out-of-the-box bios versie moederbord GA-78LMT-USB3 Rev. 4.1

Pagina: 1
Acties:

• gar-wier
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-06-2022
Hoi! ik heb zojuist de Gigabyte GA-78LMT-USB3 Rev. 4.1 van Azerty besteld. Weet iemand wat voor BIOS versie deze zal hebben of waar ik dat kan vinden(dat is namelijk bepalend voor of mijn cpu wordt ondersteund), of hangt dat af van wanneer het moederbord gefabriceerd is? In het geval van het laatste: welke BIOS versie zal het moederbord dan ten minste hebben? bedankt!

UPATE: een zeer behulpzame tweaker heeft mij aangeboden om langs te komen om met een cpu van hem te flashen. Lang verhaal kort: De BIOS versie was de meest recente (F4) en ondersteunde dus prima de FX 6300 cpu. De RAM (Crucial Ballistix Sport VLP 2x4gb) bleek het probleem te zijn. Beide sticks deden het zowel op mijn moederbord als die van hem niet en voor mijn moederbord weet ik in ieder geval dat het volgens de crucial website guaranteed compatible is, dus ik vermoed dat ze kapot zijn, als is het erg raar dat ze beide kapot zijn... Nu maar even bij Azerty gaan klagen om nieuwe

[ Voor 43% gewijzigd door gar-wier op 14-07-2013 14:20 ]

Verwijderd

Het zou wel helpen als je ons vertelt welke cpu je hebt.
Hier http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4305 kun je zien welke cpu vanaf welke bios ondersteund wordt.
Als je al besteld hebt kun je het beste Azerty bellen om ze te vragen of ze kunnen zien welke bios versie je hebt.

• gar-wier
Ik heb de AMD FX 6300, die is ondersteund vanaf bios F3, die is uit sinds 2 oktober 2012 , had Azerty gemaild, maar ze hebben nog steeds niet gereageerd en als die chip niet ondersteund blijkt heb ik volgens mij wel een serieus probleem...

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het probleem valt wel mee:

1) je mag er vanuit gaan dat een moederbord dat je nu aanschaft wel geleverd zal worden met de nieuwste bios-versie (zeker als die eind 2012 is uitgekomen)
2) op het moment dat er een oudere versie van de bios op staat, is het mogelijk om hier een nieuwere versie op te flashen.

Verwijderd

Je zou het niet zeggen maar de beste optie is om contact op te nemen met Azerty :)
Zij kunnen het voor je nakijken en indien nodig direct voor je flashen zodat je altijd een werkend moederbord thuis krijgt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Luit schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 07:37:

2) op het moment dat er een oudere versie van de bios op staat, is het mogelijk om hier een nieuwere versie op te flashen.
En waar dan de schroen wringt bij TS is natuurlijk: kan dit zonder CPU geïnstalleerd te hebben of met een niet ondersteunde CPU?

• gar-wier
Bedankt voor de reacties, ik realiseerde me iets te laat dat ik er klakkeloos vanuit was gegaan dat die BIOS van vorig jaar er inmiddels wel op zou staan en las wat verontrustende posts op internet. @ sypie, dat is inderdaad het probleem. Ik heb namelijk geen tweede cpu liggen die wel ondersteund is, dus als ik een ondersteunde cpu nodig heb, om mn BIOS te updaten omdat die mijn cpu niet ondersteund, heb ik duidelijk een probleem...

Verwijderd

Als je mijn post nogmaals leest heb je toch een perfecte oplossing?

• gar-wier
XeNeRgY: is inderdaad de perfecte oplossing, alleen is het moederbord helaas (met de rest van de samenstelling) al naar mij op weg met de post en zegt Azerty het niet te weten welke biosversie erop zit... maar aangezien de benodigde update al bijna een jaar geleden (10 maanden) is uitgekomen, zo het wel heel lullig zijn als 'ie er niet opzit, dan zou mijn moederbord meer dan een jaar in een magazijn moeten hebben gelegen.. Maar als dat zo is zit ik dus waarschijnlijk met een moederbord die niet voorbij de POST komt, omdat de CPU niet ondersteund is, of gaat het wel lukken om nog in de bios te komen? want dan kan ik met een usb stick de bios updaten...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In plaats van je vooraf zo druk te maken (er is nu toch niets aan te veranderen) kan je net zo goed even afwachten. En zoals je zegt, de bios is 10 maanden geleden uitgekomen.

