Toon posts:

Installeren drivers mobo van cd/dvd: ja of nee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam op internet een opmerking tegen over het installeren van de drivers van je moederbord zodra je een compleet nieuwe install hebt gedaan van Windows. De persoon in kwestie zegt dat je ALTIJD de drivers moet installeren van de cd die bij het mobo zit en daarna moet je pas de drivers updaten (op welke manier dan ook). Ik installeer echter altijd metéén de nieuwste versies/updates van internet... en ik heb nog nooit gehoord dat je echt eerst alle drivers van de bijgeleverde cd moet installeren!

De reden die hiervoor wordt gegeven, is dat de fabrikant van het mobo speciale patches en 'execution code' in de drivers op de cd zetten en die zitten vaak niet (of nooit) in de drivers die je online vindt. Daardoor mis je essentiële onderdelen en kan de performance minder zijn of kunnen er fouten optreden.

Hieronder even de originele Engelse tekst:

"CRITICAL: It is very important that you install your drivers from the original CD or DVD that came with the motherboard BEFORE applying any driver updates or upgrades. You do not need the bloatware software most motherboard disks come with but you do need to install the drivers from that disk using the motherboard manufactures installers. There is a very important reason for this!

I have seen this issue with users systems many times over the years. Users will skip the motherboard disk and go round up the updated drivers first. This is a serious mistake. Most users do not understand that the motherboard manufactures can place special patches and execution code into their product driver installers. This code is executed on first install of drivers to the motherboard and is many times not included with updated drivers they post at their website support."

Zoals gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord en ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie hiervan vinden? Klopt dit? Of is dit complete nonsens...?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik heb wel ooit een probleem gehad met een laptop die met de Intel VGA drivers niet werkte en met de HP drivers wel. In mijn hele gesschiedenis is dit het enige vreemde wat ik heb zien gebeuren met fabrikant vs vendor drivers.

Ik installeer eigenlijk nooit de drivers van de "samensteller" maar altijd die van de originele fabrikant, dus Intel, nVidia, etc etc en heb hier op bovengenoemd incident nooit problemen mee gehad.

https://discord.com/invite/tweakers

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Klinkt als onzin eigenlijk. Ik download ook altijd gewoon gelijk de laatste versie van de originele fabrikanten. Werkt prima.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is behoorlijke onzin. Het enige punt waarop hij enigszins gelijk kan hebben is dat je vanaf dat schijfje de netwerkdriver moet installeren als die niet standaard door je OS geladen wordt zodat je het internet op kunt om die dingen te downloaden. Maar anders ook niet.

Waarom zou je een oudere driver die toevallig op een schijfje staan wel kunnen installeren maar een nieuwere die gedownload wordt niet... Complete bullshit dus.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
TERW_DAN schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:26:
Dit is behoorlijke onzin. Het enige punt waarop hij enigszins gelijk kan hebben is dat je vanaf dat schijfje de netwerkdriver moet installeren als die niet standaard door je OS geladen wordt zodat je het internet op kunt om die dingen te downloaden. Maar anders ook niet.

Waarom zou je een oudere driver die toevallig op een schijfje staan wel kunnen installeren maar een nieuwere die gedownload wordt niet... Complete bullshit dus.
Dit.
En hoe doe je dat met een netbook zonder cd-rom drive?
Volgens mij zit daar ook geen USB stick bij met drivers.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:56
Deshmir schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:27:
[...]

Dit.
En hoe doe je dat met een netbook zonder cd-rom drive?
Volgens mij zit daar ook geen USB stick bij met drivers.
Dan download je hem met een andere PC en zet hem daar op een USB stick/geheugenkaart?
Of anders vooraf in je windows installatie inbouwen, zodat de driver alsnog in windows zit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, maar dan heb je het ding gedownload, en niet vanaf de driverCD/DVD geïnstalleerd. En blijkbaar is dat heel erg evil zoals de TS aanhaalt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hm, jullie bevestigen mijn vermoedens. De quote komt van een self-proclaimed FSX (flight sim) PC-guru die momenteel de 'bijbel' aan het schrijven is voor hardware en FSX... In het FSX wereldje is hij nogal bekend/berucht om zijn 'optimaliseringen-guides' die nogal diep/ver gaan. Dit was een opmerking uit zijn bijbel, vers 6... (serieus! ;) )
TERW_DAN schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:32:
Ja, maar dan heb je het ding gedownload, en niet vanaf de driverCD/DVD geïnstalleerd. En blijkbaar is dat heel erg evil zoals de TS aanhaalt ;)
Bij een netbook is het anders: daar zit vaak een verborgen partitie op met het complete systeem inclusief drivers van alle onderdelen! Daar wordt je dus haast gedwóngen om de 'drivers van de fabrikant' te gebruiken. Het gaat in mijn quote echt om drivers die bij een 'los' moederbord zitten dat je in een desktop bouwt.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Allicht dat het ooit een keer gebeurd is dat een B-fabrikant op deze manier tewerk is gegaan. Als dit op grote schaal gebruikelijk zou zijn, zou dit wel buiten deze man om ook bekend zijn.

