Eerste keer zelf Game PC samenstellen: controle onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Ponzi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:24
Hallo allemaal !

Deze zomer plan ik voor de eerste keer zelf een computer samen te stellen die als voornaamste doel gamen heeft. Het is niet de eerste keer dat ik zelf een computer bouw, maar wel dat ik de onderdelen helemaal zelf gekozen heb. Na veel online gelezen en opgezocht te hebben, kwam ik op deze build uit. Misschien een algemene opmerking nog: het is de bedoeling om slechts één 1080p scherm aan te sturen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,95€ 208,95
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 180,-€ 180,-
1Asus GeForce GTX 760 2GB DCII OC€ 253,-€ 253,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/8X€ 62,90€ 62,90
1Seasonic M12II 650W 80+ Bronze€ 78,90€ 78,90
1Kingston HyperX 3K SH103S3B/120G 120GB€ 113,81€ 113,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,60

Enkele vragen die ik nog heb:

1. Volgens de PSU calculators die ik heb gebruikt, moet de 650W voeding meer dan voldoende zijn. Als ik later eventueel een tweede GTX760 zou willen toevoegen, voldoet deze 650W dan of kan ik beter voor de 750 of 850W gaan? De calculators verschilden hier van mening. Andere voorstellen voor voedingen zijn welkom, vind dit een zeer moeilijk onderdeel om te kiezen. Graag zou ik wel een Haswell certified PSU hebben natuurlijk.

2. Gaat de koeling van de Scythe Mugen niet in de weg zitten van de RAM latjes?

3. Ik kan de ROG Maximus Hero ook vervangen door een z87-pro voor exact dezelfde prijs. Voor gamen leek de Hero mij meer gepast (door onder andere de het aparte geluidscircuit), maar input is welkom.

4. Hoe 'slim' is het om later eventueel een tweede GTX760 bij te kopen en ze samen in SLI te draaien? Kan ik dan beter die GTX760 eruit kegelen en een straffere videokaart kopen?

5. Later een tweede setje van hetzelfde RAM geheugen erbij steken is geen probleem normaal gezien?

Op de BBG van juli zag ik dat er voor de 1000 euro game PC veel minder geld aan het moederbord en de voeding werd besteed om dan de duurdere GTX770 te kopen. Overdrijf ik met de Asus ROG en de Seasonic Bronze Certified?

Hartelijk bedankt voor jullie hulp !
Thomas

Edit: verdorie, zie net dat ik in het verkeerde forum heb gepost... Te veel tabbladen open ! Excuses !

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-02 21:48
De eerste vraag die ik moet stellen is: wil je gaan overclocken? Zo nee, dan kan je redelijk wat besparen door een non-K CPU te nemen met een H87 of B85 moederbord. Dit kan je bij elkaar al zo'n 100 euro schelen.

Wat betreft de audio features van het moederbord, ik twijfel eraan (heb het zelf niet getest) of dit zoveel beter is dan standaard audio en hoe het zich verhoudt tot een losse geluidskaart. In mijn eigen pc zit b.v. een Creative Recon 3D kaart welke goed bevalt (geluidskwaliteit t.o.v. onboard is merkbaar helderder/beter).
Mocht je het toch met een onboard oplossing willen, dan zijn er ook goedkopere moederborden zoals een ASRock Z87-Extreme4.

Wat betreft de voeding, daar is 650W voor een single GPU setup zelfs flinke overkill. Ook met SLI moet dit makkelijk lukken, aangezien een GTX760 max iets van 160W trekt, zie onderstaande link:
http://www.tomshardware.c...review-gk104,3542-22.html
Qua vermogen zal een 650W voeding dus overkill of ruim voldoende zijn, maar wanneer je ooit SLI wilt doen heb je een dergelijke voeding nodig, vanwege de PCIe connectors erop. Je hebt er dan 4 nodig en kleinere voedingen hebben er zowat altijd maar 2.

De ramlatjes zijn volgens mij niet zo hoog en je hebt (bij de Mugen 2 rev. B was het iig wel zo) altijd wat speling. Je kunt eventueel ook echt low-profile geheugen nemen van bijvoorbeeld Corsair, Kingston of G.Skill.

Wat betreft het nu/later SLI of een zwaardere GPU: ik denk dat de GTX760 op dit moment een erg goede prijs/performance verhouding heeft. Een GTX770 kost minimaal 100 euro meer en geeft wellicht maar 5-10% meer performance. Zowel SLI als Crossfire blijven z'n nadelen hebben, dus mocht later een enkele GTX760 niet genoeg zijn (met een enkel 1080p scherm kan dat wel even duren), dan kun je dan nog altijd de keuze maken voor SLI of de oude kaart verkopen en een nieuwe halen (wat dan gunstiger is).

