[ABIT KT7A] Vastlopers in Win2k :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Ik heb een Abit KT7A met T-bird 1000 mhz. Deze loopt vaak vast in Windows2000 (SP1, 4in1 4.31, AGP FIX). Muispijl blijft dan spontaan staan, alle invoer wordt genegeerd.

Mp3'tjes spelen gewoon door.

Het beeld bevriest gewoon.

Specs :
Abit KT7A
T-Bird 1000MHz
256MB SDRAM PC133 (Kingston)
Creative 3DBlaster Riva TNT2 Ultra
Sound Blaster Live 5.1
300watt voeding
100mbit Intel NIC

Systeem werkt supersnel, alleen soms blijft ie gewoon hangen. Dit is zeer irri. Het gebeurt NIET in spellen, maar vooral bij gewone applicaties.

Heeft iemand een idee?
(Heb go.to/kt7faq en search al helemaal doorgezocht :( )

• jumpski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
heb je overgeklokt?
in welk slot zit je NIC?
Welke irq's worden geshared?
PS2 muis?
Is voeding 'approved'?

- geen kaarten in slot 1 en 5
- I/O voltage op 3.3, eventueel 3.2
- AGP 4x uitzetten
- advanced nog iets... in cpu-bios op disabled (onder drive strenght)
- TNT2 --> bij agp 4x in bios, kun je een hex-code invullen: Probeer eens DA/AE
- PCI#2 acces#1 retry --> disabled
- Fast write supported --> disabled

Het duurde 4 weken tot mijn systeem stabiel was. Vooral na het uitschakelen van de raid controller, werkte het veel beter. Ik heb wel ongeveer alle problemen gehad die je kon hebben. Het ergste probleem, was mijn voeding! NOT AMD APPROVED, wel 300 Watt. Nu een enermax 350 Watt, werkt perfect. Ik heb ook ergens gelezen, dat freeze van scherm kan liggen aan een ps2 muis in combinatie met nog iets.

Succes d'rmee.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:05

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Een plotselinge freeze heeft vaak te maken met de videokaart.

Had ik ook, zet je AGP mode ff op 2X probeer het dan nog een keer.

Whatever.

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 12:11 schreef jumpski het volgende:
heb je overgeklokt?
in welk slot zit je NIC?
Welke irq's worden geshared?
PS2 muis?
Is voeding 'approved'?

- geen kaarten in slot 1 en 5
- I/O voltage op 3.3, eventueel 3.2
- AGP 4x uitzetten
- advanced nog iets... in cpu-bios op disabled (onder drive strenght)
- TNT2 --> bij agp 4x in bios, kun je een hex-code invullen: Probeer eens DA/AE
- PCI#2 acces#1 retry --> disabled
- Fast write supported --> disabled

Het duurde 4 weken tot mijn systeem stabiel was. Vooral na het uitschakelen van de raid controller, werkte het veel beter. Ik heb wel ongeveer alle problemen gehad die je kon hebben. Het ergste probleem, was mijn voeding! NOT AMD APPROVED, wel 300 Watt. Nu een enermax 350 Watt, werkt perfect. Ik heb ook ergens gelezen, dat freeze van scherm kan liggen aan een ps2 muis in combinatie met nog iets.

Succes d'rmee.
Ik heb PS/2 muis, maar met mijn Logitech I-Feel USB muis heb ik ook lockups.
I/O voltage ga ik ff proberen.
Verder staat alles al op 'disabled' nu. Heb al een half uur geen lockup meer gehad. Harddisk performance is nu wel retelaag, maar jah, dat heb je.
Voeding is niet approved, maar wel sterk genoeg, dat weet ik zeker.

Ik heb geen RAID, dus daar kan het niet aan liggen. :)

Ff corevoltage aanpassen.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien je geheugen te aggresief ingesteldt :?

Als ik mijn reepjes op TURBO zet en dan op cas2 loopt me bak soms ook vast.

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 12:27 schreef stokkie het volgende:
Misschien je geheugen te aggresief ingesteldt :?

Als ik mijn reepjes op TURBO zet en dan op cas2 loopt me bak soms ook vast.
Geheugen staat op SDRAM/8ns/10ns. Da's niet echt aggressief. Ik baal hier ontzettend van. Het is ook spontaan. Er staan GEEN errors in het win2k logboek. Lekker vaag dus.