🌞🍃

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Nakebod

Nope.

De kans dat een fabrikant een driver zelf aanpast acht ik vrij klein. Of het moet echt een orginele prutsdriver zijn die daarna zoveel beter werkt.

Maar goed, stel dat dat wel zo is. Als je de driver dan download vanaf de website van de fabrikant, en die nieuwer is dan de versie op CD, zou dat dus helemaal geen verschil mogen maken. Maar volgens zijn "theorie" zou dat nog steeds niet mogen. Maar als dan dezelfde fabrikant besluit een nieuwe driver cd te maken met nieuwere driver versies die gelijk zijn aan de downloadbare versies, dan is het volgens zijn "theorie" ineens wel goed?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
...en als je een nieuwe driver installeert, dan wordt de oude vervangen...
Nut? denk het niet.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:34:
Bij een netbook is het anders: daar zit vaak een verborgen partitie op met het complete systeem inclusief drivers van alle onderdelen! Daar wordt je dus haast gedwóngen om de 'drivers van de fabrikant' te gebruiken. Het gaat in mijn quote echt om drivers die bij een 'los' moederbord zitten dat je in een desktop bouwt.
Dat maakt verder weinig uit op zich. In iedere situatie is het complete bullshit die je daar aanhaalt. Lekker negeren dus en gewoon de drivertjes van de website plukken :P

Verwijderd

Met bijvoorbeeld Windows 8 hoef je toch helemaal niks meer zelf te installeren van CD/te downloaden behalve je videokaart drivers? Bij mij is alles tenminste direct operationeel.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 10:34
Wat daar bedoeld wordt is volgens mij niet zozeer geen drivers rechtstreeks installeren.
Maar als eerste (eventueel van website fabrikant) de driver van je moederbord (chipset) installeren. Anders kan het zijn dat bepaalde apparaten (onderdelen) verkeerd herkend worden en dus verkeerde drivers geinstalleerd worden.

Heb hier zelf ook wel eens issues mee gehad, meestal gaat het wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
cannibal schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:40:
Wat daar bedoeld wordt is volgens mij niet zozeer geen drivers rechtstreeks installeren.
Maar als eerste (eventueel van website fabrikant) de driver van je moederbord (chipset) installeren. Anders kan het zijn dat bepaalde apparaten (onderdelen) verkeerd herkend worden en dus verkeerde drivers geinstalleerd worden.

Heb hier zelf ook wel eens issues mee gehad, meestal gaat het wel goed.
Nee, hij bedoelt ECHT de drivers van de bijgeleverde cd installeren, ook al is je mobo oud. En pas dan nieuwe drivers eroverheen. Dat je eerst de chipsetdrivers moet installeren zegt hij daarvoor al: dat is een apart en hiervan losstaand punt. Dus van hem moet je eerste oude meuk eropzetten en dan nieuw spul erover. Ik hou van een nogal schoon systeem, dus ik heb dat nooit gedaan. En ben ik dus ook niet van plan te gaan doen. ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je zoekt op tips voor een optimaal systeem mbt drivers en updaten ervan, zie je eigenlijk altijd dat er wordt aangeraden direct de laatste versie te nemen ivm vervuiling van oude drivers, met als mogelijk resultaat suboptimale prestaties. Wat die 'evangelist' beweert, is pure kortzichtigheid en ongegronde verklaringen. Hij kan pas een punt hebben, als hij met feiten komt, dus duidelijk zichtbare benchmarks waar er minimaal drie scenario's worden uitgevoerd: alleen meegeleverde drivers, alleen de laatste versie drivers en eerst meegeleverde drivers met een update naar de laatste versie. Dat allemaal op een net geïnstalleerd systeem. En de uitkomst moet niet marginaal zijn, want dat valt in de marge.