Extra RAM bijplaatsen is geen probleem. Het beste is om hetzelfde geheugen erbij te plaatsen, maar ander (mocht je huidige naderhand niet meer leverbaar zijn) kan ook.

Samenvattend: als je niet wilt overclocken, maar wel waarde hecht aan goed geluid, dan zou ik een H87 of B85 moederbord halen (beetje degelijke kost 80-90 euro) met b.v. de hierboven genoemde losse geluidskaart (50 euro) en iets als een Core i5 4570 (180 euro). Totaal van die dingen is 310-320 euro, waar jouw CPU/mobo combinatie bijna 390 is. Eventueel kun je dit bespaarde geld uitgeven aan een grotere SSD.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Woeler
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Voeding kan goedkoper. Zoek maar naar equivalente Cooler Master voedingen. Kan je zo 25 euro schelen.

Heb zelf een scythe Mugen gehad en die dingen zijn groot, niet gewoon groot, belachelijk groot (en lomp). Ik zie dat je voor een K processor hebt gekozen. Als je gaat overclocken dan raad ik je (uit persoonlijke ervaring) aan om vloeistofkoeling te kopen. Moet makkelijk kunnen met die kast. Er zijn echter mensen zoals ik die zweren bij vloeistofkoeling en er zijn mensen die zweren bij grote fankoelers. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat je met bijvoorbeeld een Corsiar H60 nooit problemen krijgt met je ram.

RAM kun je later altijd nog bijprikken. Nu heb je 2x4 en dan kun je naar 4x4. Zolang je maar een x64 besturingssysteem hebt zal dat geen problemen opleveren.

De Hero is inderdaad uitstekend voor gaming.

Verder moet 650W meer dan genoeg zijn. Als je later aan SLI wilt gaan werken dan zou ik persoonlijk voor een 700W gaan. Dan heb je in ieder geval altijd ruimte. (zelfs een 3e kaart moet dan prima kunnen)

Wil je trouwens perse die case? Cooler Master heeft ook degelijke mid-towers voor minder dan de helft van de prijs van die FD case.

Als je trouwens niet gaat overclocken dan raad ik je aan om een non-k cpu te kopen en een goedkoper moederbord. Want als je niet gaat overclocken is dit overkill, overkill, overkill.

[ Voor 1% gewijzigd door Woeler op 12-07-2013 16:27 . Reden: Typo's, zucht ]

Elder Scrolls Online: AlcastHQ.com |ESO-Hub.com

• Ponzi
Beide bedankt voor de reactie !

Graag zou ik zowel de CPU als de GPU overclocken, dus dan kan ik best de Asus Maximus Hero houden in combinatie met de 4670K, lijkt mij?

In verband met de koeling van de CPU: die Scythe Mugen is dus waarschijnlijk te groot voor het RAM-geheugen. Hoe gemakkelijk is zo'n Corsair H60 in onderhoud en is het zijn meerprijs waard? Na wat snel opzoekwerk zag ik dat er dus gewoon een radiator met fan aan de achterkant van de kast wordt gemount, heeft dit invloed op de airflow in de kast?

De GPU zal ik dus op de GTX760 houden en later eventueel upgraden naar een volledig nieuwe kaart en geen SLI gebruiken aangezien dit de voeding waarschijnlijk zou overbelasten, als ik het goed begrijp. Is het dan wijs om de 650W bronze certified te houden of om eerder voor een Seasong G-serie 450 of 550W te gaan?

Graag zou ik inderdaad de Fractal Design hebben. Heb hem onlangs gezien en leek mij enorm gemakkelijk qua bouwen en onderhoud én ik vind hem er goed uitzien. Wel sta ik open voor suggesties , zeker als ze de helft van de prijs goedkoper zijn. Zal eens kijken naar die Cooler Master cases.

Nogmaals bedankt, met deze info kan ik verder !

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-02 21:48
Onderhoud heb je aan iets als een Corsair H60 niet, het is net als een luchtkoeler gewoon monteren en klaar. De instapmodellen zoals de H60 vind ik absoluut niet de moeite waard; voor hetzelfde geld of minder heb je een absolute top-end luchtkoeler (Noctua NH-D14 of Thermalright Silver Arrow Extreme) en die laten een H60 alle hoeken van de kamer zien. Hier een spreadsheet van LinusTechTips, waar je kunt zien hoe de Silver Arrow Extreme presteert t.o.v. de grote broers van de H60 (je moet al iets als een H100i hebben wil je betere prestaties halen).