AGP modus staat al op 2x, mijn videokaart ondersteunt 4x niet. 4x is ook vet onstabiel.

Verwijderd

Heb je je bios al geupgraded naar de ZT bios?

Bij mij is hij namelijk echt heel erg stabiel, misschien dat het helpt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:42
Ik neem wel aan dat je de VIA drivers meteen na de schone install van w2k erop heb gezet en niet veel later pas...

Voor stabiliteit moeten de VIA drivers er zo snel mogelijk worden opgezet. Klinkt stom, maar ik heb het zelf ook gehad.
Dus eerst w2k, dan SP2, dan VIA dan pas apps enzo.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 12:44 schreef wizardxx het volgende:
Heb je je bios al geupgraded naar de ZT bios?

Bij mij is hij namelijk echt heel erg stabiel, misschien dat het helpt.
WT of ZT bios maakt geen kl**t uit, helaas.
Ik neem wel aan dat je de VIA drivers meteen na de schone install van w2k erop heb gezet en niet veel later pas...
Voor stabiliteit moeten de VIA drivers er zo snel mogelijk worden opgezet. Klinkt stom, maar ik heb het zelf ook gehad.
Dus eerst w2k, dan SP2, dan VIA dan pas apps enzo.
Heb ik gedaan. Ik heb SP1 btw geinstalleerd (Win2k DUTCH)

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
Ligt aan je sblive....

Prik er maar eens een ander kaartje in of haal hem eruit en zie het verschil,

* 4of9 heeft het zelfde probleem.

Probeer ook eens de IDE drivers los te downloaden en te installen. Helpt meestal ook beter en brengt je performance van je hd omhoog.

kijk maar op viahardware.com

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• jumpski
als alles helemaal safe is ingesteld, dan vrees ik dat je video-/geluids-/nic kaartje geen irq's kunnen sharen.

Als het gebeurd, gebruik je dan toevallig je netwerkkaart? Heb je thuis een netwerk? Kun je ff proberen om via iqc/rechtstreeks iets over het netwerk te blazen.
Hoe zit het trouwens met je processor-usage in je taskmanager. Gebeurd het als de activiteit hoger is dan 75% voor een bepaalde tijd.
Heb je het geheugen op 133 staan?

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 13:11 schreef 4of9 het volgende:
Ligt aan je sblive....

Prik er maar eens een ander kaartje in of haal hem eruit en zie het verschil,

* 4of9 heeft het zelfde probleem.

Probeer ook eens de IDE drivers los te downloaden en te installen. Helpt meestal ook beter en brengt je performance van je hd omhoog.

kijk maar op viahardware.com
SB Live gaat er even uit, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wil het kaartje er wel inhouden... IDE drivers werken goed, langzaam HD gedoe komt door BIOS instellingen.
Ik kijk ff op viahardware.com

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 13:16 schreef jumpski het volgende:
als alles helemaal safe is ingesteld, dan vrees ik dat je video-/geluids-/nic kaartje geen irq's kunnen sharen.

Als het gebeurd, gebruik je dan toevallig je netwerkkaart? Heb je thuis een netwerk? Kun je ff proberen om via iqc/rechtstreeks iets over het netwerk te blazen.
Hoe zit het trouwens met je processor-usage in je taskmanager. Gebeurd het als de activiteit hoger is dan 75% voor een bepaalde tijd.
Heb je het geheugen op 133 staan?
Netwerkkaart doet het perfect (9,3MB/sec (ja MEGABYTES)). Processorusage is normaal te noemen. Geheugen staat op 133Mhz (HOSTCLK+PCICLK)

• jumpski
Als je dan toch alles op safe zet, zet dan het geheugen ook ff op 100 Mhz. Hoeft het niet aan te liggen, maar het zou natuurlijk kunnen. NIETS verbaasd me meer met Abit!!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:05

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Het zal toch niet aan de SBLive liggen?
Mijn pc draait namelijk stabiel op 1Gig (was een 850MHz).

Ik gebruik ook win2k en een Sblive. *D
Wat je nog kan proberen is je sblive in een ander pci slot steken.

Whatever.

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 14:02 schreef meendering het volgende:
Het zal toch niet aan de SBLive liggen?
Mijn pc draait namelijk stabiel op 1Gig (was een 850MHz).

