Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Voor een test opstelling ben ik opzoek naar een storage oplossing welke ik via iscsi kan koppelen aan 4 vmware servers. De servers booten vanaf USB, alle data komt vervolgens van de 'SAN'

Alle 4 de servers hebben 2 nic's voor storage, 1 naar StorageSwitch1, 1 naar StorageSwitch 2.

De storage kom op dit moment van een pc met ubuntu en iscsitarget software (4 sata disks, raid 10). in de pc zitten 2 nics, en deze is op zijn beurt weer verbonden met de 2 switches (multipath io)

Wij willen de pc vervangen door een stabielere oplossing waarbij we ook wat meer performance uit de testopstelling kunnen halen om zwaardere servers te kunnen testen. Gezien de kosten zullen we wel gebruik blijven maken van sata disks (bv de WD RE4).

We zaten er eerst aan te denken om de storage-pc te vervangen door een NAS met iscsi ondersteuning
(bv een: readynas 3200, QNAP TS-EC1279U-RP of bv een synology RS3412RPxs)

Maar we kunnen natuurlijk ook een dellserver (ongeveer dezelfde prijs) komen waar genoeg disks in passen, een mooie raidcontroller er in, en wederom weer met linux + iscsitarget aan de slag.

Ik vraag me af of jullie hier wel eens over nagedacht hebben?

Aan de ene kant is een NAS natuurlijk puur bedoelt voor storage, er zit een mindere processor en vaak minder memory maar deze handelt deze geen extra taken af behalve natuurlijk de iscsihost.

Een server kun je speccen zoals je wilt, maar mss is dat dan weer een overkill?

Waar zouden jullie voor gaan een dedicated NAS of een Server+iSCSITarget software

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Misschien een heel simpele vraag, maar wat zijn je requirements qua IOPS en througput?

En hoe denk je zelf over beschikbaarheid? Wel twee storageswitches, en maar één storagebox?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Question Mark schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:19:
Misschien een heel simpele vraag, maar wat zijn je requirements qua IOPS en througput?

En hoe denk je zelf over beschikbaarheid? Wel twee storageswitches, en maar één storagebox?
Stel je niet te veel voor bij de storage switches hoor ;) zijn relatief goedkope 12 poort gigabit procurve switches die we nog hadden liggen.

En het blijft natuurlijk een testopstelling, dus mocht de storage server eruit liggen dan is het geen grote ramp.

Live draaien we trouwens op een IBM v7000 (22*300gb sas + 2x 300gb ssd) met 2 FC 8gbit switches

iostat op de linux box geeft de volgende waarde's af:
code:
1
2
3
4
5
avg-cpu:  %user   %nice %system %iowait  %steal   %idle
           0.00    0.00   17.40   61.90    0.00    20.70

Device:         rrqm/s   wrqm/s     r/s     w/s    rkB/s    wkB/s avgrq-sz avgqu-sz   await r_await w_await  svctm  %util
md2               0.00     0.00 2956.60 2594.20 11826.40 10376.80     8.00     0.00    0.00    0.00    0.00   0.00   0.00

spoiler:
rrqm/s
The number of read requests merged per second that were queued to the device.

wrqm/s
The number of write requests merged per second that were queued to the device.

r/s
The number (after merges) of read requests completed per second for the device.

w/s
The number (after merges) of write requests completed per second for the device.

rsec/s (rkB/s, rMB/s)
The number of sectors (kilobytes, megabytes) read from the device per second.

wsec/s (wkB/s, wMB/s)
The number of sectors (kilobytes, megabytes) written to the device per second.

avgrq-sz
The average size (in sectors) of the requests that were issued to the device.

avgqu-sz
The average queue length of the requests that were issued to the device.

await
The average time (in milliseconds) for I/O requests issued to the device to be served. This includes the time spent by the requests in queue
and the time spent servicing them.

r_await
The average time (in milliseconds) for read requests issued to the device to be served. This includes the time spent by the requests in queue
and the time spent servicing them.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Tja... het is net hoe test en wat je wilt,
Zat oplossingen te bedenken met Open-E of Nexenta (al dan niet de gratis community versie),
of je zwengelt er Windows op en gebruikt dan Starwinds ISCSI, met alle 3 kan een vrij simpel een iscsi target draaien.

Mbt tot je hardware, net wat je voor budget hebt, met een 2u supermicro met 12 bays kan je kiezen om 8 RE4 disken in raid 10 te knallen, een raid 1 voor je OS en 2 ssd's voor caching, onder de streep ben je dan vaak goedkoper uit dan een readynas oid.

Join the club

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

ikzelf ben nogal een fan van open-e.
http://www.open-e.com/

ikzelf heb er 2 van draaien, en die lopen als een zonnetje.
De snelheid van de SAN is voornamelijk afhankelijk van je hardware, niet zozeer van de software.
Ik gebruik goedkope supermicro servers die open-e gecertificeerd zijn.
Zoiets als hierboven beschreven.
Open-e start dan op vanaf een USB stick met een laag profiel zodat die gewoon in de server zelf past op een onboard USB poortje.
Maar je kunt het ook gewoon op 1 van de schijven installeren, of je kunt het booten vanaf USB of CDROM.

de lite versie is gratis en laat je tot 2TB aan data gebruiken, maar zonder hardware raid ondersteuning.
Of de trial versie van 60 dagen die verders geen limieten heeft, enkel 60 dagen.
Mocht je het willen aanschaffen dan is het niet eens zo duur.
2TB licentie €75, 4TB licentie €150, 8TB licentie €250, 16TB licentie €500 ongeveer.

De oudste draait hier nu iets meer dan 4 jaar, en heeft echt nog nooit kuren gehad.
Ook toevoegen van extra opslag licentie en vervolgens expanden van bestaande opslag gaf geen enkel probleem.

mookie

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:46
Zou je me dan eens kunnen vertellen waar je die 75 euro vandaan haalt voor 2TB? Overal waar ik kijk is 4TB al meer dan 500 ex BTW. :)

Verwijderd

jimmy87 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:41:
Zou je me dan eens kunnen vertellen waar je die 75 euro vandaan haalt voor 2TB? Overal waar ik kijk is 4TB al meer dan 500 ex BTW. :)
https://www.ahead-it.eu/e...e-2tb-licence-key-for-dss
Pagina: 1