 12-07-2013 15:39 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De 4k Alignment is niet in orde... hierdoor staan de sectoren zoals windows ze ziet niet gelijk met hoe ze op de SSD zijn. Wat dus een slechte performance als gevolg heeft.

Er zijn tools beschikbaar die de alignment weer goed kunnen zetten.
Kan alleen niet ff direct 1tje verzinnen, maar doe eens ff hier rondzoeken op het forum of in het grote SSD topic met de zoek functie. Dan kom je er genoeg tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 12-07-2013 15:56 ]