Ik gebruik ook win2k en een Sblive. *D
Wat je nog kan proberen is je sblive in een ander pci slot steken.
Ik heb hem al 2x verplaatst, maakt geen reet uit. Geheugen op 100mhz maakt ook niets uit helaas. Geheugen al vervangen, geen resultaat. Andere videokaart (Matrox G450 DDR 32MB), geen succes.

Zucht. Zou het toch aan de BIOS liggen?

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Mijn processor wordt ook niet te heet :
48 graden stressed. Echt supervaag allemaal.

Heb hem nu een uur lang aanstaan zonder crash. Misschien dat het over is?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Wat is de layout van je kaarten? m.a.w. wat zit in welk AGP/PCI slot?

AGP:
PCI1:
PCI2:
PCI3:
PCI4:
PCI5:
PCI6:
ISA:

(zit er nog ISA op een KT7A? Ik heb zelf een KT7 namelijk.. zonder A.. dus eigenlijk MET A maar zonder B (686 chipset) om het logisch te houden).)

Ik had zelf onwijs veel problemen met mijn SB Live! Dik IRQ conflict maar nu opgelost en alles draaid als een zonnetje.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Tijger
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Yep, had exact hetzelfde met een KT7a en de oplossing van mij was de SB live vervangen door een Terratec.

Geluidskwaliteit sprong omhoog en geen hard locks meer.
Of het de VIA 686B bug is of gewoon een vreselijk slecht design van SB (hardware of drivers) laat ik aan het midden, feit is dat het gewoon je machine keihard laat vastlopen.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Geloof me, met wat pielen gaat die SB Live! ook wel werken. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• jumpski
No problemo met die live!!
Iedereen heeft het altijd over problemen met die soundcard!! Ik heb overal problemen mee gehad, behalve daarmee.

• 4of9
  • Laatst online: 15-04 15:52
het is ook de combinatie van de southbridge met de sblive...

Ik heb nu een nieuwe geluidskaartje met een andere sjip alleen gaat mijn pc spontaan rebooten :(

Waarschijnlijk ligt dit weer aan een brakke netwerk kaart.

Die kt7a's delen hun irq's echt op een hele vage manier.

Zo zit bijvoorbeeld mijn raid controller op het zelfde irq als mijn 1 na laatste pci slot... (is dus nu praktisch onbruikbaar aangezien mijn hd's op de raid hangen :( )

maw: nog even en ik gooi die abit kt7a-raid het raam uit en koop een lekker stabiele P3 op een good old BX bordje....

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• jumpski
Niet opgeven!!
Het kost wat tijd, maar dan heb je ook iets! Ik heb nu een super-stabiel systeem.

Het probleem met de meeste is, dat ze meteen die FSB omhoog gooien en gaan installeren. Werkt niet. Gewoon default pro-speed alles installeren, tweaken, formatteren, wederom tweaken en daarna pas proberen die processor op te krikken!
Na een paar weken, ken je elke setting in je bios en windows. Hierna is het een fluitje van een cent om het systeem stabiel te krijgen! (op een paar eigenaardige onverklaarbare dingen na dan).

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik zal mijn probleem even nader toelichten, een hoop is wel in de KT7FAQ te vinden maar goed.. misschien is het handig..

Ik heb dus een KT7 met de 100/200Mhz FSB ipv 133/266.

Ik had het probleem dat mijn Win98SE machine vreselijk vaak bleef hangen in games.. soms zelfs tijdens het opstarten van Win98SE.. ik werd er HELEMAAL gek van!! (Net ruim 2500,- uitgegeven voor een upgrade.. krijg je dit gelazer).

Mijn systeem:

AMD TB900 (nu op 1Ghz)
Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP + Artic Silver
Abit KT7 (met UL BIOS geloof ik, nooit geflashed)
2x128MB Infineon PC133 (nu op 133Mhz + CAS2)
ASUS V7700 GeForce2 GTS 32MB Deluxe
3COM 3C905TX
NCR810 SCSI-II (voor ZIP drive + scanner)
SB Live! (de "oude")
Quantum Fireball 18 GB + IBM Dextar 8GB
3,5" driveje, ZIP100 SCSI intern
Philips 5x/32x DVD/CDROM
iTK 128K ISDN (ISA)

USB:
Microsoft IntelliMouse Optical
HP 4100C flatbed

SCSI:
Minolta Dimage Dual Scanner
ZIP 100

En dit alles in de oh zo mooie en handige Antec SX-1030BEC met 4x80mm fans. (stil issie niet :)

Anyway..ik had dus een berg onderdelen op mijn bed liggen en een lege kast. Had ik eerst gekeken op GoT waar DIVERSE mensen hadden gezegd "Op een KT7 moet je die SB Live! in PCI4 duwen, dan werkt het goed.". Dus ik mijn PC bouwen en braaf SB Live in PCI4 gezet.

