Wat voor aanstekerplug nodig voor koelbox in auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114022

Topicstarter
Ik heb een 2de hands compressorkoelkast gekocht om tijdens de vakantie in de auto te gebruiken.
Helaas zit daar geen aanstekerplug bij om hem te kunnen aansluiten. Kan ik daarvoor nu gewoon een normale aanstekerplug voor kopen? Of moet ik nog ergens opletten i.v.m. spanning etc.?
Op de volgende site staan de details van de koelbox (Waeco cdf-25): http://frankanatest.softk(...)24413eee6f81f65e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114022

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pssst, volgende keer graag de "wijzig" link gebruiken om je bericht aan te passen ;)

Je zult sowieso een plug moeten hebben die in je koelbox past :) Zo te zien moet je aan de andere kant een gewone aanstekerplug kunnen gebruiken. let wel op: het ding werkt op gelijkstroom, dus even goed uitvissen wat de plus en de min moet zijn rihcting koelbox. Maar daar ben je zo achter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik weet niet hoeveel Watt hij trekt, maar bij mij wordt de plug erg heet als ik de aanstekerplug gebruik. Ik zou overwegen een aparte aansluiting te maken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens de handleiding moet ie bij 12V minimaal 15A gezekerd zijn. De CDF-25 zou volgens de specs 5,0 A ± 0,5 moeten trekken bij continue gebruik. Da's 60Watt. Valt op zich wel mee dus - maar een wat dikkere kabel is denk ik wel handig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Het schema op pag4 geeft aan welke kabeldikte je moet gebruiken.
Op de x-as staat l/m (lengte in meter).
Het beste lijkt mij om zelf een aansluitkabel te maken op de accu. Met een zekering erin, zo dicht mogelijk bij de accu (dus niet vlak voor de contrastekker).
En dan a.d.h.v. het schema de kabeldikte bepalen.
De sigaretteaansteker in het dashboard is niet met 4mm2 aangesloten tenminste bij mij niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 14-07-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe kan je hier een "standaard" plug voor gebruiken.
Niet de goedkoopste, maar eentje met een beetje fatsoenlijke contacten.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 23:43

AlexanderB

7800 rpm

In ieder geval heb je het juiste type uitgezocht, een met een compressor, ipv een super-inefficiënt (en meestal niet-effectief) peltier element..

De meeste auto's hebben daar een 10A zekering in zitten, geen idee in hoeverre deze koelkast echt 15A gaat trekken, als dat het geval is, dan is een extra stroompunt met een kwaliteits-stopcontact, en voldoende dikke bedrading op zich wel een goed idee, en vergeet ook niet een zekering te plaatsen op de juiste plek. (zo dicht mogelijk bij de plus-pool van de accu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Peenutzz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:00:
Ik weet niet hoeveel Watt hij trekt, maar bij mij wordt de plug erg heet als ik de aanstekerplug gebruik. Ik zou overwegen een aparte aansluiting te maken :)
Goede tip.

Die sigarettenaansteker-aansluiting is een beetje een beroerd ontwerp. De minpool maakt opzich genoeg contact, maar de stroom door de pluspool moet door een pinnetje van vaak maar een paar mm breed lopen. Met een telefoon/TomTom ladertje gaat het nog goed, maar voor dingen die meer stroom gebruiken zoals koelboxen e.d. kun je naar mijn idee beter een meer degelijke stekker gebruiken.

Als je toch nog een stekker moet zoeken zou ik er een Anderson connector op zetten. Dan weet je zeker dat je goed contact hebt, en dat je stekker niet wegsmelt door de warmte.

Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://vk1od.net/module/dc/app.2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
Ik heb zelf ook zo'n degelijke Weaco compressor koelkast, en het valt wel mee wat zo'n ding trekt. Hij zal doorgaans ruim onder de 10A blijven, je zou er dus voor kunnen kiezen om een aanstekerplug te gebruiken. Maar dan inderdaad wel een goede, en niet het goedkoopste chinese ding wat je kunt vinden. De punt van de aanstekerplug gaat heel erg warm worden en andere nare effecten.
Ik heb zelf (op 24V) een waterkoker die opzich op de aanstekerplug kan, maar dat wordt erg warm. Ik vind dat niet prettig en heb het daarom anders gedaan. Je hebt van die kroonsteentjes waar plugs in zitten. Zoiets bijvoorbeeld: http://www.elektronicawer...84/duo_kroonsteen/details
Dat zou je ook kunnen gebruiken voor je koelkastje. Dus ergens een 12V bron pakken, een zekeringshoudertje ertussen (met 10A zekering zou ik doen), en dan zo'n kroonsteen plug. Dat schroef je makkelijk in elkaar zoals een normale kroonsteen maar kun je dan gewoon eruit trekken zoals met iedere stekker. Op zich heeft de koelkast natuurlijk ook een stekker ingang die je eruit kan trekken, maar dan zit het draad nog aan je auto vast.
Ik heb overigens ook onze Waeco (40 liter model zelfs) middels aanstekerplug gebruikt zonder problemen, voordat ik hem direct aansluitte. Die plug raakte nog wel eens los vanwege z'n locatie, en trillingen in de terreinwagen. Maar werd niet heet o.i.d. Volgens mij moet 2.5mm2 genoeg zijn, maar dat is ook weer niet aan te raden als je dit koelkastje achterin je camper zet en 6 meter draad nodig hebt. Het draad wat erbij zat (bij de onze) met raar formaat stekker (ken ik niet) is nou ook niet ontzettend dik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1