Sowieso, als iemand met een heuse bijbel komt voor iets, weet ik genoeg: er zit daar meer dan een steekje los. :+

Commandline FTW | Tweakt met mate

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
bij een FireGL videokaart in een HP workstation heb ik wel eens gehad dat die kaart met de Ati drivers totaal niet stabiel was, met de HP-driver werkte het wel (maar ook nog niet 100% eigenlijk)
maar eigenlijk heb ik nog nooit goede ervaringen gehad met FireGL :r Quadro all the way voor mij!

er is dus wel degelijk soms speciale code
over het algemeen zijn die drivers echter gewoon identiek waar de oem dan zijn logo en info ingezet heeft
of het er sneller van wordt? daar geloof ik niets van

Verwijderd

Ik kon overigens voor mij i3-3225 en A8-3870K helemaal geen chipset drivers vinden. Gelukkig draaien beide systemen perfect zonder deze drivers, maar toch.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 19:14:
Ik kon overigens voor mij i3-3225 en A8-3870K helemaal geen chipset drivers vinden. Gelukkig draaien beide systemen perfect zonder deze drivers, maar toch.
Eerlijk gezegd had ik voor mijn eerste zelfgebouwde computers ook niet altijd drivers... en alsnog liep alles zoals gehoopt en verwacht. Ook zonder chipsetdrivers. Ik merk ook echt nul komma nul verschil tussen oude en nieuwe drivers van sommige hardware. Of wel of geen drivers. Ik heb bijvoorbeeld I-RST drivers voor m'n mobo die ik nooit heb gebruikt: onlangs las ik dat dat toch wel handig is als je AHCI aan hebt en SSD's gebruikt (?). Ik heb toen een keer die driver geinstalleerd: ik merkte totaal geen verschil. Dus heb ik onlangs bij een herinstall die driver maar weer niet geinstalleerd...

Mss merk je pas verschil bij benchmarks maar die doe ik nooit. ;)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 19:50:
[...]

Eerlijk gezegd had ik voor mijn eerste zelfgebouwde computers ook niet altijd drivers... en alsnog liep alles zoals gehoopt en verwacht. Ook zonder chipsetdrivers. Ik merk ook echt nul komma nul verschil tussen oude en nieuwe drivers van sommige hardware. Of wel of geen drivers. Ik heb bijvoorbeeld I-RST drivers voor m'n mobo die ik nooit heb gebruikt: onlangs las ik dat dat toch wel handig is als je AHCI aan hebt en SSD's gebruikt (?). Ik heb toen een keer die driver geinstalleerd: ik merkte totaal geen verschil. Dus heb ik onlangs bij een herinstall die driver maar weer niet geinstalleerd...

Mss merk je pas verschil bij benchmarks maar die doe ik nooit. ;)
Desondanks is het altijd handig om drivers te installeren van je netbook/notebook/desktop of dit nu de meegeleverde of gedownloade drivers zijn, het blijft altijd beter dan geen.

De uitspraak dat 'altijd' de drivers moeten worden geinstalleerd die meeleverd zijn met de cd is als onzin te beschouwen. Het kan soms voorkomen dat de driver die op internet staat een 'brakke' driver is maar over het algemeen is een driver die je van internet vandaan plukt wat recenter dan de driver die op de meegeleverde cd staat ;). En zo'n geupdate driver bevat vaak verbeteringen.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Volgens mij is het minimaal 10 jaar geleden dat ik nog een driver CD uit zijn hoesje heb gehaald.
Altijd online de nieuwste halen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

catfish schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 18:53:
bij een FireGL videokaart in een HP workstation heb ik wel eens gehad dat die kaart met de Ati drivers totaal niet stabiel was, met de HP-driver werkte het wel (maar ook nog niet 100% eigenlijk)
maar eigenlijk heb ik nog nooit goede ervaringen gehad met FireGL :r Quadro all the way voor mij!

er is dus wel degelijk soms speciale code
over het algemeen zijn die drivers echter gewoon identiek waar de oem dan zijn logo en info ingezet heeft
of het er sneller van wordt? daar geloof ik niets van
Voor videokaarten spelen hardware fabrikanten een vies spelletje. Ze wijzigen de identificatie van de chip en dan kan je alleen nog maar hun driver installeren. Probeer je die van de chipbakker, dan krijg je doodleuk de melding "geen ondersteunde hardware gevonden" of iets in die richting. Je moet dan zelf de laatste driver gaan hacken om 't te laten werken en dat is niet altijd even makkelijk of levert ongewenste resultaten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet wat de reden is. Je weet dat je de goede drivers dan hebt en deze worden dan keurig geupdate. Ok weet niet of je van vroeger weet met XP en een soundmax adi chipset voor geluid? Die werd gezien als Realtek en bsod erachteraan. Daar moest je de juiste cd drivers gebruiken.

Een andere reden weet ik wel dat er ook die rotte software misschien van Norton ook even erbij komt. Dat is ook zo'n zwendel. Alleen maar omdat ze een contract hebben volgens mij en dan denken mensen he Norton vertrouwd. Ik denk opdonderen want waarom moet dat er ook bij geleverd worden. Krijg niet eens keuze. Ik vind het echt op dringen wat ze doen. Bij de huidige cd van mb is deze software alvast voor gemak aangevinkt. Je moet echt oppassen voor deze marketing.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1