Verwijderd

gar-wier schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:54:
XeNeRgY: is inderdaad de perfecte oplossing, alleen is het moederbord helaas (met de rest van de samenstelling) al naar mij op weg met de post en zegt Azerty het niet te weten welke biosversie erop zit... maar aangezien de benodigde update al bijna een jaar geleden (10 maanden) is uitgekomen, zo het wel heel lullig zijn als 'ie er niet opzit, dan zou mijn moederbord meer dan een jaar in een magazijn moeten hebben gelegen.. Maar als dat zo is zit ik dus waarschijnlijk met een moederbord die niet voorbij de POST komt, omdat de CPU niet ondersteund is, of gaat het wel lukken om nog in de bios te komen? want dan kan ik met een usb stick de bios updaten...
Ah oke, dat maakte ik uit je startpost niet op. Om je een klein beetje gerust te stellen: ik had voor mijn i3-3225 een bios versie uit april 2013 nodig en toen ik 2 weken geleden mijn moederbord kreeg stond er zelfs de versie van eind mei 2013 al op. Als je geen mega exotisch moederbord heb genomen maar eentje die best populair is (dus regelmatig wordt verkocht) dan is de kans vrij groot dat de voorraad zo vaak wordt vernieuwd dat de bios versie inderdaad bijgewerkt is.

• gar-wier
Bedankt voor de reactie. Echter, ik heb net bericht ontvangen van Azerty, dat het moederbord zeer waarschijnlijk niet de vereiste BIOS versie heeft om de CPU te ondersteunen. Gaat de pc dan voldoende ver opstarten om in de BIOS te komen, zodat de BIOS met een usbstick kan worden geupdate?.Zo niet: zijn er nog andere mogelijke oplossingen? Zou een gemiddelde computerwinkel de BIOS voor je kunnen updaten?
Alvast bedankt voor de hulp!

• gar-wier
Ik heb net een externe build gedaan, de ventiloren gaan draaien maar het systeem POST niet.
Ik krijg geen POST beep van de speaker en geen beeld van de TV via de HDMI.
Mijn conclusie is dus dat de BIOS van het moederbord toch te oud is om de CPU te supporten.
(Gigabyte GA-78LMT-USB3 - AMD FX 6300)

Wat is nu de beste handelingswijze om zo snel mogelijk mijn moederboard BIOS te updaten om het systeem werkende te krijgen?

PS: EXTERNAL BUILD DETAILS
CPU+CPU-FAN geinstalleerd
CPU-FAN aangesloten op CPU-FAN header (voedingsaansluiting op moederbord).
24 pins en 8 pins CPU voeding + suppemental CPU voeding op moederbord aangesloten
2x ram geinstalleerd (in correcte dual memory opstelling)
Videokaart en 2x 6pins PCIe voeding (1 via 2x molex naar PCIe adapter) aangeloten
moederbord speaker aangesloten (rood aan plus, zwart aan min)
Voeding op stroomnet aangesloten.
met schroevendraaier powerswitch pins van de frontpanel kortgesloten
GPU, CPU en PSU FANS gaan draaien en blijven draaien,
echter geen post beep van speaker en geen beeld via hdmi op tv (staat op goeie kanaal)
HDMI zowel geprobeerd via moederbord, als via GPU aangesloten geprobeerd
-voeding uitgezet om af te sluiten-

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
24 pins en 6 pins CPU voeding + suppemental CPU voeding op moederbord aangesloten
Ik neem aan dat die 6-pins een typo is? Een 6-pins PCIe stekker op het mobo aansluiten werkt in het beste geval niet, en in het slechtste geval sloop je je hardware.

• gar-wier
8Pins inderdaad!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Dat scheelt weer :) Met welke bios is je bord nu uitgeleverd? Staat meestal wel op een klein stikkertje, meestal op of in de buurt van de bios chip.