Ja FOUT DUS! PCI4 en 6 delen IRQ met de USB Controller.. dus TELKENS als ik tegelijk mijn muis + SB wilde gebruiken (UT bijvoorbeeld of gewoon in Windows) dan brak de HEL los! Gewoon PATS! Vast! Hangen als een deurmat!

Na toch es op de KT7FAQ gekeken te hebben kwam ik dus achter het volgende

AGP : shared IRQ met PCI1
PCI1: shared IRQ met AGP
PCI2: shared IRQ met PCI3
PCI3: shared IRQ met PCI2
PCI4: shared IRQ met USB Controller
PCI5: shared IRQ met niets / HPT370 RAID Controller
PCI6: shared IRQ met USB Controller
ISA: heeft eigen IRQ nodig in BIOS (Legacy)

Na wat gepuzzel van.. wat werkt waar mee kwam ik op het volgende. Die SB Live! werkt prima met mijn 3C905TX maar niet met mijn NCR810, welke ook liever een eigen IRQ heeft. En die USB Controller wilt helemaal niet sharen met een 3C905TX of NCR810 want dan heb je ook gelazer.

Dus nu ziet het er zo uit:

AGP : ASUS V7700 Dlx
PCI1:
PCI2: SB Live!
PCI3: 3C905TX
PCI4:
PCI5: NCR810
PCI6:
ISA: iTK 128K ISDN (IRQ 9 als Legacy)

Het werkt perfect, ik heb nu draaien:

Windows 98SE
DirectX 8.0A
Nvidia Det 7.58 (WHQL)
Liveware 3.0
recente IOMega Zipzooi

Ik heb ook Win2K gedraaid alleen daar had ik wat driver problemen mee met die ISA ISDN kaart.. maar de rest werkte wel perfect.

Ik weet niet of iemand met een KT7A hier iets aan hebt maar goed, misschien wel.

• jumpski
en dan start je windows op, roert die acpi een keer in de pap en shared alles hetzelfde irq!!!
Gelukkig heb ik dan nog een beetje kaarten die dat geen probleem vinden, maar erg fijn vind ik het niet. Heb nu mijn raid (van m'n mobo dan)+ NIC + videokaart + tv-kaart op IRQ 11!! Het werkt wel, dus niet te klagen.
Heb Tb900 ook op 1000 draaien! Werkt ook wel op 1062, maar af en toe een blauw scherm teveel dan.

• ubermaestro
  • Laatst online: 01-11-2025
Heb ik ook met mijn A7V133 :( En spellen werken al helemaal niet :( Moet ik gewoon alle bios setting op default zetten en dan win2k installen en als alles geinstalld is weer gaan overclocken :?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Op woensdag 06 juni 2001 15:36 schreef jumpski het volgende:
en dan start je windows op, roert die acpi een keer in de pap en shared alles hetzelfde irq!!!
Gelukkig heb ik dan nog een beetje kaarten die dat geen probleem vinden, maar erg fijn vind ik het niet. Heb nu mijn raid (van m'n mobo dan)+ NIC + videokaart + tv-kaart op IRQ 11!! Het werkt wel, dus niet te klagen.
Heb Tb900 ook op 1000 draaien! Werkt ook wel op 1062, maar af en toe een blauw scherm teveel dan.
Je kan ACPI ook disablen maar dan moet ik ff zoeken.. ik heb het ooit es gevonden en uitgeprint .. :) Roep maar als je interesse hebt.

