Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel 2010: 4-weg gegevenstabel (data table) mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Is er een manier om in Excel een gegevenstabel te maken met 4 invoervariabelen en 1 uitvoervariabele? Wellicht via een add in? Natively ondersteunt Excel maar maximaal 2 invoervariabelen.

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een wat-als-scenario moet draaien waarbij 4 verschillende gegevens middels een formule een bepaalde uitkomst moeten geven.

Zelf heb ik al Gegoogled maar de enige resultaten die ik krijg is maximaal een 2-weg tabel.

PS: dit leek mij wat te specifiek voor client software algemeen, ik hoor het wel als ik verschoven word.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Bedoel je een vier dimensionale tabel?

Je kunt dan deze setup gebruiken:

Var1	|     Var1 
		Var2    Var2   	| Var2    Var2 
-----------------------------------------------
	Var4 |
Var3	     |
	Var4 |
--------------
	Var4 |
Var3	     |
	Var4 |

Als het niet al teveel waardes zijn.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ooit 4 op een rij 4D gespeeld? Dan teken je het 2D 4x4 tabelletje 16 keer op een pagina (4x in de breedte, 4x in de lengte). Zie boven dus. Als het niet over dimensies gaat, maar losse variabelen, dan snap ik de vraag niet, want dan is 4 niet moeilijker dan 2. ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om 4 variabelen uit een record die middels een formule (waarvan de 4 invoervelden en het uitvoerveld zich op een ander blad bevinden) een 5e variabele/cel in het betreffende record moet invullen.

Dit wilde ik via een wat-als-analyse doen, dus WAT is mijn uitvoerveld van de formule ALS de 4 invoervelden de betreffende waarden uit het record zijn. En vervolgens het uitvoerveld van de formule overnemen als 5e variabele in mijn record. Probleem is alleen dat Excel maar maximaal een gegevenstabel met 2 invoerdimensies ondersteund en dus ook een wat-als-analyse ondersteund met 2 invoervelden.

De truc om een tabel in te delen zoals Grijze Vos het voorstelt gaat hem niet worden. Het gaat om 22274 records, á 4 verschillende variabelen per record is 22274^4 waarden.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Waarom wil je uberhaupt zoveel waardes in excel in je tabel hebben?
Volgens mij wil je lineaire analyse doen oid?

Kun je aangeven wat je uiteindelijke doel is? Want dat is volgens mij niet om een tabel van die grootte uit te printen en aan iemand te geven. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Grijze Vos op 12-07-2013 10:49 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef die waardes ook niet persé in een tabel weer te geven maar ik moet iig wel per record 4 bepaalde waarden uit het record invullen in een formule op een ander blad en vervolgens de uitvoer van die formule in een 5e veld/kolom in dat record invullen. Mijn gedachte is dat ik dit via een wat-als-analyse zou willen doen, maar deze analyse baseert zichzelf op een gegevenstabel.

En nee, ik hoef geen lineaire regressie analyse te doen. Ik heb per record een regiocode, gewicht, en twee verschillende soorten volume maten. Vervolgens heb ik een blad waar een formule in staat die regiocode, gewicht, en beide volume maten meeneemt om een score te bepalen. Deze score wil ik overnemen in mijn record.

De optie om te formule die de score berekent over te nemen voor ieder record in die kolom waar ik die score wil zetten is om meerderlei redenen uitgesloten. O.a. vanwege de hoeveelheid (22274 records) en het feit dat de formule weer gebaseerd is op andere formules, en al deze formules samen weer per stuk meerdere verwijzingen naar andere tabellen hebben om gegevens in op te zoeken. Lang verhaal kort: formule moet dus blijven staan waar ie staat. :)

Edit: ik heb nu een tijdelijke oplossing in de vorm van een VBA macro. Deze neemt de 4 velden uit een record over, kopieert deze in de overeenkomende invulvelden op het formuleblad, neemt vervolgens het uitvoerveld van de formule over, en kopieert dat in het 5e veld in mijn record. En dat voor ieder record. Het jammere is alleen dat ik deze actie in de toekomst meermaals moet gaan uitvoeren. Dan moet ik steeds de macro aanpassen en daarnaast duurt die macro best lang eer ie 22k+ records afgehandeld heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2013 11:07 ]

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 14:28
Je kunt toch gewoon naast de bestaande velden van je record een formule in een vijfde veld stoppen die die berekening voor je maakt? Dat is de gebruikelijke manier van met excel werken. En uit de beschrijving van je probleem zie ik niet dat het ingewikkelder moet.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
_js_ schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:40:
Je kunt toch gewoon naast de bestaande velden van je record een formule in een vijfde veld stoppen die die berekening voor je maakt? Dat is de gebruikelijke manier van met excel werken. En uit de beschrijving van je probleem zie ik niet dat het ingewikkelder moet.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:52:
De optie om te formule die de score berekent over te nemen voor ieder record in die kolom waar ik die score wil zetten is om meerderlei redenen uitgesloten. O.a. vanwege de hoeveelheid (22274 records) en het feit dat de formule weer gebaseerd is op andere formules, en al deze formules samen weer per stuk meerdere verwijzingen naar andere tabellen hebben om gegevens in op te zoeken. Lang verhaal kort: formule moet dus blijven staan waar ie staat. :)
Daarmee bedoel ik dus dat de methode die ik zoek een vorm is van een wat-als scenario, en dat ik niet de formule die de score berekent in het record zelf ga/kan zetten.
Pagina: 1