• gar-wier
Ik kan helaas geen sticker vinden, volgens Azerty moest ik gewoon proberen of 'ie het deed en was er geen methode om te zien wat de BIOS versie zonder daadwerkelijk in de BIOS menu te gaan...

• Reepje
  • Niet online
Dan zijn er 3 mogelijkheden:
je haalt ergens een cpu vandaan die wel supported is,
je stuurt het bord terug om de juiste bios in te flashen
je gaat naar een computerwinkel met reparatie afdeling om een bios in te flashen (dat kost je wat).

• gar-wier
Bedankt Reepje, alle opties kosten zullen 'wat' kosten toch? nog tips met betrekking tot het vinden van een goedkope CPU die supported is in de buurt van Drenthe?

• Reepje
  • Niet online
Wie weet is er een tweaker bij jouw in de buurt die wel even wil helpen?

Overigens vind ik dat Azerty je gewoon kostenloos een bord met de juiste bios moet leveren (ik neem aan dat je bord en processor bij hun gekocht hebt).

• gar-wier
Heb inderdaad al contact met Azerty opgenomen of ze mij een een mij een bord met geüpdate BIOS kunnen opsturen en dat ik mijne terugstuur, want anders gaat er weer zo veel tijd overheen..

Oke alle computerwinkels in de buurt hebben helaas geen chips om 'm te flashen, heeft iemand nog tips hoe ik een goedkope chip kan vinden die op dit moederbord gaat passen: Gigabyte GA-78LMT-USB3 want ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken, marktplaats ofzo? nieuwe topic op tweakers starten? alvast bedankt!

[ Voor 45% gewijzigd door gar-wier op 13-07-2013 13:01 ]

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 19:19
Waar woon je?

Als je in de buurt woont, kan je zo mijn Athlon II X3 450 lenen (die wordt ondersteunt vanaf bios F1), misschien dat je daarmee kan flashen. Ik woon in de omgeving Groningen.

*EDIT* je woont in Drenthe, dus je mag hem rustig even lenen (mits ik hem weer terug krijg :*) ).

[ Voor 65% gewijzigd door Chiel340 op 13-07-2013 13:37 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• gar-wier
Wauw, danje Chiel340, Ik woon in westerbork, midden-Drenthe, welke plaats woon je?
Ik kan mn boeltje meenemen, bij jou thuis updaten en weer meeterug nemen, dat lijkt me voor je de fijnste oplossing toch? nogmaals: GEWELDIG:D

[ Voor 46% gewijzigd door gar-wier op 13-07-2013 13:42 ]

• Chiel340
@ Gar-Wier,

Ik woon in Groningen stad, dus je bent welkom. Ben om 15:45 thuis, als je dan even langs kan komen? Ik ga daarna namelijk weer weg op verjaardag :-)

Ik zal je wel even een DM sturen met mijn gegevens.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• gar-wier
Moet ik mijn fan van de FX 6300 meenemen? en thermalpaste? want dat zou ik dan even in groningen moeten halen..

• Chiel340
Thermalpaste heb ik ook nog wel, we hebben maar een klein drupje nodig :-) Je weet verder wel hoe je moet flashen neem ik aan?

Tot straks, ik doe mijn best om om 15:40 thuis te zijn :9

[ Voor 19% gewijzigd door Chiel340 op 13-07-2013 14:05 ]

• gar-wier
Ja, in de zin: ik heb meerdere Youtube filmpjes gezien, qflash is ondersteund door mijn moederboard wat volgens mij kinderlijk eenvoudig is en ik een USB (FAT32 geformatteerd) met de update ready. Wat een reclame voor tweakers is dit zeg!!!!

• Chiel340
Ach de meeste hier zijn wel welwillend hoor :-) Ik zou het zelf ook waarderen als iemand mij hier kon bijstaan.

En mocht het niet willen, ik heb nog een Phenom II X6 1090T en een Phenom II X2 555, dus CPU's genoeg :-) Alleen de Athlon II X3 445 of 450 heb ik zo los op een moederbord zitten.

Dus meenemen: Videokaart, moederbord, RAM en een voeding. Ik heb dus wel een CPU koeler, thermal paste en een monitor.

Q-Flash is inderdaad makkelijk, net even naar gekeken.