Wat betreft de voeding: als je geen SLI optie wilt openhouden, kun je inderdaad b.v. een Seasonic G-Serie 550W halen. Wil je dat wel nog, dan zou ik deze M12ii 650W laten staan (beschikbare stekkers verhaal).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Ponzi
Het beste kan ik dus eens kijken wat er past met mijn high profile RAM van Kingston en of een Corsair H60 inderdaad voordelig is qua koeling tov een goede luchtkoeling.

Als voeding zal ik het dan op de 650W houden om de GTX760 Sli mogelijkheid open te houden in de toekomst.

Voor verdere opmerkingen of suggesties sta ik nog steeds open. Bedankt alleszins !

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou GEEN cooler master voeding kiezen juist, de M520 / 600 series is een heel stuk minder stabiel / duurzaam / stil dan de Seasonic M12II

Je hebt echter wel een modelletje te zwaar, mits je SLI wilt gaan draaien in de toekomst. De 520W is ook al overkill, maar een prima keuze.

(3570K + 760 en veel schijven / fans heb ik erop draaien - iets stroom intensiever systeem dan die je nu kiest)

De Mugen 3 heb ik nu 4 keer gebouwd, maar ik ben er toch niet helemaal weg van. Echt goed werkt deze niet voor 3xx0K en 4xx0K's, De opties die Moi noemt zijn beter.

Let wel, als je een H60 of andere water AIO optie kiest, dan moet je nog steeds lucht lang je moederbord blazen he! Je bord wordt anders behoorlijk heet bij de VRM en chokes, dat probleem heb je met een Mugen dan weer niet (of een Noctua, T Right, etc).

De H60 2013 editie is trouwens wel stukken beter dan de oudere versie. Als je deze toch kiest, pak dan (ENKEL!) de H60 2013.

• Ponzi
De voeding blijft sowieso een Seasonic, heb nog niks dan goede dingen over hun gelezen ! Ik twijfel enkel over de capaciteit. Waarom ik liever de M12II 650W heb dan de M12II 520W is omdat de laatste geen Haswell sleep states ondersteunt. Of maakt dit weinig uit? Misschien toch maar de 650W houden om wat meer future proof te zijn en eventueel toch de SLI te kunnen draaien.

Ik was inderdaad naar de H60 2013 aan het kijken, de andere is zelfs niet goed meer leverbaar, merk ik. Ben bovendien nog steeds meer geneigd om luchtkoeling te nemen, onder andere omdat ik dan zelf een betere airflow kan maken in de kast, denk ik.

Hoe kan ik eigenlijk gemakkelijk terug vinden of RAM en de luchtkoeler elkaar in de weg gaan zitten?

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Hoe kan ik eigenlijk gemakkelijk terug vinden of RAM en de luchtkoeler elkaar in de weg gaan zitten?
Vaak zetten de fabrikanten er een afbeelding bij met de dimensions. Nou kan ik deze ook niet vinden bij jouw RAM en Cooler. Een mailtje sturen gaat het snelste denk ik.

• IcyPalm
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-01 21:39
De Fractal case kan ik niet meer dan aanraden, heb zelf een aantal coolermaster cases gehad maar fractal heeft voor mijn mening een beter layout, airflow en de R4 is stil, erg stil en heerlijk mee te werken.

En even een opmerking, geen idee of ik ergens overheen lees maar op een SSD van 120Gb ga je niet zoveel data kwijt kunnen. Moet er niet nog een HDD'tje van 2/3 TB bij in?

• Ponzi
@ Sebastiaanrh: heb inderdaad al wat zitten opzoeken, maar het gaat dus niet passen. RAM is 41mm hoog en de cooler zou maar 37mm zijn. Denk dat ik dan maar voor Kingston HyperX Black of low profile Vengeance RAM ga.

@17marijn71: hoe bevalt de koeling van de R4? Misschien is het beter om voor een Core 3000 te gaan die wat meer open, maar wel luidruchtiger is (en goedkoper)? Heb nog een HDD liggen thuis, vandaar dat ik die hier niet bij heb gezet, maar bedankt voor de opmerking alleszins.

• IcyPalm
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-01 21:39
Core 3000 is wat goedkoper idd en je hebt wel een fractal case, dus nogsteeds perfectly fine.
Pagina: 1