Verwijderd

Haha dit had ik ook nix aan te doen dacht ik alles geprobeert pci swaps tot in de eeuwigheid drivers biosen. alles geprobeert. toen instaleerde ik windows whistler (xp) alles prima draaien als een trein buiten de bugs in de beta om. nu heb ik eergisteren win2k geinstaleerd na de release van sp2 dacht ik dit wel te kunnen proberen. wat denk je nix geen spontane hangs meer nix geen problemen alles toppie dus ik zou zeggen neem de nieuwste bios uit de driver/bios upgrades van tweakers en sp2 en draaien ik hoor het wel veel suc6. en dus gewoon je win2k instaleren nix anders sp2 en dan pas video sound enz....
owja... inderdaat je acpi uitkijlen. onder setup van win2k als je ziet druk op f6 voor raid or scsi device op f5 beuken en tada kies voor standard pc dan kun je hem later in de config/systeem/device manager/computer> weizigen heheheh suc6 again

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Op woensdag 06 juni 2001 17:14 schreef fuyungcow het volgende:
Haha dit had ik ook nix aan te doen dacht ik alles geprobeert pci swaps tot in de eeuwigheid drivers biosen. alles geprobeert. toen instaleerde ik windows whistler (xp) alles prima draaien als een trein buiten de bugs in de beta om. nu heb ik eergisteren win2k geinstaleerd na de release van sp2 dacht ik dit wel te kunnen proberen. wat denk je nix geen spontane hangs meer nix geen problemen alles toppie dus ik zou zeggen neem de nieuwste bios uit de driver/bios upgrades van tweakers en sp2 en draaien ik hoor het wel veel suc6. en dus gewoon je win2k instaleren nix anders sp2 en dan pas video sound enz....
owja... inderdaat je acpi uitkijlen. onder setup van win2k als je ziet druk op f6 voor raid or scsi device op f5 beuken en tada kies voor standard pc dan kun je hem later in de config/systeem/device manager/computer> weizigen heheheh suc6 again
Ooit van punten, komma's en hoofdletters gehoord? Een nieuw regeltje beginnen kan ook helpen bij verduidelijking van je verhaal. :)

Ik ga SP2 z.s.m. downloaden + installeren.

• jumpski
Op woensdag 06 juni 2001 17:07 schreef tazzman het volgende:

[..]

Je kan ACPI ook disablen maar dan moet ik ff zoeken.. ik heb het ooit es gevonden en uitgeprint .. :) Roep maar als je interesse hebt.
He tazzman..
Heb je dat nog ergens, hoe je op een geinstalleerd systeem de acpi uitzet. Het draait wel hoor, maar als ik uit ga breiden of mijn raid-controller gebruik krijg ik problemen!
Ik kan natuurlijk ook windows er overheen zetten of niet?

Je mag het trouwens ook mailen naar:
Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door jumpski op 14-01-2020 16:58 . Reden: e-mail verwijderd ]

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde met zowel mijn abit kt7a als met mijn asus a7v133...
Onder windows 98 de nodige bluescreens (genoeg om me doodziek te maken) en onder windows2000 vastlopers (voornamelijk tijdens spellen)..
Maar nu met windows XP Beta 2 geen enkel probleem meer!!!!!
Ik snap er helemaal niets van! MAAR gelukkig werkt het allemaal weer en XP ziet er best gelikt uit, dus zo erg vindt ik het niet! Windows2000 (en alle windows's ervoor) met VIA kt133a gaan niet goed samen en raad ik niemand aan :(

edit:

Lockups was op een niet geOC'd config en alle laatste patches(inc 686bpatch etc) en drivers etc.

• jumpski
Ik heb eerlijk gezegd geen bluescreens in windows 2000. Natuurlijk wel gehad, maar nu absoluut niet meer!! Hoe anders is XP trouwens? Misschien toch een keer proberen. Heb nu wel ACPI uitgezet en alleen mijn videokaart en tvkaart delen nu een irq. Perfect dus.
Kreeg het gisteren wel ff warm, nadat ik acpi-driver veranderd had in standaard PC, moest ik opnieuw opstarten. Bij eerste keer, kreeg ik zwart scherm, 'kan ntoskernel.exe niet vinden'. Ik had absoluut geen zin om WEER te formatteren. Maar gelukkig werkten de windows 2000 recovery uitstekend (heb het wel eens anders meegemaakt).

• Cyberwizzard
  • Laatst online: 27-03-2024
Flash anders je bios ff, met me KT7 alleen maar ellende door die SB 5.1, flash en het ding loopt als een trein!

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

BIOS does matter.

Mijn stabiele WW-versie (aankoop) heb ik vervangen door de aller laatste ZT (de Z is zeker). Daarna was hij zo labiel als de bewoner van een instelling. Na het terug gaan naar een vorige BIOS Y? (zoek maar na) had ik nergens last van. Nu lijkt mij dat het dus écht wel aan de BIOS lag ondanks ervaringen van anderen.
Het was namelijk het enige verschil voor me.

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

Pagina: 1