Gaan we eerst eens kijken of we het moederbord tot leven krijgen met mijn CPU.

Dus dat komt vast goed!

[ Voor 29% gewijzigd door Chiel340 op 13-07-2013 14:12 ]

• gar-wier
Ik studeer en woon door de week in Groningen dus als je ooit nog een keer wat nodig hebt ben ik in de buurt:D

• Reepje
  • Niet online
ik zou dan wel alvast een kijken hoe je de bios update, en de juiste file alvast op een (bootable) usb stick hebben.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4305#

Wat je precies bedoeld met "winkels hebben de juiste chip niet" begrijp ik niet helemaal, het gaat hier om een software update.

• Chiel340
@ Reepje, ik heb ook alvast even gekeken. Met Q-Flash heb je alleen de (uitgepakte ZIP) file nodig op een USB stick (non bootable, FAT32), je kan namelijk bij het booten met F8 in het bios komen en dan zal de rest van zelf moeten gaan.

Maar ik kijk wel even mee :-) Gelukkig heb ik al vaker geflasht :P

@ Gar-Wier, je doet me altijd een plezier met een goede beoordeling op Tweakers :P (pas als het werkt natuurlijk... ;) )

Ohw ja en ook de FX6300 moet mee natuurlijk... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Chiel340 op 13-07-2013 14:36 ]

• gar-wier
Wat Chiel340 zegt klopt inderdaad, Qflash heeft alleen FAT geformatteerde USB met de uitgepakte update nodig en is voor de rest instructies volgen..

Wat betreft die winkels: ze hadden niet een cpu die op de mobo paste om, en kunnen daarom niet booten om in de BIOS te komen en te flashen

• Chiel340
Heren, het probleem is opgelost. Na testen van mijn CPU bleek het bios gewoon F4 te zijn (de laatste die volgens Gigabyte beschikbaar is).

Het probleem bleek uiteindelijk het geheugen te zijn, na testen met mijn Kingston Value RAM, was het probleem over en draaide de FX6300 als een trein.

Geheugen is waarschijnlijk defect (staat wel op de lijst als compatible). Mijn eigen PC wou ook niet starten met zijn RAM.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 19:24
Misschien is het nog wel zo handig om even in je startpost te zetten dat het bord bij azerty met F4 geleverd was, hoeven anderen zich daar ook geen zorgen over te maken als ze zich hetzelfde afvragen.

En wat een service Chiel :) Zo help je je medemens nog eens

• gar-wier
Ja inderdaad hugoy, zeg dat wel!! en lijkt me inderdaad nuttige info, zeker omdat Azerty zelf onrust liep te stoken door te zeggen dat het waarschijnlijk F2 is:P ik zal het dus even aanpassen!

• Chiel340
hugoy schreef op zondag 14 juli 2013 @ 10:05:
Misschien is het nog wel zo handig om even in je startpost te zetten dat het bord bij azerty met F4 geleverd was, hoeven anderen zich daar ook geen zorgen over te maken als ze zich hetzelfde afvragen.

En wat een service Chiel :) Zo help je je medemens nog eens
Graag gedaan, we zijn er toch om elkaar te helpen :)

En heb je al nieuw RAM besteld?

• gar-wier
Ik heb Azerty een mail gestuurd over wat ze voor mij kunnen betekenen in termen van garantie, maar ze zijn in de wekenden gesloten dus ik wacht nog op reactie:)

• gar-wier
Ik heb het setje weer opgestuurd naar Azerty. Die concludeerden dat 'ie inderdaad kapot is en sturen me keurig een nieuw setje op, prima service:)

• Chiel340
gar-wier schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:12:
Ik heb het setje weer opgestuurd naar Azerty. Die concludeerden dat 'ie inderdaad kapot is en sturen me keurig een nieuw setje op, prima service:)
Kijk dat is goed nieuws! ;) En fijn om te horen dat ze zo coulant zijn. Hopelijk werkt het volgende setje beter _/-\o_

• Chiel340
gar-wier schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:12:
Heb je het nieuwe geheugen al ontvangen? Zo ja kan ik je dan binnenkort weer bij mij thuis verwachten met mijn RAM? :P

Pagina: 1