Zuinige pc / Raspberry PI

Pagina: 1
Acties:

• GooNtje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 22:15
Goedemorgen allemaal!

Ik zit momenteel met een vraag die ik zelf niet kan beantwoorden, vandaar dat ik jullie kennis / hulp vraag.

Het volgende:

Wij hebben een omvormer voor de zonnepanelen en deze wil ik graag uitlezen.
Echter beschikt deze omvormer alleen over een RS232 (compoort) of RS485 (2 x RJ11 aansluiting).

"Zie foto"
http://365zon.nl/media/ca...4400_5200_tl_365zon_1.jpg

Nu heb ik met mijn Dell d810 de omvormer via de seriele kabel aangesloten, en via deze manier kan ik hem prima uitlezen, alleen zie ik het niet zitten om dat notebookje dag en nacht aan te laten staan in de garage.

Nu zat ik zelf te denken misschien is een Raspberry Pi een oplossing (Verbruikt weinig, kan seriele kabel op aangesloten worden, maar nu las ik ook dat daar geen windows xp / 7 op geinstalleerd kan worden).

Wie o wie heeft nog een idee om de data van de omvormer naar de pc binnen in huis te krijgen ?

Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 18:18
Geen ervaring met zonnepanelen of raspberry pi maar misschien heb je hier wat aan.
http://www.briandorey.com...Pi-Solar-Data-Logger.aspx

• GooNtje
Firedragon schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:09:
Geen ervaring met zonnepanelen of raspberry pi maar misschien heb je hier wat aan.
http://www.briandorey.com...Pi-Solar-Data-Logger.aspx
Bedankt voor deze link, die had ik nog niet gevonden.
Helaas is het nog een project en nog niet zeker of en hoe dit precies gaat werken.

Toch bedankt voor het meehelpen !

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
daar zal je met Pi niet onderuit komen denk ik, het blijft natuurlijk een open source hobby project.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je met de Raspberry Pi aan de slag wil kan je ook hier kijken: Raspberry als home controller. Dan heb je in ieder geval wat ervaringen.

Voor de meeste dingen zal je in ieder geval een beetje kennis van Linux moeten hebben of willen opdoen. Er is al wel heel veel gedaan, en vaak is er wel iemand die een tutorial over een bepaald pakket heeft geschreven.

Ik heb zelf net een Raspberry Pi met Openelec gekocht omdat ik hem wil gebruiken als mediacenter, maar ik ben inmiddels aan het experimenteren met een andere distributie (xbian) die net wat meer kan, zodat ik hem ook kan gebruiken om series te downloaden e.d. Dit gaat allemaal niet vanzelf, maar voor mij zit een deel van de hobby juist in het uitzoeken van hoe ik het wel aan het werk krijg.

Als het eenmaal ingesteld is hoef je er vervolgens niet meer aan te komen, dus dan is het een kwestie van je waarden uitlezen en daar mee doen wat je wil.

• GooNtje
gwystyl schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:16:
Als je met de Raspberry Pi aan de slag wil kan je ook hier kijken: Raspberry als home controller. Dan heb je in ieder geval wat ervaringen.

Voor de meeste dingen zal je in ieder geval een beetje kennis van Linux moeten hebben of willen opdoen. Er is al wel heel veel gedaan, en vaak is er wel iemand die een tutorial over een bepaald pakket heeft geschreven.

Ik heb zelf net een Raspberry Pi met Openelec gekocht omdat ik hem wil gebruiken als mediacenter, maar ik ben inmiddels aan het experimenteren met een andere distributie (xbian) die net wat meer kan, zodat ik hem ook kan gebruiken om series te downloaden e.d. Dit gaat allemaal niet vanzelf, maar voor mij zit een deel van de hobby juist in het uitzoeken van hoe ik het wel aan het werk krijg.

Als het eenmaal ingesteld is hoef je er vervolgens niet meer aan te komen, dus dan is het een kwestie van je waarden uitlezen en daar mee doen wat je wil.
Bedankt voor deze informatie, het is voor mij inderdaad zo dat ik best wat linux kennis wil op doen e.d. maar het programma die de data kan uitlezen (Solar power browser) werkt alleen op windows.

Ik zou me ook geen manier kunnen bedenken om de data uit te lezen (of evt de browser) in linux aan de praat te krijgen.

Vandaar dat ik hoop dat 1 van jullie een super klein desktopje (energie zuinig) weet (Raspberry formaat) die windows draait.
Dan kan ik die door middel van een Homeplug adapter met het netwerk verbinden, en klaar :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De kleinste windows-optie die je hebt is waarschijnlijk een Zotac Zbox, Intel NUC of andere barebone
Beide zijn wel een heel stuk duurder dan een Raspberry Pi. Bedenk bij de prijzen die je in de pricewatch ziet dat er waarschijnlijk nog een harde schijf en geheugen bij moeten (en een windows licentie).

Een voordeel van deze twee is dat ze een stuk krachtiger zijn dan een Pi. Als je dat niet nodig hebt (omdat ze alleen gebruikt worden om je zonnecel uit te lezen) is het een beetje zonde/overkill, maar je kan ze eventueel gebruiken als extra desktop.

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 12-07-2013 11:45 ]

Pagina: 1